Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
livslängd på "race" fjädrar
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (7890 totalt)
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796


Trådstartare
Jag var i kontakt med ett "känt" företag ang fjädrar och dom påstod att race fjädrar har begränsad livslängd till 1000mil. Jag har aldrig hört något om detta tidigare, ligger det överhuvudtaget någon sanning i det eller var det bara skit snack?

_________________
Pelle Persson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad för racefjädrar??? inte ventilfjädrar gissar jag

om vi ställer oss frågan vad händer efter 1000mil????

I normalfall så jobbar fjädern under kanska jynsamma förhållanden.
Vist fjädrar kan få utmattingsbrott men det brukar ta en jä... tid.

Mig vetligen så mjuknar inte stål, allså fjäder konstanten stjunker inte.
Hmm men std biler som går mycket med släp brukar sjunka bak, varför???
Det ända jag kan tänka mig är att fjädern då ligger på gränsen och får LIIIIIIIITEEEEEEEE plastisk deformation varje gång. Så frågan är om fjädern blivit fjukare eller bara kortare???

Jag vet inte, spånar häjdlöst, men 1000mil luktar skitsnack.
Hmm kan kanske hända om man har en fjäder som jobbar jä.... taskigt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Livslängd på fjädrar beror väl rätt mycket på kvalité och hur petig föraren är. Fjädrar mattas ju och ändrar fjäderkonstant, och är man petig som fan (tex. F1) så bytar man nog fjädrar rätt ofta. För den genomsnittliga amatören räcker nog en fjäder rätt långt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Nu är jag nyfiken, hur mattas en fjäder????

I min värd så har den en fjäderkonstat tills den pga utmatting brister och det är många sykler.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Hm .. Nu gör du ju mej osäker.
Kanske är det bara längden som ändras.
Dåliga/gamla fjädrar och du måste ställa corner weight i tid och otid.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Fjädrar blir sämre..
Vet inte vad som händer men, så är det..

Ventilfjädrar tex, provtrycker man dom från en gammal motor så är dom förslappade..
Nu kanske det inte är samma sak som fjädrar från hjulupphängningen men..

Pappa hade en gammal Range Rover förrut, den lutade åt vänster.
När vi pratade med den lokala rover-gurun så sa han: alla gör så med åren, känns det störande får man byta fjädrar!
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Dan Hovang skrev:
Livslängd på fjädrar beror väl rätt mycket på kvalité och hur petig föraren är. Fjädrar mattas ju och ändrar fjäderkonstant, och är man petig som fan (tex. F1) så bytar man nog fjädrar rätt ofta. För den genomsnittliga amatören räcker nog en fjäder rätt långt.


F1=torsionsstavar.

Men egentligen är alla spiralfjädrar också torsionsfjädrar. Spiralfjädrar tar nämligen upp ca 90% av sin fjäderverkan genom vridning av fjädertråden=torsion

Jag kan tänka mig att man får slappare fjädrar p.g.a. plastisk deformation över tiden i vissa delar av materialet som har en liten variation i struktur. Sedan kan man ju få småsprickor i strukturen p.g.a olika härdnigar på olika ställen i materialet.

Fjädrar spricker ju inte utan helt plötsligt utan har ju försämring ända fram tills brottet uppstår.

klart slut från teknikhörnan.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17371



porschedriver skrev:
F1=torsionsstavar.
Inte alla väl? Jag har för mig Williams bytte från skruvfjädrar till torsion under förra säsongen och jag har något minne av att ha sett någon bild senare med skruvfjädrar.
Spiralfjädrar har man väl bara i klockor?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Lennart Mäkinen skrev:
porschedriver skrev:
F1=torsionsstavar.
Inte alla väl? Jag har för mig Williams bytte från skruvfjädrar till torsion under förra säsongen och jag har något minne av att ha sett någon bild senare med skruvfjädrar.
Spiralfjädrar har man väl bara i klockor?



ja, ja , jag skall sluta skriva snabba inlägg samtidigt som jag pratar i telefon.

Klart det heter skruvfjädrar.....

och det kan säkert stämma med F1!

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Grundfrågan kvarstår, är fjädern slut efter 1000mil?????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Detta har diskuterats tidigare (se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6533..) Fast det resulterade väl inte i nåt "klart" svar då heller...

Fjädrar mattas men hur mycket och efter hur lång tid, borde bero på hur den används mm.
En lång fjäder som bara jobbar med korta rörelser håller längre än en kort fjäder som nästan komprimeras helt ofta..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Arne skrev:
Detta har diskuterats tidigare (se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6533..) Fast det resulterade väl inte i nåt "klart" svar då heller...


opps, Hmm den tråden hade jag glömt.


Att fjädar ändras är uträtt, men inte hur och varför.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag kan tänka mig en förklaring här. Om vi tar resonemanget om ventilfjädrar så är det säkerligen ett bra exempel. En gammaldags konstruktion som min V 8,a har et klumpigt-tungt ventilsystem. Därför krävs mycket av ventilfjädrarna. För att få dessa att få tillräcklig konstant i dragracing så används alla trix i boken och lite till. Ett av dom utanför boken är överbelastning. Därför får man byta fjädrar rätt ofta.
Mäter man fjädern efter ett antal repor så ser man skillnaden i tryck vid viss höjd.

När jag själv beställt fjädrar till coilovers så har jag slagits av tyngden och diametern i orginalfjädrana. Kan man inte göra dom mindre (lättare)? slås man av. Då är det lätt att töja på gränserna. Färre varv och tunnare tråd ger samma konstant. Men til slut blir det överbelastning av materialet och det förstörs, för att använda ett allmängiltigt uttryck.

Då är det läge att byta den lätta fjädern, annas går den av, vilket jag själv erfarit av överbelastade fjädrar.

Göran Mlamberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



KW marknadsför ju sina racing-fjädrar som revolutionerande pga av att de har färre antal varv och därmed lättare, men troligen håller de mkt sämre.. Om de inte har ett fjäderstål av exceptionell kvalite'..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Arne skrev:
KW marknadsför ju sina racing-fjädrar som revolutionerande pga av att de har färre antal varv och därmed lättare, men troligen håller de mkt sämre.. Om de inte har ett fjäderstål av exceptionell kvalite'..

Stålkvaliteterna är ju kända av alla tillverkare, så jag förstår inte att någon skulle ha någon revelutionerande variant. Men så fort man ligger över gränsen för förstörelse så håller fjädern ohyggligt mycket längre. Jag tror nog att man helt enkelt lagt ner mer tid på anpassning och små marginaler.

Jag gillar inte marknadsföring i termer som "aircraft quality" mm. Jag vill se materialsort och siffrot på belastning och livslängd. Annars blir det fikonläge.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



porschedriver skrev:
ja, ja , jag skall sluta skriva snabba inlägg samtidigt som jag pratar i telefon

Sluta prata i telefon samtidigt som du skriver snabba inlägg istället

Göran Malmberg skrev:
Stålkvaliteterna är ju kända av alla tillverkare, så jag förstår inte att någon skulle ha någon revelutionerande variant.

Man kan väl tillverka fjädern på olika sätt även om stålvalet är detsamma. Säkerligen kan man snåla på tillverkningen, lägga dom pengarna på marknadsföring och ändå sälja.

om man ska tro Carroll Smith så är det enabrt & endast Hyperco som gäller ..

Göran Malmberg skrev:
Jag gillar inte marknadsföring i termer som "aircraft quality" mm. Jag vill se materialsort och siffrot på belastning och livslängd. Annars blir det fikonläge.

Amen!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

För fjäder matrial ligger resttöjningsgränsen på ca 1000-1500N/mm2 och brottgränsen på ca 1250-2000N/mm2.

Tumme pekfinger ligger mina framfjädrar på nom 350N/mm2 och min 195N/mm2 och max på 500N/mm2.
Det betyder att jag ligger på ca 1/3 av resttöjningsgränsen nomenelt och halva på max.
(jag har inte en jä.... aning om vad det är för matrial i mina framfjädrar)

Nu till det knäpiga hur många gånger per mil ligger man på max kontra min.
om vi antar 1 gång per var 500m så på 1000mil skulle det göra ca 20000gånger.
20000st lastväxlingar är inte mycket att bråka om, eller????

En vild gissninga av mig säger att man bör ligga på ca 1/3 resttöjingsgränsen för att ha oändligt livslängd.
Rätt fel??????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Något man har problem med när det gäller är kvalitetskontrollen av fjädrar, det är mao mycket svårt att kontrollera avvikelser mellan olika fjädrar. Om man kan kvalitetskontrollera fjädrarna och sortera ut de dåliga så borde deras livlängd kunna ökas, även om man utgår ifrån exakt samma material. För tävlingsmotorer så är ofta ventilfjäderbrott relateade till just detta. Problemet med kvalitetskontroller är att de i förhållande till tillverkningen är mycket tidsödande.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



fuling skrev:
För fjäder matrial ligger resttöjningsgränsen på ca 1000-1500N/mm2 och brottgränsen på ca 1250-2000N/mm2.

Tumme pekfinger ligger mina framfjädrar på nom 350N/mm2 och min 195N/mm2 och max på 500N/mm2.
Det betyder att jag ligger på ca 1/3 av resttöjningsgränsen nomenelt och halva på max.
(jag har inte en jä.... aning om vad det är för matrial i mina framfjädrar)

Nu till det knäpiga hur många gånger per mil ligger man på max kontra min.
om vi antar 1 gång per var 500m så på 1000mil skulle det göra ca 20000gånger.
20000st lastväxlingar är inte mycket att bråka om, eller????

En vild gissninga av mig säger att man bör ligga på ca 1/3 resttöjingsgränsen för att ha oändligt livslängd.
Rätt fel??????


i torsion???? tänk på skjuvspänningskonstanten! Hur har du räknat? , bara så man vet alltså...

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
torsion???? tänk på skjuvspänningskonstanten! Hur har du räknat? , bara så man vet alltså...

Hmm lite formulerings miss av mig, vid pulserande last och ett matrial Rm ca ca 1200N/mm(Rp0,2 1025N/mm2) så tau max utmatting 730N/mm2.



F=kraft
Dm=medeldiameter
Dt=tråddiameter
k=fjäderkonatant

Dm=100
Dt=14,4
k=54,7N/mm

Fmin=2363N
Fnom=4113N
Fmax=5864N

Tau=8*F*Dm/pi/Dt^3

Tau max=Tau*Kt

Kt=1,21 (formfaktor som bygger på Dm/Dt)



Vi har ju en pulserande last(spänningen växar ej täcken)

Sen har man ett antal faktorer som berör kärradier, ytfinhet, volymberoende(gäller typ svaravat frän ämne mm).

Kärradier har vi ju inga så denna faktor är=1
Ytanfaktor, jag högg lite typ 0,75 (bygger på ytfinhet och brottgränsen.


Men med en Rm på 1200N/mm2 som ger en tau max utmatting på ca 730N/mm2 med PERFETK martial, med andra ord pga div spänningskonsetrationer, ytdefekter mm så borde siffran 730 reduseras mer typ gånger 0,5 till 0,3.

fan va rörigt det blev

_________________
Johan Sjölinder
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



fuling skrev:
citat:
torsion???? tänk på skjuvspänningskonstanten! Hur har du räknat? , bara så man vet alltså...

Hmm lite formulerings miss av mig, vid pulserande last och ett matrial Rm ca ca 1200N/mm(Rp0,2 1025N/mm2) så tau max utmatting 730N/mm2.



F=kraft
Dm=medeldiameter
Dt=tråddiameter
k=fjäderkonatant

Dm=100
Dt=14,4
k=54,7N/mm

Fmin=2363N
Fnom=4113N
Fmax=5864N

Tau=8*F*Dm/pi/Dt^3

Tau max=Tau*Kt

Kt=1,21 (formfaktor som bygger på Dm/Dt)



Vi har ju en pulserande last(spänningen växar ej täcken)

Sen har man ett antal faktorer som berör kärradier, ytfinhet, volymberoende(gäller typ svaravat frän ämne mm).

Kärradier har vi ju inga så denna faktor är=1
Ytanfaktor, jag högg lite typ 0,75 (bygger på ytfinhet och brottgränsen.


Men med en Rm på 1200N/mm2 som ger en tau max utmatting på ca 730N/mm2 med PERFETK martial, med andra ord pga div spänningskonsetrationer, ytdefekter mm så borde siffran 730 reduseras mer typ gånger 0,5 till 0,3.

fan va rörigt det blev


Förväntade mig detta av dig thumbs up , därav frågan! Som du skrev så formulerade du dig lite luddigt.

Jag tror nog att ojämn härdning kan vara en bov i dramat för att fjädrarna säckar lite, däremot borde de fungera lika bra efteråt (om än lite kortare).

Sedan kan man ju fundera över varför spricker alltid vanliga fjädrar i eller nära ändvarven???mer korrosion där???? eller högre belastning??? p.g.a anläggningen??

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Skruva banåkabil
livslängd på "race" fjädrar
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (7890 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande