Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjulupphängning, A-armar Vs fjäderben!
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (10312 totalt)
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Jag har några frågor angående hjulupphängningen på min bil!

1: Vad är det för fördelar samt nackdelar med a-armar jämfört med fjäderben? jag har a-armar på min bil men efter att ha läst lite i Väghållningsboken och kikat på funktionen hos mina armar så har jag kontaterat att dom bara är att kasta i soporna efter sommarens körningar och bygga nya eller alt. att byta till fjäderben.
Så, vad är det som skiljer dom åt?

2: Jag har wattlänk på min stela bakaxel och jag undrar hur noga det är med glapp i sidled?, det är nämligen ett glidlager som inte är helt perfekt samt det är gummibussningar i ändarna på stagen.
Är det bättre med uniballs och kullagrat lager?

Tack på förhand!

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Fjäderben är inget man bygger....om man kan använda dubbla bärarmar.

Vad har du för spindlar ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Jag har volvo 140 spindlar och en 240 styrsnäcka så Ackermann blir visst fel berättade Micke (fas T) så ska jag bygga nya armar måste jag nog byta spindlar också... med bättre vinklar på styrarmarna?? eller jag vet inte man kanske kan modifiera...

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag förstår ju inte vad det skulle ha med accerman att göra..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Köp en Corvette C4 framvagn

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
140 spindlarna är gjorda för styrsnäcka och när det nu är ombyggt för 240ins kuggstång så är spindlarnas styrarmar felvinklade, som micke förklarade det för mig, men jag själv har absolut noll koll

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Köp en Corvette C4 framvagn

Hur ser den ut? Har du nån bild på en sån framvagn? och vad skulle en sån kosta?

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Ska se om jag kan ta en bild.
Den bör kosta 8-12 000:-

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej

Kan du inte ta lite bra kort på framvagnen?

Jag blir lite nyfiken på om jag kan ha missat nåt vid SFRo-besiktningen

Spontant sett bör det inte vara några direkta problem med 140-spindlar och kuggstång, så bygger man ju på Locost ibland utan att det kör ihop sig.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Ska se om jag kan ta en bild.
Den bör kosta 8-12 000:-

det skulle vara kul, men det skulle också vara kul att se en i verkligheten, får se vi kanske hamnar på samma bana i sommar...

Är den tillverkad i aluminium? vad kan en sån väga?

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Det är bara ekonomerna som gillar McPestson. thumbs down thumbs down thumbs down

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Mattias Hahlin:
Har du några bilder på 140 spindlarna???

om du har det kan vi hjälpas åt att plocka fram div mått och dylikt och slaska in dessa i en excel fil jag ställt till med, se (ackaman....)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
therealpinto skrev:
Hej

Kan du inte ta lite bra kort på framvagnen?

Jag blir lite nyfiken på om jag kan ha missat nåt vid SFRo-besiktningen

Spontant sett bör det inte vara några direkta problem med 140-spindlar och kuggstång, så bygger man ju på Locost ibland utan att det kör ihop sig.

/Gustaf


Nej jag tror inte att det är något för kördugligheten men.....

1: Styrstaget tog ju som du vet i bärarmen och det medför att jag endast kunde använda 1,5 varv av 2,5 varv på kuggstången thumbs down
2. Nu har jag modifierat bärarmarna så att jag har mina 2,5 varv men då tar bromsoksbulten i på andra sidan...........
3: Sen är jag fundersam på det här med Ackermann, men som sagt jag måste läsa på "lite" mer samt göra "mycke" mätningar för att se hur det stämmer..
4: Övre bärarmen är hälften så lång som undre samt att den pekar lite lätt uppåt!!!!!
5: förhoppningsvis sista..... vikten, undre armen är tillverkad i 38mm rör med 3mm gods, känns lite väl stadigt... övre är lite tunnare bara 30mm..

Till sist har jag två bilder men dom är inte så bra...




_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Mattias Hahlin skrev:
ButterflyRacing skrev:
Köp en Corvette C4 framvagn

Hur ser den ut? Har du nån bild på en sån framvagn? och vad skulle en sån kosta?


Här är några C4-bilder - dock har den tvärmonterade bladfjädern (i komposit) ersatts med en coil-over.
Dubbla triangellänkar. Inget tjafs.

http://www.jamisoncustomcorvette.com/c2hybrid.htm

originalbilder (syns så där)...



_________________
Jörgen Eriksson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



och denna killen har nog C4framvagnen kvar tror jag...

http://camaroforum.mine.nu/viewtopic.php?id=1812
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
fuling skrev:
Mattias Hahlin:
Har du några bilder på 140 spindlarna???

om du har det kan vi hjälpas åt att plocka fram div mått och dylikt och slaska in dessa i en excel fil jag ställt till med, se (ackaman....)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043

Jag har tyvärr inga bättre bilder bilder än dom jag just postat men det var ju en jättebra tråd, den har jag inte sett!!!
Jag ska se om jag kan ta och mäta upp de mått som behövs för att sätta in i excelprogrammet.

Men jag ska som sagt inte bygga om framvagnen innan sommaren utan jag tänkte bara skaffa fram info så jag har nåt att gå på till hösten, Jag måste få ihop karossen till i sommar.....

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Jet: Jag tackar så hemskt mycket det var ju superbra bilder. thumbs up

Anders Jeppsson: Det var ju bra att veta men jag törs inte köpa nu utan jag måste nog vänta.....

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Mattias Hahlin:
Hmmm ligger inte kuggstongen framför framaxeln????
Nu är jag på tunn is men då måste viklarna på styrarnana på spindlarna vara negativ.
Hoppas det hunkar i excelarket har inte testat.


EDIT:
Har kollat nu, kuggstång framför framaxen funkar INTE i excelfilen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
fuling skrev:
Mattias Hahlin:
Hmmm ligger inte kuggstongen framför framaxeln????
Nu är jag på tunn is men då måste viklarna på styrarnana på spindlarna vara negativ.
Hoppas det hunkar i excelarket har inte testat.


EDIT:
Har kollat nu, kuggstång framför framaxen funkar INTE i excelfilen.


Hmm ok, tackar så mycket för att du testade.

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad man nu kan göra är att ta fram penna och papper och rita upp skrotet för att se vad som händer med ackeman.
Eller så gör man en pappmodell och sätter knappnålar som leder så man kan vrida hjulen och se vad som händer.

Det viktiga är att man förstår grundprinsipen, sen när man aplersera det på bilen kan det bli jä.... komplext.



ps
Jag skall uppdatera Ackemanfilen när tid finns så kuggstången kan ligga framför framaxeln också.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag anser fortfarande att accerman inte hör till dom viktigaste vinklarna.
Men det är ju bra om det inte är helt åt h*****e.

Dra ett snöre , från centrum av p-änden....och.....genom centrum på undre kulbulten.....och.....vidare mbakom bilen. Så får du en uppfattning om var den hamnar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
Hjulupphängning, A-armar Vs fjäderben!
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (10312 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande