Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Årlig helt vanlig kundnöjdhetsundersökning - Hur göra? | 10 besök senaste veckan (12080 totalt) |
Jag börjar med brasklappen att en organisation som SBF självklart inte kan ha 100% nöjda medlemmar. Och inte heller ska ha det, man måste kunna ta svåra beslut där en del medlemmar kan tycka annorlunda.
Men jag ser det som en självklarhet att man regelbundet mäter kundnöjdheten så att man vet om den stiger eller minskar och var på skalan man befinner sig. Och det här bör man självklart göra varje år. Görs detta idag? Jag har inte sett några resultat av något sånt publicerat iaf. Om detta inte görs redan så: Förslag på hur man som medlem snabbast och effektivast kan påverka för att en årlig kundnöjdhetsundersökning ska komma på plats? Kan vi gemensamt lite fler tillsammans påskynda att det kommer på plats? Ett företag som kan sånt här bör ju anlitas. Även om jag tycker att SBF ska vara försiktiga med att dra på sig utgifter så ser iaf jag det här som en kostnad man bör ta varje år. Jag är lite nyfiken på vilka frågor som bör ställas, både för att skapa en mätning med god repeterbarhet från år till år (det är ju vad undersökningsföretaget kan och har koll på) men även frågor som är intressanta att få svar på om hur vi som grupp faktiskt ser på olika saker. Någon här som är i kundnöjdhetsundersökningssvängen? _________________ Magnus Thomé |
||
_________________ Stefan Örtengren |
||
_________________ Angelika Almstedt - kör svensson-bil och bakar cupcakes nu förtiden. |
||
Nu flummar jag kanske till det igen.
Indikation på kundnöjdhet som ska göra nytta som kompass eller beslutsunderlag bör, enligt min personliga åsikt, definiera gapet mellan vad leverantören (SBF i detta fall) erbjuder och vad avnämarna upplever att de får. Redan här tror jag vi kör i diket baserat på följande: SBF:s erbjudande / leverabler / ... -Vad består detta av? Går det öht att definiera på ett tillräckligt enkel sätt? Är det önskvärt att göra det? -Vad vill SBF erbjuda? Ser inget tydligt sammanhållet i länkarna nedan även om det finns något i stadgarna som kallas "verksamhetsidé" -Finns kanske en genomarbetad verksamhetsidé som vi inte ser? SBF:s (förbundets) avnämare / "kunder" -Vilka är det? Är det klubbarna, distrikten, föreningsfunktionärerna, elitmedlemmarna, alla medlemmar? ... Leverantör / kundgränssnitt: -Som följd av ovanstående oklarhet över vem "kunden" är, vem ses då som "leverantör" ur ett förbundsperspektiv? -Är det förbundet, distrikten, klubbarna....? Frågan om kundnöjdhet väckte tankar hos mig som kanske är OT, men jag tror att det pekar på ett grundläggande problem. Finns det kanske ingen genomtänkt formulerad verksamhetsidé? Dvs "därför finns vi till och detta ska vi erbjuda till dessa osv". Jag tror det är svårt i en demokratiskt styrd organisation, men definitivt görbart och angeläget. Jag tror alltså inte att det går att ställa relevanta frågor i en kundnöjdhetsundersökning innan ovanstående är utrett. Däremot kanske en "attitydundersökning" skulle kunna göra nytta? Dessa kan jag dock inte alls uttala mig om värdet av. Referenser: http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_Stadga http://www.sbf.se/pdf/sbf/sbf_vision _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Får lite dåligt samvete för att jag kanske dödade tråden med mitt dysterkvist-inlägg och ska försöka vara konstruktiv i stället.
Om man skulle dela upp frågorna i påtagliga tjänster och mer attityd-orienterade frågor, så kanske? Försöker bidra med några förslag. Tjänster: Hur tycker du att kansliets hantering av licenser fungerar? -Bemötande från kansliet? (Trögt och avvisande -> Tjänstvilligt och vänligt) -Snabbhet i hantering? (Mycket långsam -> mycket snabb och smidig) -Flexibilitet och kundorientering? (Ingen hänsyn till mig som kund -> Mycket flexibelt och kundorienterat) Hur tycker du att klubb-byte fungerar? -..............specifika frågor..... Hur tycker du att licenstagande fungerar? -..............specifika frågor..... Attityd/klimat: Hur stort är ditt förtroende för att dina intressen och behov tillgodoses av: -din motorförening (Obefintligt -> Mycket stort) -ditt SBF-distrikt (Obefintligt -> Mycket stort) -Specialförbundet SBF (Obefintligt -> Mycket stort) -Riksidrottsförbundet (Obefintligt -> Mycket stort) ....osv.... Personliga uppgifter: Jag är: -Aktiv förare (ja/nej) -Aktiv funktionär (ja/nej) -Medlem i föreningsstyrelse (ja/nej) -Medlem i distriktsstyrelse (ja/nej) -Innehavare av vilande förarlicens (ja/nej) *farlig fråga* -....mer?.... En sån struktur och typ av frågor kanske skulle funka? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
"Finns det en formulerad verksamhetsidé?"
Jooo... "Finns det en genomtänkt formulerad verksamhetsidé där man ser omvärlden man befinner sig i på ett nyktert objektivt sätt?" Njaeee..... _________________ Magnus Thomé |
||
+1 _________________ Peter Norrman BMW Cup - samordnare Volvo FL7 racebuss Bmw E46 323 cab E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB E30 BMW Cup #27 Såld E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB |
||
Sparade trådar/FAQ Årlig helt vanlig kundnöjdhetsundersökning - Hur göra? | 10 besök senaste veckan (12080 totalt) |