Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo Bertone GTAm replika 1973 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 12 besök senaste veckan (110840 totalt) |
_________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||||
_________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||||
Ja de var det _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||||
Har kört på Sturup raceway idag igen , regnmolen hängde tunga men det var faktiskt uppehåll (bortsett från lite duggregn) hela kvällen fram till 19.00 då det ösregnade..
Riktigt roligt, jag gillar faktiskt Sturup , börjar få lite flyt men fortfarande massor att lära. En riktigt trevlig och väldigt välbyggd dansk 2002 ti med 245 hk s14 M3 motor var med och körde , betydligt snabbare än mig . Det blev tyvärr bara en mobilbild annars hade det varit roligt att ha lite bilder av dessa två på banan! _________________ Calle Olsson |
||||||
Det er Michael Stegmann og han har taget næsten samme billede!
https://www.facebook.com/profile.php _________________ Claus Rohr |
||||||
[quote="clarohr"]Det er Michael Stegmann og han har taget næsten samme billede!
https://www.facebook.com/profile.php Jag får väl skaffa ett sånt där facebook konto då... Det var en väldigt fin och välbyggd bil med mycket känsla för detaljer Michael har , hoppas det blir fler tillfällen att köra tilsammans! /Carl _________________ Calle Olsson |
||||||
Planerar så smått inför vinterns projekt och förbättringar, skall köra Knutstorp och Sturup 3-4 gånger till innan säsongen är slut men det skadar inte att börja fundera..
Chassimässig blir det knivkrängare fram (och ev. även bak för att testaI "Ny" växellåda och bakaxel inköpt och skall renoveras och bytas ut , de befintliga prylarna behöver översyn och får fungera som back-up framöver. Lite kosmetiskt småpyssel med kromlister , ombyggnad till dubbla strålkastare (troligen "fejk" inre helljus) Stora punkten jag funderar över är motorbyte , det hade varit roligt med 70-100 hk till... Står för dagen inför två val: 155 2.0 TS motor med fördelarlöst tändsystem , eftermarknadssprut och Eaton skruvkompressor (från MB 180 kompressor). Fördelar med detta är, jag behåller den klassiska fyran vilket är rätt till bilen , kompressor finns redan på hyllan, fräckt ljud med kompressor . Nackdelar: "tråkigt" att bygga en TS motor till (blir den 3'de jag bygger) , jag är helt lost vad det gäller eftermarknadsstyrsystem och måste få/köpa hjälp med injustering osv. Orolig för driftsäkerhet med överladdning... 3.0 V6 24 ventilsmotor från 164 Qv/Q4 ca 210-230 hk , fördelar: Roligt med en "ny" motortyp , tänkte köpa en komplett donatorbil och köra med orginal styrsystem osv vilket gör att jag klarar jobbet helt ensam utan att behöva köpa in tjänster . Härligt ljud ur V6án! Nackdelar : "fel" motortyp för en gammal Bertone.. Fler ideér , vill ha runt 220 driftsäkra hästar , har egentligen inga problem med att modifiera kardantunnel / torpvägg men vill använda org. bakaxel och gärna även org. växellåda (nu har jag dubbel uppsättning av dessa) /Calle _________________ Calle Olsson |
||||||
Jag skulle satsa på en fyra med kompressor, det blir mitt nästa steg när jag fått hjulupphängning och bromsar att bli utsorterade.
Varför bygga ny motor, går det inte att överladda den du har, hög komp kan man komma runt med E85. 155TS-motorn är inte optimal, motorfästen sitter konstigt mm.mm. Jag köpte ett sprut från 164TS Super, alltså senare varianter. Det är 'bara' att koppla in och är fördelarlöst. Problemet är att det är fel längd på alla kablar iom. att den kommer från en tvärställd motor. Det känns kanske som ett eftermarknadssprut är bäst ändå om du ska ladda kompressor, låta någon mappa bara. |
||||||
155 motorn funkar fint rakt av, tag bröstkåpa,vattenpump från 75'an. tråg&oljepump från 105 serien.
155 insuget är lite mindre och man slipper 180 graders böjen i bakkant. Motorfästen från 75an, 2 av 3 bultar passar, det räcker. Fast det funkar bra att överladda din befintliga motor, har du koll på tändning funkar det upp till 0.5 kg ,med orörd motor. Med E85 får du mera marginaler och kan ladda mer. jag har dock en misstanke att oljekylningen av kolvarna underfrån gör att en mera tuffare oljepump som sitter orginal på 155 motorn är vettigare än 105/116 pumparna. Så har man möjlighet att använda elektrisk vattenpump och kan behålla 155 bröstkåpan så är det att föredra. Den lösningen tänker jag gå på i vinter med min stöddigare race motor. /b _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Hej Kör v6:a för bövelen. Kör maxx ecu insprut och låt dom mappa så slänger du gamla sprutgrejer. En 24 v med stora rören och "bättre" grenrör har du säkert 235-240 hk i. Och den LÅTER bra. Det gör inte en kompressor motor. / H _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
Tack för alla tips och åsikter!
Den ursprungiga idéen med kompressor är mest trolig just nu, både Benny Maz och Roos som är Sveriges mest kvalificerade TS motor överladdare Finns ju på rejsa så det finns hjälp att tillgå ! Vad skall man ha för sprut då som nybörjare med halvtom plånbok och utan förkunskaper? - Hox, en bekant har köpt din fd Bertone, vilket bygge! Calle _________________ Calle Olsson |
||||||
http://www.maxxecu.se/ Halv plånka är iofs aldrig helt kompatibel med bilsport. Jag kommer själv köra maxx ecu. Jag några minuter på luren med nya ägaren, hoppas han går hela vägen till brutal med bilen nu. Inga mellansteg, för det finns redan. På med GTAM skärmar och fetdäck. Och framförallt dubbel effekt. Hare bra. H _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
VEMS eller Megasquirt är väl mest snällt mot plånboken, åtminstone vid första anblick.
Som fyraälskare röstar jag helt klart på den varianten. _________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
||||||
Jag har inte rattat MaxxECU själv, men dom som gjort det är rätt lyriska. Så ifall man inte behöver ett Motec så kan det nog vara prisvärt i jämförelse. Men 14000 som MaxxECU kostar är en slant, och utvecklingen går fort här... VEMS är också bra, och mera plug and play and det tredje alternativet som är Megasquirt. VEMS kostar väl kring 6000:- men då får man ju med ett bredbandare som man ändå måste skaffa. Å andra sidan går det att hitta beggade MS för under tusenlappen och resultatet med MS blir lika bra, Men vägen dit kan bli lite krokigare beroende på envishet och förkunskaper. Oavsett så börja inte med att köpa sprut, tag det mekaniska först. Sprutet kan du handla när det är dags att starta motorn. Det är 1,2 kvällars jobb att installera ett färdigt kablage med eller utan givare. Gäller det MS så köp minst MS2 (med dotterkort) V3 (hårdvaruversionen). eller kort "MS2 v3" då funkar orginal VR givare och 60-2 remskivan. MS3 är lite dyrare men ännu modernare. hårdvaruversion v3.57 har ytmonterade komponeter och är svårt att modda.[/img] _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Maxxecu verkar spännade , tål att tänkas på! VEMS och Megasquirt får jag känslan av att det kräver mer el och grundkunskap än vad jag har..? Löda och sy saker är två egenskaper jag inte är nått vidare på ! /Calle _________________ Calle Olsson |
||||||
Du är å andra sidan säkert inte vara den första som bygger TS-motor med VEMS, så det kan hända att det går att få tag på en färdig, begagnad kabelhärva om någon bestämt sig för att bygga nytt.
_________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
||||||
Jag har en vanlig Nordmotor...
Slår ett slag för begagnade sprut, typ Haltech E6K eller X och liknande, dyker upp riktiga kap med jämna mellanrum och då slipper man hela diskussionen om MS-VEMS kvalitet osv. Vill man inte sätta sig in i exakt hur boxen funkar och vara beredd att frankenlaga så köper man nåt som en firma utvecklat och har support på. Lite som Linux kontra Win7... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Trodde det var därför man köpte VEMS istället för MS? Men ja, de kräver säkert lite extra tålamod över andra produkter. Har ingen tidigare erfarenhet så jag spekulerar mest. EDIT: I sann öppensåsanda: http://freeems.org/ _________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
||||||
Vems e snorenkelt, nya msv3 verkar bättre än det gamla skiten som inte kan hålla tändning där den ska vara.
Maxxecu verkar bäst just nu. Men vems är hälften så dyrt och har inbyggda tändsteg. Mvh Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo Bertone GTAm replika 1973 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 12 besök senaste veckan (110840 totalt) |