Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Motorolja för racing
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (13082 totalt)
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Att köpa motorolja är ju nästan värre än att köpa belägg och bromsvätska! Inga tester - alla är bara bäst (om dom får säga det själva) med glassiga kurvor som visar hur bra deras olja är.

Jag är motoroljenolla och vet inget alls mer än att man kan köpa olja som är dyrare än maltwhiskey!

Vad har oljor för viktiga egenskaper och hur ska man förhålla sej till dessa när man köper olja för racing?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Välkommen i klubben
Jag hadde ett lite huvebry som jag nu fått LITE mer kött på bena, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8931&highlight=olja

Men jag hävdar fortfarnde att allt kan säljas med mördande reklam

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Den tråden hade jag missat när jag sökte .. Tack! thumbs up

Johan Bondessons mail var ju lite grand det man sökte, även om det var ganska generaliserat.

Jag har sökt runt på forum och websidor nu en halv dag för att bli lite klokare, och slutsatsen är att det är ganska lätt att hitta information om hur en olja är uppbyggd rent generellt och vilka olika mätvärden/klassningar det finns, men det är snudd på omöjligt att få någon form av konkreta börvärden för olika applikationer.

För racing är det bra med en olja som har goda smörjegenskaper vid höga temperaturer - men vad innebär det konkret för oljan? Jag söker resonemang typ "oljans x-klassning bör vara minst y, därför att en racingapplikation belastar enligt z där en gatapplikation belastar enligt n".

Eller är där så många variabler i sammanhanget att det inte går att föra sådana resonemang?

Sen är det ju så extremt mycket pengar och varumärken iblandat så det är ju svårt att få ut information .. Finns det nån som har koll?
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Jag anser att det enda man behöver tänka på är viskositeten och om man vill ha mineral, esterbaserad eller helsyntetolja.

Sen är skillnaden mellan de olika märkena inte särskilt stor.
Ta det du får bäst pris på!

Carl R har ju bra pris på Mobil 1 5W50 (ca 20%, 389:- mot ord ca pris 495:-)
Funkade bra i en SAAB på Pikes Peak..

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



V-motorer med stötstänger,får inte köras på helsyntet.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Patrik Rydh skrev:
Jag anser att det enda man behöver tänka på är viskositeten och om man vill ha mineral, esterbaserad eller helsyntetolja.

Sen är skillnaden mellan de olika märkena inte särskilt stor.
Ta det du får bäst pris på!

Carl R har ju bra pris på Mobil 1 5W50 (ca 20%, 389:- mot ord ca pris 495:-)
Funkade bra i en SAAB på Pikes Peak..


Jo, fast Biltema har 5W50 helsyntetisk för 49 kr litern (eller 196 kr fyra liter). Jag kan mycket väl tänka mej att det bara är varumärke som skiljer funktionen från Biltemaolja (eller godtycklig annan billig olja med samma specar) från godtycklig märkesolja, så länge man håller sej inom någorlunda "normala" förhållanden (standardmotor i racesammanhang tex.). Men jag vet ju inte säkert för det finns ju inga siffror som säger varken det ena eller det andra!

Däremot finns det gott om varumärkeskramare som "vet" ..

Motorolja måste vara en våt dröm för alla som jobbar med produktdifferentiering!
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



När jag sa att det inte spelade så stor roll vilken man tog så menade jag att man ska ta nån av de "kända" märkena. (Iofs så är ju Biltema känt men inte på samma sätt.. )

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag har aldrig sett det själv men jag har hört från en del andra (från varandra oberoende) källor att dom sett tester på t.ex. smörjningsförmåga under höga tryck o liknande då "märkes" oljor gett bättre resultat än t.ex. biltema/billiga mackoljor.

Dock har jag aldrig fått se testerna som man tycker märkesoljorna glatt borde visa isf..

Men jag köper lik förbaskat min Castrol helsyntet magnatech eller vad den heter lika glatt när det ska handlas olja till räsern.. Och att "mitt" ställe håller 100:- billigare pris än mekonomen gillar jag thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Patrik Rydh skrev:
När jag sa att det inte spelade så stor roll vilken man tog så menade jag att man ska ta nån av de "kända" märkena. (Iofs så är ju Biltema känt men inte på samma sätt.. )


Jo, men varför?

För att det är skönt?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ButterflyRacing:
citat:
V-motorer med stötstänger,får inte köras på helsyntet.

Varför inte det då??? är liksom nyfiken

_________________
Johan Sjölinder
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



ButterflyRacing skrev:
V-motorer med stötstänger,får inte köras på helsyntet.


Varför inte , jag har kört med det ,med gott resultat ,

Chrysler 440(452) Isky mek lyftare + vippor och Isky kam

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



ButterflyRacing skrev:
V-motorer med stötstänger,får inte köras på helsyntet.


Här har jag hört om lite långtester (med amerikanska V8:or), kanske lite bonnaktigt utförda men efter att ha kört två motorer, den ena på syntet och den andra på mineral så uppvisade den som gått på syntet mindre slitage.

Man har även i NASCAR börjat att gå över till syntetoljor... Och de kör ju med V8:a och stötstänger. Chevrolets Corvette C5-R har också stötstänger och den går såvitt jag vet med Mobil 1.
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



För 2 taktare är det väl Shell Advance X som är absolut bäst. Kostar runt 250:- / liter.

Det är en helsyntetolja, som ska smörja överlägset bäst. Hur de jag pratat kom fram till det, var att
när de körde med den oljan så nöp de aldrig några motorer på raksträckan, vilket de andra oljorna
de testat gjorde.

Det räcker som bevis för mig

har hört bra saker som Agip's olja oxå, men man byter inte det som funkar bra

Går det inte utföra ngt liknande test för 4taktsoljor?

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



fuling skrev:
ButterflyRacing:
citat:
V-motorer med stötstänger,får inte köras på helsyntet.

Varför inte det då??? är liksom nyfiken


Syntetolja rinner för snabbt ner i tråget.......och man får problem med lyftargallerit.

Varför dom använder syntet i Nascar, har jag ingen aning om.........men dom måste ha löst problemet med kam/lyftare på något sätt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

I syntetoljans begynnelse så hade man problem med att oljan skulle fästa på detaljer som krävde smörjning. Speciellt när motorn var varm.
Dett har löst sig genom massiv forskning. Man tillsätter en hel del additiv i oljan som gör att den fäster bättre.

Dagens syntetolja lider inte av detta problem. Det är en skröna som lever kvar och är svåravlivad.
Då syntetoljan kom var många motordelar ofta av bristfällig kvalitet, tex kamaxlar. Det tillsammans med en olja som inte fungerade som den borde ha gjort tog död på många kamaxlar på tex BMWs och Mercedes motorer.


Angående Biltemas syntetolja så är deras 5w-40 ett bättre val jämfört med deras 5w-50 då 5w-40 oljan har bättre klassning. Den oljan framstår som mycket prisvärd om man inte behöver ha en mycket värmetålig olja. Biltemas olja framställs inte av Biltema själva. Etiketten sätt på dunken i efterhand. Enligt flera källor så ska Biltemas olja vara framställd av Statoil.

Klassningen säger massor om oljan. Om olika tillverkare har samma klassning så är egenskaperna likvärdiga.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Tydligen hade dom tidiga (typ 50-talet) helsyntetoljorna egenskaper som gjorde att dom inte passade i stötstångsmotorer (tror dom rann av för fort jfrt med mineraloljorna eller liknande). Nuförtiden har alla syntetoljor additiver som gör att helsyntet alltid kan ersätta mineral. Sägs det.

Men det är ju givetvis helt omöjligt att få tag på siffror eller testresultat som säger varken det ena eller det andra.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



AndreasNystrom skrev:
För 2 taktare är det väl Shell Advance X som är absolut bäst. Kostar runt 250:- / liter.

Det är en helsyntetolja, som ska smörja överlägset bäst. Hur de jag pratat kom fram till det, var att
när de körde med den oljan så nöp de aldrig några motorer på raksträckan, vilket de andra oljorna
de testat gjorde.

Det räcker som bevis för mig

har hört bra saker som Agip's olja oxå, men man byter inte det som funkar bra

Går det inte utföra ngt liknande test för 4taktsoljor?


När det gäller Shell's racingoljor (och racingbensin) så har SLC blivit återförsäljare av dessa...

Priser:
Helix Ultra Racing 10W-60 - 20lit - 3280:- (164:-/lit)
Shell Racing Engine oil SR 20W-40 - 20lit - 5000:- (250:-/lit)
Transaxle 75W-90 - 20lit - 2480:- (124:-/lit)

Alla priser är exkl. moms och beställes direkt av Fredrik - SLC.

Rejsa rabatt lämnas

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



Anton Lillsund skrev:
Klassningen säger massor om oljan. Om olika tillverkare har samma klassning så är egenskaperna likvärdiga.


Nja, klassningssystemet är ju lite skevt, det talar ju bara om vad oljan klarar minst inte hur bra den är.

Egenskaparna är likvärdiga under testförhållandena kan man nog säga, men det talar inte om hur oljan fungerar i en motor som körs hårdare än testförhållandena (vilket alla motorer här troligtvis gör).

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Nja, klassningssystemet är ju lite skevt, det talar ju bara om vad oljan klarar minst inte hur bra den är.

Egenskaparna är likvärdiga under testförhållandena kan man nog säga, men det talar inte om hur oljan fungerar i en motor som körs hårdare än testförhållandena (vilket alla motorer här troligtvis gör).

Men sanoliheten att en olja med bättre klassing är bättre än en olja med lägre klassing även under extrema förhållanden.

om jag nu inte fått allt om bakfoten så stävar man efter längre och längre tid/mil mellan servisar så oljan måste bli bättre för att klara kraven.


Problemet som jag ser det är om man gämnför olja A och B oanvänd och använd.
Vilken är bäst då????
Här har jag inte hittat någon info i huvudtaget men min engelsak sättrer nog vissa käppar i hjulet tyvärr
Det kan ju vara så att olja A är bättre ny men B bättre efter ett tag, vad vet jag

citat:
Syntetolja rinner för snabbt ner i tråget.......och man får problem med lyftargallerit.

Typ detta jag också hört.
1. MEN jag får inte ihopp det rent logiskt allt är bättre med syntetoljor så och samma problem måste finnas även med bilar med överliggande kamaxlar.
2. Enligt Johan Bondesson utläggning, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8931&highlight=olja
så verkat det där med att rinna av för fort vara en kvarleva från forntiden.
3. Det som har störst på känning i en motor är vevlagren och glidlager funkar som typ en plande båt, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2918&highlight=b%E5t



ps
Jag känner mig TOTALT lurad varje gång jag skall köpa olja
Stekt konservarad gröt är gott

_________________
Johan Sjölinder
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



fuling skrev:
citat:
Nja, klassningssystemet är ju lite skevt, det talar ju bara om vad oljan klarar minst inte hur bra den är.

Egenskaparna är likvärdiga under testförhållandena kan man nog säga, men det talar inte om hur oljan fungerar i en motor som körs hårdare än testförhållandena (vilket alla motorer här troligtvis gör).

Men sanoliheten att en olja med bättre klassing är bättre än en olja med lägre klassing även under extrema förhållanden.


Har du två olika oljor med olika klassning är ju den med högst klassning bäst.

Men om man jämför 2st oljor med samma klassning kan det skilja en del, den ena kanske klarar kraven precis medans den andra ligger och sniffar på nästa klassning. Eller när det är högsta klassningen (är väl SL för syntet i dagsläget) så vet man ju bara att de klarat klassningen men en kasnke egentligen skulle ligga en klassning högre om det fanns någon.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
90 quattro
Västerås
Här sen Sep 2003
Inlägg: 18



[quote="AndreasNystrom"]För 2 taktare är det väl Shell Advance X som är absolut bäst. Kostar runt 250:- / liter.

Det är en helsyntetolja, som ska smörja överlägset bäst. Hur de jag pratat kom fram till det, var att
när de körde med den oljan så nöp de aldrig några motorer på raksträckan, vilket de andra oljorna
de testat gjorde.

Det räcker som bevis för mig


Jag har nypte min kartmotor med den i somras, hehe

Allt går med vilja, motorvarv och hmmm.... utan vaselin får det väl bli då

Fast det var nog mitt fel mer än oljans, jag bara skulle krama ur de där sista 100 varven i slutet på rakan...

_________________
Mvh Eric Lindblad

Det som inte går att skruva isär går att slå sönder...
Citera
Skruva banåkabil
Motorolja för racing
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (13082 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande