Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Hjulupphängning, A-armar Vs fjäderben! | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (10312 totalt) |
Jag har några frågor angående hjulupphängningen på min bil!
1: Vad är det för fördelar samt nackdelar med a-armar jämfört med fjäderben? jag har a-armar på min bil men efter att ha läst lite i Väghållningsboken och kikat på funktionen hos mina armar så har jag kontaterat att dom bara är att kasta i soporna efter sommarens körningar och bygga nya eller alt. att byta till fjäderben. Så, vad är det som skiljer dom åt? 2: Jag har wattlänk på min stela bakaxel och jag undrar hur noga det är med glapp i sidled?, det är nämligen ett glidlager som inte är helt perfekt samt det är gummibussningar i ändarna på stagen. Är det bättre med uniballs och kullagrat lager? Tack på förhand! _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Fjäderben är inget man bygger....om man kan använda dubbla bärarmar.
Vad har du för spindlar ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag har volvo 140 spindlar och en 240 styrsnäcka så Ackermann blir visst fel berättade Micke (fas T) så ska jag bygga nya armar måste jag nog byta spindlar också... med bättre vinklar på styrarmarna?? eller jag vet inte man kanske kan modifiera...
_________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
140 spindlarna är gjorda för styrsnäcka och när det nu är ombyggt för 240ins kuggstång så är spindlarnas styrarmar felvinklade, som micke förklarade det för mig, men jag själv har absolut noll koll
_________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Hej
Kan du inte ta lite bra kort på framvagnen? Jag blir lite nyfiken på om jag kan ha missat nåt vid SFRo-besiktningen Spontant sett bör det inte vara några direkta problem med 140-spindlar och kuggstång, så bygger man ju på Locost ibland utan att det kör ihop sig. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
det skulle vara kul, men det skulle också vara kul att se en i verkligheten, får se vi kanske hamnar på samma bana i sommar... Är den tillverkad i aluminium? vad kan en sån väga? _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Mattias Hahlin:
Har du några bilder på 140 spindlarna??? om du har det kan vi hjälpas åt att plocka fram div mått och dylikt och slaska in dessa i en excel fil jag ställt till med, se (ackaman....) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
Nej jag tror inte att det är något för kördugligheten men..... 1: Styrstaget tog ju som du vet i bärarmen och det medför att jag endast kunde använda 1,5 varv av 2,5 varv på kuggstången 2. Nu har jag modifierat bärarmarna så att jag har mina 2,5 varv men då tar bromsoksbulten i på andra sidan........... 3: Sen är jag fundersam på det här med Ackermann, men som sagt jag måste läsa på "lite" mer samt göra "mycke" mätningar för att se hur det stämmer.. 4: Övre bärarmen är hälften så lång som undre samt att den pekar lite lätt uppåt!!!!! 5: förhoppningsvis sista..... vikten, undre armen är tillverkad i 38mm rör med 3mm gods, känns lite väl stadigt... övre är lite tunnare bara 30mm.. Till sist har jag två bilder men dom är inte så bra... _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Här är några C4-bilder - dock har den tvärmonterade bladfjädern (i komposit) ersatts med en coil-over. Dubbla triangellänkar. Inget tjafs. http://www.jamisoncustomcorvette.com/c2hybrid.htm originalbilder (syns så där)... _________________ Jörgen Eriksson |
||||
och denna killen har nog C4framvagnen kvar tror jag...
http://camaroforum.mine.nu/viewtopic |
||||
Jag har tyvärr inga bättre bilder bilder än dom jag just postat men det var ju en jättebra tråd, den har jag inte sett!!! Jag ska se om jag kan ta och mäta upp de mått som behövs för att sätta in i excelprogrammet. Men jag ska som sagt inte bygga om framvagnen innan sommaren utan jag tänkte bara skaffa fram info så jag har nåt att gå på till hösten, Jag måste få ihop karossen till i sommar..... _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Jet: Jag tackar så hemskt mycket det var ju superbra bilder.
Anders Jeppsson: Det var ju bra att veta men jag törs inte köpa nu utan jag måste nog vänta..... _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Mattias Hahlin:
Hmmm ligger inte kuggstongen framför framaxeln???? Nu är jag på tunn is men då måste viklarna på styrarnana på spindlarna vara negativ. Hoppas det hunkar i excelarket har inte testat. EDIT: Har kollat nu, kuggstång framför framaxen funkar INTE i excelfilen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hmm ok, tackar så mycket för att du testade. _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Vad man nu kan göra är att ta fram penna och papper och rita upp skrotet för att se vad som händer med ackeman.
Eller så gör man en pappmodell och sätter knappnålar som leder så man kan vrida hjulen och se vad som händer. Det viktiga är att man förstår grundprinsipen, sen när man aplersera det på bilen kan det bli jä.... komplext. ps Jag skall uppdatera Ackemanfilen när tid finns så kuggstången kan ligga framför framaxeln också. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag anser fortfarande att accerman inte hör till dom viktigaste vinklarna.
Men det är ju bra om det inte är helt åt h*****e. Dra ett snöre , från centrum av p-änden....och.....genom centrum på undre kulbulten.....och.....vidare mbakom bilen. Så får du en uppfattning om var den hamnar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Skruva banåkabil Hjulupphängning, A-armar Vs fjäderben! | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (10312 totalt) |