Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 156 Procar (SFRO 1 klart) | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 2 besök senaste veckan (168463 totalt) |
Drivaxlarna är på plats. Jag lyckades ta sönder en knut så nu har jag köpt totalt 7 drivaxlar för att få ihop mina 2 . Igår fixade jag fästen för tanken och pumpen efter lite konsultation av en vän . Nästa steg är att förbereda all el så vi förhoppningsvis kan starta om några veckor
Ingen som råkar veta pinout på potentiometern på an Audi ABH motor? Den har 5? pinnar och ser ut https://www.ebay.de/itm/Drosselklappensteller-BOSCH-0280120428-Audi-V8-077133154D-original-/391906248673?fbclid=IwAR364hpaqYKBVkS900En9G9WEvk6XY-55cw2j4U8QMo94SMDookm2OPT9vA Här är lite bilder på tanken och pumpen _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||
Otroligt häftigt bygge.
Var tvungen att googla lite på Alfa efter att bränt genom tråden. Är detta förebilden? Gillar breddningen på denna. http://classic2.alfisti.net/english/ _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||
Blir det något mer fäste för tanken eller bara dom små öronen i botten? Har sett några sådana tankar borta i staterna sista tiden som har brutit loss dom ifrån tanken med följd att det har blivit stora hål där soppan bara har runnit rakt ut...
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Ja det kommer band över också, har bara inte hunnit göra dem än /R _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||
Tack! Nja, inte direkt. Har sett den och den är lite cool tyvärr tror jag den här gått i graven efter en crash.. sök på 164 procar, där är min inspiration _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||
Det är ganska lätt att mäta upp tpsen,
Två av stiften är bara av/på för tomgångsreglering. Mät med pip,en på multimeter så gittar du vilka två. (Dessa två behöver du inte bry dig om) Då har du tre kvar. Mellan två av dessa har du ett konstant motstånd på några kohm, oavsett hur du vrider på axeln. Den ena av dessa är plus 5v och den andra sensorjord. Det sista stiftet är då signal till styrsystem. Mäter du från signalstift till jordstift , Så ska du ha lågt motstånd när du har den vriden mot tomgång på. (Motståndet ökar när du öppnar gasen) Och mäter du mellan signal och 5v+ stiftet. Så har du ett högt motstånd på tomgång, som minskar när du öppnar gasen. Mätte på en likadan för några veckor sedan, men skrev inte upp stiftnummer tyvär. Lite nyfiken på vad "hyllan" längst bak ovanpå växelådan är för något? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Tack! Det är fäste för växelvire fast bara själva grunden.. _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||
Just nu är det mycket el som fixas och det tas MASSOR med tid. Jag och en vän började med att lägga ut maxxecu kabelstam på motorn och börja lägga ut någorlunda vart saker ska gå. Efter det monterade vi ECU'n där den ska bo. Några saker är mindre svårt, t ex spridarkontakter. Andra är rätt jävliga t ex kontakten till tändspolen.
Lite detektivarbete gick det åt för att fixa spjällägesgivaren (Tack Knotan) och några andra givare. Vattentemp och oljetemp måste jag beställa nya givare då jag bedömer att original inte blir bra. Knacksensorerna har jag fortfarande inte bestämt mig på. Sitter Audi original 3-poliga just nu, Borde jag byta? Kommentarer?? Har även tillverkat en kabelhållare som jag är nöjd med. Ha de! //R _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||
Gällande knacksensorer, så är det vad jag fått till mig i princip samma på alla olika modeller av bosch
, det är ett enkelt piezo element, Man ska undvika gammla japanska/ enpoliga som då bara mäts på positiva sidan, och plockar upp diverse brus från jorden ,risk för störningar. Tvåpoliga blir bättre upplösning på, och 3 poliga är igenligen bara en tvåpolig med utag för skyddsjorden. (Skyddsjorden kan anslutas i vilken ände man vill, och den sista biten som saknas på tvåpoliga är mindre noga eftersom oftast ligger inga andra kablar nära under insuget å kan störa) Så kör du med dem du har. Dem är väll så bra som de blir förutsatt att de inte rent av är trasiga dvs. Vilket är relatlvt ovanligt Den stora skillnaden ligger inte i hur bra olika sensorer är, utan mer vad styrboxen kan använda informationen den får från sensorerna till. Om jag har förstått det rätt, så funkar det som så att Tex mitt syvecs s12 och antagligen andra mer komplexa/dyra system. Har egen jord till sensorn som referens, så den lyssnar både på positiva sidan och negativa sidan av sensorn. Medans de vanligare systemen mäter bara på positiva sidan då den delar sensor jord med alla andra givare. Vilket gör att man tappar en liten del av upplösningen , men sen framförallt så handlar det ju om hur fort systemet räknat ut vilken cylinder oljudet kommer ifrån och hinner göra något åt det på den specifika cylindern ,utan att alla cylindrarna påverkas. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Tidsmässigt är det ju ett fönster för ev knack per cylinder så vilken cylinder som ljudet kommer från ska inte vara nåt problem att klura ut, om man håller reda på vart i 720 graders cykeln som motorn är. Det gör ju att oväsen vid alla andra tider kan ignoreras.
Men detta är ju upp till ett vettigt styrsystem att sköta, men det finns olika nivå av finess, och motorer har olika nivå av oljud i grunden. |
||
Ja, men det blir många "fönster" per sekund vid 8000rpm å 8 cylindrar, sammtidigt som det är bara en av ganska många uppgifter som ska sötss klanderfritt, utan att störa andra funktioner, so m anyaglugen skylle orsaka ännu mer oljud om någon enstska beräkning blir fel.
I mitt huvud är det nästan obegripligt att det alls fungerar när man börjar räkna lIte på hur många uppgifter som kommer in , ska sorteras , och sedan signaler ut , allt på samma gång _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Sen är det en hel del justerande innan man törs lita på knack sensorn
om man nu lägger sig så nära spikgräns. Har inte lagt ner så mycket jobb än... men det finns inställningar, förstärkning av signalen samt offset cylinder vis så att man hamnar på samma nivå på alla cylindrarna. Sen är det ju som redan nämnts ett fönster runt TDC man är intresserad av. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Vänner,
Försöker klura ut hur långt upp på grenröret som jag ska sätta EGT sensorerna. Jag har försökt läsa mig till och vad jag förstått så kan de sitta så nära som 30 mm men vad är optimalt? //R _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 156 Procar (SFRO 1 klart) | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 2 besök senaste veckan (168463 totalt) |