Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Förberedelse för Bankörning | << 1, 2 2 besök senaste veckan (9646 totalt) |
Hur länge oljan klarar sig täcks väl in av API och ACEA klassningen?
BMW har ju longlife oljor som är 0w40. Så just faktumet stort spann i SAE klassning kan ju inte vara hemligheten. och TWS 10w-60 är/var rekomendationen för Z8/M5. Det var problem brett område tidigare dock. om du kollar i länken som postades tidigare så ser du att alla race oljor har hög högtemperatur viskositet. Att de sedan har lite högre kallviscositet är väl mest pga kostnads skäl. Och det spelar ingen roll då en race bil mjukas upp lungt och försiktigt och aldrig belastas kall. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Thorbjörn har rätt.
Men vad jag förstår är det ingen racebil som ska få denna olja? Detär väl en gatbil med förkärlek för bankörning? Då kan det vara bra att välja en olja som smöjer gott redan vid uppstart av maskinen? _________________ /Anton Lillsund |
||
Bilen kommer användas mest till vardags men vill kunna köra på bana utan att vara allt för orolig för oljan.
Vad står dom olika klassningarna för då? I instruktionsboken står följande med: API:SJ eller SH "ENERGY CONSERVING II" eller CCMC: G4 eller G5 eller ACEA: A1, A2 eller A3 eller med "det nya" API märket på behållaren. Vilken olja är "bäst" av SJ och SH märkta oljor? |
||
Motuls 300V Competition 15-50 är det enda jag häller i Silverpilen (en 00:ans Impreza GT), vintertid kör jag med samma olja men i 10/40.
Tunnare kallviskositet än 10 är inget att rekommendera i Imprezaboxern. ...och man kör inte hårt med Imprezan innan den är varm. Bromsolja - det som redan föreslagits fungerar bra, själv är jag ruggigt nöjd med Castrols SRF. /J |
||
API bör vara SJ klassad, inte lägre, som SH/SP. Viktigare än API är ACEA som bör vara A3 klassad. om du orkar med att söka på ett annat märkesforum än ditt egna så kan jag rekommendera http://www.autopower.se Jag vågar påstå att sveriges främsta oljekännare inom amatörklassen figurerar där. Sök på ett ord som "olja AND syntet". Läsningen blir flera timmar lång om man så vill. Dock så får du snart klart för dig vad som gäller. _________________ /Anton Lillsund |
||
...eller så kikar man vad andra gjort, och vad som fungerat på märkesklubbens forum.
/J |
||
Hur är det blandbarheten på Castrol SRF? Jag har för mig att den inte får blandas med andra bromsvätskor vilket gör det hela lite besvärligare i mina ögon, framför allt på bruksbilen.
Sen tycker jag att det känns som att man får betalar ganska mycket för en lite bättre bromsvätska (jag har inte provat den, kanske är mycket bättre)...... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Tittar man på Motul RBF600 så är den inte mycket sämre och kostar en bråkdel.
se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag ska byta till Motul RBF600 från std bromsvätska som jag dessutom inte har haft problem med. Har haft en diskution men en polare som åker i skogen med en saab V4 med std bromsar, han åker Motul RBF600. Std bromsarna är ski... kul 1st broms 150-50km/h går bra, andra gången börjar det bli spännade. 3e gången huaaaaaaaaaa. Sen vill man inte vara med längre Då detta sker i snabbföljd. (får inte åka med andra bromsar än std i skogen pga reglementet) Så varför stjuta över målet helt i onödan???? _________________ Johan Sjölinder |
||
Nej, det räcker inte. Det går åt en del extra om ska vara säker på att få ur befintlig vätska + luftning. Då låter det som om Motul RBF600 är en mer ekonomisk lösning som dessutom fungerar bra enligt många här. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Skruva banåkabil Förberedelse för Bankörning | << 1, 2 2 besök senaste veckan (9646 totalt) |