Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Bilder: Polarens hemmabyggda Super Seven med volvo 5:a
<<   1, 2
6529 besök totalt
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Fasen vad häftigt!

Borde bära iväg bra med den motorn i!
Läste ju G-techresultatet åxå.

Är det bara klätt med Kolfiber där bak eller är det helt rent rätt igenom??

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej
KristianAE86 skrev:

var visst inte lagligt med 4-punkts UTAN rullbälte...


Det är helt fel. Finns inga sådana regler, däremot kan båge ställa vissa krav på vaddering etc för att man inte ska slå sig. Möjligen kan han haft en båge som var olämplig om man bara har höftbälte.

Har man båge kan man i många fall montera trepunkts rullbälte så blir alla glada...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Gillar det. 5:or råmar ju så fint också.

Fanns ju kreativa lösningar på IC-problemet iblamd bilderna:

http://www.mhk.lu.se/home/staffanl/min%20seven/knutstorp%202003-07-13/ . . . .

Trångt under huven även där...

http://www.mhk.lu.se/home/staffanl/min%20seven/knutstorp%202003-07-13/ . . . .

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Mycket snyggt ! thumbs up

Har du mer data på bilen ? Tex vad har han använt för växellåda, bakaxel mm....

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Per Wackt skrev:
Mycket snyggt ! thumbs up

Har du mer data på bilen ? Tex vad har han använt för växellåda, bakaxel mm....


någon form av vassare (starkare) modell av 940 lådan & en diffad standard 740 bakaxel.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Lite kul är ju att femman kan fås att låta j***gt maffigt osså. Shysst motorljud ska man aldrig förakta thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Kul bygge.

Det minskar ju inte direkt suget att få egna bilen på vägen. Det är ju så nära nu att man blir tokig.

Jag kommer besiktiga med båge i bilen. Jag ser inte varför jag inte skulle få det. Jag har iofs 3-punktsbälten (med rullar) men man sitter så långt framför bågen att jag knappt tror jag behöver täcka in delar med padding (kanske lite bara).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466



Hejsan alla! Tackar för alla positiva kommentarer. Bilen har gått 30 mil nu!!!! allt verkar fungera perfekt!

När det gäller bälten så är det så här (vad jag har läst iallafall): Finns det ett lämpligt övre fäste för tredje punkten i trepunktsbälte så måste man ha trepunktsbälte. Genom att inte ha störtbåge vid besiktningen har jag inget lämpligt färst och därmed är tvåpunkts ok!. Fyrpunktsbälte är inte godkänt. Om man däremot har fyrpunkt men fäster de två bakre punkterna i samma punkt så blir det ett trepunktsbälte och därmed ok. Hoppas att detta har rätt ut en del frågetecken.
Störtbågen är numera monterad, man måste ju vara rädd om det man har.
Här kommer den riktiga specifikationen om bilen:
Vikt: 680 kg
Motor: Volvo 850GLT -95(125kW/170hk)
Växellåda: Volvo 740 -85, 5-vxl (tror den heter M47). Verkar hålla än så länge
Motorn är monterad mha en hemmatillverkad adapterplatta. Tryckplatta från 850'n, lamell från 740'n, stödlager från 850'n
Kardan: Volvo 740 -85, kortad som bara den!!
Bakaxel: Volvo 740 -85, utan differentialspärr/broms
Framvagn: dubbla triangelstag, ställbara coilovers, spindlar från Volvo 140
Bakvagn: fyra länkarmar varav en triangelformad för att ta upp sidokrafter (ersätter Panhardstaget)
Alla leder har gummibussningar (Volvo amazon panhardstagsbussningar). Hade inte råd med Uniballs!
Bromsar: fram: Vent. skivor och ok från Volvo 240GLT, bak: solida skivor och ok från Volvo 740, huvudcylinder från Volvo 240. Alla bromsslangar är naturligtvis stålomspunna!!
Kylare från VAG.
Kuggstång: Volvo 340
Kaross: Skärmar samt noskon: Kolfiberdraperad glasfiber (ska tillverkas nya i ren kolfiber när tillfälle ges)
Övrigt, sandwichkonstruktion med aluminiumbelagd glasfiberväv (twill), Divinycell distansmaterial
Lampor: Framlampor i "buggystil", sidoblinkers från AUDI A3, övriga lampor från Landrover Defender
Avgassystem: Sidepipe med katalysator samt en ca 400mm lång 2,5" dämpare, RYTER GÖTT!!!!
Hjul: Fram 205/50/16, Bak:225/45/16

Den extra motorn som ska i vid senare tillfälle är en T5:a och inte T5R som sagts tidigare....

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
jaha... välkommen staffan.. jag hade inte fel i allt iaf *

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Staffan Lindén skrev:
...Den extra motorn som ska i vid senare tillfälle är en T5:a och inte T5R som sagts tidigare....


ÅÅååååhhh nej, då blir den ju jätte- ..... NOT!


Borde väl räcka ändå typ

_________________
Magnus Thomé
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466



Håller med om att det inte spelar någon större roll men rätt ska vara rätt.
T5:an ska läggas i nästa vinter är planen. Måste lära mig kontrollera bilen med den effekt den har nu först.

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3361



>>Staffan

Finns det nån chans att få drägla över din bil den 25/4 på F5? Jag lovar att ha haklapp!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej Staffan

Staffan Lindén skrev:

När det gäller bälten så är det så här (vad jag har läst iallafall): Finns det ett lämpligt övre fäste för tredje punkten i trepunktsbälte så måste man ha trepunktsbälte. Genom att inte ha störtbåge vid besiktningen har jag inget lämpligt färst och därmed är tvåpunkts ok!. Fyrpunktsbälte är inte godkänt. Om man däremot har fyrpunkt men fäster de två bakre punkterna i samma punkt så blir det ett trepunktsbälte och därmed ok.


Den sista slutsatsen är fel.

Trepunktsbälte ska bestå av ett höftbälte och ett diagonalbälte, ett fyrpunktsbälte kan aldrig räknas som trepunkts.

Jag redde ut saken tidigare när frågan var uppe, så jag är säker på min sak - det ligger ju i mitt intresse som SFRo-besiktningsman att vara det ;-)

Snyggt bygge hursomhelst.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466



Gustaf: Tackar för upplysningen och den positiva kritiken. Nu vet man hur det ligger till =)
Då vet du säkert också om det är tillåtet att ha 4-punktsbälte i en "vanlig" bil, alltså vid SBP-besiktning.

// Staffan

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Staffan Lindén skrev:
Gustaf: Tackar för upplysningen och den positiva kritiken. Nu vet man hur det ligger till =)
Då vet du säkert också om det är tillåtet att ha 4-punktsbälte i en "vanlig" bil, alltså vid SBP-besiktning.

// Staffan


Det är tillåtet att ha det i, men du måste använda det vanliga tre-punktsbältet vid körning på allmän väg och det ska finnas där när du besiktigar.

Been there, done that.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214



KristianAE86 skrev:
Här är ett antal bilder tagna på min kompis Staffan's handbyggda Seven kopia.
bilen är döpt till Septem 001.

Den har Volvo 5:a på 170hk
fiatkylare, 740 växellåda & bakaxel
diverse Volvo 360 detaljer & buggy strålkastare.
Bilen väger in på 680kg
Engehändigt gjuten kaross klädd i kolfiberdetaljer.
Bilen regbesiktigades med en "vikt"-låda på 100 kg för att klara effekt/vikt förfållandet.
han har liggandes i garaget en T5R motor på ca 235hk, som passar rakt i - bytet tar ca 2 timmar.
Enda problemet med T5R motorn är vart intercoolern skall sitta & få plats med I/C slangarna -
som synes på bilderna är det redan förberett för turbon vid grenröret - då det är turbogrenröret
som sitter på sugmotorn.

Ser gärna era synpunkter på bygget -

observera att backspeglarna bara är "besiktningsspeglar"



MVH/
........Kristian



Fint bygge!

Roligare bil för dom pengarna är nog svårt


PELLE//

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
Bilder o videos
Bilder: Polarens hemmabyggda Super Seven med volvo 5:a
<<   1, 2
6529 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande