Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Robusta elprylar?
4434 besök totalt
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Jag tänkte bygga om elsystemet i BMW'n. För att göra det lite mer servicevänligt än Porschens (som var mitt första elsystemsbygge) så vill jag ha kontaktdon på strategiska ställen runt om i elsystemet, så man enkelt kan plocka ut hela rasket. Nån som har några tips på bra kontaktdon?

Har kollat lite på Elfa men det är svårt att avgöra vad som är robust bara genom att kolla på beskrivningarna ..

Andra leverantörer?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41614

Forumägare
Forumägare

Racerbil är väl en attans elak miljö också...

_________________
Magnus Thomé
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5598



Industri grejer thumbs up

http://www.harting.com

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Spana in de militära kontaktdonen på Elfa. De lär fungera bra i bilmiljö. Fast billiga är de inte.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



Billigast måste ju vara att åka på skroten och klippa ur kontakter ur kabelhärvor på skrotbilar.

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Hm .. Skroten blir nog svårt, man vill ju helst ha oförstörda krimpstift.

Elfas militära har jag spanat lite på, dom ligger bra till ..

Har Harting några distributörer som går att shoppa ifrån? Verkar ju vara bra grejjor, men kanske knappast något dom säljer styckvis över disk?
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Speca lite vad du behöver... ska se vad som finns över
PM kanske?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 110



Harting säljer tex. Elektroskandia mfl el grossister, och man beställer dom stycke vis, stiftdon/hylsdon, fastkåpa eller handske.. Men dom är inte billiga

Sen så är dom inte så små å fina, utan grov industrikvalitet.. men dom går inte sönder heller.. personligen tycker jag att dom är lite för klumpiga för en bil.. Jag använder dom en hel del i arbetet, då asfaltverk, betongstationer mm.. Har även använt elfas militärkopplingar med gott resultat, passar lite bättre i en bil.. enda nackdelen är att dom är gröna och priset

Det finns även ett anslutnings don i elfa som heter Trim Trio, är av glasfiberfylldplatst med låsring i metall.
Dessa har jag använt i mitt bygge och dom finns både som löd eller crimp stift/hylsor och är liknande militärens fast mkt billigare och ser lite diskretare ut oxå och funktionen är det inget fel på

_________________
/Johan Marquardt
www.snarskogensmek.se
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Hmm.. intressant tråd.. hade faktist tanken på att starta en själv.. men nu "snyltar" jag lite på din istället..

såhär ser elsystemet ut som följer med motorn jag köper...
(http://www.wide-network.com/budda/bilder/F20/imagepages/image25.htm)

det skall in i en super seven så de mesta behövs inte...
så frågan är vad är smartast ??? börja leta kopplingar som "Dan Hovang" eller helt enkelt klippa bort allt jag inte behöver ???

_________________
MackeMaehlum
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Dan Hovang skrev:
Jag tänkte bygga om elsystemet i BMW'n. För att göra det lite mer servicevänligt än Porschens (som var mitt första elsystemsbygge) så vill jag ha kontaktdon på strategiska ställen runt om i elsystemet, så man enkelt kan plocka ut hela rasket. Nån som har några tips på bra kontaktdon?

Har kollat lite på Elfa men det är svårt att avgöra vad som är robust bara genom att kolla på beskrivningarna ..

Andra leverantörer?


Du får f_n göra om det i Porschen om du tycker det blev så dåligt att samma standard inte duger til ditt "budgetbygge"

Hoppas Henrik inte ser detta och vill att jag skall bygga om elsystemet i hans Lotus......

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5598



Burndy kontakter thumbs up




_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



AMP är ju de som gör de flesta automotive kontaktdon. http://www.amp.com borde du kunna hitta distributörer via.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



super7 skrev:
Burndy kontakter thumbs up


Hmm.. ser mycket bra ut... vet du om dom är fuktsäkra ??

_________________
MackeMaehlum
Citera
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 110



super7 skrev:
Burndy kontakter thumbs up


Elfas Trim Trio serie ser nästan exakt likadana ut.. Dom finns med bakkåpa med tätning å ska då hålla IP65, Minns inte exakt vad IP65 står för med dom är iaf sköljtäta.

_________________
/Johan Marquardt
www.snarskogensmek.se
Citera
Skruva banåkabil
Robusta elprylar?
4434 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande