Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Bertone GTAm replika 1973
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
12 besök senaste veckan (110840 totalt)
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Vad är receptet på en riktigt bra 2 liters Twinspark motor som skall överladdas ?

Vilka modeller motorer är bäst lämpade , 155 164 från vilka årsmodeller. Vad skall man användan för vevaxel stakar och kolvar (alltså , vilka komponenter från vilka modeller lämpar sig bäst av kombinera ihop)?

Benny , Roos och alla andra som kan och har forskat/funderat över det här, tipsa gärna om hur ni hade gjort!

Har börjat läsa på lite om styrsystem men det är väl bäst att börja med hårdvaran !

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Nytvättad och nyservad, skall köra Knutstorp på Bilsports event på Lördag är det tänkt!


_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Då närmar det sig snart säsongsslut , har kollat i rejsakalendern men har svårt att hitta några fler event att hinna med . 3 x Knutstorp och 3 x Sturup är jag trots allt nöjd med !

Fick möjligheten att köra några varv i Söndags på Autoropa Racing days på Knutstorp , som alltid ett makalöst utbud superbilar och så en liten orange Alfa...


Bild tagen av Cleas på www.cnfoto.se


_________________
Calle Olsson
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



Såg bilen på Knutstorp i Lördags....

Riktigt fin... stor thumbs up

Kul inslag bland alla caféräsers...

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
cjd187
Köping
Här sen Maj 2008
Inlägg: 10



Detta är förmodligen det mest prisvärda som går att köpa just nu.
Börjar finnas översatt till svenska men då är priset annorlunda.

http://www.ebay.co.uk/itm/ECU-Master-EMU-Engine-Managment-Unit-Stand-A . . . .

_________________
Carl-Johan Dömstedt
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Sen start på garagesäsongen men nu är jag på gång.

Växellådan får en genomgång med nya synkringar och lättade drev.
Alu-svänghjul är beställt.
Motor urlyft ur bilen, tanken är portad topp, vassare kammar , modifierat insug. Funderar fortfarande över hur jag skall gå tillväga med styrsystemet. En idé jag fått nu på sistone är uni-chip från www.tsmotor.com?? Funkar uni-chip historien på Motronic 4 .1 ?

Framvagn är under modifiering för att få ner scrub något. Återkommer med bilder och funderingar efterhand

Behöver lite hjälp med val v Bromsok också , se : https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91758

Tacksam för hjälp !

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Ellac skrev:
Vad är receptet på en riktigt bra 2 liters Twinspark motor som skall överladdas ?

Vilka modeller motorer är bäst lämpade , 155 164 från vilka årsmodeller. Vad skall man användan för vevaxel stakar och kolvar (alltså , vilka komponenter från vilka modeller lämpar sig bäst av kombinera ihop)?

Benny , Roos och alla andra som kan och har forskat/funderat över det här, tipsa gärna om hur ni hade gjort!

Har börjat läsa på lite om styrsystem men det är väl bäst att börja med hårdvaran !

Calle


har missat detta, vad hade du tänkt dig för motor? högkompad, högvarvig ?
vad vill du byta till eftermarknad ? kammar, kolvar,stakar inget ?
vad har du för bilar att plocka från ?

edit, såg överladdat nu, hm, då får du börja med bestämma dig för e85 eller slisket dom kallar bensin.
när det gäller sprut i 6000 kr klassen är ju Vems populärt. finns en stor mängd installerade system och bromsfirmorna känner till dom.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Ellac skrev:
Vad är receptet på en riktigt bra 2 liters Twinspark motor som skall överladdas ?

Vilka modeller motorer är bäst lämpade , 155 164 från vilka årsmodeller. Vad skall man användan för vevaxel stakar och kolvar (alltså , vilka komponenter från vilka modeller lämpar sig bäst av kombinera ihop)?

Benny , Roos och alla andra som kan och har forskat/funderat över det här, tipsa gärna om hur ni hade gjort!

Har börjat läsa på lite om styrsystem men det är väl bäst att börja med hårdvaran !

Calle


har missat detta, vad hade du tänkt dig för motor? högkompad, högvarvig ?
vad vill du byta till eftermarknad ? kammar, kolvar,stakar inget ?
vad har du för bilar att plocka från ?

edit, såg överladdat nu, hm, då får du börja med bestämma dig för e85 eller slisket dom kallar bensin.
när det gäller sprut i 6000 kr klassen är ju Vems populärt. finns en stor mängd installerade system och bromsfirmorna känner till dom.



Hej Benny

Njae, det är tvära kast ang. motorn , men nu har jag slutgiltigen bestämt mig för att bygga vidare på befintliga. 75 TS motorn och vässa den.
Recepet blir , portad topp tillsammans med modifierat insug /plenum , vassare kammar från Catcams (här står jag i valet och kvalet på att beställa kammar för org. VVT eller skippa VVT helt??) , funderar över Nord vevstakar för att höja kompet med är orolig över frigång kolv/ventil. För att dra nytta av dessa modifieringar så vill jag ha ett styrsystem eller mappa befintligt Motronic. Jag funderar på att gå "hela vägen" och köpa ett styrsystem typ Maxxecu och installera själv (vilket jag tror jag klarar av) men sen är jag helt borttappad när det gäller själva programmeringen /mappningen så där behöver jag hjälp. Det är den hjälpen jag är orolig för att den kan bli väldigt dyr ? Jag vill bara ha en stabil och fungerande mapp som fungerar , att hålla på att modifiera "ettor och nollar" är inte min grej

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Ellac skrev:

Njae, det är tvära kast ang. motorn , men nu har jag slutgiltigen bestämt mig för att bygga vidare på befintliga. 75 TS motorn och vässa den.
Recepet blir , portad topp tillsammans med modifierat insug /plenum , vassare kammar från Catcams (här står jag i valet och kvalet på att beställa kammar för org. VVT eller skippa VVT helt??) , funderar över Nord vevstakar för att höja kompet med är orolig över frigång kolv/ventil. För att dra nytta av dessa modifieringar så vill jag ha ett styrsystem eller mappa befintligt Motronic. Jag funderar på att gå "hela vägen" och köpa ett styrsystem typ Maxxecu och installera själv (vilket jag tror jag klarar av) men sen är jag helt borttappad när Calle


Det blir rätt snabbt dyrt att trimma 75 TS motorn konventionellt. En roligt och billig väg är sätta ihop en "optimerad" hybrid motorn från olika generationer då förvånansvärt mycket passar rakt av och reservmotorer/bilar att plocka komponenter finns det drivor av. finns några trådar både på alfapower. alfabb och alfaowner som handlar kring detta.

155 motorn har en stor fördel från trimmningsynpunkt med oljekylda kolvar och att toppen har upprättade insugskanaler. nackdelen är vattenreturen i bakkant (dock enkelt att fixa) och vattenpumpen som bråkar med eventuell turbo om plats.

Sedan tror jag 75ts plenumet som har längre insugsrör borde ge bättre lågvarvsegenskaper. Dock är det ju klumpigt... Å andra sidan kräver 155 plenumet omsvetsning för platsa på en rakmonterad motor. sedan är det oljepumpen som kräver annan bröstkåpa på 105:an osv.... pick your choice :-)

155 motor + nordstakar ger komphöjning.
155 motor + 75 vev ger kompsänkning.

Sedan skall du inte vara rädd för eftermarknadssprut, du lär dig snabbt.
Att modifiera orginal motronic kommer du inte långt med.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Ellac skrev:

Njae, det är tvära kast ang. motorn , men nu har jag slutgiltigen bestämt mig för att bygga vidare på befintliga. 75 TS motorn och vässa den.
Recepet blir , portad topp tillsammans med modifierat insug /plenum , vassare kammar från Catcams (här står jag i valet och kvalet på att beställa kammar för org. VVT eller skippa VVT helt??) , funderar över Nord vevstakar för att höja kompet med är orolig över frigång kolv/ventil. För att dra nytta av dessa modifieringar så vill jag ha ett styrsystem eller mappa befintligt Motronic. Jag funderar på att gå "hela vägen" och köpa ett styrsystem typ Maxxecu och installera själv (vilket jag tror jag klarar av) men sen är jag helt borttappad när Calle


Det blir rätt snabbt dyrt att trimma 75 TS motorn konventionellt. En roligt och billig väg är sätta ihop en "optimerad" hybrid motorn från olika generationer då förvånansvärt mycket passar rakt av och reservmotorer/bilar att plocka komponenter finns det drivor av. finns några trådar både på alfapower. alfabb och alfaowner som handlar kring detta.

155 motorn har en stor fördel från trimmningsynpunkt med oljekylda kolvar och att toppen har upprättade insugskanaler. nackdelen är vattenreturen i bakkant (dock enkelt att fixa) och vattenpumpen som bråkar med eventuell turbo om plats.

Sedan tror jag 75ts plenumet som har längre insugsrör borde ge bättre lågvarvsegenskaper. Dock är det ju klumpigt... Å andra sidan kräver 155 plenumet omsvetsning för platsa på en rakmonterad motor. sedan är det oljepumpen som kräver annan bröstkåpa på 105:an osv.... pick your choice :-)

155 motor + nordstakar ger komphöjning.
155 motor + 75 vev ger kompsänkning.

Sedan skall du inte vara rädd för eftermarknadssprut, du lär dig snabbt.
Att modifiera orginal motronic kommer du inte långt med.


Tack Benny! Jag väljer att lägga ner lite pengar på min befintliga 75 TS motor , den blev ju renoverad förra året och är fräsch.

Är inte nordstakarna 1 mm längre än 75 TS ?
Skall jag skippa VVTn helt , jag lutar mest åt det .
Plenum blir ett modifierat 75ts med spjällhus i framkant istället.

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
blyfot
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 174



Hej,

En fråga; vad är det för ET på fälgarna?

_________________
Johnnie Eliasson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
blyfot skrev:
Hej,

En fråga; vad är det för ET på fälgarna?


Hej

Vet faktiskt inte , de är omärkta på insidan men jag kan mäta vid tillfälle.

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
blyfot
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 174



Hittade infon på nätet (ET 7), tack ändå

_________________
Johnnie Eliasson
Citera
Anderlunds
Sverige
Här sen Jan 2006
Inlägg: 191



Hej härlig bil du har...
Detta finns från avstannat projekt
Har jag ett eftermarknads sprut liggandes. Electromotive TEC 2. Direct ingnition med lite medföljande delar och
Mapsensor, Matsensor tempsensor, T spolar 6st. TPS , Har suttit i en Lola/Alfa
Programvara windows. auto mapp. över lambda
handbok i färg med allt du behöver
map kabel seriell
Pris 3000:-
MVH
Hasse

Passar 4 eller 6 cyl.

_________________
Hans Lundström
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Anderlunds skrev:
Hej härlig bil du har...
Detta finns från avstannat projekt
Har jag ett eftermarknads sprut liggandes. Electromotive TEC 2. Direct ingnition med lite medföljande delar och
Mapsensor, Matsensor tempsensor, T spolar 6st. TPS , Har suttit i en Lola/Alfa
Programvara windows. auto mapp. över lambda
handbok i färg med allt du behöver
map kabel seriell
Pris 3000:-
MVH
Hasse

Passar 4 eller 6 cyl.


Hej Hans

Tack för erbjudandet , jag ser mig fortfarande omkring och försöker lära mig om vad jag skall satsa på.

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Lite bilder på nya bromsarna , hjullager .

Org. spindel med urpressad axeltapp ersatt av en 30 mm axel. Hjullager från Saab 9000 bak som vänts så att baksidan blev framsida .. . Saab 9000 bromsskiva 280x25 mm med wilwood 4 kolvsok.
Mycket mer pyssel än vad jag tänkt.

Fördelar: - 30 mm scrub och bättre bromsar samt något lättare.

Måste kompenseras med 30 mm längre bärarmar för att få ut hjulet på "rätt" plats i hjulhuset igen.











_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Lite mer nya prylar .

Lättade växellådsdrev, lådan strax ihopsatt med nya synkringar mm.




Nytt alusvänghjul:


_________________
Calle Olsson
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Vackert!

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Jakob Hultkvist skrev:
Vackert!


Tack Jakob , mailade dig nyss , spjällhusfrågor...

Lådan färdig , nya kammarna anlänt Catcams med tillhörande ventilfjädrar. Toppen är förhoppningsvis under bearbetning och portning. Vev svänghjul och främre remhjul skall in på balansering snart.

Sista bitarna i hjulupphängning fram är också på gång , skall beställa lite styvare fjädrar men måste bog ha lite assistans att räkna på dessa , kommer nog en fråga ang. det snart.

Den "nya" bakaxeln skall gås igenom och modifieras något för att passa med watt-länkaget.

Skulle gärna montera lite kromslister (runt rutorna , på dörrar mm ) samt byta till en 2000 grill som har 4 st strålkastare istället för 2 st och en snyggare ribbad grill men är tveksam att tid och pengar räcker till..

Orosmoment kvar, motorstyrning samt en tveksamhet om huruvida bilen kommer att vara besiktningsbar med dessa kammar, är orolig för att det är rätt mycket överlapp och jag hade tänkt köra singelspjäll vilket jag förstår kan ge orolig tomgång. Kamspec : http://www.catcams.com/products/camshafts/datasheet.aspx?ENGINE_id=2&a . . . .


Calle




_________________
Calle Olsson
Citera
Henrik Magnusson
Malmö
Här sen Jun 2007
Inlägg: 51



Kan man bygga en fungerande tomgångsmotor till en hottad Montreal så funkar det säkert till en berta med...
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27575&page=27


Men du har väl knappast nåt att bekymra dig över vad avser avgasvärden? Bilen är ju före -75. Eller?

_________________
Henrik Magnusson
_________________
Fiat 124 Spider -78, Alfetta GT -75, ½ Alfetta GTV -81
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Bertone GTAm replika 1973
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
12 besök senaste veckan (110840 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande