Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 #48 Modsport1 - Såld!
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32, 33   >>
91 besök idag (335427 totalt)
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Galet!

Riktigt snyggt byggt! Kommer ytterflankerna hålla sig från marken eller tillkommer det ytterligare stag?


Tack!
Jo det kommer bli lite flera uppstyvande åtgärder innan jag är helt nöjd med splittern.

mvh

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Blev en liten provrunda idag för att se att allt verkar sitta ihop.
Stressade hela dagen för att hinna köra innan sju på Gröndal (får inte bullras senare än så på helger). Kom fram 18:20, så jag hann köra ett 20-tal varv (slutade med att skrubba in nya regn-däcken).
Allt verkar funka och sitta ihop, men det rykte/luktade illa från avgasbandaget när det "brändes in" och det blir en grym eftervärme inne i bilen nu med det instängda avgassystemet. Även ljudnivån verkar vara högre inne i bilen... mycket plåt där under som vibrerar...

Även lite mera bök att lasta nu med mera överhäng både fram och bak...



Så nu är det bara tvätt och lite annat finlir kvar innan man kan styra ner mot Mantorp!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Lycka till i år! Var kul att se filmer från racen förra året, bra fart och fin balans i din bil. Hoppas att årets uppdateringar funkar som du vill.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Snygg som få. thumbs up

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Stiligt aeropaket! Hoppas de går fort i sommar thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Grattis till premiärvinsten Snyggt kört som vanligt! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
torque skrev:
Grattis till premiärvinsten Snyggt kört som vanligt! thumbs up thumbs up thumbs up


Tack så mycket!
Riktigt synd att du inte är med i år, vi skulle kunna tampas i toppen!
Kanske finns det en chans att det blir nåt gästspel av dej, nu när man tydligen tillåtit ABS igen?!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Börjar bli hög tid för en racerapport, såhär en vecka innan nästa tävling!

Körde ju såklart premiärtävlingen med Modsport för några veckor sedan, den första tävlingen med nya reglementet som för mej innebär 5% höjd beräkningseffekt på min orginalmotor (nu 451,5hk mot 430hk 2015). Min vikt har dock gått upp lite mer än så... nya golvet blev lite tyngre än beräknat (bland annat ca 100st skruv + brickor), så jag väger nu som lägst ca 1150kg mot optimum 1129kg... men övervikten är i alla fall lite lägre än innan då min-vikten var 1075kg och jag vägde som lägst 1110kg.

Jag och ungarna åkte ner till favoritbanan Mantorp redan på torsdag-förmiddagen, för att få en skaplig plats och få ner "tält-kompisen" Clubman-Lasses husbil och husvagn (han var utomlands och åkte direkt från Arlanda till Mantorp sent på fredagskvällen). Frugan åkte med med mitt bilsläp efter (bra att hon också har E-kort), så allt utom min folkabuss fanns på plats. Åkte sedan med familjen hem och körde senare på eftermiddan ner med bussen (blev 3x17mil köra denna dagen... nästan som till Knutstorp).
Hann lagom sätta upp tält och lasta ur allt innan det blev mörkt. Har från i år fått uppgraderat mitt boende till att bo i husvagnen som Lasse har som biltransport, nu när han har husbilen att bo i själv, riktigt lyxigt jämfört med att sova i folkabussen (tack Lasse)!


Ensam frukost i solen, fredag morgon.

Körde pay-testen på fredagen och allt kändes ok direkt med bilen. Hade beggade däck på från förra året och körde under 1.21 tider utan att ta i maximalt, så det kändes lovande med vinterns ombyggnationer.
På grund av att allt verkade ok på fredagen så hoppade jag över den officiella träningen på lördagen, banan hittar jag ju runt (har ju bla. kört flera långlopp här) och man vill ju slita så lite som möjligt på däcken man har...

Körde kvalet på lördagseftermiddagen, fortfarande med de gamla däcken (eftersom konkurrenterna på träningen inte verkade hota min fredags-träningstid) och jag fick till bästa tid med 1.19,9 medans näst bästa var Peter Eriksson (Porsche 997cup mkII) med tiden 1.21,2. Tyvärr var startfältet i Modsport väldigt tunt denna helg, särskilt i klass 1 & 2. Många har tyvärr tappats, som det verkar pga förbudet av ABS, som var en del av ändringen i reglementet till detta år. Vi var bara fyra bilar i klass 1 efter att förra årets vinnare Andreas Boströms pappa blivit akut sjuk (hoppas han mår bättre nu) och Alexander Pfisters motor gått sönder under fredagens träning. Cobra Bengt var en av de tappra som var med denna helg, men han råkade få oljeläck på träningen och körde av i Mjölby-kurvan på sin egen olja, så han sanerade leca kulor och olja i en salig blandning när kvalet gick. Sedan var en nykomling för Modsport med också, Oskar Krüger i en Ariel Atom, vilket var intressant. Både bilen, som verkar ha bra prestanda (470kg +förare/245hk) och chauffören som är lite mer "elit" än oss andra, redan med meriter inom både GT-racing och Radical.



Så... första racet!
Kände mej ganska lugn inför detta, men visste från förra årets erfarenhet att pole spåret inte är det bästa på Mantorp, då man den sista biten innan start åker "utanför normala idealspåret" där mycket smuts och löst gummi ligger och det samlas/fastnar på mina däck. Sen att ha en 911 med mycket vikt på bakaxeln bredvid i rent spår, gör ju inte oddsen bättre... Så starten togs som väntat av Peter i 997cup:en (min spann som aldrig förr, kändes som jag körde på grus).

Ser ni mina lakrits spår innan startlinjen där bak? haha
Peter kör väldigt försiktigt genom Parisen och jag blir lite frestad att göra en attack, men sansar mej och ligger snällt efter... (kör fortfarande på fjolårsdäcken, så de behöver nåt varv till innan bra temp/grepp nåtts). Segdrar tex på fyran ut på långrakan för att inte bara spinna och sladda som man oftast gör på trean med halvkalla däck, så Peter får bättre fart ut på rakan och jag kan inte attackera redan.

Inte förrns nästa gång vi kommer till långrakan har jag grepp så det räcker för att stå på från början och jag accelererar sakta om Peter på högersidan. Vi ligger i stort sett jämsides vid inbromsningen, men jag har inner-spåret och Peter går in bakom mej. Efter detta så drar jag ifrån honom ganska snabbt och det händer inte så mycket mera detta race (tyvärr).

Förbi!

På sladd!!
Släpper av på takten efter 5-6 varv för att inte slita i onödan på grejerna och vinner med 11,5s med Peter som tvåa och Bengt (som startade sist) som trea.
Kör som snabbast 1.19,3 på detta race, medans Peter hade 1.21,1 och Bengt 1.21,4 (gamla Modsport banrekordet var 1.21,0 som jag tog förra året), så det blev pole för mej till race 2 också.



Reflektioner efter första racet:
Bilen känns stabilare i högfartskurvor, vilket kan bero på nya aeron under bilen, men den känns fortfarande väldigt understyrd in i de långsamma svängarna, värst i vänstern innan start/mål -rakan där det känns som jag står stilla, men ändå så "plogar" den bara med framhjulen. Sen var det lite konstigt att bilen började hacka lite på sista varvet... Gick ut med 80% bensin i tanken (har förut haft nedåt 70% innan start utan problem), kunde verkligen bilen dra så mycket mer i år (tyngre + högre snittfart)? Skumt...
Sen var eftervärmen inne i bilen (och mellan golven) ganska så extrem med... och tex växellådstempen gick över larmgränsen på 120°C flera varv innan mål (toppade på 138°C vid målgången, ajaj).



Inför andra racet funderade jag på hur jag skulle göra... Jag hade ju ett set med nya Michelin däck med mej, men jag borde enkelt kunna vinna race2 med de gamla däcken... Men jag var också sugen på att slå mitt personbästa på Mantorp som var 1.19,1 (från TA festival, förra året)... Det slutade med att jag lade på de nya däcken, med målet att sätta en 1.18,xx tid!
Dax för race2 och jag försökte åka så långt åt höger - bort från smutsen det gick, innan starten och det lyckades bra (i kombination med de nya däcken som "kickade igång" snabbare). Det spann nästan inget alls på trean och jag låg jämsides med Peter... men så är jag för ivrig och får inte i fyran!!! Drar spak-helvetet till mellan tvåan och fyran, så det blir friläge och växlingen tar ca 0,8s istället för 0,2s... så Peter är förbi igen och Hampus med Ginettan är jämsides med mej, bakom Peter, in i Parisen. Peter kör igen ganska långsamt i Parisen och med Hampus bredvid mej så hamnar jag bredvid Peter på yttern genom hela Paris-högern, men släpper honom innan sista snabba höger-knäcken.

Kör även här på fyran ut på rakan, så jag tappar en del mot Peter i utgången, så ingen attack på lång-rakan denna gång heller. Däremot får jag för en gång skull till utgången på start/mål-rakan, så jag accelererar sakta ikapp Peter och går ut på vänstern och bromsar senare, så är jag om!

Jag kör max-attack nästkommande varv och sätter på tredje varvet tiden 1.18,49 och bilen känns helt underbar att köra! Försöker även på nästkommande varv att förbättra ytterligare, men lite småmissar gör att jag ser på "forecasten" i dashen att jag inte kommer nå ner till en bättre tid, så jag nöjer mej med försöken till rekord och drar av lite på takten istället (har redan efter varv 4 ett 12s stort försprång till tvåan).

Men, så händer det som inte får hända... bilen börjar hacka, precis som i slutet på race1... men på varv 6 och nu med ca 60-70% kvar i tanken (tankade för säkerhets skull fullt innan race2). I början var det bara litegrann, men efter bara ett halvt varv till så är motorn nästan mer död än levande... Måste tyvärr bryta på det åttonde varvet och tar mej precis till depåinfarten innan motorn dör för gott. Surt!!

Första och förhoppningsvis sista gången jag blir bärgad..!?
Känns som problemen är relaterade till värmen på nåt sätt, vid race1 var ju bilen kall från början och då gick den i ca 11 varv innan den började misstända, men på race2 där bilen fortfarande var lite varm efter race1 så kom misständningarna tidigare... Antingen nåt elektriskt (triggerfel eller gaspedal-sensorn) vid hög temp, eller så kokar bränslet i ledningen som går längs kardan-tunneln - där det är så varmt att den vita färgen mörknat inne i bilen. Aja, får kolla loggarna när jag kommer hem sen...



Väl hemma så ser jag på loggarna att både gaspedal-signal och varvtal fungerar då motorn dör, men bränsletrycket sjunker till nära noll och lambdan skjuter i höjden. Så det måste vara bränslet som blev för varmt och ångbildning skapas i den varma ledningen fram till motorn. Tyvärr (i detta fallet) så har Corvette-motorn ingen bränsletrycksregulator på fuelrailsen, på motorn, så ingen retur framifrån motorrummet. Regulatorn sitter nu bak nära tanken, så det bränsle som flödar i den varma slangen till motorn är bara det som motorn förbrukar - alltså inte så hög cirkulation här (och nästan helt stillastående vid motorbroms). Så till nästa tävling dras denna ledning om, nära sparklådan istället, där det är betydligt svalare.

Mera logg-analys kommer senare... En teaser är att jag kör drygt 10km/h högre lägstafart i de snabbaste kurvorna nu i år...

Peters seriepoäng-försprång är nu rätt stort (18p), då han vann race2, så det gäller att grejerna håller ihop framöver om man ska ha en chans att vara med i striden om totalvinsten!

Är ändå rätt nöjd med helgen och min person-bästa tid. Kul också att både släktingar, familj och vänner kom och hejade på mej, det får ni gärna fortsätta att göra!

Och sist men absolut inte minst, stort tack till mina sponsorer!! Som i år är:

 Thomas Falk entreprenad & transport
 Stefan Karlsson
 Eskilstuna Workshop (Autoexperten verkstad)
 Tuna Trafik
 R Bergs Åkeri AB
 J Poppeliers Åkeri AB
 Jonas Fjärrfrakt AB
 Salabanan.se

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5096



Riktigt härlig rapport, tack så mycket för den!

Trist med bekymren, men lite barnsjukdomar är väl att vänta. Du verkar dessutom redan ha analysen rätt klar! Ska bli kul att se på SSM!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
mats ivarson
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 61



Hej

Följer din tråd med spänning, jag är imponerad över professionalismen och lugnet runt både mekandet och körandet - som det framstår iaf.

Angående bränsleledningen. Hindrar reglementet dig från att bygga om till en returledning från motorn? Jag har själv byggt om en bil på det sättet och det var i det fallet inget problem då motorstyrningen mäter bränsletrycket. Skillnaden blev i mitt fall att trycket inte sjönk med högt flödesuttag och att bränsletrycket höll ett konstant differenstryck. Tidigare blev tryckskillnaden lägre med högre laddtryck. Tekniskt sett borde du kunna ta bort regulatorn i tanken och sätta en på motorn? Jag återledde till min tank via ett uttag menat för bränslevärmare. Jag lärde mig att jag var tvungen att leda tillbaka till uppsamlingskärlet då den annars fick problem när tanknivån var låg.

Mvh
Mats

_________________
Mats Ivarson
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
mats ivarson skrev:
Hej

Följer din tråd med spänning, jag är imponerad över professionalismen och lugnet runt både mekandet och körandet - som det framstår iaf.

Angående bränsleledningen. Hindrar reglementet dig från att bygga om till en returledning från motorn? Jag har själv byggt om en bil på det sättet och det var i det fallet inget problem då motorstyrningen mäter bränsletrycket. Skillnaden blev i mitt fall att trycket inte sjönk med högt flödesuttag och att bränsletrycket höll ett konstant differenstryck. Tidigare blev tryckskillnaden lägre med högre laddtryck. Tekniskt sett borde du kunna ta bort regulatorn i tanken och sätta en på motorn? Jag återledde till min tank via ett uttag menat för bränslevärmare. Jag lärde mig att jag var tvungen att leda tillbaka till uppsamlingskärlet då den annars fick problem när tanknivån var låg.

Mvh
Mats


Hej och tack!

Nej inget i reglementet hindrar att bränslesystemet byggs om (såklart, det är ju MODsport )! Men detta har funkat i två år och nu blev det lite varmare, så då blev det strul...
Men efter att jag drog om ledningen till ett svalare ställe så funkade det bra! Inga ryckningar alls på Kullen i helgen och det var skapligt varmt på lördagens race.

Men tack för dina tips!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Tack för rapporter/filmer igen

Korta frågor kring slicks - har en vän med s1:a Exige som fundera på starta Modsport ( 2 )

- Hur många set går det åt på en säsong för dig ?
- Har du tränings-set och race-set ?
- Vilket 'märke' är det som gäller i Modsport ? ( Avon, Kumho ...)

Lättare bil men kul att veta preferenser

Tack !

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Josen skrev:
Tack för rapporter/filmer igen

Korta frågor kring slicks - har en vän med s1:a Exige som fundera på starta Modsport ( 2 )

- Hur många set går det åt på en säsong för dig ?
- Har du tränings-set och race-set ?
- Vilket 'märke' är det som gäller i Modsport ? ( Avon, Kumho ...)

Lättare bil men kul att veta preferenser

Tack !

Joachim


Hej, tack!

Det där med däck, vad som går åt och funkar, är nog väldigt beroende på bil, hjulstorlekar budget och förare...

Jag räknar med att använda två nya uppsättningar detta år för att ha skapligt grepp hela säsongen. Sen är det bra att ha ett tränings-set om man inte vill nöta på fin-gummit när det inte tävlas! (eller så tränar man inte!)
Förra säsongen tappade däcken grepp (hårdnade/åldrades) innan de blev slut slitage-mässigt. Min erfarenhet är att ju fler gånger däcken värmts upp, desto svårare att få upp temp och sämre slutgrepp trots att de blir varma (de slutar "korva sej" på slitytan och är ganska släta efter körning, trots att dom blir varma till slut).

Vet flera Modsport-bilar som kör samma däck hela säsongen, framför allt lättare bilar. Kanske dessa ligger på en lägre race-temp i gummit som på nåt sätt minskar åldringen??

Märke/stomme/compound beror nog också väldigt mycket på bilens vikt kontra däcksbredd/diameter.

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Tack för svar thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Rapport igen från säsongens andra tävlingshelg, denna gången på Kinnekulle.



En för mej ovanligt kort tävlingshelg, då jag körde ner på lördagsmorgonen (fick dispans för att slippa förarmötet 7:45 och även slippa besikta innan nio). Kom ner lite innan tio och skippade träningspass, riktade in mej på att börja direkt med kvalet, efter lunchen.
Hade ju visserligen lite problem med bränslesystemet sist på Mantorp, men var rätt säker på att ombyggnaden av matarsidan skulle funka, så var inget direkt jag behövde testa. Har även hunnit göra om en del styrning av varm/kall luft under bilen för att kyla växellådan bättre. Var ju uppe i onödigt höga 138°C oljetemp sist, men har nu styrt bort den varma luften från kardantunneln så den inte träffar rakt på växellådan. Även satt dit två "periskop" under bilen som fångar upp kall luft och styr in denna via "defrosterslang" till lådans kylflänsar.

Denna åtgärd verkar funka bra och den kom bara upp i 115°C som mest under första racet som var det varmaste passet under helgen (visserligen ett par grader svalare i luften än på Mantorp och mindre % fullgas (lägre medeleffekt), men det känns ändå hanterbart nu).

Började alltså med kvalet och chansade på att köra med fjolårets Hankook däck (motståndet i klassen bestod denna gång tyvärr bara av Peter Eriksson (997cup mkII) och Alexander Pfister (Lotus Europa). Kul att team Pfister fått ihop bilen efter förra tävlingshelgens motorhaveri, bra jobbat!

Kör ganska lugnt första fem varven och försöker komma ihåg spåret (och få temp i grejorna). Sedan laddar jag lite mera och inser bla att det nu går att åka ruskigt fort "under bron", dvs i "kurvan på rakan". Är uppe i drygt 220km/h innan knäcken, bromsar ner till ca 190 och svänger in och ger på gas... vilken känsla!! (OBS... inga hastigheter jag hinner se medans jag kör, utan taget från loggerdatat)
Ganska mycket trafik under attack-varven, men får till en 51,89s repa på det nionde varvet!!! Hela 0,45s snabbare än PB och Modsport banrekord för Kinnekulle (som jag tog förra året).



En riktigt kul sak denna helg var att kollegan Joakim Unnebäck var med för första gången med sin helt egenbyggda fina Lotus Exige -kopia (han kallar den för Valhalla Exige, för han bor i området Valhalla utanför Eskilstuna). Den har varit "nästan färdig" i några år nu och vi från jobbet/Eskilstuna har verkligen längtat efter att få se denna ute på tävling!


Så det blev pole till race1 och på kullen är det rullande start och mitt start-spår var det högra. Detta race var ganska sent på lördagseftermiddan och det var varmt och soligt. Jag hade lagt på de färskare Michelin-däcken i hopp om att få till en ännu bättre tid än på kvalet, men av nån anledning så gick det långsammare (inte 100% fokus... kanske lite trött av värmen...).



Lyckas med nöd och näppe ta starten före Peter och leder sedan ohotat hela racet igenom (går i mål 24s före Peter som hela racet tampades med att hålla Alexander bakom sej). Fick till tiden 52,075 vilket i alla fall blev en putsning av gamla banrekordet med nästan 0,3s.



Blev vägd innan "parc-fermé" efter racet och jag vägde hela 1177kg... 48kg övervikt! Visserligen hade jag onödigt mycket bensin kvar i tanken, men inga 22kg (29l)... så denna våg måste visa högre vikt än den jag "vägde in" bilen med i våras...

Race två var på Söndagen innan lunch och denna gång var det mulet och lite kallare. Valde nu att köra på Hankook däcken igen, för att se om de kanske skulle vara snabbare än Michelinarna igen. På Mantorp skiljde det ca 0,8s till Michelins fördel, men då var dessa helt nya... kanske peakade dessa däck med bra grepp bara en gång, sedan försämras de snabbt..? Nej, enligt loggarna (nu i efterhand) så körde jag illa under race1, bla med för tidig broms innan Kvarnen och en onödig uppväxling till femman ner för backen innan Molins-krönet (där jag annars kört fyran på varvstoppet nån sekund innan bromsningen). Detta tappade jag mycket tid på, medans jag resten av banan var lite snabbare med Michelinarna...

Som vanligt med dessa däck så spann det i starten, så Peter kommer före. Lite kul ändå att få ligga bakom och jaga ett tag och jag inser att Kinnekulle är inte jättelätt att köra om på, om man kör emot en bil med liknande prestanda. Sen har jag även Alexander nära bakom hela tiden, så jag kan inte ta ut för mycket inför en sväng... då skulle han kunna sticka in nosen och komma om! Men på fjärde varvet får jag lite bättre utgång på kort-rakan innan start/mål-rakan och jag går upp till höger på innern vid inbromsningen... men jag är inte 100% säker på att Peter vet att jag är där, så jag backar av lite... men så ser jag att han faktiskt håller ut så jag får plats, så jag skickar i trean och får kanongrepp ut på rakan och segar mej förbi!




Likadant i detta race så drar jag ifrån Peter och tyvärr så bryter Alexander med en brusten drivaxel... Slutar 23s före Peter och får till 52,29 som bästa varvtid.



Så, totalt så blev det full pott denna helg med kval-etta, dubbel-vinst och ban-rekord! Helt enligt plan!
Skönt att bilen är hel och att den går bättre än någonsin (trots sin höga vikt)!




Blir svårt att ta in på serieledningen som Peter har, om han nu ska komma tvåa eller bättre... Det skiljer ju bara två poäng mellan första och andra plats, så även om jag vinner resten av racen och Peter kommer tvåa, så kommer han vinna totalen med en poäng...



Men men, mycket kan ju hända både mej och honom på de sex race som är kvar...

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8999



Måste bara säga jävligt ballt att du med bara 450hk och vanlig H låda körde 51.89

I jämförelse med extrema effekt starka Time-attack bilar där bara dom 2 bästa också körde 51 tider.

Riktigt ballt med en gammal 968 som dessutom ser tam ut mot många extrema time-attack byggen.

Skulle vara kul med överladdning eller varför inte bara en lustgas flaska för lång rakorna och sedan se dig fajtas i time-attack unlimited thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Det är ett grymt bra koncept du har arbetat fram! Det kombinerat med bra förarprestation blir bevisligen svårslaget

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Bra jobbat på Kinnekulle! Jag är nöjd med att inte ha blivit varvad.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1202



Grattis ! Ser stabilt ut.
Man blir flrvånad över hur lite tid det är med fullgas, när man ser på film.
Rakan såklart och lite små stunder här och där!
Tyder väl på att det inte bara är motorn som spelar roll?
. thumbs up

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Måste bara säga jävligt ballt att du med bara 450hk och vanlig H låda körde 51.89

I jämförelse med extrema effekt starka Time-attack bilar där bara dom 2 bästa också körde 51 tider.

Riktigt ballt med en gammal 968 som dessutom ser tam ut mot många extrema time-attack byggen.

Skulle vara kul med överladdning eller varför inte bara en lustgas flaska för lång rakorna och sedan se dig fajtas i time-attack unlimited thumbs up


Haha, tack! Jodå, den gamla tama 968:an levererar...
Tror styrkan i bilen är det relativt mjuka chassiet, som är mycket följsamt över krön och i lastväxlingar. Detta tillsammans med en "lagom stark" motor (med grym sug-respons), rätt utväxling, bra viktfördelning och lite lagom aero blir en bra kombo som är snabb och lättkörd.

Överladdning skulle antagligen förstöra konceptet totalt! ..om inte annat växellådan (som jag tror är rätt stressad av de ca 600Nm i vrid, utan ladd)

Kinnekulle är ju inte direkt en bana där extrema effektmonster gynnas så mycket, så det ska inte behöva skilja så mycket i varvtid mot de extrema TA bilarna (men kom ihåg att SMR Rickard kört 50,3 här, vilket är grymt snabbt).

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Victor. skrev:
Det är ett grymt bra koncept du har arbetat fram! Det kombinerat med bra förarprestation blir bevisligen svårslaget


Tack!
Jo den börjar bli ganska ok nu... Synd bara att inte fler vill vara med och köra med/mot oss!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 #48 Modsport1 - Såld!
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32, 33   >>
91 besök idag (335427 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande