Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 #48 Modsport1 - Såld!
1, 2, 3 ... 31, 32, 33   >>
99 besök senaste veckan (334623 totalt)
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Börjar bli dax att jag delar med mej av mitt bilbyggande efter alla år i hemlighet...




Har länge gillat Porsches "budget bilar" med motorn fram och skaffade min första (944 turbo) år 1999. Efter ett par år byttes den ut mot en trevlig 968 som jag hade fram till 2002. Pga hus och garage bygge var jag utan "hobbybil" fram till 2006, då jag köpte 968:an som denna tråd kommer att handla om.

Var trött på att snickra och garaget stod färdigt, så jag köpte en lätt krockad lågmilad (8600) 968 -92 som Hirschbergs Autoservice hade till salu för en vettig peng. Bilen var krockad i Tyskland och var nyss importerad av Mr Hirschberg.

Tanken var från början att jag skulle laga bilen och sälja den (för att tjäna lite extrapengar), så den riktades och jag samlade på mej de plåtdelar som var skadade och åkte till besiktningen för att "regga in den". När jag senare förstod hur mycket jobb jag skulle behöva lägga ner för att få till passformen på allt (så det motsvarar det höga pris jag tänkt få ut), samtidigt som jag mer och mer ville börja bygga en tävlingsbil, så togs beslutet att göra tävlingsbil av just den här bilen istället.





Siktet var inställt på att köra PCSR klass 8B där denna typ av bil brukar passa bra. Köpte bur-rörsats från Guss och en massa glasfiber karossdelar + Lexan rutor från "Plastis" (MA Composit). Hade även fått tag på ett Bilstein "turbo cup" coilover kit för att styva upp chassiet med...
Men när jag kommit en bit in i byggandet blev jag mer och mer obekväm med kompromissandet för att kunna besikta bilen (som var ett krav i den klassen) och jag började kolla efter andra tävlings serier där reglementet var mera fritt. Sen har ju också två kompisar till mej kört just 968 i PCSR:s 8B under flera år (och regerat) så ribban var liksom satt där...

Så, nu (..eller år 2010) var siktet inställt på att köra Modsport istället, där reglementet tillåter mycket "skaparglädje" och det är en kul blandning av sportvagnar som ofta visar upp spännande race!

Har aldrig gillat den tunga och svårjusterade bakvagnen (med rötter från 1950? -talets folkvagn...) dessa bilar har, så när det dök upp hjulupphängningar till salu från en Porsche 996cup började jag fundera på om inte detta skulle kunna gå att klämma dit på min bil... Den bakvagnen är ju riltigt fin (geometriskt), lätt och är lätt att justera. Byter man till 996 grejer även fram så kan man pga de kortare bärarmarna lätt flytta upp de inre infästningarna mot karossen och få lite högre RC fast bilen är låg. Sen är ju utbudet av bra dämpare betydligt större till 996 än till 968...
Sagt och gjort, jag slog till på fram och bakvagn, inklusive centrumbults spindlar!






Mycket har ju hänt under bygget... orkar inte i detalj skriva allt såhär i efterhand, men kan speca upp lite vad bilen bestod av inför premiären säsongen 2013 (och nu även 2014):

Motor/drivlina 2013:
Standard 3-liters 4-cyl 968 motor på 240hk (använder därför standard motoreffekt för vikt/effekt beräkningen)
Nira i3+ motorstyrsystem (mest för att få all motordata loggbart i dashen)
Fidanza aluminium svänghjul
Std koppling
Std grenrör
Avgassystem ombyggt från grenrörets slut, endast en stor hemmagjord ljuddämpare längst bak med race-kat som slutrör
Std 968 6-vxl transaxel-växellåda
Diffbroms från 996cup (jo, den passar)
Medbringare från 996 GT3/cup (passar om man fräser ner lite av flänsarna på difflocket)
Drivaxlar (ihåliga) från 996 carrera
Extra växellådsfästen i underkant av lådan (M3 e46) som hindrar att den rör sej mycket (som de annars gör) vid höga sidkrafter

Motor/drivlina 2014:
Standard LS3 V8 från Corvette C6 2010, 6,2l 430hk 570Nm
Pfadt headers
DTA motorstyrning
Tilton race svänghjul/3-skivig koppling (ca 7kg totalt)
Corvette C6 alu-transaxelrör mellan motor och Porsche-lådan (400mm kortare än Porschens och ca 10kg lättare)

Kaross:
Full bur med alla stag som behövs för att göra bilen vridstyv (och tillfredställa SBF:s besiktningsmän), ca 65kg rör...
Före detta targatak utbytt mot ett "coupe" i glasfiber (plastis)
Plåt bakskärmar
Mycket lättade plåtdörrar
Framskärmar, huv och front i glasfiber (Plastis)
Plast/lexan rutor överallt utom de små sidofönsterna vid baksätet
Bagagegolv och reservhjulsbalja bortkapat och ersatt av en 1mm alu plåt

Hjulupphängningar:
Fram och bakvagn från en 996cup
Solida subframe infästningar (bak)
Länklager överallt (RSR) inga gummibussningar kvar
Ställbar (excentrisk) caster fram/bak
Öhlins 3-vägs justerbara 996 dämpare, omkalibrerade för att passa denna bils vikt/grepp
996cup krängare bak (justerbar)
Sellholm knivkrängare fram (från 2014 996cup krängare)
BMW M3 e90 styrväxel (2 varv mellan fulla utslag) (från 2014 BMW Z4 styrväxel utan servo)
Motorsport el-servo-hydraulpump (inte längre)
Centrumbults nav 996cup

Bromsar:
Tilton 900 hängande pedalställ (från 2014 Tilton 600 stående pedalställ)
996 GT3/cup mk1 330mm frambromsar
996 carrera 300mm bakbromsar
PF 06/08 klossar
Borttagen handbroms (har en kran till bakkretsen så man kan hålla kvar trycket om man vill stå still)

Inredning:
Tight (även för mej) Recaro stol
Scroth 6-punkt bälte
OMP mocka ratt
AIM MXL Pista dash/logger
Egentillverkad instrumentbräda och mittkonsoll i alu-plåt, brädan belagd med svart "filt-matta"

Hjul:
BBS fälgar med 997cup centrum 9,5x18" (1" ytter och 8,5" inner -rim), samma fram/bak -till slicksen
BBS fälgar med 996cup centrum 9x18" (1" ytter och 8" inner -rim), samma fram/bak -till regndäcken
Michelin 250/640-18 slicks som 997cup mk2 har som framdäck (kört på begagnade däck)
Michelin 240/640-18 regndäck, framdäck från 996/997cup

Aerodynamik:
Stor splitter i formplyfa under en 968 turbo RS läpp, skivan går till bakkanten av hjulhusen
996cup vinge monterad högt/långt bak

Vikt:
ca 1110kg (1100kg 2014) efter race med mej och tävlingsutrustning i, ca 15l soppa kvar
(minimivikten med mina 240hk i Modsport 2 är 768kg...)(minimivikt 2014 med 430hk i klass 1 är 1075kg)


Mer från säsongen kommer...

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Läckert thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
GIII Racing
Ingarö
Här sen Jan 2013
Inlägg: 74



Superhäftig!!! Vi får väl se om vi syns på någon bana i sommar så jag får köra snabbare än dej med min lilla racer thumbs up thumbs up
Hoppas du får tag i alla grejer som behövs

Hörs Anders

_________________
Anders Gustavsson
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Oj, den var rejält ombyggd thumbs up

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12840



Kul att få se den, äntligen. thumbs up Jag har många gånger dreglat över din avatar:
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Snyggt Mattias , fem av fem tummar thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Nu vill vi läsa om uppdateringarna, hört lite rykten

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Kul att du också kommit igång med en tråd, Mattias! Kommer självklar följas.

Jag kan intyga att bilen är helt otroligt välbyggd och genomarbetad. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 805



Kul att du startade en tråd! Mycket välbyggd kärra

Några vinterplaner?

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Wow, vilket snyggt bygge thumbs up

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Love it! thumbs up

Det jag inte riktigt är med på är hur du fick dit 996-drivaxlar när 968-lådan är assymetrisk med olika långa drivaxlar? Har du en spacer på ena axeln eller hadu ändrat längd på axlarna?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Tack för all positiv feedback!

Jag väntar lite med att presentera vinterns modifieringar (som är fullt igång), så det blir lite som en "cliffhanger" för dom ivriga...

Angående drivaxlarna så har jag flyttat lådan ett par centimeter åt höger för att kompensera den "offsetade" diffen. Positivt för viktfördelningen också!

Fyller strax på med mer...

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353



Jäklar vilken skaparglädje! Hur tuff som helst ju!

Gillar den underbart enkla lösningen på drivaxlarna - bara flytta växellådan istället för att specialtillverka drivaxlar. thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Fyller på med lite som hänt under våren...

Efter första uppstarten provade jag på att snik-mappa sprutet hemma utanför garaget. Min påhittlige jobbarkompis (..och långlopps-team kamrat ..och isbanläggare, mm) Johan försäkrade att det skulle funka att mappa på pallbockar genom att med växel i bromsa och gasa samtidigt... -med vattenkylda bakbromsar!! Och det funkade faktiskt!
Mycket säkrare och mer kontrollerat än att mappa på vägen (som man hör många gör). Kopplade trädgårdsslangen till ett T-kors och gjorde "munstycken" ute vid bromsskivorna av mjuka vattenlednings-kopparrör.

Broms kylning:


Fullast tändmappen hade jag fått urläst från std Motronic boxen, så den hade jag redan lagt in i Nirat. Det enda resterande var att "sätta" VE-mappen i hela last/varvtals området -busenkelt i Nirat med bredbandslambda inkopplad! Efter detta väljer man vilket lambda man vill köra vid alla olika laster/varvtal.

Johan provar att mappa:


Lite kylning av motorn:


Första hjulinställning och justering av "corner-weight" var nästa steg innan provkörning. Var rätt nervös inför vägningen... skulle den väga så lite som jag hoppats på...?
Men jag blev rätt nöjd i alla fall. Hade såklart hoppats på 950kg tomvikt (optimistiskt? -ja) men hamnade ganska nära 1000kg till slut.

Ganska bra fördelning hö/vä fram/bak med mej i och ca 20l soppa:





Körde i början på Maj en "shake down" på Gälleråsen (onsdagsträning) och allt verkade hålla ihop och funka. Men nånting kändes fel, bilen var grymmt hal i baken, särskilt i vänsterkurvor... fick inte upp tempen i bakdäcken. Detta i kombination med att den elektriska servopumpens deplacement inte räcker till vid snabba rattrörelser (som när man parerar en sladd), ledde till ett par snurrningar... Höll mej på banan dock.
I övrigt var första intrycken att bilen kändes väldigt tight men ändå följsam på den något ojämna Gälleråsen. Jag var mycket imponerad av känslan och stumheten i bromsarna, trodde innan att mina huvudcylindrar var i största laget, men när beläggen blev varma var det precis lagom pedaltryck som behövdes.
Var inte helt nöjd med varvtiderna... trodde bilen skulle vara snabbare än såhär!! satte 1,14,4 som snabbast... Men men, jag var ju rätt ringrostig själv och det var nåt som inte stod rätt till där bak...
Samtidigt var Kent (som i år vann Modsport2 totalt) där och tränade med sin Z4 GTR. Han såg ut att köra rätt mycket snabbare än mej, så självförtroendet var inte direkt på topp och jag började undra vad jag gett mej in på...

Äntligen premiär!


EFTER hemkomsten kollar jag dämpar-justeringarna och upptäcker att höger bak kompression (både hög och lågfart) är fullt stängda!!! Tror såklart att det är svaret på det hala beteendet jag kände på Gälleråsen...

Måste förtydliga att mina ambitioner med årets tävlan inte var att "vinna serien" utan att prova fram hur chassie/däck/bromsar funkar ihop. Jag har ju jobbat för att få bilen så lätt jag kan (med rimliga pengar = inte kolfiber överallt). Därför viktar jag inte upp 100kg och kör klass 3 utan kör med den vikt bilen är tänkt att ha och hamnar då rätt dåligt till i klass 2 med ca 330kg övervikt (jag har 4,6kg/hk, optimum är 3,2kg/hk). För 2014 kommer istället motorn bytas till nåt lite starkare för att bli mer klass-optimal...

Fortsättning följer......

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Mycket snyggt bygge....
Kanske skulle leta 968 istället för 951....
Hoppas på mycket bilder.
Och lycka till 2014.
Mvh Chrille

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
PE
Strängnäs
Här sen Dec 2006
Inlägg: 71



Kul att du delar med dig Mattias. Hade missat att du bytt styrväxel fram.

_________________
Peter Einarsson

PCS 7739
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



bra tips det med kyla bakbromsarna för mappa motorn, det skall jag prova. gatmappning är lite trixigt...

på min 996 c2 sitter min framvagens nedre länkarma vända tvärtom mot dina, alltså din bakåtriktade sitter framåt på min bil?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Generellt, att ha dem framåt är smart för du får drag i dem vid broms jmf med tryck om de är bakåt. Men - på en räser kan man ju tulla lite på principerna. De där stagen är säkerligen dimensionerade tillräckligt för att tåla tryck även om de primärt inte är designade för det. PÅ 944/968 är det ganska tomt där framme och högt upp till ramsnokarna så det blir trickigare att få till det. Hade såklart gått att kocka ihop en helt ny subframe för det men - som Mattias har gjort känns ju väldigt rimligt sett till funktion och arbetsinsats.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Mattias A skrev:
Tack för all positiv feedback!

Jag väntar lite med att presentera vinterns modifieringar (som är fullt igång), så det blir lite som en "cliffhanger" för dom ivriga...

Angående drivaxlarna så har jag flyttat lådan ett par centimeter åt höger för att kompensera den "offsetade" diffen. Positivt för viktfördelningen också!

Fyller strax på med mer...


Det var en otippad lösning Hur mycket påverkade det motorfästena fram?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



1081 kg ink förare + 20l bränsle? Galet bra!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
GustafB skrev:
Mattias A skrev:


...flyttat lådan ett par centimeter åt höger för att kompensera den "offsetade" diffen...


Det var en otippad lösning Hur mycket påverkade det motorfästena fram?


De ca 20mm sidoförflyttningen där bak vrider motorn marginellt mellan fästena ca 2,5m längre fram... Har ju använt ett std fäste och en universal "vibrationsisolator" som upphängning av motorn och dessa tar lätt upp de millimetrar förflyttning det handlar om.

GustafB skrev:
1081 kg ink förare + 20l bränsle? Galet bra!


Jo, jag är ganska nöjd ändå med den vikten.
Har ju trots allt ca 65kg burrör i bilen.

SevenEight skrev:
Generellt, att ha dem framåt är smart för du får drag i dem vid broms jmf med tryck om de är bakåt. Men - på en räser kan man ju tulla lite på principerna. De där stagen är säkerligen dimensionerade tillräckligt för att tåla tryck även om de primärt inte är designade för det. PÅ 944/968 är det ganska tomt där framme och högt upp till ramsnokarna så det blir trickigare att få till det. Hade såklart gått att kocka ihop en helt ny subframe för det men - som Mattias har gjort känns ju väldigt rimligt sett till funktion och arbetsinsats.


Helt rätt Henrik/Benny, 996 har dessa framåt. Men det var svårt att få till (som Henrik beskriver) och det verkar funka att ha dessa bakåt!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Dax för lite tävlings-rapportering...

Första tävlingen, ett soligt Kinnekulle sista helgen i maj:
Äntligen var det dax!!! Ger mej av fredag morgon, mest orolig för att jag inte ska komma fram... Den gamla Peugeot Expert jag nyss köpt som drag/last/hus -bil hade strulat en hel del sista veckorna... flera glapp i motorkablaget har fått den att stanna ett flertal gånger. Och jodå... ca 1km från första avfarten på E20 börjar den rycka!! Rullar av och stannar efter kanten. Rycker i "dom misstänkta" kablarna (till railtryck sensorn) och startar. Har tur och den funkar sedan hela vägen fram!
Väl framme möts jag av ett mycket trevligt SPVM/SSK/Ginetta sällskap. I stort sett alla är nya bekantskaper för mej, men många kommer fram och "välkomnar nykomlingen".



Ut på första träningspasset (inte kört Kinnekulle på 11år...), har lite svårt att hitta en bra rytm och bakdäcken är fortfarande väldigt hala (har samma på som jag hade på Gälleråsen innan) och jag sladdar en del... -inte effektivt!!
Jag har två extra hjul med, så till andra träningen provar jag att sätta dessa bak -EN HELT NY BIL!! Kapar 2s på varvtiderna och nu börjar bilen kännas som jag förväntat mej, f-n vad skönt! Andra bästa träningstid av Modsport II bilarna (58,8s)!
Nåt som inte känns 100% bra är styrningen... Förutom servot som "hugger" vid snabba rattrörelser, så känner jag av de bryt/byrålåda krafter som jag antagligen får i kuggstången pga att jag flyttat upp dom inre styrlederna för att undvika "bumpsteer" (se bild nedan). 996:orna (som framspindlarna kommer ifrån) har ju ingen motor fram som styrväxeln måste under, därför sitter den rätt högt upp. Därav de nedflyttade yttre och uppflyttade inre styrlederna.




Tanken är att detta ska göras om till nästa säsong, med den nya motorn (!) som ska börja bakom framaxeln, så att styrväxeln kan sitta på sin rätta höjd för dessa spindlar...

Så, inför kvalet kändes allt riktigt bra. Efter kvalet var jag nere på jorden igen, näst långsammast i klassen... med samma varvtid. Men det skilde "bara" 0,8s till snabba Torkel som satte pole.

Första racet började med att Kent med Z4:an (som hade stora grepp bekymmer på kvalet, men fått på nya däck nu) flög förbi mej (och flera) i starten, så då låg man sist.
Hade ändå ett riktigt kul race då jag låg och fightades med Macklin nästan hela racet, var till och med om honom två gånger, men så fort vi kom ut på rakan så drog han med lätthet förbi. Tappade lite på slutet då jag fick en stoppsladd i kvarnkurvan... Sist i klassen i mål, men Celica-Leif bröt på varv 7 så jag blev fyra, 22s efter vinnande Kent (vilken uppkörning) och 4,5s efter 3:an Macklin.

Lyckades köra en tiondel snabbare varvtid än Macklin i Race 1, så var näst sist igen (i klassen) inför starten av race 2. Fick till en kanonstart och lyckades komma förbi Celica-Leif och behålla Macklin bakom (se Leifs film på http://www.youtube.com/watch?v=g2RlVnk-8ss). Men på andra varvet passerar Leif (i den jätteöppning jag ger honom vid inbromsningen innan rakan) och strax därefter Macklin...
Märker att däcken börjar ha gjort sitt och det blir halare och halare. Går i mål som klassfemma = sist, 17s efter vinnande Torkel och 1s efter Macklin.

Trots dom dåliga placeringarna var jag nöjd med helgen. Bilen höll ihop sina första race, flera kul fighter på banan, trevligt folk, kul race att titta på och kanonbra väder!

Se fler bilder från Kinnekulle här:
http://www.modsport.se/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt0 . . . .

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 #48 Modsport1 - Såld!
1, 2, 3 ... 31, 32, 33   >>
99 besök senaste veckan (334623 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande