Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsproblem!!!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6978 totalt)
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Nu jävlas det riktigt mycket!!!
För två veckor sedan bytte jag stötdämpare på min 205 GTI. När allt var klart o jag skulle åka hem från det stället som jag var o mekade på så gick bromspedalen i botten vid ett möte på en liten skogsväg (Aningens otäckt !) o bilen ställde sig på tvären!
När jag undersökte vad problemet var så visade det sig att jag hade tappat en bromskloss bak!??
Glad i hågen så köpte jag nya klossar o monterade dom, men bilen betede sig fortfarande skumt under inbromsning! Nu visade det sig att bromsverkan var dålig på vänsterfram!
I tron att jag hade skadat bromsslangen vid stötdämparbytet så köpte jag en ny slang o bytte den i dag. Fortfarande ingen bromsverkan på vänster fram (Det fins nog lite, men tvärnitar jag på asfalt så blir det bara tre svarta sträck !)!
Riktigt förbannad så attakerade jag nu oket! Det plockades ner i sina beståndsdelar o blåstes rent med tryckluft. I hop med allt i gen o ut o testa. MEN FORFARANDE DÅLIG BROMSVERKAN PÅ VÄNSTER FRAM !!! Jag blir galen! Jag har luftat o luftat o luftat igen, inget hjälper!
Nu fick farsgubben se att skivan var lite dålig på baksidan, man jag skulle tippa på att den tar på ca 75% av ytan (fram o bak). Men nog sjutton ska han kunna låsa upp hjulet på det!?

Ger jag mig ut o gör fler bromsprov så har jag slitit ut mina ny inköpta däck!!!
Hjälp!! Nån som har nån idè om vad som kan vara fel?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hur är 2-kretssystemet uppbyggt på en gottpåse????

Kan kaske vara en krets som är säck eller halvsäck.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Dags att renovera oket kanske?

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
fuling skrev:
Hur är 2-kretssystemet uppbyggt på en gottpåse????

Kan kaske vara en krets som är säck eller halvsäck.


Funderar på om nått kan ha pajat när jag tappade bromsklossen? Då tryckte jag ju pedalen i botten! Det var på höger bak, o nu är det vänster fram som inte funkar. Är inte bromssystem uppbyggda diagonalt? Men vad är det som kan ha tagit stryk?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Jet skrev:
Dags att renovera oket kanske?


Hade hela oket i sär i går o det såg fint ut.
o allt funkade ju prima innan förra helgen!? Det som gjordes då var sommardäcksbyte, stötdämparbyte, tvätt o polering (tror inte att det har med det att göra ). Samt att jag tappade bromsklossen på hemväg...

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej

Går pedalen i botten så trycker man ofta kolven i huvudcylindern långt förbi sitt normala läge. Då är det ganska vanligt att man river sönder tätningarna på de avlagringar som ofta finns i en gammal cylinder.

Då borde i och för sig en hel krets bromsa dåligt men värt att kolla.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Då borde i och för sig en hel krets bromsa dåligt men värt att kolla.

Hmm kan det vara så att trycket räcker bak(mindre bromsverkan) men inte fram.
Allså huvudbromscylindern läcker lite pga som therealpinto skrivar skadad täting.
Men då borde pedalen sjunka om man trycker på den och håller ett konstant tryck.

Jag har varit med om en huvudbromscylinder som läckte lite så stod man i en backe och höll peadlen i en konstant läge så började bilen rulla efter ett tag, men man märkte inte ett skit när man bromsade normalt.
För utom att det försvann bromsvätska spårlöst, men efter ett tag började det grurgla konstigt i bromssevot. Då gick ett lijehomen upp.

ps
Det finns väll inga kostiga ventiler eller annat junk för på frambromsarna?????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
fuling skrev:
citat:
Då borde i och för sig en hel krets bromsa dåligt men värt att kolla.

Hmm kan det vara så att trycket räcker bak(mindre bromsverkan) men inte fram.
Allså huvudbromscylindern läcker lite pga som therealpinto skrivar skadad täting.
Men då borde pedalen sjunka om man trycker på den och håller ett konstant tryck.

Jag har varit med om en huvudbromscylinder som läckte lite så stod man i en backe och höll peadlen i en konstant läge så började bilen rulla efter ett tag, men man märkte inte ett skit när man bromsade normalt.
För utom att det försvann bromsvätska spårlöst, men efter ett tag började det grurgla konstigt i bromssevot. Då gick ett lijehomen upp.

ps
Det finns väll inga kostiga ventiler eller annat junk för på frambromsarna?????


Nä inga konstiga ventiler, bara en luftnippel. Bromspedalen käns som vanligt.
Det verkar dock som om det är lite tryck på framhjulet, för bromsar man på grus så låser däcket.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



therealpinto skrev:
Hej

Går pedalen i botten så trycker man ofta kolven i huvudcylindern långt förbi sitt normala läge. Då är det ganska vanligt att man river sönder tätningarna på de avlagringar som ofta finns i en gammal cylinder.

Då borde i och för sig en hel krets bromsa dåligt men värt att kolla.

/Gustaf


Jag instämmer. Ett väldigt vanligt problem, bla.a. när man luftar. Man tryckker pedalen långt mer än det vanligtvis går och trasar sönder packningar i huvudcylindern.

Jag rekomenderar renovering av huvudbromscylindern. Efter det så finns det inte så mycket mer som kan inverka...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Då var en ny huvudcylinder bestäld.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Vid byte av huvudcylinder så måste jag lufta om hela systemet väll?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej

Ja, det brukar vara svårt att vara säker på att luften är borta annars.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Nu är huvudcylindern bytt, o samma fel kvarstår !!! Kanske att det blev något bättre...
Då återstår bara oket då! Nån som har ett fint liggande?

om vi låssas att denna skärm är en 205 GTI

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Ett litet tjuvknep som man kan använda för att eliminera olika felkällor i bromssystemet är att använda klämman som man nyper ihip bromsslangarna men för att det inte ska droppa under arbetet, till att klämma åt bromsslangen som leder till det misstänkta oket. I och med att slangen då blir tät så påverkar det aktuella oket inte bromssystemet och känns då pedalen bra så har man hittat felet. Det är värt att pröva.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Tycker inte att bromspedalen beter sig konstigt, den käns som vanligt.
o jag vet ju att det är vänster fram som strular... Eller hur tänkte du?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



oh, förlåt, läste lite slarvigt högre upp bara.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad jag nu skulle kolla är om bromskolven, det är väll flytade ok???, inte går för segt.

Ta den bromsbelggen och tryck tillbaka kolven med tex en stor pyllygrip.

Är du osäker på hur segt kolven skall gå testa då på andra sidan.

Kan vara så att om det är flytande ok så har det kärvat fast, eller så har bromsklossarna kärvat fast så det i prinsip bara bromasr på en sida av skivan.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Hmm som ni kanske sett så är jag nu på g o försöka att fixa oket.
Då ställer jag mig några frågor:
1 Sak jag köpa en renoveringssatts till mitt ok?
2 Ett nytt ok?
3 Eller ett begagnat ok?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Micke Junttila
Piteå
Här sen Okt 2003
Inlägg: 24



Tjena

om det flytande ok som fuling säger så bromsar det bara på en sida om oket inte glider. Då brukar det hjälpa att ta lös oket från "glidtapparna" och putsa bort skiten och rosten som garanterat kommer på sådana ok. Oket ska glida lätt och fett är aldrig fel att trycka dit för att hålla fukten borta.

_________________
mvh Micke Junttila
Abarth R1!! Life starts at 8000rpm.
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Micke Junttila skrev:
Tjena

om det flytande ok som fuling säger så bromsar det bara på en sida om oket inte glider. Då brukar det hjälpa att ta lös oket från "glidtapparna" och putsa bort skiten och rosten som garanterat kommer på sådana ok. Oket ska glida lätt och fett är aldrig fel att trycka dit för att hålla fukten borta.


Det glider lätt o det fins ingen skit på tapparna. Jag tror att det är kolven som strular. Det är sjutton det ända som är kvar att kolla...

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1510

Namndispens
Namndispens

En renoveringssats brukar ju inte kosta så mycket, kanske 130 kr. Så är du van att meka är det ju inga problem att renovera själv. Du behöver antagligen även glidpasta för bromscylindrar (utan silikon) kostar ca 30 kr för en tub, samt lite fin smärgel att "putsa" bromscylindern med. Om inget krånglar tar det kanske två timmar i lugnt tempo.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Skruva banåkabil
Bromsproblem!!!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6978 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande