Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Sierra Cosworth 4x4 1990 (+Escort cossie) | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 19 besök senaste veckan (86381 totalt) |
Vet faktiskt inte. Har inte fått hem de än så man kan kika.
Men enligt en lista på nätet så är det iaf olika artnr på de bakre drivaxlarna , så borde vara iaf nått som skiljer. ( http://www.super7thheaven.co.uk/Sier _________________ AIexander StenvaII |
||
Dags att uppdatera kanske
Sierran: Som alltid är man ute i sista sekund, denna gång dagen före konbana. Tog en heldag i garaget och monterade in nya elvattenpumpsstyrningen i Sierran. Det vart en hit måste jag säga! Låter även härligt när man pwm-styr både pump och fläktar Har tyvärr inte kunnat kolla mätvärdet så det stämmer till 100% men ... Bytte även till 1000cc spridare och försökt börja mappa till men fick inte bilen att gå rent alls på den lilla tid man hade kvar så fick bli att lämna bilen hemma och istället vara åskådare samt agera depåpersonal för vänner som körde Börjar även förstå vad problemet är när man mappar med "lite för stora" spridare. Lambda 1 är inte det lättaste att pricka av när man kör lägsta möjliga duty och alla dessa bränslekompenseringar vill göra sitt. Nya kopplingen samt tryckplattan har även anlänt, Sachs 765 tryckplatta samt 4 puckad sinter med stumt centrum Så direkt man får tag i han som jag lånat ut min Fixit-växellåda till så kommer den tillsammans med koppling+tryckplatta att hamna i bilen och då med nya turbon Escorten: Fick tillslut hem paketet från Burtonpower som jag väntat på i nästan exakt en månad Så har monterat lite runtomkring utrustning såsom kamrem, tändkablar, siliconslangar, kardaner osv Så även denna bil börjar vara på gång _________________ AIexander StenvaII |
||
För en gångs skull har man kanske börjat meka i tid
Började fixa till lite på sierran så den hinner bli klar innan söndag då det är konbana igen Har mappat till 1000cc spridarna så bilen startar snyggt å fint samt går hyfsat bra, resten får man försöka snabbmappa till borta på konbanan. Lite drygt att inte ha besiktad bil (lathet och dåligt om tider) så man vill inte mappa alltför mycket på gatan. Köpte mig även ett optima redtop, hade tidigare lånat mitt optima yellowtop (det största) från min båt så nu tjänade man några kilo bara på ett batteribyte ^^ Monterade dit fjäderbensstag bak, ett som jag tagit rätt på från min förra bruks cossie innan jag sålde den. Har även lött om ena mosfeten då jag klantade mig och inte riktigt räknade med hur mkt effekt som gick igenom fläktarna, så nu är programet omgjort för att inte köra annat än 0 eller 100% på fläktarna. Samt ändrat eftergångstemp som de ska styra mot. Då det var största problemet. Mosfet ledsen Börjar även starkt fundera på vad som behövs göras på Sierran för att regga om till ombyggt alt amatörbyggt. Efter denna säsong så kommer det mesta nämligen vara ombyggt. Ny bakvagn med allt vad det innebär (bromsar, drivaxlar, bakdiff, upphängning) , ombyggd växellåda (fixit), motor ombyggd till vanlig 4x4 från italienimport (205 block osv) Som jag ser det så måste man alltså göra om framvagn eller göra om hela bromssystemet eller rattstången ? Frågan är då bara vad man ska göra? _________________ AIexander StenvaII |
||
Problemet med ombyggt fordon och Sierra Cosworth 4x4 är att definitionerna pratar om delar som ska vara "utbytta", inte "ombyggda" eller "ändrade".
Fixit drevsats i MT-75 är inte samma sak som att växellådan är utbytt. Byte från 200-block till 205 är normalt sett för liten ändring. etc. Tyvärr så är reglerna inte anpassade för modernare bilar där en ombyggnad av befintliga delar kan ge större ändring i prestanda än utbyte av delar... SFRO försöker påverka men det går otroligt trögt att få förståelse för de argumenten. Om jag själv skulle ha en Sierra 4x4 som jag ville få som ombyggt fordon skulle jag snarare gå på att bygga "WRC-liknande" fram och bakvagn, samt byta hela bromssystemet. I och med att man då ändrar principen på hjulupphängningarna kan man sikta på "fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytt". Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Ahh så om man monterar dit Escortens låda så räknas det som utbytt trots det i praktiken knappt skiljer nånting?
Gills det så är det bara bättre då det faktiskt är en sådan som sitter i bilen för tillfället Går det komma runt på det sättet så är det lättare än att bygga om i mitt fall. Det är lite av en gråzon, allt är ändrat och utbytt men endå inte så att säga. Jo framvagn hade man kunnat bygga om med wrc spindlar osv, däremot bromssystemet är nått jag gärna inte vill ändra helt. Anledningen är huvudbromscyl som är speciell på cossien (vaccumpump osv) och bromsvåg är ingenting för mig : Tack för input Gustav, nu har man fått mer "kött på benen" iaf _________________ AIexander StenvaII |
||
Nej, Escortens MT75 är ju "lika" som Sierrans (bara små saker som skiljer).
Om vi vänder på det; Vad är det för ändringar som gör att ombyggt fordon skulle vara en fördel? Med original bromsar, växellåda, motor, bakvagn som "ser" original ut måste ju risken får problem i en kontrollbesiktning vara minimal, bara du har sansad turbo, sluten vevhusventilation etc. ? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Fördelen är just besiktning.
Jag har åkt på ändring motor en gång, det var ett h-vete att få bort. Och då var bilen mer orginal än den är nu. Hade både då som nu "orginal" bromsar, orginal turbo och sluten vevhusvent. När man hade den andra svarta sierra cossien kunde man iaf flytta plåtarna och chassinummret samt besikta samma bil 2 ggr, men det går inte längre. Så egentligen är det "bara" besiktningen som jag ser som fördel med ombyggt, anledningen är främst att de flesta evenemang förutsätter att bilen är besiktad osv Men vi får väl se, åker man på ändring motor en gång till så blir den garanterat renrasig racebil alt ombyggt Och med min tur så .... Jonas: Den är ju orginal justnu :P _________________ AIexander StenvaII |
||
Racerapport!
Tog mig till konbanekörning OCH kunde köra hela dagen med Sierran. När hände något sådant senast? Öhh aldrig! Oj vad man glömt bort hur kul det var! Man var heltklart ringrostig men tyckte det det tog sig rättså fort innan man började hitta åt bromspunkter, apex, rätta linjer osv ( sålänge man inte ser på goprofilmerna man spelade in ) Jag hade glömt bort att mappa till låglast så tänkte att vi skippar att köra därnere så blir det bra men man kör därnere mer än jag själv trodde, ibland av kanske lite felaktiga anledningar Så nu vet man lite mer om vad som går förbättra framöver på bilen, coilisar och lite bättre bottenvrid är väl det som jag känner skulle ge bästa utdelning Några småtabbar vart det dock: Uppeldad elektronik för fläktarna ... igen, så fick köra utan kylfläktar Kollade aldrig hemma om fläktarna fungerade som de skulle efter omlödning så där gjorde man bort sig. Sen hade man gjort för dålig lösning för fastsättningen av batteriet så det slingrade sig lös redan i första kurvan och slog av jorden till soppapumpen. Men efter en lösning med ett spännband och en skruvmejsel så var det löst _________________ AIexander StenvaII |
||
Vi kastar upp nått att titta på iaf
http://www.youtube.com/watch?v=C1PPpmcAzzQ _________________ AIexander StenvaII |
||
Snyggt _________________ Rikard Niva |
||
Blivit lite bilmek.
Bytte till en större turbo på Sierran och satte den gamla på Escorten. Flowprepp? :lol: Hamnade även orginal grenrör på Sierran för att få lite bättre botten. Ser relativt standard ut Köpte även ett bättre Mosfetkort än det jag själv gjorde så blir några små förändringar innan det åker på. Har även märkt något o-bra. Har tidigare haft problem med styrservoläckage och trodde jag löst problemet när jag bytte ut en skarvad sugledning. Men verkar som problemet är någonting annat för det läcker fortfarande, mest troligt har jag vart dum med axeln då jag spänt generatorremmen för mkt en gång i tiden så tätningen/lagringen där är nog slut. _________________ AIexander StenvaII |
||
Har blivit lite Escort skruvning. Tyvärr så strular mer eller mindre ALLT man gör med den just nu 1. Startmotorn gick inte, visade sig att den lödning på solenoiden släppt. Löder om och den startar. 2. Bränsleledningarna var felkopplade så allt tryck var mot btr, kopplar om dem. 3. Hade stora bekymmer att få upp oljetryck. Oljetrycksgivaren var felkopplad och pumpen vägrade greppa oljan. Provstartade nångång och är rädd att jag redan rasat vevlagren pga ingen smörjning. Lyckades tillslut få upp trycket genom att köra borrmaskin direkt på pumpen. 4. Startar upp och märker att vattenpumpen läcker, köper en ny och byter. 5. Varmkör och tyckerr att maskinen bara går på 3 cyl. Ena stiftet ser precis ut som nytt och de andra är sotiga. Den verkar både ge soppa och tända på den cyl ... så frågan är ju om man inte har skickat toppackningen eller nått så vatten kommer in i cyl, då jag tyckte den rykte lite vitt. 6. Och som pricken över i:et så skar såklart spännarn till multiremmen. Sierran däremot så har det gått aningen bättre. Var ut och provkörde den nya turbon på ett kortare grenrör som hastigast på lägre växlar. Ville veta hur pass mycket senare den skulle vakna, så jag vet hur mycket annat man ska göra för att försöka få bättre botten. Kändes iaf som att den vaknade lika tidigt som orginalet !!! Så det vart en väldans hit måste jag säga!! , vaknar som orginalet och kommer ge 150hk till Har även beställt ny styrservopump så när den kommer blir det till att byta och pröva turbon och logga för att se hurpass tidigt det var som den vakna. _________________ AIexander StenvaII |
||
Börjar styra upp sig på Escorten såpass att jag rentav provkört endel
Bjuder på en motorbild iaf då det var det enda man kom ihåg att fota Började med att göra leakdown för att se om toppackningen hade farit men 5% leakdown på alla cyl på kall maskin får man väl anse bra Sen vart det att provflöda spridarna för att säkerställa att jag fick lika mycket soppa på alla cyl, vilket de gjorde. Lånade sedan tändkablar från Sierran för att se om jag hade dåliga tändkablar (trots de var nya och såg bra ut när man mätte dem) och självklart så var de dem ... Har hört mig för såhär i efterhand och blev då starkt avrådd att använda Magnecores tändkablar då gummit i dem var så dåligt att gnistan lätt slog igenom. Hade lite startbekymmer och tyckte jag hade dåligt med ström så tog batteriet från Sierran (Optima rött) och renoverade samt mätte upp generatorn så den skulle vara i toppskick. Var ut å skulle provköra men maskin mer eller mindre var helt död vid låglast så tog mig inte så långt, visade sig vara att mappen jag tog från Sierran och anpassat mot Escorten knappt var mappad alls på låglast, årets klantmiss eftersom jag vet mycket väl att jag inte mappat till låglast alls på den mappen. Spöade man bilen förbi låglast så går den "bra" Med "bra" menar jag så bra en cossie kan gå med orginal avgassystem och såndär strypaeffektmojäng i början på det. Några småsaker kvar bara innan man känner sig "klar" med motorn på den. Har ett högfrekvent ljud från nånstans framöver på motorn som började efter jag bytt till den nya vattenpumpen, tar man av multiremmen så blir det tyst. Har snart bytt ut alla lager som den passerar, har bara styrservon och ett lager till oljepumpen kvar innan man bytt alla, så frågan är om det är den nya vattenpumpen som tjuter?! På Sierran så är det stilla lungt, har köpt ny styrservopump som jag väntar på från en skrot (som borde kommit för minst 1 vecka sedan) samt ett luftfilter som jag beställde från 2mån sedan från GIK turbo Får väl se om det nånsin kommer nå delar eller om det är Posten skickat delarna igenom det svarta hålet ( Ånge ). Har även kraftigt på gång en Cosworth Rwd diff. Så snart är alla delar till drivlinan ihopskramlade så är bara mekbiten kvar då Måste även fundera på nytt batteri till den nu när Escorten fick det som satt i, är lite sugen på ett riktigt racebatteri för att spara vikt men vad ska man sikta på tro? Förutsättningarna är iaf en startmotor som är på 1.4kw och en generator på 90A samt ett sprut som är relativt känsligt för dålig snurr på startmotorn. _________________ AIexander StenvaII |
||
Flyttade batteriet till skuffen för att få bättre viktfördelning en gång i tiden på Sierran.
Har nu köpt ett nytt batteri sen Escorten fick Optimat. Känns motiverat att ha kvar batteriet i skuffen? Kabeln bakåt (50mm2) väger mer än batteriet Vart ett Alien Motion AM22 + Laddare Tycker det känns märkligt att man ska kunna starta bilen med detta ... vi får väl se _________________ AIexander StenvaII |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Sierra Cosworth 4x4 1990 (+Escort cossie) | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 19 besök senaste veckan (86381 totalt) |