Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Brembo Vs AP Racing
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (12944 totalt)
dant
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 8


Trådstartare
Tjena!

Jag sitter här och ska snart inhandla lite nya bromsar till min M3 E46 innan man ska ner till ringen och köra men känner mig dock lite osäker på vad jag ska välja.

Det jag hittat är följande:
Brembo 4-kolvs ok med 355*32 mm skivor
AP Racing 6-kolvs ok med 356*32mm skivor

Någon som har några erfarenheter att dela med sig?

/Danne

_________________
Dan Thelin
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Skall du köra med gatdäck eller R-däck?
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Ett tips kanske.

http://www.bilannonser.se/showCar.aspx?external=yes&id=160567

Jag har ett par till Audi A6 till salu också

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Vi kommer köra med StopTech på race-bilen, om du ger dig till tåls så kan jag återkomma med feedback hur det funkade. Vad gäller monteringen så var det verkligen bolt-on och allt passade perfekt och är mycket snyggt gjort.

StopTech är de enda som anpassar kolvstorlekarna i sina kit så optimalbromsbalans bibehålls även om man bara byter fram.

Du hittar mer info på www.stoptech.com.

Movit funkade bra på min M5 men skivorna spricker för eller senare som alla hålborrade skivor.
På M3:an har jag kört orginalbromsar med Pagid Gul RS19 samt annan bromsvätska och dete har funkat bra, ingen höjdarkänsla i pedalen men det fejdar aldrig.
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Inte för att det påverkar ditt val, mer som info. Brembo äger AP-racing numera.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
dant
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 8


Trådstartare
johann:
Jag kommer nog börja med att köra gatdäck (Bridgestone S03) och gå över till R-däck sen.
StopTech verkar ju lite intressant, dessutom ligger dom ca 16000:- under AP för bara fram kittet.
Men det som jag tycker talar för AP är att det är 6-kolvs ok (frågan är dock om det är värt ca 16 lapp).

Corsa:
Intressant, men som du säger så kommer det inte direkt påverka mitt val...

Erik B:
Känner att jag vill ha lite större skivor än så och att dom inte ska vara hålborrade men tack för tipset!

_________________
Dan Thelin
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Frågan om 4- eller 6-kolvsok är väl främst beroende på hur ofta man måste byta belägg.
Vid långlopp vill man inte byta belägg i onödan då är det bra med stora belägg för att ha mycket material att slita på. 6 kolvar behövs för att jämna ut presskraften på de långa belägg som då krävs.
Vid annan användning ser jag det som en fördel med 4-kolvsok då dessa är lättare och dessutom ger större kylyta kvar av skivan.

Edit: såg att du tyckte 322 mm skivor var för små och inte gillade hålborrat. Då är det nog inte tillräckligt maffigt med 4-kolvsok heller.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Hej Dan!

Jag tycker inte du ska 'stirra dig blind' på att det är fyra eller sex kolvar. Jag sticker ut hakan och hävdar att det inte har så stor praktisk betydelse på en gatbil. Det har däremot valet av belägg.
Det låter klokt att du tar en extra funderare på om skivorna ska vara hålade eller inte.

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
dant
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 8


Trådstartare
Micke:
Det handlar inte om maffigt eller inte. Det jag är ute efter är mycket bra bromsförmåga och efter det jag har fått info om (är ingen expert på bromsar) så är det att större skivor klarar mer stryk (hård körning) plus att det ger bättre förutsättningar för bra bromsförmåga.
Gällande bromsok så vet jag inte så mycket, tänkte helt enkelt att ett 6-kolvs orkar med mer än ett 4-kolvs. Sedan kom du med ett bra inlägg gällande kylning av skivorna då jag inte har modifierat bilen för detta (extra kylning av skivorna). Därför kanske det är mer lämpligt med 4-kolvs, dessutom är de förmodligen lite lättare vilket är en fördel.

_________________
Dan Thelin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Så länge du inte åker R-däck kommer du absolut inte behöva varesig nya ok eller skivor. Börja med belägg och rätt vätska.

Riktiga ok ger som Johan säger mkt bättre kännsla, men dimensioneringen av kolvare osv är av yttersta betydelse för ett lyckat resultat. Här krävs det lite klurande/räknande eller en seriös leverantör som vet vad som funkar för just DINA behov.

Så jag skulle vilja ranka lite, rätta mig ngn om jag har fel.

Med gatdäck klarar du dig i 9/10 fall med belägg typ Pagid RS19, PFC 97 eller liknande.

Med R-däck klarar du dig nog oxå egentligen, men vill du kunna köra lääänge utan fejd och med yttersta kännsla samt sänka den ofjädrade vikten är ett bra 4-kolvsok en vettig lösning.
Skivor har du så det räcker säger jag spontant, alt. att du tar skivor från CSL (om du lyckas få köpa nga.)

6-kolvsok hör hemma på "riktiga" racebilar som åker Le Mans och liknande.
Eller vid glasskiosken...

EDIT: Att dra ngn form av korrekta kylslangar vore nog en klart intressant ide.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Jag körde med Movit 4-kolvs 322 x 32 mm på min 2.000 kgs Audi A6.

Det som satte begränsningen för hur mycket man kunde bromsa var alltid däcken.
oerhört frusterande när man håller på att smälla och det enda som händer är att ABS:en pumpar.
18" 235 mm P Zero Rosso satt på och det är väl inte det sämsta man kan sätta på för gatbruk.

Tror inte du ska stirra dig blind på antalet kolvar, titta på arean på kolvarna och beläggen också.
Det var en ofantlig skillnad på original och Movit! Kolvarna på Movit var gigantiska i jämförelse och räknat på area är det säkert dubbelt upp. Skivorna var lustigt lika stora, dock lite annorlunda konstruktion.

Kan säga att känslan i bromsarna ökar något fruktansvärt, bara det var nästan värt pengarna. original är väldigt svampigt!

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



ok, det är bra med stora (tunga) skivor om man kör med enstaka gigantiska inbromsningar som från 300 km/h till stillastående i en 2 ton tung bil. Skivorna måste då kunna lagra i stort sett all värmeenergi som utvecklas eftersom de knappt hinner kylas under inbromsningen.
För banåkning, när det sker ett stort antal inbromsningar med mindre energiupptagning, gäller det att ha så små och lätta skivor som är möjligt och tillräckligt för de temporära inbromsningarna och sedan ha bästa möjliga kylning av dessa skivor.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
dant
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 8


Trådstartare
R-däck kommer jag att åka, kommer dock inte att börja med det som jag sa tidigare...
Varför jag vill byta skivor är pga av att jag fått info från BMW där dom säger att det finns viss risk att skivorna kan krackelera. Det är absolut inget jag vill vara med om (speciellt på bana). Jag vill känna mig fullständigt trygg med bromsarna och tänker då att om jag ändå ska byta så är det lika bra att slänga på riktigt bra grejor.

Jag har för avsikt att modifiera bilen för att den skall gå bättre på bana, inte för att stå vid glasskiosken...

Andreas:
Jag har funderat på att plocka bort dim-ljusen och dra slangar för extra kylning vilket borde hjälpa till en hel del.
Vad sägs om 20" kromade fälgar, 380mm skivor med 8-kolvs ok. Då blir det en riktig kioskräcer...

_________________
Dan Thelin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Låter mkt bra...alltså detdär med kromade hjul osv...

Finns ngn tråd med en Honda, eller var det Sirocco, här på rejsa där en kille visade hur han löst just detta med kylslangar till skivorna på ett mkt snyggt och korrekt sätt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Det kommer alltid att uppstå sprickor kring hålen på en sådan skiva (förr eller senare), men att skivan helt plötsligt skulle krackelera behöver du inte oroa dig för. Du måste dock följa utvecklingen av sprickbildningen och när de börjar växa ut mot skivans ytterkant (eller andra hål) så måste skivorna bytas. Har praktisk erfarenhet bl.a. från en kund som åker långlopp med E46 och de använder just M3 E46 originalskivor tillsammans med ett AP 6-kolvsok. De får ut relativt många timmar på skivorna innan byte.
Är fräck och gör lite reklam nu, men det finns ett 2-delat skivkit från PFC med flytande fastsättning till just M3 E46. Mkt prisvärt (tillsammans med bättre belägg) jmft med ett big brake-kit. Skickar ett PM till dig ang dessa delar.

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
dant
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 8


Trådstartare
ok, kan man sammanfatta det såhär då kanske?

4-kolvs är fullt tillräckligt
356 mm skivor är kanske lite för stora för mitt syfte med tanke på bilens vikt och på vilka typer av banor jag ska köra på (ringen, knutstorp), speciellt om jag vill hålla nere den ofjädrade vikten.

Är då t.ex. följande ett bra val?
4-kolvs med 322mm skivor plus extra kylning i form av att dra slang från dimljusuttagen till skivorna.

_________________
Dan Thelin
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



På Porsche är skivorna slut när väl sprickorna letat sig ut till kanten.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



dant skrev:
ok, kan man sammanfatta det såhär då kanske?

4-kolvs är fullt tillräckligt
356 mm skivor är kanske lite för stora för mitt syfte med tanke på bilens vikt och på vilka typer av banor jag ska köra på (ringen, knutstorp), speciellt om jag vill hålla nere den ofjädrade vikten.

Är då t.ex. följande ett bra val?
4-kolvs med 322mm skivor plus extra kylning i form av att dra slang från dimljusuttagen till skivorna.


För att summera, köp kitet som någon länkade en annons till. thumbs up

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



höfläkt skrev:
På Porsche är skivorna slut när väl sprickorna letat sig ut till kanten.


och byter man inte då kan det gå så här....

http://www.erf.nu/index.asp?N=883

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5122



porschedriver skrev:

och byter man inte då kan det gå så här....



Då kan man konstatera att antagligen hade bmw grabbarna extrem otur (viss tur) eller så hade jag väldig tur när ett ok lossnade för mig på en motorvägsavfart.

Enda skadan blev en bromsslang som gav upp...

_________________
Roland Johansson
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



EDIT: Tänk vad fel det kan bli...

_________________
Karl Brag
Citera
Skruva banåkabil
Brembo Vs AP Racing
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (12944 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande