Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Bertone GTAm replika 1973
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
12 besök senaste veckan (110840 totalt)
sportivo
Vårgårda
Här sen Aug 2011
Inlägg: 24



Ellac skrev:
Lite bilder på nya bromsarna , hjullager .

Org. spindel med urpressad axeltapp ersatt av en 30 mm axel. Hjullager från Saab 9000 bak som vänts så att baksidan blev framsida .. . Saab 9000 bromsskiva 280x25 mm med wilwood 4 kolvsok.
Mycket mer pyssel än vad jag tänkt.

Fördelar: - 30 mm scrub och bättre bromsar samt något lättare.

Måste kompenseras med 30 mm längre bärarmar för att få ut hjulet på "rätt" plats i hjulhuset igen.














Ser lite omständigt ut att förlänga bärarmar för att använda Saab 9000 skivor även om dom kanske är billiga och 280mm har annars hittat vettiga priser på DBA skivor som är gjorda för race till Alfa Montreal som jag själv tänkt använda på min bil utan modifiering:

http://www.clarkmotorsport.co.uk/parts/4000-Series-Brake-Disc---SLOTTE . . . .

Sedan oken är samma som jag tänkt byta till, är det willwood dynalite ??

_________________
Reine Agapuu
Alfa Romeo Montreal 2.6 V8 -72 (Mitt Pro Touring projekt)
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27575
Alfa 156 JTS SW Ti -04 (Rolig Brukis)
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
sportivo skrev:
Ellac skrev:
Lite bilder på nya bromsarna , hjullager .

Org. spindel med urpressad axeltapp ersatt av en 30 mm axel. Hjullager från Saab 9000 bak som vänts så att baksidan blev framsida .. . Saab 9000 bromsskiva 280x25 mm med wilwood 4 kolvsok.
Mycket mer pyssel än vad jag tänkt.

Fördelar: - 30 mm scrub och bättre bromsar samt något lättare.

Måste kompenseras med 30 mm längre bärarmar för att få ut hjulet på "rätt" plats i hjulhuset igen.














Ser lite omständigt ut att förlänga bärarmar för att använda Saab 9000 skivor även om dom kanske är billiga och 280mm har annars hittat vettiga priser på DBA skivor som är gjorda för race till Alfa Montreal som jag själv tänkt använda på min bil utan modifiering:

http://www.clarkmotorsport.co.uk/parts/4000-Series-Brake-Disc---SLOTTE . . . .

Sedan oken är samma som jag tänkt byta till, är det willwood dynalite ??



Hej

I mitt fall var - 30 mm scrub det viktigaste , det finns mycket enklare bromslösningar än detta om man bortser från det. Okén heter Midilite

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
sportivo
Vårgårda
Här sen Aug 2011
Inlägg: 24



Henrik Magnusson skrev:
Kan man bygga en fungerande tomgångsmotor till en hottad Montreal så funkar det säkert till en berta med...
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27575&page=27


Men du har väl knappast nåt att bekymra dig över vad avser avgasvärden? Bilen är ju före -75. Eller?



Kul att du nämner min hottade Montreal men den kommer bli mer än hottad för den kommer byggas för race var det lider

Och tomgångsmotorn funkar nog även till en TS motor utan problem.

_________________
Reine Agapuu
Alfa Romeo Montreal 2.6 V8 -72 (Mitt Pro Touring projekt)
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27575
Alfa 156 JTS SW Ti -04 (Rolig Brukis)
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Nedan

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
[quote="Ellac"]Det går långsamt framåt, hade tänkt vara klar med motorn vid detta laget men förkylningar och andra motgångar försenar bygget.

Blandande bilder. Bottendel ihopmonterat med balanserat vevparti , nya lager mm. Borrade ur pluggarna i veven för att kunna göra rent oljekanalerna , det behövdes, nu pluggat med gängade hål.

Är lite orolig för frigången mellan ventiler och kolv med mina nya kammar, bestämde mig för att sänka ventilurttagen i orginalkolvarna. Satte upp dem i fräsen och sänkte uttagen för insug och avgas 1,2 mm . Blev rätt nöjd med resultatet trots mycket jobb .

Arbetet med bromsar och framvagn närmar sig också färdigställande, har fått nya nedre spindelleder CNC frästa så nu skall jag förlänga övre bärarm och anpassa genomslagsstopp mm.








_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Nya nedre spindellederna , replikerade från den Alfaholics version
jag hade sedan innan men förlängd 40 mm och 2 mm tjockare godstjocklek.





_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Skruvar i alla ändar av bilen känns det som , hjulupphängning , bromsar, bakaxel, jobbas det på frekvent.

Bestämde mig för att bygga om till separata spjäll, spjällhusbrygga från en GSXR750 01 hittades på Ebay, rensades på sekundärspjäll , spridare och diverse fästen. Hålen efter den bortagna sekunderspjällsaxel pluggades , spridarhålen pluggades och spjällhusen flyttades isär och breddades. Ytterst smidigt att göra.

Provade på en skrot-topp och jag är rätt nöjd.







_________________
Calle Olsson
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Tjusigt. Vad gör du med bakaxeln?

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Jakob Hultkvist skrev:
Tjusigt. Vad gör du med bakaxeln?


Tack ! Nya planer smids dock redan nu för nästa vinter så då blir det nog som jag vill ha det och inte bara halvt ihop-stressat.

Bakaxel penselrenoveras , får nya packboxar och fästen för wattlänken. Köpte en "ny" bakaxel från en Spider 1992 som verkar vara i bra skick i övrigt!

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Toppen tillbaka från portning , lade ytterligare säkert 10 timmar på att matchporta insug och snygga till ytorna.

Räknar med att vara klar med toppen i nästa vecka under förutsättning att jag får tag på schims i rätt tjocklek . Motorn är högsta prio att få ihop nu , är bokad för montering av styrsystem och bänkning i slutet av April.

Funderar på om jag vågar skippa orginal papperspackning mellan insug och topp och istället använda RTV silikon, då slipper jag kanten den tjockare papperspackningen skapar samt jobbet med att skära bort överflödig packning som är mindre än de nyportade kanalerna. Vad tror ni om det?
Inga direkt spännande bilder..


_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Motor ihopsatt, svänghjul och växellåda åker på imorrn sen skall den i bilen men vet inte om jag vågar/orkar göra det ensam, det är rätt trångt och tungt .. Tanken är att provstarta nästa vecka med org. plenum osv , varmköra ordentligt och kolla så att allt verkar fungera . Sedan skall GSXR spjällen på och gas-reglage för de byggas, 28'de skall den den vara klar dör montering av styrsystem och mappningen . Halvstressigt.







_________________
Calle Olsson
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Är plattan svetsad direkt på spjällhusen eller hur sitter den fast?

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Jakob Hultkvist skrev:
Är plattan svetsad direkt på spjällhusen eller hur sitter den fast?


Japp , jag svetsade dit plattan på spjällhusen och sedan tänkte jag bulta fast trattar i den och sedan ett Pipercross KK600 på det (har inte riktigt koll på hur mycket plats det finns än med det lär visa sig.. )

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Motorn i , sambon hjälpte mig

Testade att hänga dit spjällhus och satte dit trattarna med dubbelhäftande tejp på prov, gott om plats! Det slog mig nyss, hur får man en fungerande tomgång/tomgångsreglering med spjällhusen?? Nu har jag ju ingen tomgångmotor längre ?

Det blir fint i Alla fall:





_________________
Calle Olsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19507



Ellac skrev:
Det slog mig nyss, hur får man en fungerande tomgång/tomgångsreglering med spjällhusen?? Nu har jag ju ingen tomgångmotor längre ?
Högerfoten.

Det finns tomgångsmotorer med tex fyra utgångar för spjällanvänding, men det fungerar att ställa tomgången lite högt med varm motor och använda högerfoten när det är lite kallare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Ja det finns ju faktiskt såna där bilar med förgasare som går på tomgång också eller hur
Lite fetare och mer förtändning vid kallstart så funkar det helt ok ner till nollgradigt iaf.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Dubbel

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Jakob Hultkvist skrev:
Ja det finns ju faktiskt såna där bilar med förgasare som går på tomgång också eller hur
Lite fetare och mer förtändning vid kallstart så funkar det helt ok ner till nollgradigt iaf.


Det har du ju rätt i.. , jag trodde dock att förgasare hade en separat "kanal" för tomgångsluften ?

Spännande att se vad det blir av det här !

Någon som kan tipsa om en smart lösning på vacuum till bromsservot nu , har ingen möjlighet att
Ta vacuum ur insuget längre så jag tittar på elektriska vacuumpumpar. Hella UP 28 verkar kunna göra jobbet (http://www.ebay.com/itm/Hella-Vacuum-Pump-UP28-/301142439490) , någon som använt en sådan och kan tipsa lite?

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hur ska du styra sprutet? Alpha-N eler MAP?

Jag skulle borrat/gängat en nippel bakom spjället i varje tratt, sen synkat ihop spjällen med vakuummätare så gott det går annars blir avgasvärden och tomgången dåliga).

Dessa nipplar kan man sedan dra ihop till en mindre "vakuumburk" som används för att utjämna pulserna om MAP-sensorn ska styras med dessa.

Annars kan man teoretiskt använda denna "utjämningsburk" med en tomgångsmotor samt som vakuumkälla, så länge kammarna inte är alltför vassa.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Kan du inte ta från 4ans cyl efter spjället?

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
beepbeep skrev:
Hur ska du styra sprutet? Alpha-N eler MAP?

Jag skulle borrat/gängat en nippel bakom spjället i varje tratt, sen synkat ihop spjällen med vakuummätare så gott det går annars blir avgasvärden och tomgången dåliga).

Dessa nipplar kan man sedan dra ihop till en mindre "vakuumburk" som används för att utjämna pulserna om MAP-sensorn ska styras med dessa.

Annars kan man teoretiskt använda denna "utjämningsburk" med en tomgångsmotor samt som vakuumkälla, så länge kammarna inte är alltför vassa.


Hej

Alpha-N blir det , separata spjäll och vassa kammar samt öppet filter gör det till enda
alternativet (? säger novisen )

Jag är rädd att det vaccum som kan presteras är för lite
och en stum bromspedal vid bankörning oroar mig.

Hade helst haft ett separat system för bromsvacuum. Tänkte
mig en vacuumtank på ca 1 liter och en elektrisk vacuumpump typ Hella UP 28
med en tryckgivare i tanken som stänger och startar pumpen vid behov. Kanske en
Backventil mellan tank och bromsservo, men det skall väl inte behövas så länge det är tätt
och inte läcker?

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Bertone GTAm replika 1973
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
12 besök senaste veckan (110840 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande