Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Hjälp med kamrem. | 2 besök senaste veckan (2518 totalt) |
Har ett problem med en kamrem.
Kunden har en Formel 3:a och han behöver en ny kamrem till densamma. Jag har räknat kuggarna på den och de är 134st. Bredden är ca 25mm. Vad jag har kunnat komma fram till är att ganska få bilar kan ha en sån rem. Jag har tittat på Peugot 405 Mi16 men den hade fel delning. Mitt (sista?) hopp står nu till Alfa Romeo 155v6. Nån här som kan mäta antingen total-längden på en sådan rem eller delningen? Vill inte beställa hem en i onödan... Kan man beställa från något företag som har sortiment? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||
I stort sett alla F3 motorer är specialbyggen in i minsta detalj, gjorda av t.ex. Mugen eller någon annan specialfirma. Jag skulle akta mig väldigt noga från att hitta en kamrem som "passar" från någon annan bil.
F3 motorer är väldigt delikata apparater och jag skulle hellre lägga pengar på rätt rem än att riskera en hel specialmotor. Motorerna har även väldigt höga varvtal så antagligen är det rätt speciella krav på remmen. Fördelen med dessa specialmotorer är att historisk formelracing är rätt stort i Världen så det går nästan alltid att få tag i originaldelar från tillverkaren. Är adressen inte lätt att hitta på webben från motorbeteckningen (det brukar alltid sitta typskylt) så posta en fråga på något internationellt historiskt racerbilsforum, eller leta reda på någon med samma bil via ett sådant forum. Det brukar vara väl investerade pengar att köra original på en sådan grej. PS. Tänk på att om du har en modernare F3 snurra så när du skall provköra motorn, se till att ha på insugsrestriktorn påsatt för motorerna har så högt komp att man utan restriktor lätt kan köra sönder motorn. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||
Motorn lär vara en VW 1,8 -8v topp och om det nu var diesel block (ägaren var inte helt säker). Jag är medveten om att kompet lär vara rätt högt. Dock så lär ju en rem som ser ut att vara exakt likadan till det yttre kunna fungera? Har under dagen fått reda på att även Alfa-remmen hade fel delning.. så jag får nog lämna iväg detta till någon annan ändå. Har slut på ideér. Ägaren skulle höra med göregående brukare om de visste något annars blir det till att ta kontakt med någon tillverkare (Gates, Dayco, Roulunds eller nåt?) och se vad de kan göra. Fick göra det med den Gates-rem modell mindre som driver vattenpump/oljepump. Denna var troligen en vanlig industrirem.. Edit: Ägaren påstår att den förre ägaren sagt att det skulle vara en "standard" rem. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||
Standardrem som i remmar ur normala standartsortiment för industri?
http://www.jens-s.se/kataloger/1005. Edit: Aratrons var lite mer lättläst http://www.aratron.se/pdf/kuggrem.pd _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Mycket användbar länk! Tackar! _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||
Skruva banåkabil Hjälp med kamrem. | 2 besök senaste veckan (2518 totalt) |