Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra Cosworth 4x4 1990 (+Escort cossie)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (86343 totalt)
Simon
Växjö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 5



Tråkigt när gängorna är borta, men det bästa måste vara att få i en RECOIL gänga, instatsgänga. Antingen köpa en sats själv och göra det eller åka till en verkstad och få det fixat.
Skall inte vara nån konstighet att göra på plats bara man är ser till att skölja ut ex aluspån som blir.

Lycka till!
Simon

_________________
Simon Ståhlman
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Alfa-ägare borde kunna ge tips om en bra lösning för tråget. Bla 156:an har skitklena gängor så varannan 156:a har fått något isatt... minns inte var det heter men det är inte en lös gänga bara utan en mer specifik lösning för just detta. Kan ju kolla med en Alfa-verkstad oxå.
Annars kan du troligen byta till en större plugg och skära en ny gänga. Ev. spån ligger kvar i botten på tråget och kommer inte sugas in i motorn. Helicoil och motsvarande tror jag inte blir tätt.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Såg att det finns speciella skär-pluggar som mer eller mindre gör ny gäng samtidigt som den pluggar.
Annars verkar det vanligaste vara att sätta i insatsgänga eller gänga upp nån dimension.
Men det är klart jag slipper gärna om jag kan att borra å gänga i det då det inte är bäst till för att göra ett bra jobb.
Det finns inte nå koniska pluggar som man kan slå in bara?

Har ett nytt tråg (eller ja 3st ...) med fräsha gängor så får jag det bara tätt iår så är ja nöjd

_________________
AIexander StenvaII
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Big Al skrev:
Såg att det finns speciella skär-pluggar som mer eller mindre gör ny gäng samtidigt som den pluggar.
Annars verkar det vanligaste vara att sätta i insatsgänga eller gänga upp nån dimension.
Men det är klart jag slipper gärna om jag kan att borra å gänga i det då det inte är bäst till för att göra ett bra jobb.
Det finns inte nå koniska pluggar som man kan slå in bara?

Har ett nytt tråg (eller ja 3st ...) med fräsha gängor så får jag det bara tätt iår så är ja nöjd


EN sån där sats med tapp & pluggar för 200:- skulle jag satsa på då. Biltema har och har funkat kalas när jag gjort det... använt på Snaabel ng900 och Våffla 850 med framgång.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och . . . .

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Synd man har 13mil till närmsta Biltema ^^
Ska se vad som finns för liknande i denna stad

_________________
AIexander StenvaII
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Big Al skrev:
Synd man har 13mil till närmsta Biltema ^^
Ska se vad som finns för liknande i denna stad

Är väl värt att betala 200:- extra för att slippa åka de 13 milen tur & retur då.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Dags för ny uppdatering då

Bytt koppling! Ibland undrar man varför man gör saker halvdant, är verkligen humorfritt att byta den på 4x4 cossie.
Bytte iaf koppling till en bättre beg lamell som jag hade liggandes till escorten (bättre än förra iaf) samt en tryckplatta som var rödmålad (såg iaf bra ut) som också följde med den, man hann väl köra ca 2mil innan den slirade nästan lika mycket som den gamla
Så i paniken så ringde jag fort TG Racing och beställde värre tryckplatta och lamell.
Så det lär en att inte tjollra med skrot man har liggandes trots det ser bättre ut, 2 mekdagar "helt i onödan".

Tog även tag i oljepluggsproblemet, köpte gänginsats till tändstift då det var bland de enda som fanns i lämplig storlek där jag var.
Hade för mig att jag läst att det var tändstiftgäng på pluggen, när man kom hem å mätte så såg man att det var m14x1.5 och inte m14x1.25 (tändstiftsgäng), ajja hursom hade endå köpt satsen och det kan ju vara bra i framtiden till tändstift tänkte jag.
Gängade upp och monterade v-coil, hittade ingen m14 bult hemma med 1.25mm stigning och i mina gängsnitt gick bara till m12, så fick bli att montera ett tändstift som oljeplugg ...
Tätt vart det iaf

Provade ennu en gång att försöka täta pinnbulten vid grenröret med gängtejp, men det tog inte länge innan den började läcka igen.
Så frågan är hur man ska försöka få den tät? locktite gängtätning? eller vad tål lite temp?

Bjuder iaf på en motorbild när man väl kom på att fota

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Har hänt endel faktiskt
Escort-motorn har man fått hem efter motorarbeten man hann iaf montera veven och börja mäta upp kolvringarna som jag märkte behövs slipas in.

På Sierran så har jag tätat pinnbulten ännu en gång (nu med gängtätning) och bytt ut trasiga plastdetaljer mot bättre beg som jag tagit rätt på från en fd bruks-sierra som jag skrotat.
Men det största jobbet är att jag ÄNTLIGEN bytt kopplingen och tryckplattan mot värre grejjer

Började direkt att öka laddtrycket från 1bar peak och 0.7bar hold till 1.5bar peak och 1.0bar hold men det roliga var att bilen ist blev slöare :P
Efter att snabbt kikat i programmet så såg man att spridardutyn är påtok för hög på högre ladd så blir till att montera på bredbandaren och ut å logga så man kan dra bort soppa och få ännu mer fart på maskinen

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Blivit några mil nu dock tog r-däcken slut precis före konbanekörning

Hunnit montera loggning mha min bredbandslambda (LM-1 med LMA-2 konverter), såg i loggarna att bilen gick ner enda på lambda 0.72 på full mutter ... inte undra på att den vart slö efter laddtryckshöjning
Har dock stora problem med att få en vettig varvtalssignal. (Segdragning på 4:an på bilden)

Har provat att ta signalen från alla möjliga ställen men alla har ungefär samma problem, dvs den både "låser sig" samt peakar.
Kan jag ha tagit jord från nått dåligt ställe eller vad är det som spökar för mig?

Har hursom dragit av lite soppa från 1.5 upptill 1.8bar men vågar mig inte ut å logga nu när r-däcken har korden framme

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Provade att dra jord från 3 olika ställen till samma jordpunkt i LMA-2:an men tyvärr utan framgång.
Provade sen att boosta upp signalen med ett 1kohm motstånd men det hjälpte inte heller, tror jag brände nått i den efter det för efter så tar den mer eller mindre inte emot signaler alls.
Är bara till å lätta lädret å köpa en inductive clamp till den för att montera direkt på en tändkabel. Då borde det väl endå fungera.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Då har man lättat på lädret ...
Inductive clamp till LM-1:an så man kan logga varvtal
Powerflex (polyuretan) bussningar till hela framvagnen
2st nya r-däck då man hade dåliga bussningar och nötte de snett vid broms

Har även kastat ihop en serie-övergång till min styrbox (Marelli) för att eventuellt kunna läsa ur lite live-data ur den


Är konbana i helgen på söndag så håller tummarna att man hinner få r-däcken innan dess så man kan få svänga nångång med den

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Fortfarande inga r-däck
Missade konbana i söndags pga det
Nån som har koll på hur lång tid det brukar ta från Ralphs däck?
Var sjukt sugen att svänga med bruksbilen men har lovat migsjälv att inte plåga eller skruva i den (trots jag vet att den skulle gå bra), skruvar jag eller plågar den så vet jag att det spårar :P

Hursom så har man iaf bytt bussningar i framvagn mot polyurethan. (självklart glömde man fota)
Fått hem inductive clampen.
Mappat till lite på fullast och provat en liten repa och heltklart bättre ryt i maskinen, direkt däcken kommer så blir det ut å logga fler repor för att dra av ännu mer soppa då jag vet att den fortfarande går påtok för fett på full mutter.

Har även skruvat lite smått i escort-motorn, hela bottendelen klar och toppen sitter på plats. Sitter å putsar på aludelar på jobbet som ska monteras ( ... japp jag blir kallad putsbög :P )
Ska väl snart ge mig på rosten, eller ja nu är det ingen rost kvar men "den icke existerande plåten" så man kan sätta ihop allt runtomkring så det bara är motorn och växellådan kvar.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Däcken hemma och på bilen 8)
När är nästa rejs tro?

Inductive clampen vart ingen hit.
Har fortfarande sjuka störningar på rpm-signalen, börjar misstänka att min RPM konverter (LMA-2) heltsonika är trasig. Ska prova den på nån annan bil bara för att säkerställa.

Polybussningarna vart däremot en hit, vilken sjuk skillnad det vart i framvagnen!
Nu behöver man inte brottas med ratten alls när man kör inspirerat
Däcken är heller inte snenötta änsålänge, men blir en hjulinställning endå för att säkerställa rätt toe.

Har även mappat till den rättså bra nu trots ingen loggning på rpm så fick bli full mutter å låta en kompis kika över lambdan och varvtalet samtidigt, så nu är det bara finliret kvar på mappningen. Äntligen börjar maskinen ryta!

Slutade med att man fick nått konsigt fel på vattenpumpsstyrningen (Davies Craigs digitala EWP).
Den larmar för att den inte känner av vattenpumpen, men ist så står vattenpumpen och går för fullt även vid avstängd maskin och iskall kylare?!
Fattar ingenting. Ska pröva att ladda batteriet och se om det är nått sånt som spökar.

Och som vanligt glömmer man att fota :\

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Jahopp rejs-säsongen slut.
Enda rejset som jag skulle hinna med vart inställt, och nu har det börjat snöa.
Så det vart inga rejs iår heller

Hursom till det lite mer positiva så är bilen nästintill fullmappad, har kvar lite "onödiga finesser" såsom kallstart t.ex ^^
Har köpt mig bra utrustning för att mappa bilar med vanliga chip så nu blir det "livemappa" ist för att bränna ett gäng chip innan man är nöjd :P

Hade garanti kvar på vattenpumpskontrollern så blir väl att skicka tillbaka den till Australien och hoppas på det bästa.

I övrigt så blir det att börja göra klart substitut rejsern (Escort cossien) så även den är klar för nästa säsong

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare


Har hittat mig en ersättare till vattenpumpskontrollern
Håller på å luskar ut hur jag ska styra pumpen bara.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare


Work in progress ...

Fick bli att löda ihop ett påbyggnadskort till Arduinon. Det blev med mosfetstyrning till både fläktarna och pumpen;)
Har bara några små lödningar kvar innan den går montera i bilen.

Har skrivit programmet mer eller mindre klart till den, är bara några små justeringar i hur man ska låta pumpen gå.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Lite har faktiskt hänt.

Sierran:
Arduino-styrningen är klar både programmet och hårdvaran, ska bara monteras i bilen och testas.
Har mest troligt köpt ny turbo till den, ingenting är klart men bollen är upplagt för smash
Kommer att hämta igen fixitlådan så fort som möjligt så man kan göra den klar och sen så får man handla på sig lite bättre koppling innan man kranar på med laddtrycket 8)
Även fixat läckage på en styrservoslang, vilket man borde ha gjort för längesedan ...

Escorten:
Har köpt endel saker till drivlinan. 6-puck sinter med fjädrat centrum och 765 tryckplatta.
Sen quickshift "kula" och polybussningar till spakstället, så nu slipper man böka under bilen ett tag framöver 8)

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Före:


Efter:


Nu är det inte nå bra bilder men har iaf portat oljepumpen till Escorten

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Det har trillat in lite delar

6 puckade sinterlamellen med fjädrat centrum till Escorten samt urtrampningslager.

Sen trillade denna in.

Ser ut som en vanlig Schwitzer S200:a med Ported shroud ...


Eller kanske inte ...

Bolt-on eftersom det är ett orginal cosworthhus som är rejält flowpreppat och upptaget (för att rymma turbinen)

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Har börjat lite på Escort motorn.


Bytt mot annan fjäder i oljepumpen för att öka systemtrycket. Här syns skillnaden mot orginal.


Börjar för övrigt likna en motor ... fast uppåner :P

Har annars handlat på mig lite delar bland annat en justerbar rs500 bakvagn till Sierran samt drivaxlar.
Så letar mig nu bara rwd cosworth's bakdiff för att bli komplett.

Råkade även köpa mig en ac/dc tigsvets, så blir det att börja träna svetsa alu

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Har hänt endel ...
I kronologisk ordning:
"Råkat" köpa på mig nya spridare till Sierran 1000cc Delphi samt en Rs500 bakvagn ombyggd så den är helt justerbar + drivaxlar. Saknar bara rwd cosworths bakdiff för att vara komplett så letar sådan nu med ljus och lykta.

Fick ett ryck på Escorten.


Puttefnaskbilar (Escort) som inte ens rymmer motorn på längden med koppling & tryckplatta :
Efter lite tankeverksamhet.

Motor på plats med växellåda och framvagn

Har även kikat på Arduinostyrningen till Sierran, tyvärr hade jag kopplat Mosfetsen fel så fick det aldrig att lira som det skulle.
Funderar hur jag ska lösa mitt vattenpumps/fläkt problem, ska göra ett sista försök på att löda om anslutningarna, räcker inte det så vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det än.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra Cosworth 4x4 1990 (+Escort cossie)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (86343 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande