Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i Coupé -99 BMW Cup 2015...?
1, 2, 3   >>
17368 besök totalt
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
"Är en 323 för långsam att göra banbil av, eller duger det med en sån?"

Frågan kom från Neil, en kompis som bor i Manchester, England. Att frågan dök upp kräver kanske en förklaring. Vi lärde känna varandra genom en BMW-grupp på Facebook och blev snabbt goda vänner utan att ha träffats. I början på 2012 var jag dessutom över till England och träffade honom i samband med att jag importerade en bil. Neil drev ett eget företag som ägnade sig åt att demontera BMW och vid något tillfälle så nämnde jag att om jag skulle bygga en banbil nu så skulle jag importera en BMW från England eftersom bilar är så otroligt billiga där. Han svarade att nästa gång han fick in en fräsch E36 323i eller 328i så kunde jag få den eftersom de enligt honom "ändå inte värda många pund och det finns hur många som helst av dem".

Jag skrattade mest åt det han sagt och tänkte inte så mycket mer på det. Tiden gick och nu i början mars hörde Neil av sig och ställde frågan som jag inledde texten med. Jag försökte övertala honom om att han inte behövde ge mig någon bil, men det gick inte. Ett löfte var ett löfte. Han ville dock ha kvar den i några månader eftersom den skulle besiktas och gås igenom så att den var OK. Bilen var inlöst av ett försäkringsbolag efter att ha blivit vandaliserad, men det var inga allvarliga skador, bara sönderskurna däck och krossat glas. Dessutom behövde det beställas ett nytt registreringsbevis, en procedur som är betydligt krångligare i England än i Sverige, och tar fyra till fem veckor.

Jag började fundera på vad man kan göra med bilen. Registrera den kunde bli svårt misstänkte jag eftersom den enligt registreringsbeviset från England var inlöst av ett försäkringsbolag som "Damaged repairable salvage". Jämförbart med en bil från USA med "Salvage Title". Dessutom är det bökigt att registrera en bil med bur i numera och det ville jag ha i min nästa banbil. Vad återstår då? Jo, BMW Cup förstås! Efter att snabbt fått svar på några frågor jag hade här i det eminenta forumet på Rejsa så togs beslutet om att det skulle bli en riktig racingbil av den. Eftersom Neil vill ha kvar bilen ett tag till och jag har semestern inplanerad till efter midsommar så bestämde vi att jag skulle komma och hämta den i slutet av juni. Så är läget just nu. Flyg till England är bokat den 23:e juni och hemresa med båt från Immingham till Göteborg den 24:e juni.

Ett par bilder vill ni förstås se också:





Måhända så är det lite tidigt att lägga upp en byggtråd om en bil som man inte ens har hemma i Sverige än, men jag kommer säkert att ha massor av mer eller mindre dumma frågor att ställa så jag hoppas att det är OK

Planer/inköpslista:

Bilen ska byggas för BMW Cup klass Standard. Målsättningen är att kunna köra någon enstaka tävling 2015 och eventuellt hela serien 2016. Allt beroende på tillgång på tid och pengar. Huvudsaken är att jag ska ha kul och att det inte ska bli alldeles för dyrt, men det sistnämnda får vi väl se hur det blir med...

Bilen står på 17 tums M3 hjul som ska säljas, liksom den svarta skinninredningen. Det borde täcka utgifterna för att hämta hem den och kanske lite till. 15 tums hjulen på bilden ovan följer också med, så de blir det väl R-däck på så småningom.

Bur från Finess. Monteringshjälp är ordnat.
Stol och bälte. Går nog att ordna genom någon bekant.
Billiga coilovers av något slag. Tips mottages. Schmiedmann har en del har jag sett.
Bromsbelägg + bromsvätska. Tips mottages.
R-däck. 205/50-15 har jag tänkt mig. Får se vad man kan hitta framåt hösten.
Lite annat smått och gott. Huvudströmbrytare, lite avgasgrejor, luftfilter, kanske ett trimchip.

Finns säkert en hel del som jag inte har tänkt på eller kommer att behöva fråga om och just därför har jag startat tråden som sagt

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Kul thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Ja, jag tyckte att det äntligen var dags att försöka få till en riktig racebil

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



323 borde väl vara lysande till standardklassen. Vikten blir väl ganska perfekt utan att behöva lätta alltför mkt eller för den delen vikta upp med tyngder.

Lycka till !

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Ja, om jag minns rätt nu så får jag lätta den ungefär 75-100 kg, så det känns som en vettig modell för klassen

Tack!

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



02Mattias skrev:
Ja, om jag minns rätt nu så får jag lätta den ungefär 75-100 kg, så det känns som en vettig modell för klassen

Tack!


Det fixar du smidigt.
Du kanske finner nåt av intresse i min tråd, hade liknande utgångsläge och ambitionsnivå. Fast bara gatbil med ännu mindre morot

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Ska absolut kika i din biltråd

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



02Mattias skrev:
Ja, om jag minns rätt nu så får jag lätta den ungefär 75-100 kg, så det känns som en vettig modell för klassen

Tack!

Hej
Trevligt med en Cup bil till i Gävletrakten

Din bil har en min tävlingsvikt på 1240kg med dagens reglemente.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
02Mattias skrev:
Ja, om jag minns rätt nu så får jag lätta den ungefär 75-100 kg, så det känns som en vettig modell för klassen

Tack!

Hej
Trevligt med en Cup bil till i Gävletrakten

Din bil har en min tävlingsvikt på 1240kg med dagens reglemente.


Tjena! Ja, det är ju inte särskilt långt mellan oss två Tjänstevikten verkar ligga på något i stil med 1375 kg, så då finns det lite att ta av i alla fall Bara att hoppas att man kommer ut på bana med den om ett år ungefär

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Grattis pappa Mattias! Riktigt skoj, behöver du hjälp att lätta bilen finns ingen bättre än Micke Bäck och både Micke och Marcus är grymma på att få till fina bilar!

thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



02Mattias skrev:
Michael Bäck skrev:
02Mattias skrev:
Ja, om jag minns rätt nu så får jag lätta den ungefär 75-100 kg, så det känns som en vettig modell för klassen

Tack!

Hej
Trevligt med en Cup bil till i Gävletrakten

Din bil har en min tävlingsvikt på 1240kg med dagens reglemente.


Tjena! Ja, det är ju inte särskilt långt mellan oss två Tjänstevikten verkar ligga på något i stil med 1375 kg, så då finns det lite att ta av i alla fall Bara att hoppas att man kommer ut på bana med den om ett år ungefär



Tjänstevikten är nog inte den faktiska vikten. Tävlingsvikt är inkl förare men du behöver nog inte anstränga dig särskilt mkt för att nå den. Min är lättad inom rimliga gränser och inom ramarna för std-klassen, har inte full koll men min ligger nog på dryga 1150 med gubbe. Din har tyngre maskin och transmission men 1240 fixar du lätt

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Marcus S skrev:
02Mattias skrev:
Michael Bäck skrev:
02Mattias skrev:
Ja, om jag minns rätt nu så får jag lätta den ungefär 75-100 kg, så det känns som en vettig modell för klassen

Tack!

Hej
Trevligt med en Cup bil till i Gävletrakten

Din bil har en min tävlingsvikt på 1240kg med dagens reglemente.


Tjena! Ja, det är ju inte särskilt långt mellan oss två Tjänstevikten verkar ligga på något i stil med 1375 kg, så då finns det lite att ta av i alla fall Bara att hoppas att man kommer ut på bana med den om ett år ungefär



Tjänstevikten är nog inte den faktiska vikten. Tävlingsvikt är inkl förare men du behöver nog inte anstränga dig särskilt mkt för att nå den. Min är lättad inom rimliga gränser och inom ramarna för std-klassen, har inte full koll men min ligger nog på dryga 1150 med gubbe. Din har tyngre maskin och transmission men 1240 fixar du lätt

Grejen är ju att lätta så mycket det är tillåtet om man kan lätta på rätt ställen för att sedan vikta
upp där vikten gör mest nytta för vettig conerweight.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Johan Sjöström skrev:
Grattis pappa Mattias! Riktigt skoj, behöver du hjälp att lätta bilen finns ingen bättre än Micke Bäck och både Micke och Marcus är grymma på att få till fina bilar!

thumbs up

Synd att bilen ska gå i std då får jag inte nytta av mina färdigheter med nyvässade hålsågarna

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Johan Sjöström skrev:
Grattis pappa Mattias! Riktigt skoj, behöver du hjälp att lätta bilen finns ingen bättre än Micke Bäck och både Micke och Marcus är grymma på att få till fina bilar!

thumbs up

Synd att bilen ska gå i std då får jag inte nytta av mina färdigheter med nyvässade hålsågarna


Haha, nej det finns ju en del begränsningar i standardklassen Men en del goda råd kan man kanske få trots att sågandet blir något begränsat

Tack Johan Har kikat igenom Marcus biltråd och där fanns det mycket nyttigt att läsa thumbs up

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



02Mattias skrev:
Michael Bäck skrev:
Johan Sjöström skrev:
Grattis pappa Mattias! Riktigt skoj, behöver du hjälp att lätta bilen finns ingen bättre än Micke Bäck och både Micke och Marcus är grymma på att få till fina bilar!

thumbs up

Synd att bilen ska gå i std då får jag inte nytta av mina färdigheter med nyvässade hålsågarna


Haha, nej det finns ju en del begränsningar i standardklassen Men en del goda råd kan man kanske få trots att sågandet blir något begränsat

Tack Johan Har kikat igenom Marcus biltråd och där fanns det mycket nyttigt att läsa thumbs up


Hur grundligt tänker du gå tillväga ?
Lite tips på vägen

Om du har gott om tid finns det en väg att gå.
1: plocka ner hela bilen plocka bort underredsmassan så får man bra översikt över skicket på bilen undertill. 2: Förstärkningssvetsa den undertill när man ändå håller på. sätt samtidigt dit ev förstärkningar
för stolsinfästning, ev viktlåda, batterilåda & för buren.
3: På med Hagmans fina grund färg & sen Biltemas 2-kompo funkar fint undertill.
4: Inuti bort med all asfaltmatta.
5: i med buren
6: montera endast tillbaka det som behövs ( brukar bli en rätt bra hög kvar)
7: Byt alla bussningar till nya orginal/eller hårdare i delrin/alu där du får byta.
8: Se över bromssystemet med nya friska prylar /bromskylning till skivans centrum & dina belägg
kommer leva längre lämpliga belägg från( Carbotech,Ferodo, Endless,Pfc eller Pagid)
9: Vettigt chassikit koppla framkrängaren till fjäderbenet funkar & M3 har grövre bakkrängare.
10: Svetsa dubbelmassesvänghjulet så slipper du att det havererar.
11: Spacers med pinnskruvar (lite bredare spårvidd samt lättare att skifta hjul)
12: Montera stol ratt & bälte så säkert som möjligt (kolla med t.ex Björn vår bes man vid oklarheter)
13: Lusläs reglemetet & fråga reglementesgruppen vid oklarheter.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
02Mattias skrev:
Michael Bäck skrev:
Johan Sjöström skrev:
Grattis pappa Mattias! Riktigt skoj, behöver du hjälp att lätta bilen finns ingen bättre än Micke Bäck och både Micke och Marcus är grymma på att få till fina bilar!

thumbs up

Synd att bilen ska gå i std då får jag inte nytta av mina färdigheter med nyvässade hålsågarna


Haha, nej det finns ju en del begränsningar i standardklassen Men en del goda råd kan man kanske få trots att sågandet blir något begränsat

Tack Johan Har kikat igenom Marcus biltråd och där fanns det mycket nyttigt att läsa thumbs up


Hur grundligt tänker du gå tillväga ?
Lite tips på vägen

Om du har gott om tid finns det en väg att gå.
1: plocka ner hela bilen plocka bort underredsmassan så får man bra översikt över skicket på bilen undertill. 2: Förstärkningssvetsa den undertill när man ändå håller på. sätt samtidigt dit ev förstärkningar
för stolsinfästning, ev viktlåda, batterilåda & för buren.
3: På med Hagmans fina grund färg & sen Biltemas 2-kompo funkar fint undertill.
4: Inuti bort med all asfaltmatta.
5: i med buren
6: montera endast tillbaka det som behövs ( brukar bli en rätt bra hög kvar)
7: Byt alla bussningar till nya orginal/eller hårdare i delrin/alu där du får byta.
8: Se över bromssystemet med nya friska prylar /bromskylning till skivans centrum & dina belägg
kommer leva längre lämpliga belägg från( Carbotech,Ferodo, Endless,Pfc eller Pagid)
9: Vettigt chassikit koppla framkrängaren till fjäderbenet funkar & M3 har grövre bakkrängare.
10: Svetsa dubbelmassesvänghjulet så slipper du att det havererar.
11: Spacers med pinnskruvar (lite bredare spårvidd samt lättare att skifta hjul)
12: Montera stol ratt & bälte så säkert som möjligt (kolla med t.ex Björn vår bes man vid oklarheter)
13: Lusläs reglemetet & fråga reglementesgruppen vid oklarheter.


Tackar för din input Micke thumbs up

1. Hela bilen blir nog inte nerplockad. Drivlinan blir förmodligen kvar i om den verkar funka som det ska.

2.Förstärkningssvetsningar, borttagning underredsmassa och seriös montering av stol, bur och bälte blir det. Min kompis som ska hjälpa mig har byggt ett antal rallybilar från start så han har bra koll på den biten.

3. Noterat! thumbs up

4, 5, 6 och 7. Yes!

8. Ny vätska blir det. Och racebelägg av något slag. Samt förstås översyn av systemet. Eventuellt stålomspunna slangar. Bromskylning från dimljushålen.

9. Tips på chassiekit mottages tacksamt Är väldigt nöjd med mitt XYZ-kit på E28:an. Budget mellan 5-10.000 kr.

10. Hade jag ingen aning om att det kunde bli ett problem. Eller ens att den har dubbelmassesvänghjul. Skall undersökas vidare thumbs up

11. Tveksamt. Har en viss allergi mot spacers sedan dåliga erfarenheter på en E34 M5. Däremot så funderar jag på fälgar från E34 för att få ut spårvidden lite. Erfarenheter av detta, någon?

12. Absolut. Funderar på att köpa ett kit för stolsmonteringen från Fartfabriken. Är deras grejor godkända?

13. Har spenderat åtskilliga timmar med den pdf-filen Kommer att fråga om allt jag är osäker på, oavsett hur dum man verkar


Som en detalj så kan jag nämna att hemtransporten har blivit ändrad. Farsan ville följa med och då blev det billigare att köra hem den än att ta båten, så det blir en roadtrip på 250 mil Efter det ska man väl ha vant sig någorlunda med högerstyrt. Kanske att man tar omvägen runt Nürburgring också... I helgen så fick jag dessutom tillfälle att provköra en högerstyrd bil för första gången och det ska nog gå bra att vänja sig med det. Fick prova Driver Academy's M3 E46 på konbanan i Hedemora när BMW CS hade träff, tack för det!

Flyget bokat:



Tack Driver Academy för provkörningen!


_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



02Mattias skrev:


11. Tveksamt. Har en viss allergi mot spacers sedan dåliga erfarenheter på en E34 M5. Däremot så funderar jag på fälgar från E34 för att få ut spårvidden lite. Erfarenheter av detta, någon?


E34 fälgar på E36 är som tummen i handsken thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Newberg skrev:
02Mattias skrev:


11. Tveksamt. Har en viss allergi mot spacers sedan dåliga erfarenheter på en E34 M5. Däremot så funderar jag på fälgar från E34 för att få ut spårvidden lite. Erfarenheter av detta, någon?


E34 fälgar på E36 är som tummen i handsken thumbs up


Lysande, tackar! thumbs up

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Åtta stycken E34-fälgar inköpta Tack Magnus!


_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Tack själv,

...följer ditt projekt! thumbs up

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Har fått lite mer information från England. Neil har satt fart på bilen och konstaterat att den behöver en ny växellåda så det ska han fixa thumbs up I övrigt är den lite kantstött och skitig men ska fungera bra Innan jag hämtar den så ska den också servas, städas och få lite inredningsgrejor återmonterade (stereo, ljudisolering, dörrsida osv). Fick även reda på att bilen inte har sollucka vilket är ett stort plus! :up Om exakt tre veckor borde man vara på väg hem med den

Senaste uppdateringen från England:

The gearbox is kaputt, I'll put a replacement in it for you. You don't owe me nothing at all, its ok, I'll get it done next week then throw a CD in it, sadly it doesn't have cruise control, which I thought it had. Its got a really strong engine and although its got a few battle scars from being in the yard , its got a lot going for it , I can hardly send you all that way home with an iffy gearbox.

I have Swedish number plate badges in case the French are being typically "French". With an oil change/filter it will be a great car. I know I've had issues but you have a great car which you should have a lot of confidence in. No rattles or squeaks now either, it drives like an E36 should. Still haven't cleaned the inside though... its been like that for 4 years lol

Do you need a baby seat? Joshua is too big for his now.





_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i Coupé -99 BMW Cup 2015...?
1, 2, 3   >>
17368 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande