Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Bullerkrav 95 dB en katastrof | << 1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15 >> 31 besök senaste veckan (116675 totalt) |
Enligt en konversation jag hade med en som är funktionär på knutstorp så mäter de på minst fyra ställen d.v.s efter vänster svängen på krönet, upp mot hårnålen och ner för liton vid gamla depån och då på rakan, enligt honom så kollar man en bil flera ggr runt banan om den skulle låta för mycket på ett ställe, jag frågar mig hur en sådan mätning kan bli likvärdig, man åker väl knappast runt på samma växel eller varv på olika ställen på banan.
_________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||||
Det är redan flera som nuddat det men min åsikt:
Det här skulle skötas av banorna själva... En bra anledning: Fam Svensson med villan nära banan blir lika förbannade oavsett om det är SBF-långlopp, dragrace eller Gatebil/ActionMeet/gatbilskompisarna som kör. Så SBF har inget med detta att göra, det är mellan banan och grannar/kommunen. /Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
_________________ Absolute beginner |
||||||
_________________ Absolute beginner |
||||||
Problemet är ju att banägaren inte kan svara detta när det är icke-SBF arrangemang, något som så gott som samtliga banor ibland har. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Detta spelar väl ingen roll, det är ju max 95 dB oavsett förutsättningar? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Saken är precis som Magnus K säjer; att banägaren har enbart en part att ta hänsyn till och det är kommunen och vad tillståndet säjer, vem som hyr och vad SBF eller annan organisation tycker och säjer är sekundärt så länge aktiviteten hålls inom ramen för tillståndet. Grannarna har numera troligen ganska bra koll på hur tillståndsturerna går till, när kriterierna för ett ärende finns så att säja och vem som är relevant part att vända sig till om man har klagomål. Det är lite lustigt att man inte tagit tag i ljudbilden när det gäller drifiting, men det kommer väl en dag när banägaren får fan av tillståndsgivaren pga för höga värden på externa referenspunkter och därmed ett bryskt uppvaknande för dem som lever i tanken eller i kryphålet att samma/traditionella mätpunkter som i banracing kan appliceras på drifting.. |
||||||
banägarna har ett begränsat antal bullerhelger när man får överstiga 95db gränsen....
så drifting och dragracing klarar sig nu...... och SMA helger om vi har tillräckligt intressanta evenemang för banägarna... så frågan är bara vilka är det som ska få låta mera.... alla kan inte få, eftersom bullerhelgerna inte räcker till... racing kan klara 95db dragracing kan inte klara 95db... så där är det ju enkel matematik för banägarna. och tar man tex mantorp så ger gatebil mer pengar än vad stcc ger banägaren... så det är också enkel matematik |
||||||
Ett troligen växande destruktivt problem kommer att bli den konkurrerande kampen mellan olika motorsportgrenar (inkl. MC sporten), arrangörsorganisationer och kommersiella arrangemang. Det flesta banorna har ju inte dragracing som "konkurrent" till banracing men en intressant fråga är hur man tänker sig kunna försvara och fördela inom framförallt SBF's men även SMA motorsportsgrenar och aktiviteter? Dragracing är väldigt extremt men vad säjer egentligen att ena eller andra sportgrenen eller arrangemanget har företräde bara för dess nuvarande svårighet att uppnå ställda krav? Skall man ta den lätta och ofta populistiska vägen men då samtidigt belasta annan sportgren som kompensation och tycka det är ok? Är det ok för motorsporten i Sverige att tex trackdayaktiviteter tar över de bullerdagar som finns? Ett stratetegiskt tänk från samtliga inblandade vore önskvärt och inte låtas dras med i kortfristiga lösningar. Här har SBF och SMA arrangörer tillsammans med banägare ett stort ansvar för hur man i praktiken tillåter förbrukning av de bullerdagar som finns tillhanda. Banorna har framförallt ekonomin att sätta i första rummet, kampen mellan SBF och SMA och fristående om att säkra bullerdagar där banägaren väljer bland de lockande anbuden är ytterliggare en ekonomisk aspekt utöver de faktiska anpassningskostnader som utövaren nu får investera i och det slår hårdast mot bredden. |
||||||
då har jag byggt nytt avgassystem igen och på gelleråsbanan i onsdags fick jag 95,2 dB
Då är frågan finns det någon tolerans på mätningen eller är det 95.0 som gäller ? För nu går det inte få dit mer ljuddämpare . För övrigt så undrade många åskådare på träningen i onsdags varför jag åker runt i en 400hk GTR bil Som låter som en elbil ja då svarar jag heja Sverige . Om jag är bitter nä då , jag är tok förbannad!!!! _________________ kj kent johansson BMW M3 GTR |
||||||
Sist när vi hade körning på Mantorp med klubben fick vi veta att det var skärpning som gällde kring ljudnivån. Klubben hade nämligen fått påbackning från Mantorp Park att det hade låtit för mycket under vår sista körning. Det var iaf nyheter för mig att decibellmätaren står och går dygnet runt och loggar kontinuerligt... suck var är vi påväg
|
||||||
Det heter tokförbannad. 0.2dB i marginal kan jag tycka är lite lågt. Om du bullrar i 95.00dB så räcker det med ett störljud på ca 14dB (då mätt vid mikrofonen) för att man ska komma upp i 95.2dB. Det är så tyst att man börjar störas av sina egna ljud från kroppen. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
Vi får tyvärr vänta och se lite hur tillämpningen ser ut under 2013 och sen se vilka tillämpningar det blir 2014.
Att hela elitkarusellen och Svenskt GT fått dispens från SBF, men resten får glatt lyda under godtycket (hårda regler i reglemente och inbjudan men slapp tillämpning eftersom man inte kan stänga av alla) är ju inte lysande. På Velodromloppet igår var det ca 100% som inte klarade gränsen och diverse jox monterades på avgaskrökarna (saker som lossnar och landar i kylare och bland publik). Sen tillämpas reglenea inte alls på utlänska förare eftersom de kör efter sitt utländska tekniska reglemente... Velodromloppet körs på Bullerdagar så i detta fall bryr sig inte Miljökontret alls. En del bilar klarade förmodligen inte ens 110dB men hur släpper man lagom (speciellt om det är inom ett utländskt reglemente)? Det enkla blir ju att återgå till 100dB stillastående som tekniskt reglemente och banägarens mätning ovanpå detta (precis som det varit i flera år). Vi har ju lyxen i Sverige att vi kan skippa att köra på de banor som har miljöproblem (Anderstorp och Mantorp) eftersom anltalet banor är så stort. Tyvärr innebär ju detta att dessa två banor inte kan hålla publikbringande arrangemang om de inte viger ev bullerdagar för det. |
||||||
|
||||||
Nåja, då vet ju iaf kommunen hur mycket travbanans utrop och alla bredsladders vid CityGross låter när Mantorp Park sover... Är mätningarna enbart vid avgasröret? Hur mycket påverkar insugsljud på mätningarna? /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Kan det vara så att motorsporten har nått vägs ände i Sverige?
Känns så där kul att bygga klart bilen när man vet att den troligtvis kommer bli svartflaggad trots gigantisk ljuddämpare. Får väl börja köra drifting på gatebil det verkar ju vara ok buller... Känns väldigt tråkigt faktiskt. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||
10m ifrån så avgasljud, insug, däcksljud, växellåda, musik, vad som helst som låter vid mickens riktning tas med. Kan man inte arrangera musikframträdande under tävling som överröstar bilarna? Lite acdc i 100+ dB? _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||
Lite öppnare ljuddämpare, många cylindrar och höga varv så har du musiken där. Precis som det ska vara _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Kombinationen med ACDC och det kanske är svårslagen |
||||||
Allmänt banåkaforum Bullerkrav 95 dB en katastrof | << 1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15 >> 31 besök senaste veckan (116675 totalt) |