Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bromsproblem!!! | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6978 totalt) |
Nu jävlas det riktigt mycket!!!
För två veckor sedan bytte jag stötdämpare på min 205 GTI. När allt var klart o jag skulle åka hem från det stället som jag var o mekade på så gick bromspedalen i botten vid ett möte på en liten skogsväg (Aningens otäckt !) o bilen ställde sig på tvären! När jag undersökte vad problemet var så visade det sig att jag hade tappat en bromskloss bak!?? Glad i hågen så köpte jag nya klossar o monterade dom, men bilen betede sig fortfarande skumt under inbromsning! Nu visade det sig att bromsverkan var dålig på vänsterfram! I tron att jag hade skadat bromsslangen vid stötdämparbytet så köpte jag en ny slang o bytte den i dag. Fortfarande ingen bromsverkan på vänster fram (Det fins nog lite, men tvärnitar jag på asfalt så blir det bara tre svarta sträck !)! Riktigt förbannad så attakerade jag nu oket! Det plockades ner i sina beståndsdelar o blåstes rent med tryckluft. I hop med allt i gen o ut o testa. MEN FORFARANDE DÅLIG BROMSVERKAN PÅ VÄNSTER FRAM !!! Jag blir galen! Jag har luftat o luftat o luftat igen, inget hjälper! Nu fick farsgubben se att skivan var lite dålig på baksidan, man jag skulle tippa på att den tar på ca 75% av ytan (fram o bak). Men nog sjutton ska han kunna låsa upp hjulet på det!? Ger jag mig ut o gör fler bromsprov så har jag slitit ut mina ny inköpta däck!!! Hjälp!! Nån som har nån idè om vad som kan vara fel? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||
Funderar på om nått kan ha pajat när jag tappade bromsklossen? Då tryckte jag ju pedalen i botten! Det var på höger bak, o nu är det vänster fram som inte funkar. Är inte bromssystem uppbyggda diagonalt? Men vad är det som kan ha tagit stryk? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||
Hade hela oket i sär i går o det såg fint ut. o allt funkade ju prima innan förra helgen!? Det som gjordes då var sommardäcksbyte, stötdämparbyte, tvätt o polering (tror inte att det har med det att göra ). Samt att jag tappade bromsklossen på hemväg... _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||
Hej
Går pedalen i botten så trycker man ofta kolven i huvudcylindern långt förbi sitt normala läge. Då är det ganska vanligt att man river sönder tätningarna på de avlagringar som ofta finns i en gammal cylinder. Då borde i och för sig en hel krets bromsa dåligt men värt att kolla. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
citat:
Då borde i och för sig en hel krets bromsa dåligt men värt att kolla. Hmm kan det vara så att trycket räcker bak(mindre bromsverkan) men inte fram. Allså huvudbromscylindern läcker lite pga som therealpinto skrivar skadad täting. Men då borde pedalen sjunka om man trycker på den och håller ett konstant tryck. Jag har varit med om en huvudbromscylinder som läckte lite så stod man i en backe och höll peadlen i en konstant läge så började bilen rulla efter ett tag, men man märkte inte ett skit när man bromsade normalt. För utom att det försvann bromsvätska spårlöst, men efter ett tag började det grurgla konstigt i bromssevot. Då gick ett lijehomen upp. ps Det finns väll inga kostiga ventiler eller annat junk för på frambromsarna????? _________________ Johan Sjölinder |
||
Nä inga konstiga ventiler, bara en luftnippel. Bromspedalen käns som vanligt. Det verkar dock som om det är lite tryck på framhjulet, för bromsar man på grus så låser däcket. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||
Jag instämmer. Ett väldigt vanligt problem, bla.a. när man luftar. Man tryckker pedalen långt mer än det vanligtvis går och trasar sönder packningar i huvudcylindern. Jag rekomenderar renovering av huvudbromscylindern. Efter det så finns det inte så mycket mer som kan inverka... _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Hej
Ja, det brukar vara svårt att vara säker på att luften är borta annars. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Nu är huvudcylindern bytt, o samma fel kvarstår !!! Kanske att det blev något bättre...
Då återstår bara oket då! Nån som har ett fint liggande? om vi låssas att denna skärm är en 205 GTI _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||
Ett litet tjuvknep som man kan använda för att eliminera olika felkällor i bromssystemet är att använda klämman som man nyper ihip bromsslangarna men för att det inte ska droppa under arbetet, till att klämma åt bromsslangen som leder till det misstänkta oket. I och med att slangen då blir tät så påverkar det aktuella oket inte bromssystemet och känns då pedalen bra så har man hittat felet. Det är värt att pröva.
_________________ //Mikael Jardstam |
||
Vad jag nu skulle kolla är om bromskolven, det är väll flytade ok???, inte går för segt.
Ta den bromsbelggen och tryck tillbaka kolven med tex en stor pyllygrip. Är du osäker på hur segt kolven skall gå testa då på andra sidan. Kan vara så att om det är flytande ok så har det kärvat fast, eller så har bromsklossarna kärvat fast så det i prinsip bara bromasr på en sida av skivan. _________________ Johan Sjölinder |
||
Hmm som ni kanske sett så är jag nu på g o försöka att fixa oket.
Då ställer jag mig några frågor: 1 Sak jag köpa en renoveringssatts till mitt ok? 2 Ett nytt ok? 3 Eller ett begagnat ok? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||
Tjena
om det flytande ok som fuling säger så bromsar det bara på en sida om oket inte glider. Då brukar det hjälpa att ta lös oket från "glidtapparna" och putsa bort skiten och rosten som garanterat kommer på sådana ok. Oket ska glida lätt och fett är aldrig fel att trycka dit för att hålla fukten borta. _________________ mvh Micke Junttila Abarth R1!! Life starts at 8000rpm. |
||
Det glider lätt o det fins ingen skit på tapparna. Jag tror att det är kolven som strular. Det är sjutton det ända som är kvar att kolla... _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||
En renoveringssats brukar ju inte kosta så mycket, kanske 130 kr. Så är du van att meka är det ju inga problem att renovera själv. Du behöver antagligen även glidpasta för bromscylindrar (utan silikon) kostar ca 30 kr för en tub, samt lite fin smärgel att "putsa" bromscylindern med. Om inget krånglar tar det kanske två timmar i lugnt tempo.
/Johan B _________________ Johan B |
||
Skruva banåkabil Bromsproblem!!! | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6978 totalt) |