Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra Cosworth 4x4 1990 (+Escort cossie)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (86343 totalt)
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare


Skillnad på drev & drev ...

För att göra en lång historia kort så har jag hämtat igen min Fixit växellåda då den vart "på vift" i 2 års tid.

Gick igenom lådan och hittade egentligen bara 2st lager som var dåliga förutom lite ytrost. Har fixat 0.1mm och 0.15 mm shims då det kommer behövas för att montera ihop lådan då 2st oberoende firmor sagt att jag behöver det

Har även demonterat komplett pedalställ och urtrampningslager (ink mt75 låda) från nya Scorpio så det finns stor risk att det kommer hamna även sånt i Sierran 8)

Hade också turen att infästningen på hardyn från lådan är densamma på nya Scorpions som på Escort cosworth. Så kommer att byta den på Escorten då det i dagsläget sitter en felaktig (Sierrans).

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare


Mestadels mekat Escort ett tag nu, trodde jag skulle snabbt fixa till alla småfel innan besiktning men som alltid strular det lite.
Gick bland annat inte lätt att montera medbringare från Scorpio ... då det var helt fel. Fick bli att svarva ny styrning för kardanen som förlänger stubbaxeln från sierralådan ist.
Letade även ett glapp i styrningen bland annat ... tog ner styrväxeln, kollade styraxeln och bytte bussning i torpeden. Visade sig att ratten inte var åtdragen

Har endå gjort lite på Sierran trots mest Escortmek. Har köpt ny mapsensor (AEM 5bars) som det blir att kalibrera in, har även mer eller mindre gjort klart det mesta för hydraulisk koppling, tog somsagt Scorpions delar men just pedalstället skiljde sig rejält så har byggt om rejält där för att få delarna att passa ihop.
Gjort klart nya uppdaterade kylsystemsstyrningen.
Gjort en stummad visco för fördelningslådan så man kan bänka på rwd navdyno

"Råkade" även köpa lite nya turbos, fick bli en Garret T34 till Escorten och en trasig Schwitzer S256 med hel kompressor som kommer hamna på Sierrans nuvarande Schwitzer S251 .. trodde jag, ser dock ut som jag även köper en billet 5-bladig kompressor med "samma" mått som hamnar där ist
Fick även bli nya luftfilter till de nya turbosen, AEM dryflow.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Big Al skrev:
Gjort en stummad visco för fördelningslådan så man kan bänka på rwd navdyno


Hur gjorde du?
Har du nån bild på den?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Har tyvärr inga bilder.
Tog ur alla "lameller" och svetsade fast centrumet sen la jag tillbaka "locket" och svetsade fast även det. "Locket" fick man svetsa väldigt lite i då det hamnar grejjer ovanpå, fick själv slipa bort en massa material för att få ihop allt efteråt.

Vart kanske inte helt nöjd med resultatet så får se om jag ska sätta upp det i svarven för att ta bort överflödigt material nere vid centrumet samt uppe på locket (efteråt) för att få bättre balans på allt.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Ahh ok.
Jag funderade på om du gjort en ny enhet.
Men då är det ungefär som jag funderat på men till en VW.
VW-motorsport hade ju en tillverkad "spole" att ersätta viscon med när det behövdes.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Strul och åter strul ...

Såhär 1 månad efter besiktning av Escorten så trodde man iaf att man skulle vara "helt klar" med bilen. Hade tänkt mig till Motorveckan i Lycksele med den iaf men får bli att ställa den i garaget ist och låta den (och jag) skämmas ett tag

Hade läckage från tanken, dåliga avgasvärden på tomgång och glömt varningstriangel som anmärkningar från bilprovningen. Lätt fixat kunde man tro ...

Efter man tagit ner tanken 3ggr nu och måste ner med den en 4:e (eftersom Ford inte installerade servicelucka i karossen) så har man fortfarande inte fått ordning på läckaget, och det känns som det läcker överallt på armauren, självfallet bara när tanken är full med bensin.
Packningen (Orginal Ford) tål inte bensin utan utvidgas.
Kontakten råkade man smälta och självfallet så är det special på Cosworth och går inte köpa lös utan man måste köpa hela armaturen á 5800:-. Det gick dock lösa med en annan kontakt från annan Escort armatur samt stifta ist för att använda orginal kontakter.
Sopparören satt inte fast, skulle hårdlöda fast dem men gick inte alls. Slutade med att man tig:ade fast ett helt nytt sopparör på matarröret och förmodligen har man nån por i svetsen där samt att det returröret läcker säkert också i genomföringen.
Och som pricken över i'et så vände man såklart tankgivarkablarna fel väg :P

Avgasvärderna på tomgång skulle väl iaf bli lättare att ordna?
Visste att jag mappat dåligt på tomgång och att avgassystemet läckte lite.
Stumsvetsade ihop orginalavgaset då man endå har nytt 3" liggandes UTAN KATTAR!
Kopplade sedan på min bredbandslambda och började mappa till över hela registret. Märkte att givaren tappade signalen ibland så insåg ganska snabbt att ny sond behövs.
Panikbeställde en Innovate LM-2 med expressfrakt för att kunna hinna få ordning innan besiktningstiden skulle gå ut.
Hade endå stora problem med varvtalssignalen på min gamla LM-1:an samt att min "Inductive clamp" passade mot nya så valet var enkelt motför endast ny sond.
Undertiden mappade man låglast med glappande sond (när man kunde), dock så dog bilen ett antal gånger och man var tvungen bli bogserad hem. Fattade inte riktigt vad felet var då soppapumpen ibland inte gick och många relän stod och slog, vips så kunde allt fungera igen och bilen var totalt nersurad då spridarna stått öppna.
Visade sig att min chipsimulerare haft dålig sockel så alla ben inte tagit och den tillslut börjat balla ur totalt
Brände ut ett vanligt chip av det senaste man mappat och bilen gick köra iaf.
Hade turen att få använda HC och CO mätare av J-O Holmgrens Bil & Rep men tyvärr så låg lambdan påtok för fet ~ 0.7 på tomgång så CO och HC var i höjden, försökte få liv i min chipsimulerare för att kunna mappa till tomgången men den gick inte få liv i
Beställt en ny men ... dröjer iaf en vecka innan den anländer.

Gav upp och cyklade och hämtade en varningstriangel i garaget ...

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare

Efter ett försök till finmappning.

Fått hyfsad ordning på Escorten nu.
Bränsleläckaget är åtgärdat, några omgångar tigsvets på rören och lite packningsmassa för att säkerställa så blev det tillslut helt tätt.

Fått min nya chipsimulerare och iaf försökt mappat.
Först så ville bilen gå in i limp home, så det gick inte varva mer än 4000rpm. Problemet var att jag tagit ur kontakten till smalbandslambdan för att styrboxen inte skulle adaptera under mappning, så går det när man försöker lura styrboxen ...
Visade sig även att man klantat sig och använt fel uträkning från hex till verkligt Rpm-värde på varvtalsaxeln så man har mest mappat på fel lastrader helatiden
Vidare så fungerar inte "hit tracing" mot denna styrbox av någon anledning, så man mest gissat sig till vilken lastrad man legat på helatiden.
Och tyvärr så har även den nya bredbandssonden börjat bli galen, LM-2:an säger E8 mest helatiden dvs trasig sond om jag läst rätt i manualen. Vilket är märkligt då man bara använt den ca 3 ggr
Finns det nå trix att få liv i den igen tro?

Till det lite roligare så har man monterat nya bromsbelägg runtom (Ferodo DS2500) och båda turbosen är ivägskickade för balansering och montering av ny kompressor.
Så blir att montera orginaldelar och besikta nu bara

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare

Vi gör som rallyåkarna och åker med punka nån mil ... omedvetet

Hade glömt dra åt krängningshämmaren och kom på att jag glömt det nån dag senare så skulle till garaget och fixa, märkte under tiden jag drog åt att det även var "dåligt" med luft i höger bak så jag råka fylla tills däcket sprängdes
Så direkt fick man en anledning att beställa nya däck , det satt nå riktigt gamla Nankang trähjul runtom så tänkte att ja testar Nankang NS-2R då de låg i samma kurs som någorlunda vettiga gatdäck
Så får se hur de presterar motför Toyo R888 som man "alltid" kört med på Sierran.

Har annars besiktat UA och monterat tillbaka "330" kit + nya 3" avgas
Blivit lite loggning på gamla mappen och gjort en ny vettig grundmapp mha hjälp av Alpha-N uträkningar från Bosch MS som efter loggning låg väldigt nära sanningen

För intresserade så är uträkningen:

((Pi*Vc)/(R*Ti))*(1/14.5)*(1/lambda)=Mf

Pi = Förväntat insugstryck i Pa
Vc = Volym per cylinder i M3
R = 287 J/kg
Ti = Insugstemp i K
lambda = önskat lambda
Mf = Massflöde bränsle i Kg


(Mf/Qstat)*rot((PfRef)/Pf)*10^6*60=ti

Qstat = Spridarstorlek i g/min
PfRef = Referenstryck spridare i bar
Pf = Verkligt bränsletryck i Bar
ti = Öppningstid spridare i ms

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Big Al skrev:



Bilder som denna gör alla sugna på en riktig escort. även oss Vag fanatiker

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare

Bjuder på en bild från en lokal motorfestival

Fått till Escorten såpass nu att jag anser mig klar med den, såpass att man tänker i sälja banor.
Har testat nydäcken ( Nankang NS-2R 92Y TW 180 ) som hastigast och jag är då nöjd iaf, nu är de såklart inte lika klistriga som R888 som jag kör på Sierran men jag tycker de går fort att få dem att börja greppa (få upp tempen) och att de är väldigt snälla när de börjar släppa.
Skulle vilja säga att de är ett lite mer greppvänligt gatdäck



Då var det snart dags att hålla lite låda på Sierran

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Bakslag direkt

Escorten har rasat !, ett antal avgasventiler har blivit krökta efter en bult för avgaskamdrivningen rallat upp.
Bara riva och se hur illa det blev.

Hursom så har man testat däcken lite mera samt byggt ihop fixit-växellådan sånär som på spakställ och hydrauiskt-urtrampningslager.
Så nu måste säga att jag är faktiskt nöjd med däcken, de släpper nämligen som "ABS" dvs lite i taget, så man vet precis när man nått gränsen. Riktiga nybörjar r-däck så att säga

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Då har man fått turbosen från Martin Palm

Först upp min Garrett T34 som behövde en tillsnyggning och balansering då den suttit på en restiktor-rallybil som kört utan luftfilter :

Här ser man att inducer bladen är numer spetsigt motför tidigare rundat :P


Markeringar hur jag ska dra ihop för att balanseringen ska gälla. Just denna axel vart tydligen 0.07mm krokig när man drog ihop den med rätt moment, så ni som tycker man inte behöver balansera kan ju fundera en gång till innan ni drar ihop era 0-balanserade delar

Sist men inte minst min Schwitzer "S256" som skulle få nytt större 5-bladigt billet kompressorhjul insvarvat (motför orginal 7 bladigt).


Nya kompressorn


"S256" vs Standard S256


"S256" vs Standard S256

Förra kompressorn (51mm 7-bladige) gav 2.5bar vid 3500rpm på Etanol, så får se hur mycket man sabbat eller förbättrat motför det med den nya kompressorn som har större inducer men ist färre vingar (5st) men i billet motför gjutet.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Dags att uppdatera kanske?

Har gjort uppstart efter vinterns meck, är lite småfix kvar men hoppas på att hinna klart tills i helgen då det är körning i Fällfors.

Har nästan glömt allt jag gjort men Fixitlådan är iaf ihop och monterad i bilen! ( Ta i trä! )

Har byggt om till hydrauliskt urtramp med ett urtrampningslager från Scorpio och en Willwood 0.75 cylinder i torpeden.
https://lh3.googleusercontent.com/vKXNrZtHcCHwuQ9_SDZoknVfk4myjQmvnZeKKGadlXE=w687-h916-no

Dålig före bild. Sitter ett nytt scorpio lager där nu som ser lite annars ut.

Byggde även ett vettigt spakställ då Ford inte vet hur fan man bygger växellådor, så slaget i sidled var påtok för stort efter en massa klurande osv så vart det att bygga en utväxling på det. Kapade sönder en skiftgaffel från en annan låda för att ta nållagret som även kan rulla framåt och bakåt, fick sedan en hylsa svarvad av Mattias H som jag satte det i och svetsade fast i själva stället. Tog bort sprinten som håller fast kulan i "snik uniballen" för att kunna få lite rörelse i höjdled. Efter lite tester av olika utväxling så vart man tillslut nöjd

https://lh3.googleusercontent.com/yCIFYLM0LRVi1hduVFFeCwvaCCX5YodhTtuQR8x5Kd8=w550-h916-no

Dålig bild på även detta. Det syns den nya lagringen och hur axlarna är offsetade för att få rätt utväxling ( plattjärnet )


Har även gjort "klart" elsystemet och testat att starta bilen med det nya Litium batteriet.
Jag gick upp i generator till 100A och satte även in en huvudbrytare. Hade säkert kunnat klara mig med 70A men dumt å chansa när man har ett batteri på 12Ah :P

https://lh3.googleusercontent.com/zAA_XioNYPfpINHINe2yY0rULkhrlUOdfnc4fki6muw=w1527-h916-no
Vart faktiskt positivt överraskad över hur pass bra bilen ändå startar med det

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Har vart lite skruvning på sistone. Mestadels på Sierran.

Missade tyvärr körning i Fällfors pga läckande oljeretur i samband med turbobyte, visade sig att jag råkat göra flänsen krokig.
Det var i efterhand bra att jag inte körde, då jag istället gick igenom maskin och upptäckte både det ena och de andra.
Jag hade råkat vända på polerna till min nya AEM 75psi (500Kpa) Rostfria mapsensor så den gick baklänges.
Märkte att min tomgångsmotor sagt upp sig (visade sig även att mina reserver var lika dåliga).
Provtryckte även systemet och det läckte lite överallt bland annat igenom tomgångsmotorns kontaktstycke :o . Hittade då även att det inte ens satt en insugspackning utan bara packning på tub :shock:

Under ett försök till tomgångsmappning så sa Litium batteriet upp sig.
https://lh3.googleusercontent.com/SnF2TRh9kXIiOf2gkWgRpDSEBEXQmdJsz8ALpK_X1as=w1529-h917-no
Man ska nog inte ladda batteriet med balansladdaren samtidigt som man generatorladdar ett urladdat batteri :roll:
Det vart relativt snabbt ersatt med minsta Optima Redtop så man slipper klanta sig igen

Hade sedan lite mappningsbekymmer som jag till slut fick ordning på efter många om och men...
Hade felaktigt inställt bränsletryck, läckande magnetventil för laddtrycksregleringen, felräknat VE, problem med loggning i både Tunerpro och Logworks samt ett hårdvaru problem med min emulator (Ostrich 2.0) som tydligen inte klarade USB 2.0 som då efter ett tag gjorde korrupt data och bilen dog. Jag var ett tag väldigt nära att kasta ut original Marelli och ersätta med VEMS. Men med 3v leveranstid och suget på att köra för stort så gav jag Marellit en sista chans och det löste sig tillslut med att bränna vanliga chip och fixa dämpning på RPM signalen till LM-2:an. Några chip senare så lirade allt perfekt.

Med perfekt lambda (men med feg tändning) så ville man såklart se hur pass bra nya turbon presterade under grundladd.
https://lh3.googleusercontent.com/c5tCdmbxwqAvXTxgel_Ener3Wiqs-Ty6o7rgLP-czkU=w1468-h917-no
Map vs Rpm vs TPS (för å se var växlarna drar)
Jag "segdrog" den på 4:an i loggen för att simulera bänkning.

Notera att detta är alltså på en turbo med måtten 56/80mm billet-kompressor och 74/64mm turbin samt på en helt standard (topp,botten,grenrör och insug) 2 Liters Cosworth-motor på BF98 (som alltså inte är helt mappad än).
Måste säga att turbon är otroligt trevlig att köra

Lyckan varade inte länge. Slutade få in 2:an och 4:ans växel vid en "402m repa"
https://lh3.googleusercontent.com/QEwQaTM5rinL_TNCipuoQzbm17UknN5YXMcZzBNPFLw=w551-h917-no
Såg att ena bulten som håller växelväljaren inne i lådan antingen rallat upp eller gått av? (i mitten uppe på bilden). Så här är man just nu. Nu blir det klyvning av lådan för att se vad som hänt.

Passade på att fota lite på sånt man gjort.

https://lh3.googleusercontent.com/EDgkgL0PV4QdXZhCdzdCzu9vC3dLkmwqtq8jk0lS3M0=w1529-h917-no
Arduino Mosfet-styrningen för kylvattnet. Som för övrigt fungerar riktigt bra.

https://lh3.googleusercontent.com/e1OUptETRKdyz-UTZPe7w8cOTS0hfQiUk6KEeORprKw=w551-h917-no
Hydrauliska Scorpio urtrampningslagret.

https://lh3.googleusercontent.com/EZgwJFIQBDTQInujOFATl4z-7hEIXWFOsXdxb8O-FJQ=w551-h917-no
Nya växellänkaget med utväxling i sidled.

https://lh3.googleusercontent.com/TvjYstp8SATwbVPM5Vi-JyxhMadNS2pe2BKT-jsDqPI=w1529-h917-no
Nuvarande "cockpit" med knacklurar

ps. hur lägger man inte Google foto bilder här tro? gick förr ...

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Racerapport!

Fick äntligen ordning på Sierran såpass att jag kunde köra en trackday i Fällfors och börja sortera ut lite fel.

Dagens thumbs up :
Nya turbon fungerade ypperligt
Sjukt snällt spool och skjuter iväg som aldrig förr trots "grundladd". Lite finmappning kvar på vissa lastpunkter märkte man dock.
Växellådan ,spakstället och kopplingen fungerade som det var tänkt
Trippel 8:orna fick för första gången på länge komma upp i temp och greppade riktigt bra.
Bromsarna fungerade bra, men började (såklart) fade:a sakta efter man spöat några varv.

Dagens thumbs down :
Kylsystemet tryckte ur sig vatten pga punkt-kokningar, visade sig i efterhand att jag kopplat flera slangar fel och missat att sätta en strypning ut ur toppen
Chassit hänger inte alls med vad däcken klarar greppa.
Läckte olja ut genom dumpventilen, hittade sedan att IC:n var "full" i olja från tiden då man körde sluten vevhusventilation.
Bromsarna skulle behövt kylning om man vill köra fler varv innan de börjar fade:a
Chauffören skulle behöva fler varv innan han lärt känna både bilen och banan

I övrigt så var det en riktigt trevlig dag på banan

_________________
AIexander StenvaII
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Kul att se Sierran där! Jag hade hoppats vi skulle hinna köra några varv "tillsammans" för att jämföra lite men så blev det inte.

Får du ordning på bilen för en körning till i höst tror du?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Ahh, jo det hade vart skoj å jämföra lite, var så peppad å köra att ja tänkte aldrig tanken då

Jo det borde jag hinna

Beställt lite rör och adaptrar för kylningen redan så direkt de kommer så går det få ihop, kan även gå sätta tillbaka original pump osv om det krisar

_________________
AIexander StenvaII
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Kul att du fått lufta bilen lite thumbs up

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Dags för lite foton kanske

Tyvärr missade jag sista Trackday:en i Fällfors, hade faktiskt byggt klart kylsystemet men enligt alla prognoser jag såg så skulle det regna hela dagen ... vilket det såklart inte gjorde
Körde däremot ett rattlåsrace i Åmsele veckan tidigare (bokstavligt talat när jag tog bort styrservon pga läckage) bästa tiden där vart 7.92s 201m,1.97 60fot och 154km/h i slutfart. Inga tider man är stolt över, men jag fick iaf köra lite


Såhär vart kylsystemet efter jag byggde om iallafall. Till vänster syns även 4-vägs Mac-ventilen som jag just nu kör som 3-vägs laddtrycksstyrning.

Efter körningarna och man kunnat sorterat ut lite fel så började jag inse att nästa uppgradering för bilen som måste göras är chassit
Började kika runt på massa dokumentation över Sierror och Escorter från förr när det kördes Rally Grupp N, Grupp A och WRC samt WTCC för att få ett hum över vettiga hjulvinklar och stötdämpning. Insåg att jag kommer nog att vilja ha äkta 2-vägs fram (och såklart gärna bak även) för att sedan fixa till bärarmsinfästningen bak för förbättrad geometri och sedan utgå därifrån.
Som tur är så har jag sedan tidigare köpt på mig en äkta Rs500 bakvagn som var omgjord till fullt justerbar. Rs500 hade en extra infästning i bakvagsbryggan för andra bärarmar där just denna bärarmsinfästning förbättrats. Dock så har bakvagnen inte trillat in ännu så jag började scouta efter coilovers.

Bara en dryg vecka senare så föll jag över dessa MacPherson ben fram

Öhlins 2-vägs med 95N/mm fjäder, bättre topplagring och 51mm fjäderben som "såklart" passade alldeles utmärkt i spindeln

Så nu är frågan bara vad man ska komma över för coilovers bak?

PS. Jag och Escorten är med in en notis i senaste Bilsport 30 ds

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Dags att uppdatera

Har blivit lite attackmek före bänkningen på Sierran som sker nu i helgen.
För första gången (någonsin?) så är det inte jag själv som gjort de största jobben utan vänner som hjälpt till, t.om utan min vetskap i vissa fall :P
Fick utskuret både plattor till topplagringarna fram och nya lameller för att stumma mitt-viscon för att kunna köra som rwd i bänken.


Topplagring


Lameller för att stumma viscon

Förutom detta så hade grabbarna i smyg gjort en övergångshärva från original Marelli styrsystem till VEMS och fixat allt runtomkring så det blev det närmsta PNP VEMS man kan komma :thumbright:
Bilen är uppstartad och klar med VEMS så blir mappa på det till en början och om tid finnes på slutet så byter jag tillbaka till Marelli och mappar även med det.

Blir spännande att se vad effekten kommer att sluta på, motorn är det närmsta original förutom utbytt IC och turbo samt bränslet är 98okt. Turbon är i grund och botten en Schwitzer S251 med stora turbinen och insvarvat i ett original cosworth avgashus som var tänkt för 450hk på E85 och så brett register som möjligt. Redan efter första provkörningen så tyckte jag att jag kunde offra lite spool mot mer effekt av anledningen att turbon spoolade sjukt bra nästintill lika som en original T03 turbo, så köpte en trasig S256 turbo som jag tänkte ta kompressorn ifrån men det slutade av olika anledningar med att jag köpte en 5 bladig 56mm billet kompressor som Martin Palm hade tagit fram för att få bättre spool och effekt än i original s256 kompressorn. Så frågan är nog om hur avgashuset kommer gilla den större kompressorn.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Var en sväng förbi Sävar i helgen för att se vad en nästintill original cosworth klarar att prestera med större och bättre turbo.
Receptet är original cosworthmotor med större IC, Schwitzer S256 turbo med stora turbinen och special 5-blads billet kompressor, 3" avgas.
Kompisarna hade tryckt mössor med trycken 1bar,2bar,3bar,4bar och 1ras. Jag skulle vinna den mössan som uppnåddes vid dagens slut
Mattias på Sävar motor som mappade tog direkt på sig 2bars mössan och började mappa för fullt.
Tyvärr "som alltid" på eftermarknadssystem så vart det trigger problem väldigt fort. Det hittades många problem som åtgärdades till viss del. Problem som jag aldrig upplevt på Marellit (Original styrsystem).


Bilen drogs bara till 6000rpm pga triggerproblem men vid de lite tidigare pullen på lite lägre ladd så drogs den till 7300rpm och axlarna fortsatte i samma riktning.

Jag kom hem med denna mössa iaf



Toppackningen for så gick inte bänka vidare, bilden på kurvan är på sista pullet innan toppackningen inte ville vara med längre.
Man ska nog inte återanvända både toppackning och sträckbultar
Kan bli returmatch efter man fixat ett och annat, man vill ju ha 3bars mössan

Så tyvärr hann vi inte med marelli-mappning, turbostart, dumpad tändning på ladd och andra dumma idéer

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra Cosworth 4x4 1990 (+Escort cossie)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (86343 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande