Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 - 69 Historic racing std 66-71 G #57
1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (24879 totalt)
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Efter att Gulafaran såldes var jag lite vilsen ett tag utan Banbil men sedan hittade jag en E46 som jag kört lite och börjat anpassa till bana. Det blev lite stå i det projektet när jobb och annat kom emellan så hittade jag denna Volvo till rätt pris. Har alltid varit svag för denna tidsperioden, troligen för man växte upp då. Man har väl stannat i den åldern.

En "färdig" historik racing i konstigt nog samma färger som M3:an.



Bilden är tagen när Mats ägde den.

Den har byggts och kördes till att börja med av Mats Nilsson i Tomelilla som sedan sålde den till Lars Persson som körde den ett tag.

Köpte den i juni och fick hjälp av Lennart på 02 depån och Kent Nilsson och kunde köra i ssm i början på juli.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Hade lite problem med anliggande bromsar och klena armar (ingen styr servo) kunde köra träning kval och ett race innan motorn tvärdog i race 2. Trodde först något överhettningsproblem men visade sig vara fördelar axeln och kammaxeln som givit upp.
Bästa tid blev 1.13.9 ca




Fick även låna lite plats av Lennart i depån.

Bytte fördelar axeln och kunde köra på rullar.

Ca 150 hk i motorn första rundan sedan 160 efter att Johannes bytt lite munstycke i förgasarna.



Inte jätte mycket.

Så då revs motorn ut och ska försöka se om jag kan få lite mer effekt i registret 4000-8000 varv.

Mats Nilsson har hjälpt mig byta till större ventiler plana och göra i ordning toppen. Den ska vara portad bra sedan innan tror jag.



En vassare kammaxel har inhandlats AGAP och blocket har planats för högre komp förhållande , lagren till kammaxeln bytts och tvättats av KG motortrimning.


Nästan ny fördelare har också kommit från Ebay.


_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
klabbe.p
Skåne
Här sen Apr 2006
Inlägg: 148



Kul med en 142a

Vad är gjort med chassit på den?

_________________
MvH
Klas-Göran Winqvist
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Tack!
Om du med chassiet menar detta. Har inte 100 koll ännu men vad jag förstått är det som vanligt med historisk racing mycket styrt med vad som var klassat och använt då men sänkt hårdare fjädrar, dämpare och k-hämmare och lite hjulvinklar.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
klabbe.p
Skåne
Här sen Apr 2006
Inlägg: 148



Ulf Sanden skrev:
Tack!
Om du med chassiet menar detta. Har inte 100 koll ännu men vad jag förstått är det som vanligt med historisk racing mycket styrt men sänkt hårdare fjädrar, dämpare och k-hämmare och lite hjulvinklar.


Okej inga större modifieringar med andra ord.
Ska bli kul att följa iaf.

Berätta gärna mer efterhand om motor och bil

_________________
MvH
Klas-Göran Winqvist
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Kul att se en tråd om en historic bil thumbs up

142:orna ser ut att vara rätt konkurrenskraftiga i sin klass, ska bli roligt att följa dig

Är ni lika hårt styrda av homologeringen som de äldre klasserna? Jag körde CT8 i början av 00-talet och då var det homologeringen som gällde till 100%.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Jag är ju ny på det här men vad jag förstått så verkar det som att det blir tuffare och tuffare med att följa reglerna.
Det är ju någon 142 a och p1800 som är riktigt snabba. Inte långt från Asconor och Bmw.
Det blir ju mest att man tävlar mot märkeskollegor.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Kul med RHK bil, är lite tunt med såna på rejsa

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Ja det är lite tunnt med såna här här. Vet inte om historiska saker eller dess ägare passar ihop med internet?

Sakta framåt.


_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Snart ihop. Tar tid när man kommer på grejor som behöver justeras hela tiden.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Synd att ni satte större ventiler i en bra topp och förstörde den.
Det var med vilje valt den äldre modellen av topp med 90mm bredd på förbränningsrummet
och 44-37 ventiler till det eftersom motorn har under 90mm i cylinderdiameter.
Jag tror att 42-35 ventiler hade fungerat ännu bättre.
När man väljer ventilstorlek så tittar man först på vad som får plats i förbränningsrummet.
Sen tittar man på hur stor kanal man behöver och hur stor man kan göra kanalen med bibehållen hållbarhet.
På en äldre B20 topp är max 39mm i svängen sen blir toppen väldigt tunn.
Toppen ska gå ner i diameter genom hela svängen och vara minst under sätet.
Låt säga 38mm där. Om man låter diametern under ventilen vara 86-88% av ventildiametern
så får man en ventilstorlek på 43-44 mm. Med 42mm ventil 90% under ventilen.
Med 46mm:s ventil får man en för snabb ökning av arean under ventilen ut mot sätet och tappar effekt.
Har man däremot 92mm:s cylinderdiameter och den nyare toppen så går det att använda en 46mm:s ventil
men för att ha nytta av den får man ta upp toppen till nästan 40mm i minsta arean.
Det finns dock lite mer gods den nyare toppen med större förbränningsrum.
Men alla satte störst möjliga ventiler i Volvo toppar förr så ska det vara historiskt riktigt så får det ju vara så.
Men mer effekt får man inte.
Motorn hade betydligt mer effekt innan förra ägaren skruvade bort sig.
Jag har bromspappren nånstans på en dator, med vassare kam gav den runt 175 hästar.
Tappade något på topp med snällare kam men vann massor med vrid runt 4000 varv.
Det sattes i en snällare kam eftersom bra drag ut ur kurvorna hjälper varvtiderna mer än en hög toppefekt i en bromsbänk.
I min 240 så gav 6 hästar mer på topp och 10 hästar mindre vid 4000 varv med samma maximala vridmoment 2 sekunder sämre varvtider.
Standard M47 i den som körs i 3:an, 4:an och 5:an.
238 hästar och under 1,08 på Knutstorp.
46-38 ventiler precis som i B20 toppen nu men 2365cc.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Kul med gammelgrejor, och vackert blev det också thumbs up

Ulf Sanden skrev:
Snart ihop. Tar tid när man kommer på grejor som behöver justeras hela tiden.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
@Erland

Tack för du ditt inlägg!

Jag kan ju inte diskutera ventil och kanaldiametrar i detalj med dig. Jag upplevde bara dålig knuff på banan. Det visade också testen på rullarna.
Eftersom de flesta B20 som givit bra resultat av tradition haft lite större ventiler (rätt eller fel) ville jag testa det. Har också bytt till en riktigt vass kam (kanske för vass?).

Mitt mål är ju bra effekt i hela registret 4-8000 under 4 spela ju inte så stor roll.

Blev det bättre eller ej får vi se.

@Tack Magnus (Det är något speciellt med de gamla )

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Hittills har problemet med den bilen aldrig varit i motorn utan mellan stolen och ratten.
Vad har du för kolvuppstick över blocket?
Det är inte så att du kör med 1,3mm:s skärkantspackningen som är för cylinderdiametrar för 92mm och upp? Och samtidigt har kolven till att vända jäms med eller under blockkanten?
Inte så lätt att få komp med en liten motor utan att plana sönder toppen.
Första ägaren kom till mig och bad mig göra en topp för bättre knuff.
Jag tror han var rätt nöjd med resultatet och bilen presterade bra i bänken.
Nästa ägare blev trött av att köra efter 2 varv.
För att hjälpa honom lite så satte jag i en snällare kam så att han fick mer kraft ut ur kurvorna.
Han lånade en 123 fördelare av mig och med den gick bilen bra.
Han körde flera träningar och i Köpenhamn och var fullt nöjd och man såg att det var bra knuff i bilen.
Jag skulle hjälpa honom att byta till en laglig fördelare men han tappade skruvar till den på Knutstorp.
Jag sa att han skulle sätta tändningen på fullt utslag på 35 grader men han måste ha missförstått och satt tändningen på 35 grader på tomgång.
Han spikade genast sönder motorn och efter hans fördelarbyte har den aldrig fungerat.
Han hade ju satt i fördelaren rätt och jag hade satt i för små munstycken och det var därför som den spikade sönder så han gick upp i munstycke efter att ha lagat motorn.
Och nu sätter första ägaren som kom till mig för experthjälp i större ventiler?
Ju fler tomtar desto sämre motor. Min PV med standard B20 bottendel med rätt kolvuppstick.
topp identisk med den du hade lämnade 176 hästar med en CWC kopia på en S kam.
Och ett fint register utan några berg och dalbanor. Det handlar bara om rätt inställning och hopsättning.
Tror förresten att vi har tränat ihop på Knutstorp, du hade en gul E36 325 som var lite långsammare än min Volvo 244 på rakorna om jag minns rätt.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
De sticker upp lite över blocket nu. Jag har ca 12:1 nu i förhållande.
Vad som har hänt innan med bilen vet jag inte så mycket om. Jag bad första ägaren att hjälpa mig med att byta ventilerna så han kan inte lastas för något.
Som sagt hur bra eller dåligt det blir vet jag inte.

Jag hade en m3 e36 inregisterad halv racer med bästa tid 1.04.6 på slicks.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Gul obreddad?

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Den jag tänkte på hade inga skärmbreddare.
Det brukar komma 2 gula med originalbredd på träningarna.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Vid närmare eftertanke så har jag för mig att jag sett denna eller en liknande köra av på Knutstorp?
Blev skador på skärm och hjulupphängning fram.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Erland Cox skrev:
Vid närmare eftertanke så har jag för mig att jag sett denna eller en liknande köra av på Knutstorp?
Blev skador på skärm och hjulupphängning fram.

Erland


Nej var aldrig av.
Det var en annan med svarta skärmbreddare tror jag.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



OK. Hoppas du får fart på 142:an, det hade varit kul.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 - 69 Historic racing std 66-71 G #57
1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (24879 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande