Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Bertone GTAm replika 1973
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
15 besök senaste veckan (110840 totalt)
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Jakob Hultkvist skrev:
Kan du inte ta från 4ans cyl efter spjället?


Hej Jakob

Njae , är osäker på att det räcker till? Det enda rätta vore kanske att skippa servot och göra som du
med bromsvåg, men det hinner jag inta lösa i år..

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Följdfråga på Alpha-N , använder man en IAT sensor för att
mäta insugstemp tillsammans med TPS eller använder
man bara TPS?

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Ellac skrev:
Jakob Hultkvist skrev:
Kan du inte ta från 4ans cyl efter spjället?


Hej Jakob

Njae , är osäker på att det räcker till? Det enda rätta vore kanske att skippa servot och göra som du
med bromsvåg, men det hinner jag inta lösa i år..

Calle


Fast jag körde så i två år med 312 graders kam och det funkar bra, som original med backventil.

Du kommer behöva en iat sensor också. Med en sån vaccum kollektor som beepbeep menar så kan man ber. på sprut kombinera MAP och tps. Det kanske är det optimala för att få riktigt fin gång på låga varv?

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Jakob Hultkvist skrev:
Ellac skrev:
Jakob Hultkvist skrev:
Kan du inte ta från 4ans cyl efter spjället?


Hej Jakob

Njae , är osäker på att det räcker till? Det enda rätta vore kanske att skippa servot och göra som du
med bromsvåg, men det hinner jag inta lösa i år..

Calle


Fast jag körde så i två år med 312 graders kam och det funkar bra, som original med backventil.

Du kommer behöva en iat sensor också.


Hmm... Det vore ju väldigt smidigt, då kan jag ju använda
4 ans spridarhål i spjällhuset ( det används ju ändå inte då mina spridare sitter på orginal TS insuget).
Det kan inte påverka motorgång mm att använda 1 cylinders insugskanal att "sno" vacuum?


Var hittar jag en lämplig IAT sensor företrädesvis med kontaktstycke, lätt och billigt nästa vecka? Finns det någon bil jag kan hitta på skroten som är enkel att demontera?
/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Så länge inte servot läcker så suger den ju snabbt upp vakum när man släpper gasen så det ska ju inte påverka särskilt på tomgången.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Dubbelpost. Fördömda telefon

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Jakob Hultkvist skrev:
Dubbelpost. Fördömda telefon


Jakob , får jag ringa dig för rådfrågning.. Jag blir väldigt osäker nu!

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Ellac skrev:
Jakob Hultkvist skrev:
Ellac skrev:
Jakob Hultkvist skrev:
Kan du inte ta från 4ans cyl efter spjället?


Hej Jakob

Njae , är osäker på att det räcker till? Det enda rätta vore kanske att skippa servot och göra som du
med bromsvåg, men det hinner jag inta lösa i år..

Calle


Fast jag körde så i två år med 312 graders kam och det funkar bra, som original med backventil.

Du kommer behöva en iat sensor också.


Hmm... Det vore ju väldigt smidigt, då kan jag ju använda
4 ans spridarhål i spjällhuset ( det används ju ändå inte då mina spridare sitter på orginal TS insuget).
Det kan inte påverka motorgång mm att använda 1 cylinders insugskanal att "sno" vacuum?


Var hittar jag en lämplig IAT sensor företrädesvis med kontaktstycke, lätt och billigt nästa vecka? Finns det någon bil jag kan hitta på skroten som är enkel att demontera?
/Calle


Du behöver IAT även om du kör Alpha-N, annars suger motorn i sig olika mycket luft beroende på utetemperatur. Du kan plocka en från valfri skrotad SAAB 9000 med turbo, 94-98 , det sitter en på aluminiumröret som går till spjällhuset.

Som övriga sa, är det ofta bäst att köra "mixed mode", dvs. MAP på högre varv och Alpha-N på lägre varv.

Gällande vakuum, jag skulle definitivt plocka vakuum från samtliga spjäll. Dels för att det kommer att ge mycket mindre störningar i MAP-signalen, dels för att det också kommer att producera mer "sug" för att orka "ladda upp" servon med vakuum (om man nu kan "ladda upp" med inget ) och dels att det gör det lättare att synka spjällen.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Har du verkligen provat köra med separata spjäll och sammankopplade med sådär grov slang? jag provade alla 4 sammankopplade och tyckte inte det funkade så bra, man måste plugga det systemet när man synkar annars kan spjällen stå hur som helst, så det blir inte direkt enklare att synka. Sen suger ju varje cylinder luft från alla spjällen samtidigt, så vid små gaspådrag blir det som att man har ett jättestort spjäll - mycket svårare att köra mjukt. Tomgången kommer att få ha minimal spjällöppning och blir väldigt känslig.
Med tunna vakumslangar fungerar det ganska bra, men räcker det till ett bromsservo? Vakum i en servo suger man ju upp på en insugstakt från en cylinder så det är ju inget som påverkar motorn även om man bara tar från en cylinder.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



MAP-sensorn gillar definitivt vakuum från samtliga spjäll. Detta är standardproblem för Porsche boxer 6:or med vassa kammar och individuella spjäll som byggs om till elsprut. Lösningen är alltid slangar (iofs. tunna slangar) som sammanstrålar i en liten vakuumburk, för att jämna ut pulserna. Utan det blir MAP.signalen brusig, även med två extra cylindrar.

Gällande vacuumservo:

Det har jag däremot sämre koll på. Det är min spekulation om att fler cylindrar skulle bidra med bättre vakuum, men det är fullt möjligt att det blir knas om man kopplar ihop alla insug mha. tjock slang.

Isåfall är lösningen antigen servovacuum från en enda cylinder eller från alla cylindrar med två nipplar per spjäll:
- en tunn som sammanstrålar i vacuumutjämnaren och och tjock, utrustad med backventil som sammanstrålar i annan burk som i sin tur matar bromsservot.

Alternativ tre är att ta hydraulisk bromsservo från valfri Audi och mata den med olja från servostyrningspumpen....

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Jo precis, jag tänkte på servosystemet. Map styrning kanske är bonus

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Tack för tips och info ! Jag byggde en enkel vacuumstation
med 6 anslutningar, 4 st till respektive spjäll , 1 st till bränsletrycksregulatorn och
den sista till MAP sensorn. Får se hur det funkar. Vacuum till bromsarna tog jag
genom en 10 mm slang från 4 ans spjäll , gängade i en nippel i hålet där MC spridaren
en gång satt.



_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Äntligen "klar" för säsongen , lite småpill och
justeringar kvar såklart ..!

Folk tittar jättekonstigt på COOP parkeringen när man skall
handla lite mjölk ! Den passar kanske inte riktigt in bland alla V70's



_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Bilen rullar och går utan incidenter, har kört ett par kvällsträningar på Sturup raceway under sommaren. Bilen är betydligt piggare än tidigare med den nybyggda motorn, 146 Hk på bakhjulen med r-däck slutade det på , hade nog hoppats å 20 HK till men det får utvecklas till vintern istället. Väldigt trevlig motorkaraktär och trevligt ljud i alla fall!
Den nya setupen på framvagnen med förlängda bärarmar (utflyttad nedre spindelled och förlängd övre bärarm) verkar också fungera bra! Kör nu med 1400 Lbs / inch fjädrar fram och skulle gärna vilja byta ut befintlig 29 mm krängare mot en knivkrängare , även detta får bli vinterpyssel.

Håller nu på och laborera med bakre fjädrar , har kört med 200 Lbs / inch men är nu uppe i 275 Lbs / inch, resultatet blev efter lite gatåka en betydligt lugnare och stabilare bil. Skulle gärna gjort en CW på bilen och finjustera men hittade ingen sm hade tid innan Måndag då jag skall köra på Knutstorp. Får bli lite utvärdering och ta CW vid senare tillfälle.

Nya bromsarna fram funkar perfekt , beläggen är dock överjävliga på att skrika... Men de fungerar klockrent !

Snart dags för nya däck , mina 888 börjar blir slitna och de är dessutom 8-9 år gamla , jag är dock väldigt nöjd men å andra sidan har jag inte mycke att referera till. Funderar på Kuhmo V70 eller Avon ZZR eller Maxxis Rc-1??

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Har avverkat ett par kvällsträningar på Sturup och en förmiddag med LMS på Knutstorp.

Förra veckan fick jag hjälp av min snälla arbetskollega att göra en hjulinställning och därfter CW , har haft lite problem med att höger framhjul låste upp för tidigt under inbromsning. Mycket riktigt "fattades" det 35 kg på HF hjul. Vi kom ner till 10 kg skillnad fram och bilen är nu mycket stabilare under inbromsning.

Monterade även en ny uppsättning däck, bytte ut de gamla R888 mot nya färska Kuhmo V70 medium .

Det gick 1,3 sekunder snabbare på Sturup ikväll (jag väljer att inte skriva varvtider...
) . Slitaget på de nya framdäcken var dock kraftigt , trappstegsslitage och ordentligt tuggade i ytterkant. Bilen är understyrd ut ur kurvorna och jag kanske var lite väl elak mot dem men det slets ordentligt, någon som vill flika in lite tips? Hjlvinklar på bilderna nedan:

Sjukt roligt avsett , att bilen håller ihop banträff efter banträff efter alla knepiga ombyggnationer förvånar mig ibland!







_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Tillägg till frågan om däck:

Varmtryck 2 kg , däcktemp hyggligt jämnt fördelat över respektive däck samt däck-yta , mellan 60-70 grader varma (bak något lägre)

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare

_________________
Calle Olsson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3361



Grattis till den Range Rovern att få hamna hos dig - kommer säkert att bli lika bra som de andra bilarna du fixat till! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212



Matchande dragbil är viktigt ...


_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Är det 3500kg dragvikt på range rovern ?
Lite mera än vad som behövs för alfan :-)

klart klass att dra med range rover . Men vill du slippa laga rosten så är bmw e39 touring bra dragbilar.
Billiga, finns massor. Och får dra upp till 2000kg.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



För e39 rostar ju inte

Tror det kan finnas andra orsaker än bara dragvikten till att man skaffar en sån där. Jobbar man med land rover är det nog också lätt att bli lite färgad.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Bertone GTAm replika 1973
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
15 besök senaste veckan (110840 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande