Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"Bilsportlicens Enkel" (SBF årligt utskick licens)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8630 totalt)
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751


Trådstartare
Hejs ! Hade tagit ut den enklare formen av racinglicens förra året (320:-) Inbet.kortet som dök upp sent förra året inför 2012 stipulerade 850:- (nat. senior) Fick ringa (15min kö) för att påtala detta och få det ändrat. Så kolla så att ni inte betalar för mycket för vad ni behöver. Köp 98 oktanigt för det ist

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag tog ut förenklad licens via nätet. Har inte fått något utskick om licens.
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



vad är en enklare form av racing licens?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Kanske det här?

SBF.se skrev:
Bilsportlicens Enkel:

Gäller för:
Enkla tävlingsformer (Drivers Open, En dag på strippen, Konbana, Lådbil, Uthållighet).
Förenklad tävlingsform. (Se resp. sportgrensreglemente för information).
Obegränsad träning i de sportgrenar där licensinnehavaren har en vilande licens. (Vill utövare träna men saknar vilande licens ska denne efter genomförd licenskurs i en av våra sportgrenar ansöka om licens enligt Gemensamma regler).

Medlemskap krävs i SBF-ansluten klubb.

Ska licensen endast användas för Enkla tävlingsformer köps den via Bilsport Online. Vid köpet tar föraren del av ett elektroniskt utbildningsmaterial.

Obs! Licensen utfärdas i ditt namn, du kan alltså inte köpa Enkel licens för någon annan.


http://www.sbf.se/info/licenser/licens-oversikt/

Borde man ju vetat om... Tog ut vanliga för 850:- igår.

_________________
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Jag betalade min vanliga (debutant racing) igår.

400: står det längst upp, 500 :- på inbetalningsavi delen Någon som orkat fråga sbf ?

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Benny Steen skrev:
Jag betalade min vanliga (debutant racing) igår.

400: står det längst upp, 500 :- på inbetalningsavi delen Någon som orkat fråga sbf ?

/b


Moms kanske?!?

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



kollade avin igen, senior debut är 500:- (läste fel under junior)

tydligen är jag en senior allaredan :-{

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751


Trådstartare
Benny Steen skrev:
kollade avin igen, senior debut är 500:- (läste fel under junior)

tydligen är jag en senior allaredan :-{


Gubbe !

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Vi får väl se vem som håller fullt under bron i sommar ;-)

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751


Trådstartare
Är det det som definierar gubbar ? Dödslängtan...

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Kör man en alfasud i göteborgstrafiken så underlättar det nog :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775



Till vad funkar "Bilsportlicens Enkel" licensen till? Gäller den för alla vanliga bandagar? Har försökt leta info både här och på gtiklubben samt på sbf, men hittar ingen vettig info....

Har Debutant licens idag, men jag tävlar inte, utan åker bara på vanliga bandagar. Finns det någon nackdel med att lösa en Bilsportlicens Enkel för mig?!?

Någon som har kläm på detta?

/Johan

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



SixPs skrev:
Till vad funkar "Bilsportlicens Enkel" licensen till? Gäller den för alla vanliga bandagar? Har försökt leta info både här och på gtiklubben samt på sbf, men hittar ingen vettig info....

Har Debutant licens idag, men jag tävlar inte, utan åker bara på vanliga bandagar. Finns det någon nackdel med att lösa en Bilsportlicens Enkel för mig?!?

Någon som har kläm på detta?

/Johan

Ja, det är en nackdel för dig.
Bilsport Enkel gäller bara för enkla tävlingsformer vilket har en del begränsningar i form av tex max hastighet.
http://www.sbf.se/sportgrenar/enkla-tavlingsformer/regler/

Drivers Open
Citat:

DOP 2 Bana
2.1 Banan får vara permanent tävlingsbana, eller av tillfällig karaktär på valfritt underlag. Banan
ska vara av sådan beskaffenhet så att hastigheten inte vid något tillfälle överstiger 80km/tim.
...


Time Attack
Citat:

TA 2 Bana
2.1 Racingbana med gällande banlicens samt fartreducerande åtgärder.
2.2 Åtgärder krävs på banan så att hastigheten inte vid något tillfälle överstiger 120km/tim.
...


Konbana
Citat:

KB 2 Bana
2.1 Banan får vara permanent tävlingsbana, asfaltsyta eller liknande.
...
2.5 Banan ska vara av sådan beskaffenhet (kurvor, hinder etc.) så hastigheten inte överstiger
80km/tim på banan.
...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



På vanliga banträffar får man väl köra? Räknas det som träning?

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

NiklasFalk skrev:
På vanliga banträffar får man väl köra? Räknas det som träning?


Ja det här låter ju intressant om det nu funkar på banträffar Vore kanon ju om det funkar! Om det inte är tävling så är det ju träning? För något tredje finns väl inte? "Uppvisning" ?

Citat:
Obegränsad träning i de sportgrenar där licensinnehavaren har en vilande licens.

_________________
Magnus Thomé
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775



Lagt upp en tråd om detta på gti klubben också och där har vi kommit fram till att "Bilsportlicens-Enkel" inte är något annat en helårs provapå licens. Så har man inte tagit en sbf licens utan man vill köra under pröva på så vinner man på att ta en "Bilsportlicens-Enkel" om man plannerar att köra fler än 3 gånger, dvs 320kr kontra 100kr per gång.

Så det var inget för mig, jag kommer att lösa ut min debutantlicens som vanligt.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?16705-Bilsportlicens-Enk . . . .

/Johan

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Har man deb-licens gäller den ju för fri träning i de klasser som deb-licensen gäller för.

Så har du gått kurs och ansökt om deb-licens uttyder jag det som du kan åka hur många trackday som helst och träna.

Samt enkla tävlingsformer.

Min tolkning.
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Björn skrev:
Har man deb-licens gäller den ju för fri träning i de klasser som deb-licensen gäller för.

Så har du gått kurs och ansökt om deb-licens uttyder jag det som du kan åka hur många trackday som helst och träna.

Samt enkla tävlingsformer.

Min tolkning.

Den tolkningen gjorde jag också och löste därför enkel licens i år eftersom jag har debutantlicens sedan tidigare, har alltså gått licenskurs osv.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775



Victor. skrev:
Björn skrev:
Har man deb-licens gäller den ju för fri träning i de klasser som deb-licensen gäller för.

Så har du gått kurs och ansökt om deb-licens uttyder jag det som du kan åka hur många trackday som helst och träna.

Samt enkla tävlingsformer.

Min tolkning.

Den tolkningen gjorde jag också och löste därför enkel licens i år eftersom jag har debutantlicens sedan tidigare, har alltså gått licenskurs osv.


Hmm, jag tolkar det lite annorlunda..... Tror jag iallafall....

Jag tog deb-licens 2006 och jag har löst ut den alla år. Men om jag inte löser ut den utan har den vilande och löser ut en Enkel-licens istället, då tolkar jag det som att jag inte har en debutantlicens (den ligger vilande) utan jag kommer att köra under pröva-på-licens. Det skulle betyda för mig att jag skulle få åka i pröva-på gruppen på gti klubbens träffar (med begränsningen att man bara får köra om på ett ställe under varvet mm) och inte i licens gruppen som jag vanligtvis åker.

Rätt eller fel?!?

Hur funkar det i andra klubbar skiljer man på pröva-på och licens pass etc?

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775



Finns det inga människor från SBF som läser här som kan reda ut detta?

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



SixPs skrev:
Victor. skrev:
Björn skrev:
Har man deb-licens gäller den ju för fri träning i de klasser som deb-licensen gäller för.

Så har du gått kurs och ansökt om deb-licens uttyder jag det som du kan åka hur många trackday som helst och träna.

Samt enkla tävlingsformer.

Min tolkning.

Den tolkningen gjorde jag också och löste därför enkel licens i år eftersom jag har debutantlicens sedan tidigare, har alltså gått licenskurs osv.


Hmm, jag tolkar det lite annorlunda..... Tror jag iallafall....

Jag tog deb-licens 2006 och jag har löst ut den alla år. Men om jag inte löser ut den utan har den vilande och löser ut en Enkel-licens istället, då tolkar jag det som att jag inte har en debutantlicens (den ligger vilande) utan jag kommer att köra under pröva-på-licens. Det skulle betyda för mig att jag skulle få åka i pröva-på gruppen på gti klubbens träffar (med begränsningen att man bara får köra om på ett ställe under varvet mm) och inte i licens gruppen som jag vanligtvis åker.

Rätt eller fel?!?

Hur funkar det i andra klubbar skiljer man på pröva-på och licens pass etc?

Men det står att enkel licens ger rätt till obegränsad träning i de grenar där man har vilande licens. Och min tolkning är att om man faktiskt får träna racing (med tidtagning och allt) så måste man få köra banträffar fullt ut också. Man har ju inte glömt det man lärde sig på licenskursen bara för att man betalar 180:- mindre för licensen.

Men ska man köra på GTI-klubbens träffar som skiljer mellan "prova på" och "riktig" licens så bör man kanske kunna bevisa att man har en vilande licens (d.v.s. kunna visa upp ett licenskort nyare än fem år) för att skilja sig från de som har tagit enbart enkel licens och "tagit del av ett elektroniskt utbildningsmaterial".

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Allmänt banåkaforum
"Bilsportlicens Enkel" (SBF årligt utskick licens)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8630 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande