Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar? | << 1, 2, 3 ... 109, 110, 111 107 besök idag (624881 totalt) |
Super, tack för svar! Kanske jag som inte lusläst samtliga kapitel ännu där jag hade fått extra information och jag hade sluppit fråga denna fråga Då fortsätter jag planeringen och rostlagning som tänkt _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Hejsan.
Bygger en enklare porsche 356 cupe bygge på vw bottenplatta. Mellan plattan och karossen gör jag en profilröret konstruktion i 2 mm gods med lokala förstärkningar ramen kommer senare kläda på med plåt eller komposit paneler.. Det är en hel del "dimple dies " I rören så funderar på att varmgalvanidisera rör konstruktionen. .. hur ställer sig Sfro till detta. röret kommer bli 450 grader vid behandlingen. Så "stålet" borde ?? Inte tappa i hållfasthet?? Kommer bli en bur på schassiet som skruvas fast. På lämpliga förstärknings punkter (Ej för tävlings ändamål utan för egen säkerhet.) Funderat om dom rören kan bli skadade vid en ev!! Varmgalvning? Buren är iofs lättmålade då karossen blir demonterbar med skruv förband... ställer frågan.. vad ni tror? Vet? Bygget är inte så långt kommet än men förhoppningsvis på rull under sommaren. Så detta är inte jätte akut. Bör förstärknings ramen kollas av Sfro innan galv eller gäller det bara schassiet/vw bottenplattan.. vilken kommer målas/stenskott skyddas. ... Mvh _________________ Michael Thulesius |
||||
När jag tidigare jobbade inom påbyggarbranschen (med kvalitetsledning) så varmgalvade vi "alla" stålramar. Risken att hållfastheten försämras är minimal men vi hade återkommande problem med att konstruktionerna ville slå sig. Dessutom gäller det att det är hål i alla delar så man inte spränger saker.
Spontant sett skulle jag nog inte varmgalva så mycket grejer till ett bilbygge om det inte finns speciella anledningar (tänk lastgaller eller liknande). Därmed inte sagt att vi inte skulle godkänna det men då får galvningen göras efter byggbesiktningen så vi kan kontrollera svetsfogar osv. Jag har besiktat ett 356 Coupébygge som efter viss dialog med besiktningsorganet gick som ombyggt fordon, trots bytt kaross, kortad platta och dessutom bytt motor, låda och bromsar. Det var ett gränsfall på amatörbyggt fordon och det kan vara bra att kolla hur närmaste besiktningsorgan ser på det. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Tja i deta fallet blir det original vw fram och bakvagn motor och låda liksom bromsar.... fast kanske behöver bytas lite längre fram..
Nä skämt osido inga radikala ändringar är tänkta i framtiden..enda är ev en 1915 Cc motor med ca 85-100 hk. Som står här hemma i delar.. Och i sådant fall p 944 frambromsok men... det är länge dit... Tänkte mer att det kan vara knepigt att rostskydda ramen .pga hålen... Sidoramen är 40*100*2 mm med tunnare rör fram och bakåt. Och hål.. jodå vill inte att grejerna sprängs. Finns bilder här i min byggtråd... _________________ Michael Thulesius |
||||
fundering.. kan man /får man montera en bromsledning inne i ett schasssie där man sedan inte kommer åt det.. om man klammrar med lämpligt avstånd.
i mitt fall mitt tunneln på min bubbla bottenplatta.. tänkte mig en "skottgenomföring " https://www.speeding.nu/thumb/31448/ i framkant vid hbc och en baktill . botten på mittuneln är för tillfället demonterad. men kommer svetsas fast. bränsleledningen går i tunneln liksom det blir ett rör för elsystemet. om behövs gör jag en inspektions lucka.. som skruvas fast. jag vill få bort original placeringen där röret ligger på golvplåten.. någon som vet om skottgenomföring med metrisk gänga?? _________________ Michael Thulesius |
||||
Det finns inget förbud mot det men jag anser det opraktiskt...om det inte enkelt går att komma åt.
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Säkerhetsbälten ombyggt fordon!?
Bilen är från början från 1971, behöver jag ha 3 punktsbälten? Får jag ha 6 punkts istället? _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Bälteskraven följer årsmodell, dvs 1971 års modell ska ha bälten, och det ska vara trepunktsbälten. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Sparade trådar/FAQ Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar? | << 1, 2, 3 ... 109, 110, 111 107 besök idag (624881 totalt) |