Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Bilder: Polarens hemmabyggda Super Seven med volvo 5:a | << 1, 2 6529 besök totalt |
Hej
Det är helt fel. Finns inga sådana regler, däremot kan båge ställa vissa krav på vaddering etc för att man inte ska slå sig. Möjligen kan han haft en båge som var olämplig om man bara har höftbälte. Har man båge kan man i många fall montera trepunkts rullbälte så blir alla glada... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Gillar det. 5:or råmar ju så fint också.
Fanns ju kreativa lösningar på IC-problemet iblamd bilderna: http://www.mhk.lu.se/home/staffanl/m Trångt under huven även där... http://www.mhk.lu.se/home/staffanl/m _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Mycket snyggt !
Har du mer data på bilen ? Tex vad har han använt för växellåda, bakaxel mm.... |
||
någon form av vassare (starkare) modell av 940 lådan & en diffad standard 740 bakaxel. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Kul bygge.
Det minskar ju inte direkt suget att få egna bilen på vägen. Det är ju så nära nu att man blir tokig. Jag kommer besiktiga med båge i bilen. Jag ser inte varför jag inte skulle få det. Jag har iofs 3-punktsbälten (med rullar) men man sitter så långt framför bågen att jag knappt tror jag behöver täcka in delar med padding (kanske lite bara). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Hejsan alla! Tackar för alla positiva kommentarer. Bilen har gått 30 mil nu!!!! allt verkar fungera perfekt!
När det gäller bälten så är det så här (vad jag har läst iallafall): Finns det ett lämpligt övre fäste för tredje punkten i trepunktsbälte så måste man ha trepunktsbälte. Genom att inte ha störtbåge vid besiktningen har jag inget lämpligt färst och därmed är tvåpunkts ok!. Fyrpunktsbälte är inte godkänt. Om man däremot har fyrpunkt men fäster de två bakre punkterna i samma punkt så blir det ett trepunktsbälte och därmed ok. Hoppas att detta har rätt ut en del frågetecken. Störtbågen är numera monterad, man måste ju vara rädd om det man har. Här kommer den riktiga specifikationen om bilen: Vikt: 680 kg Motor: Volvo 850GLT -95(125kW/170hk) Växellåda: Volvo 740 -85, 5-vxl (tror den heter M47). Verkar hålla än så länge Motorn är monterad mha en hemmatillverkad adapterplatta. Tryckplatta från 850'n, lamell från 740'n, stödlager från 850'n Kardan: Volvo 740 -85, kortad som bara den!! Bakaxel: Volvo 740 -85, utan differentialspärr/broms Framvagn: dubbla triangelstag, ställbara coilovers, spindlar från Volvo 140 Bakvagn: fyra länkarmar varav en triangelformad för att ta upp sidokrafter (ersätter Panhardstaget) Alla leder har gummibussningar (Volvo amazon panhardstagsbussningar). Hade inte råd med Uniballs! Bromsar: fram: Vent. skivor och ok från Volvo 240GLT, bak: solida skivor och ok från Volvo 740, huvudcylinder från Volvo 240. Alla bromsslangar är naturligtvis stålomspunna!! Kylare från VAG. Kuggstång: Volvo 340 Kaross: Skärmar samt noskon: Kolfiberdraperad glasfiber (ska tillverkas nya i ren kolfiber när tillfälle ges) Övrigt, sandwichkonstruktion med aluminiumbelagd glasfiberväv (twill), Divinycell distansmaterial Lampor: Framlampor i "buggystil", sidoblinkers från AUDI A3, övriga lampor från Landrover Defender Avgassystem: Sidepipe med katalysator samt en ca 400mm lång 2,5" dämpare, RYTER GÖTT!!!! Hjul: Fram 205/50/16, Bak:225/45/16 Den extra motorn som ska i vid senare tillfälle är en T5:a och inte T5R som sagts tidigare.... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
ÅÅååååhhh nej, då blir den ju jätte- ..... NOT! Borde väl räcka ändå typ _________________ Magnus Thomé |
||
Håller med om att det inte spelar någon större roll men rätt ska vara rätt.
T5:an ska läggas i nästa vinter är planen. Måste lära mig kontrollera bilen med den effekt den har nu först. _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
Hej Staffan
Den sista slutsatsen är fel. Trepunktsbälte ska bestå av ett höftbälte och ett diagonalbälte, ett fyrpunktsbälte kan aldrig räknas som trepunkts. Jag redde ut saken tidigare när frågan var uppe, så jag är säker på min sak - det ligger ju i mitt intresse som SFRo-besiktningsman att vara det ;-) Snyggt bygge hursomhelst. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Gustaf: Tackar för upplysningen och den positiva kritiken. Nu vet man hur det ligger till =)
Då vet du säkert också om det är tillåtet att ha 4-punktsbälte i en "vanlig" bil, alltså vid SBP-besiktning. // Staffan _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
Det är tillåtet att ha det i, men du måste använda det vanliga tre-punktsbältet vid körning på allmän väg och det ska finnas där när du besiktigar. Been there, done that. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Fint bygge! Roligare bil för dom pengarna är nog svårt PELLE// _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||
Bilder o videos Bilder: Polarens hemmabyggda Super Seven med volvo 5:a | << 1, 2 6529 besök totalt |