Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bullerkrav 95 dB en katastrof
<<   1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15   >>
31 besök senaste veckan (116675 totalt)
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Enligt en konversation jag hade med en som är funktionär på knutstorp så mäter de på minst fyra ställen d.v.s efter vänster svängen på krönet, upp mot hårnålen och ner för liton vid gamla depån och då på rakan, enligt honom så kollar man en bil flera ggr runt banan om den skulle låta för mycket på ett ställe, jag frågar mig hur en sådan mätning kan bli likvärdig, man åker väl knappast runt på samma växel eller varv på olika ställen på banan.

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Det är redan flera som nuddat det men min åsikt:
Det här skulle skötas av banorna själva...

En bra anledning:
Fam Svensson med villan nära banan blir lika förbannade oavsett om det är SBF-långlopp, dragrace eller Gatebil/ActionMeet/gatbilskompisarna som kör. Så SBF har inget med detta att göra, det är mellan banan och grannar/kommunen.

/Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 67



Magnus K skrev:
Det är redan flera som nuddat det men min åsikt:
Det här skulle skötas av banorna själva...

En bra anledning:
Fam Svensson med villan nära banan blir lika förbannade oavsett om det är SBF-långlopp, dragrace eller Gatebil/ActionMeet/gatbilskompisarna som kör. Så SBF har inget med detta att göra, det är mellan banan och grannar/kommunen.

/Magnus
Samtidigt så kan det vara väldigt skönt att som banägare säga att "Jag följer Svenska Bilsportsförbundets regler som de utarbetat med tanke på att följa miljöbalken" när familjen Svensson ringer vid samma tid varje helg.

_________________
Absolute beginner
Citera
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 67



Daniel Johansson skrev:
Magnus K skrev:
Det är redan flera som nuddat det men min åsikt:
Det här skulle skötas av banorna själva...

En bra anledning:
Fam Svensson med villan nära banan blir lika förbannade oavsett om det är SBF-långlopp, dragrace eller Gatebil/ActionMeet/gatbilskompisarna som kör. Så SBF har inget med detta att göra, det är mellan banan och grannar/kommunen.

/Magnus
Samtidigt så kan det vara väldigt skönt att som banägare säga att "Jag följer Svenska Bilsportsförbundets regler som de utarbetat med tanke på att följa miljöbalken" när familjen Svensson ringer vid samma tid varje helg.
Därmed naturligtvis inte sagt att regelverket är vettigt, men det vet ju inte Svensson

_________________
Absolute beginner
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Daniel Johansson skrev:
Magnus K skrev:
Det är redan flera som nuddat det men min åsikt:
Det här skulle skötas av banorna själva...

En bra anledning:
Fam Svensson med villan nära banan blir lika förbannade oavsett om det är SBF-långlopp, dragrace eller Gatebil/ActionMeet/gatbilskompisarna som kör. Så SBF har inget med detta att göra, det är mellan banan och grannar/kommunen.

/Magnus
Samtidigt så kan det vara väldigt skönt att som banägare säga att "Jag följer Svenska Bilsportsförbundets regler som de utarbetat med tanke på att följa miljöbalken" när familjen Svensson ringer vid samma tid varje helg.


Problemet är ju att banägaren inte kan svara detta när det är icke-SBF arrangemang, något som så gott som samtliga banor ibland har.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Flesh skrev:
Enligt en konversation jag hade med en som är funktionär på knutstorp så mäter de på minst fyra ställen d.v.s efter vänster svängen på krönet, upp mot hårnålen och ner för liton vid gamla depån och då på rakan, enligt honom så kollar man en bil flera ggr runt banan om den skulle låta för mycket på ett ställe, jag frågar mig hur en sådan mätning kan bli likvärdig, man åker väl knappast runt på samma växel eller varv på olika ställen på banan.


Detta spelar väl ingen roll, det är ju max 95 dB oavsett förutsättningar?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



TPR skrev:
Daniel Johansson skrev:
Magnus K skrev:
Det är redan flera som nuddat det men min åsikt:
Det här skulle skötas av banorna själva...

En bra anledning:
Fam Svensson med villan nära banan blir lika förbannade oavsett om det är SBF-långlopp, dragrace eller Gatebil/ActionMeet/gatbilskompisarna som kör. Så SBF har inget med detta att göra, det är mellan banan och grannar/kommunen.

/Magnus
Samtidigt så kan det vara väldigt skönt att som banägare säga att "Jag följer Svenska Bilsportsförbundets regler som de utarbetat med tanke på att följa miljöbalken" när familjen Svensson ringer vid samma tid varje helg.


Problemet är ju att banägaren inte kan svara detta när det är icke-SBF arrangemang, något som så gott som samtliga banor ibland har.

Saken är precis som Magnus K säjer; att banägaren har enbart en part att ta hänsyn till och det är kommunen och vad tillståndet säjer, vem som hyr och vad SBF eller annan organisation tycker och säjer är sekundärt så länge aktiviteten hålls inom ramen för tillståndet.
Grannarna har numera troligen ganska bra koll på hur tillståndsturerna går till, när kriterierna för ett ärende finns så att säja och vem som är relevant part att vända sig till om man har klagomål.

Det är lite lustigt att man inte tagit tag i ljudbilden när det gäller drifiting, men det kommer väl en dag när banägaren får fan av tillståndsgivaren pga för höga värden på externa referenspunkter och därmed ett bryskt uppvaknande för dem som lever i tanken eller i kryphålet att samma/traditionella mätpunkter som i banracing kan appliceras på drifting..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



banägarna har ett begränsat antal bullerhelger när man får överstiga 95db gränsen....

så drifting och dragracing klarar sig nu...... och SMA helger om vi har tillräckligt intressanta evenemang för banägarna...


så frågan är bara vilka är det som ska få låta mera.... alla kan inte få, eftersom bullerhelgerna inte räcker till...

racing kan klara 95db
dragracing kan inte klara 95db...

så där är det ju enkel matematik för banägarna.

och tar man tex mantorp

så ger gatebil mer pengar än vad stcc ger banägaren... så det är också enkel matematik

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Fredrik - SLC skrev:
och tar man tex mantorp

Dagtid veckodagar får det ju låta mer än 95dB på mantorp, vet dock inte vad gränsen är satt till?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Fredrik - SLC skrev:
banägarna har ett begränsat antal bullerhelger när man får överstiga 95db gränsen....

så drifting och dragracing klarar sig nu...... och SMA helger om vi har tillräckligt intressanta evenemang för banägarna...


så frågan är bara vilka är det som ska få låta mera.... alla kan inte få, eftersom bullerhelgerna inte räcker till...

racing kan klara 95db
dragracing kan inte klara 95db...

så där är det ju enkel matematik för banägarna.

och tar man tex mantorp

så ger gatebil mer pengar än vad stcc ger banägaren... så det är också enkel matematik


Ett troligen växande destruktivt problem kommer att bli den konkurrerande kampen mellan olika motorsportgrenar (inkl. MC sporten), arrangörsorganisationer och kommersiella arrangemang.
Det flesta banorna har ju inte dragracing som "konkurrent" till banracing men en intressant fråga är hur man tänker sig kunna försvara och fördela inom framförallt SBF's men även SMA motorsportsgrenar och aktiviteter?

Dragracing är väldigt extremt men vad säjer egentligen att ena eller andra sportgrenen eller arrangemanget har företräde bara för dess nuvarande svårighet att uppnå ställda krav? Skall man ta den lätta och ofta populistiska vägen men då samtidigt belasta annan sportgren som kompensation och tycka det är ok?

Är det ok för motorsporten i Sverige att tex trackdayaktiviteter tar över de bullerdagar som finns?
Ett stratetegiskt tänk från samtliga inblandade vore önskvärt och inte låtas dras med i kortfristiga lösningar.
Här har SBF och SMA arrangörer tillsammans med banägare ett stort ansvar för hur man i praktiken tillåter förbrukning av de bullerdagar som finns tillhanda.

Banorna har framförallt ekonomin att sätta i första rummet, kampen mellan SBF och SMA och fristående om att säkra bullerdagar där banägaren väljer bland de lockande anbuden är ytterliggare en ekonomisk aspekt utöver de faktiska anpassningskostnader som utövaren nu får investera i och det slår hårdast mot bredden.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
kent
karlskoga
Här sen Apr 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
då har jag byggt nytt avgassystem igen och på gelleråsbanan i onsdags fick jag 95,2 dB
Då är frågan finns det någon tolerans på mätningen eller är det 95.0 som gäller ?
För nu går det inte få dit mer ljuddämpare .

För övrigt så undrade många åskådare på träningen i onsdags varför jag åker runt i en 400hk GTR bil
Som låter som en elbil ja då svarar jag heja Sverige . Om jag är bitter nä då , jag är tok förbannad!!!!

_________________
kj
kent johansson
BMW M3 GTR
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Sist när vi hade körning på Mantorp med klubben fick vi veta att det var skärpning som gällde kring ljudnivån. Klubben hade nämligen fått påbackning från Mantorp Park att det hade låtit för mycket under vår sista körning. Det var iaf nyheter för mig att decibellmätaren står och går dygnet runt och loggar kontinuerligt... suck var är vi påväg thumbs down

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



kent skrev:
...jag är tok förbannad!!!!


Det heter tokförbannad.

0.2dB i marginal kan jag tycka är lite lågt. Om du bullrar i 95.00dB så räcker det med ett störljud på ca 14dB (då mätt vid mikrofonen) för att man ska komma upp i 95.2dB. Det är så tyst att man börjar störas av sina egna ljud från kroppen.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19506



Vi får tyvärr vänta och se lite hur tillämpningen ser ut under 2013 och sen se vilka tillämpningar det blir 2014.
Att hela elitkarusellen och Svenskt GT fått dispens från SBF, men resten får glatt lyda under godtycket (hårda regler i reglemente och inbjudan men slapp tillämpning eftersom man inte kan stänga av alla) är ju inte lysande.

På Velodromloppet igår var det ca 100% som inte klarade gränsen och diverse jox monterades på avgaskrökarna (saker som lossnar och landar i kylare och bland publik).
Sen tillämpas reglenea inte alls på utlänska förare eftersom de kör efter sitt utländska tekniska reglemente...
Velodromloppet körs på Bullerdagar så i detta fall bryr sig inte Miljökontret alls. En del bilar klarade förmodligen inte ens 110dB men hur släpper man lagom (speciellt om det är inom ett utländskt reglemente)?

Det enkla blir ju att återgå till 100dB stillastående som tekniskt reglemente och banägarens mätning ovanpå detta (precis som det varit i flera år).
Vi har ju lyxen i Sverige att vi kan skippa att köra på de banor som har miljöproblem (Anderstorp och Mantorp) eftersom anltalet banor är så stort. Tyvärr innebär ju detta att dessa två banor inte kan hålla publikbringande arrangemang om de inte viger ev bullerdagar för det.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19506



Naqref skrev:
kent skrev:
...jag är tok förbannad!!!!
Det heter tokförbannad.
Inte i Karlskoga

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Dignell skrev:
Sist när vi hade körning på Mantorp med klubben fick vi veta att det var skärpning som gällde kring ljudnivån. Klubben hade nämligen fått påbackning från Mantorp Park att det hade låtit för mycket under vår sista körning. Det var iaf nyheter för mig att decibellmätaren står och går dygnet runt och loggar kontinuerligt... suck var är vi påväg thumbs down

Nåja, då vet ju iaf kommunen hur mycket travbanans utrop och alla bredsladders vid CityGross låter när Mantorp Park sover...

Är mätningarna enbart vid avgasröret? Hur mycket påverkar insugsljud på mätningarna?

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Kan det vara så att motorsporten har nått vägs ände i Sverige?

Känns så där kul att bygga klart bilen när man vet att den troligtvis kommer bli svartflaggad trots gigantisk ljuddämpare. Får väl börja köra drifting på gatebil det verkar ju vara ok buller...

Känns väldigt tråkigt faktiskt.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Magnus K skrev:
Dignell skrev:
Sist när vi hade körning på Mantorp med klubben fick vi veta att det var skärpning som gällde kring ljudnivån. Klubben hade nämligen fått påbackning från Mantorp Park att det hade låtit för mycket under vår sista körning. Det var iaf nyheter för mig att decibellmätaren står och går dygnet runt och loggar kontinuerligt... suck var är vi påväg thumbs down

Nåja, då vet ju iaf kommunen hur mycket travbanans utrop och alla bredsladders vid CityGross låter när Mantorp Park sover...

Är mätningarna enbart vid avgasröret? Hur mycket påverkar insugsljud på mätningarna?

/Mangan


10m ifrån så avgasljud, insug, däcksljud, växellåda, musik, vad som helst som låter vid mickens riktning tas med.

Kan man inte arrangera musikframträdande under tävling som överröstar bilarna? Lite acdc i 100+ dB?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5578



Fastlane skrev:
Kan man inte arrangera musikframträdande under tävling som överröstar bilarna? Lite acdc i 100+ dB?

Lite öppnare ljuddämpare, många cylindrar och höga varv så har du musiken där. Precis som det ska vara

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

2fast4u skrev:
Fastlane skrev:
Kan man inte arrangera musikframträdande under tävling som överröstar bilarna? Lite acdc i 100+ dB?

Lite öppnare ljuddämpare, många cylindrar och höga varv så har du musiken där. Precis som det ska vara


thumbs up

Kombinationen med ACDC och det kanske är svårslagen

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Kul att man köpt en bil som mer eller mindre ej får användas på bana i Sverige trots orginalskick. Vi har väl de politiker vi förtjänar

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Allmänt banåkaforum
Bullerkrav 95 dB en katastrof
<<   1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15   >>
31 besök senaste veckan (116675 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande