Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bullerkrav 95 dB en katastrof
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
76 besök senaste veckan (116781 totalt)
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



5000 till 300000 Kr i vite om miljöförvaltningen i kommunen tycker att ljudnivån har överskridts.
Steget efter det blir att stänga ned.
http://www.vn.se/article/krav-pa-motorbanan/

_________________
BMW MC-klubben
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367



pepo skrev:
Nja... Inte riktigt så. Det är ett krav från Länsstyrelsen som föranlett det hela där SBF är med. Banägaren är den som måste hålla riktlinjerna annars kan de tom bli skadeståndsskyldiga. Vissa så kallade "bullerdagar" kan de ansöka om hos myndigheten och dessa hålls hårt i för att få ut ekonomi i verksamheten (av fullt förklarliga skäl). Rätta mig om jag har fel.

Du har fel

Generellt är att Naturvårdsverkets riktlinjer gäller.
Länstyrelserna verkar fristående från varandra i det egna länet. SBF verkar exempelvis över hela landet.
Det kan tolkas som i ditt inlägg att SBF ingår respektive länsstyrelse, vilket nog inte var meningen.

Bakgrunden till 95 regeln ligger i att banor inte bör konkurrera med varandra med buller utan att en acceptabel nivå som alla banor kan klara av gäller.
Vilket i förlängningen kan tolkas positivt för tävlings och träningsåka. I den bästa av världar så vet du vad som gäller.


Att buller ses med mindre blida ögon för motorbanor än exempelvis flyg, industri och vägbuller kan utläsas i att dessa verksamheter bedöms ha en större allmännytta än enbart "nöjesåkning". Och bullerdrabbade därför har att acceptera i större omfattning.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2247



pepo skrev:
Vi har till dags do provat minst 10 olika lösningar och ingen har kommit i närheten med bibehållen effekt.


Det är väl lika för alla...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Supersnake
Limmared
Här sen Jul 2013
Inlägg: 132



Måns Ulveståhl skrev:
5000 till 300000 Kr i vite om miljöförvaltningen i kommunen tycker att ljudnivån har överskridts.
Steget efter det blir att stänga ned.
http://www.vn.se/article/krav-pa-motorbanan/


Vill bara förtydliga att det handlar inte om hur vida miljöförvaltningen tycker att ljudet överskridits. Det som verkligen ger utslag på vite är om dom anser att villkoren och åtgärderna misskötts. Överskridande har man på banorna ofta, det dom tittar på är om man rapportera och lägger upp direkta eller indirekta åtgärder för att minska och förebygga buller. Ex. om ett fordon bullrar för mycket ska det åtgärdas genom att flagga in fordonet och inte släppa ut det igen förrns man gjort en åtgärd för att minska bullret på fordonet. Villkoren ger utrymme för överskridande av buller, i regel ett visst anta ggr/dag eller liknande.

_________________
Joakim Stridh
Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19543



Va tyst det var i denna tråden då

Hittade denna för ett tag sen, som verkar tyda på att departementsfolk är mer proaktiva än SBF (tex ger råd om vad som bör påverkas och var).



_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Ja men om det är tyst är väl myndigheten nöjd.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19543



Kanske dags att lyfta denna gamla goding:
Kraftig skärpning av bullernivåer med nya riktlinjer från WHO

53dB utanför bostad låter ju som om nån har rökt på lite kraftigt. Då får man ju skuta av en hel drös småfåglar som vrålar för högt.
http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0009/383922/noise-guide . . . . (jag har inte läst och förstått än)
Citat:
For average noise exposure, the GDG strongly recommends reducing noise levels
produced by road traffic below 53 decibels (dB) Lden, as road traffic noise above
this level is associated with adverse health effects.
Medelljud dagtid då, hur man nu räknar det.
Jag hittade inget om industribuller, som ju vår industriella verksamhet (vi kör ju bara runt till samma punkt hela tiden) tolkas som.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10648



Niklas Falk skrev:
Kanske dags att lyfta denna gamla goding:
Kraftig skärpning av bullernivåer med nya riktlinjer från WHO

53dB utanför bostad låter ju som om nån har rökt på lite kraftigt. Då får man ju skuta av en hel drös småfåglar som vrålar för högt.
http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0009/383922/noise-guide . . . . (jag har inte läst och förstått än)
Citat:
For average noise exposure, the GDG strongly recommends reducing noise levels
produced by road traffic below 53 decibels (dB) Lden, as road traffic noise above
this level is associated with adverse health effects.
Medelljud dagtid då, hur man nu räknar det.
Jag hittade inget om industribuller, som ju vår industriella verksamhet (vi kör ju bara runt till samma punkt hela tiden) tolkas som.


Vilken nivå ska då gälla för unhderhållning? Konserter, sport-event såsom fotboll och motorsport?

Kommer fotbollen förbjudas ifall fansen hejar för högt? Travloppen avbryts ifall nån av hästarna gnäggar?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6337



Niklas Falk skrev:
Kanske dags att lyfta denna gamla goding:
Kraftig skärpning av bullernivåer med nya riktlinjer från WHO

53dB utanför bostad låter ju som om nån har rökt på lite kraftigt. Då får man ju skuta av en hel drös småfåglar som vrålar för högt.
http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0009/383922/noise-guide . . . . (jag har inte läst och förstått än)
Citat:
For average noise exposure, the GDG strongly recommends reducing noise levels
produced by road traffic below 53 decibels (dB) Lden, as road traffic noise above
this level is associated with adverse health effects.
Medelljud dagtid då, hur man nu räknar det.
Jag hittade inget om industribuller, som ju vår industriella verksamhet (vi kör ju bara runt till samma punkt hela tiden) tolkas som.


https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/planering/detaljplan/tem . . . .

Jag läser myndighetens information som att 60 dBA vid bostadsfasad / vid uteplats 55 dBA är den svenska normen. Bygglov för nya bostäder bör inte beviljas om befintlig verksamhet resulterar i buller vid bostadens fasad överstigande 60 dBA under dagtid må-fre.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2194



Finns det krav om hur mycket det får låta i garaget.

Annars.så ......
Bor jag granne med F17 flygflotiljen...så här låter det....

_________________
Michael Thulesius
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6337



Michael Th skrev:
Finns det krav om hur mycket det får låta i garaget.

Annars.så ......
Bor jag granne med F17 flygflotiljen...så här låter det....


Är du på riktigt bosatt i garaget alltså?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19543



Tanken med att peta in WHOs grunka var att våra ofta brorduktiga myndigheter/verk brukar kunna hoppa på externa råd väldigt fort.
Det enda de hade om underhållning var ljudnivåer för hörlurar mm.
För 70db i medel kan väl inte gälla omgivning runt underhållning, för det låter lite väl bra .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



[quote="Kolja"][quote="Niklas Falk"]Kanske dags att lyfta denna gamla goding:
Kraftig skärpning av bullernivåer med nya riktlinjer från WHO

53dB utanför bostad låter ju som om nån har rökt på lite kraftigt. Då får man ju skuta av en hel drös småfåglar som vrålar för högt.
Citat:


https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/planering/detaljplan/tem . . . .

Jag läser myndighetens information som att 60 dBA vid bostadsfasad / vid uteplats 55 dBA är den svenska normen. Bygglov för nya bostäder bör inte beviljas om befintlig verksamhet resulterar i buller vid bostadens fasad överstigande 60 dBA under dagtid må-fre.


Och lösningen är att kräva mer ljuddämpning i väggarna så att man uppnår kravet och som någon annan får betala, ja gissa vem.
Precis som vanligt alltså

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19543



Undrar vad Naturvårdsverket kan komma fram till efter sommaren?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=7 . . . .
"Efter sommaren ska Naturvårdsverket vara klara med den första vägledningen kring idrottens buller som någonsin gjorts."

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18648



55dB vid uteplats? Så man kommer inte kunna bygga nära andra hus eller bebyggelse? Det är ju klart svårt att komma ner i de värdena i ett vanligt bostadsområde.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1545



Niklas Falk skrev:
Undrar vad Naturvårdsverket kan komma fram till efter sommaren?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=7 . . . .
"Efter sommaren ska Naturvårdsverket vara klara med den första vägledningen kring idrottens buller som någonsin gjorts."

Flera tankar som uppkommer, vissa med ett stänk av skadeglädje men det känns bara sorgligt egentligen:
- Vi motorsportintresserade kan nu säga välkomna till bollsporter som basket och fotboll i sörjan av ljudmätningsproblematik och kanske på sikt kan få nån slags ökad förståelse för vad vi kämpat med i många år. (Jag vet, den tanken är lite väl optimistisk...)
- "Skolan fanns innan den klagande flyttade dit" sägs det i inslaget. Well, det argumentet vet vi ju hur väl det fungerar
- De pratar om att jobba med avskärmning (typ ljudvallar / plank) men även andra material i basketplank osv. Gissningsvis är det väl människorna som låter mest i såna här sammanhang så "strutfotboll" får nog ett uppsving framöver. Går ju att komplettera med en fullflödesdämpare framför
- Kan man klaga hos naturvårdsverket för att duvor och andra fåglar låter för mycket utanför sovrumsfönstret och altanen!?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



MaZ skrev:
55dB vid uteplats? Så man kommer inte kunna bygga nära andra hus eller bebyggelse? Det är ju klart svårt att komma ner i de värdena i ett vanligt bostadsområde.


Folk bryter dagligen mot tillåten bullernivå genom att de ibland pratar med för hög volym eller rentav hånar reglerna genom att skratta till på sin uteplats..

Blir lätt så när folk anser det vara ett rimligt krav att ljudbild i en stad skall vara samma som om de bor ensam i storskogen..

Nu är det förmodligen samma personer som anser att det är ett rimligt krav att stadsluften skall vara samma som om de bor i fjällen och därför vill förbjuda bilen och hänvisar till att alla kan ta tunnelbanan istället..

Undrar vad nästa krav blir?
Skriva tvingande regler för naturen så att det plötsligt blir möjligt att naturligt odla ris och exotiska frukter på våra breddgrader?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19543



Jag ser iaf möjligheter när de verkar inse att "bollsport" (dvs idrott, och därmed motorsport) inte bör ha samma normer som industribuller.

Bara att skifta norm från maxvärde till nåt viktat medelvärde (som för trafik och flyg) vore ju en enorm skillnad.
Men det är nog bäst att ligga lite lågt så de skapar normer med siktet på lekande barn.
Att göra det lättare för privilegierade gubbar som leker med motorfordon ligger nog inte högst på priolistan.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6337



Jag har en bullrig tupp på landet. Ska nog ta och anmäla bonden som haft granngården i trehundra år.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1766



Jag såg ett preliminärt dokument från Naturvårdsverket angående detta tidigare i veckan! Där presenterades ett system med ett dynamisk regelverk, byggt på en uppsättning ljudreglerande parametrar. Parametrarna var framtagna av en oberoende panel och anpassade regelverket efter samhällsnytta och framförallt(!) ljudkvalitet.

En skala av redan utvärderade ljudkällor hade satts upp för att man skulle kunna se och uppskatta var andra ljudkällor i samhället skulle hamna på i regelverket. De två noderna var:

106dB (i princip oreglerat): Barnalek, Modsport och AC/DC.
50dB (Skit vi inte vill höra): Brölande fotbollsklacker, Håkan Hellström och Miljöpartiet.

Jag tror det kan funka riktigt bra, faktiskt.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2247



Torkel K skrev:


106dB (i princip oreglerat): Barnalek, Modsport och AC/DC.
50dB (Skit vi inte vill höra): Brölande fotbollsklacker, Håkan Hellström och Miljöpartiet.

Jag tror det kan funka riktigt bra, faktiskt.


"Gilla!"


_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Allmänt banåkaforum
Bullerkrav 95 dB en katastrof
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
76 besök senaste veckan (116781 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande