Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra Cosworth 4x4 1990 (+Escort cossie)
<<   1, 2, 3, 4, 5
4 besök senaste veckan (86325 totalt)
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare

Speedparts har trillat in
Sellholm / Proflex stötdämpare till bakvagnen och Auto Verdi vevstakar (längre än original).

Dämparna åker på fortast möjliga och vevstakarna låter ja ligga på hyllan tills det är dags att bygga ny maskin.



Maskin ur! (skrikandes som i lumpen)

Hittade växellåds problemet väldigt fort, var en sprint för länkaget som glidit ur och hamnat på sniskan. Så det var fort åtgärdat.
Har även bestämt vilka uppgraderingar tills nästa bänkning. Blir ny Athena Cooperring packning, nya originalbultar, turbosmart dubbelports wastegate,bmw 3ports termostat ,lätt portning av avgas på toppen, montering av dubbla ventilfjädrar (då jag råkade ligga på det sen tidigare), portning av plenum då böjen efter gasspjället stryper och till sist montering av en delningsplåt i grenröret för att pulssplitta det iaf in i turbon. Sen blir det gå över elsystemet och fixa vettiga triggers.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Har analyserat lite data från bänkningen i vintras.



Räknade ut både BSFC (läs verkningsgrad) och Nm per Bar absoluttryck (utan att dela med cylindervolym denna gång).
Jag har själv förespråkat att man ska räkna på detta sätt för att se vars turbon är som mest effektiv.
Något som kommit fram mer och mer när man räknar så är att maximala värdet hamnar nästan alltid i närheten i RON oktanen om motorn och turbon lirar bra tillsammans.
Man ser även hur Nm per Bar sjunker direkt WG öppnar, dvs turbon fungerar sämre.

Nästa jag såg är att BSFC blir bättre för mig efter ca 5400rpm trots att både VE och Nm per bar sjunker!
Jag kan inte hitta anledningen till det i dagsläget, trodde att kyltempen ökade men enligt logg så ökar den flera tusen varv senare.

Ni som bänkat med BSFC uträkning vad har ni haft för värden?



Biltemas ställ för topplock, rekommenderas thumbs up
Har portat toppen (på avgassidan upp till styrningen) och försökt slipa in ventilerna men lyckades inte och lämnade in den för slipning av ventiler och fräsning av säten.



Jag har koll på detta, Svart RK överallt och utan partex ... Det har sina fördelar att jobba som Elektriker
Börjat dra om el i bilen, drar om allt som går förbi downpipe i dagsläget vilket var all motor-el och abs-elen :\



Tur jag gjorde ett eget elchema innan

Vart för övrigt att köpa en Land Rover termostat istället för BMW's då Land Roverns hade högre temp.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Big Al skrev:
Jag har koll på detta, Svart RK överallt och utan partex ... Det har sina fördelar att jobba som Elektriker

Så blev insprutnings härvan på en Kit Car rally bil jag gjorde också
Man måste bara vara noggrann och hålla koll på vars kablarna går thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Går bra tills det strular, då blir det Jönsson-ligan style... Den gubben går till den gubben och den gubben...

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare

Inte så mycket race men ... har iaf polerat sommarbrux samt lagt på keramiskt lackskydd
Börjar sortera ut felen en efter en, har 2st små oljeläckage kvar innan jag är nöjd och kan börja trimma vidare på även denna.
Ena läckaget är styrservoolja, dock läcker det som bara när jag står stilla ett par dagar på förarsidan?! sjukt enerverande
Andra är ett oljeläckage av motorolja mer eller mindre genom turbon, trott att det kommit från oljereturens packning men ser nu att det kommer bland annat genom gängorna för oljereturens bultar?!

_________________
AIexander StenvaII
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Är det pumpen som läcker eller genom tätningar i änden av styr växeln?
Finns ju mjukgörande medel för atf som kan funka om bilen börjat läcka efter längre tids stillastående. Om det är packbox.

Det borde inte kunna komma olja ur skruv till oljereturen, troligen synvilla??

Snygg puts på forden hur som helst, thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
kan vara tätningen på styrväxeln, dock är det på "lågtryckssidan". Jag har redan bytt tätningarna på högtryckssidan. Har tänkt tanken att kasta i en del o-rings mjukgörande och se om det blir bättre.

Aa tror det är synvilla, dock blir jag ställd vars det kommer ifrån. När man tvättar rent och kör runt en sväng och man kommer tillbaka så är det såklart olja överallt, men står man på tomgång så läcker inget
Tackar, tog bara 5 dagar att få ordning på putsen

_________________
AIexander StenvaII
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det är ju rätt typiskt att det läcker när man kör å inte kan se varifrån.
Det jag lärt mig av erfarenhet är att retur i de fallen det är rör ofta vill ändra form när man kör, så ligger det nära tex Grenrör så kan det läcka från flänsen när du kör.
Men det där har du nog bra koll på då du hittar nog läckaget
thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra Cosworth 4x4 1990 (+Escort cossie)
<<   1, 2, 3, 4, 5
4 besök senaste veckan (86325 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande