Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bränsle trycks regulater Dohc | 1 besök senaste veckan (2472 totalt) |
Håller ju som sagt på med ett nytt insugnings rör
och har fått lite huvud bry nu Den original monterade bränsletrycks regulatorn har en vaccum slang monterad som går till ett uttag på gasspjället. Så frågan är ju om jag skall borra in några vaccum utag på det nya insugningsröret. Har funderat lite överfunktionen på det hela med vaccum till regulatorn... kan det vara så att det är en ekonomi grej.... för vid motorbroms bildas väl ett högre vaccum och då kanske bränsletrycket sänks?? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Nej, det är ingen ekonomi-grej.
Den är oftast 1:1, dvs. för varje mp i trycksänkning i insuget sänks bensintrycket med samma mängd (från någon hög nivå, typ 3-4 bar eller så). Varför man vill ha det så, vet jag inte, men så funkar den. Dra en slang till insuget bakom trottelspjället så kommer den fungera likadant som "original". _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
om jag nu, mot förmodan , har fattat logiken bakom bränsletrycksregulatorer så är det i princip så här det funkar: Vid normalt atmosfärstryck vill vi ha , säg, 3 bars bränsletryck. Om vi då öppnar/stänger gasspjället så förändrar vi trycket i insuget, på sug-motorer blir ligger tryckområdet kanske från -0.8bar till 0 bar och på turbo-dito från -0,8bar till +1,0 bar. Bränsletrycksregulatorns jobb är att, oavsett tryck i insuget, se till att bränsletrycket är 3 bar högre... Vid -0,5bar i insuget -> Bränsletryck regleras ner till 2,5bar -> skillnad 3,0 bar Vid +1,0bar i insuget -> Bränsletryck ökas till 4,0 bar -> skillnad 3,0 bar Anledningen som jag ser det är att man vill att spridaren ska jobba med 3 bars tryckskillnad, möjligen för att få spridarbilden korrekt? OBS: Detta är svammel från en amatör, kan vara rätt eller helt åt skogen fel. Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Mitt nya insug är ju ett... Då måste man väl göra ett fördelningsblock med vaccum från alla 4 rören..? och därifrån dra en slang till regulatorn. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Nej, egentligen borde du ha fyra tryckregulatorer - en för varje rör - så att du får exakt rätt tryck över varje spridare. Fast enklare är att koppla regulatorn till ett av rören och hoppas att de andra är lika. Det går inget flöde genom vacuum-slangen till regulatorn utan den används bara för att känna av undertrycket. Skulle det skilja lite mellan rören så varierar flödet i spridarna ungefär med roten ur trycket. Så om det skiljer 0.1 bar mellan rören så kommer nån spridare få 3.05 bar, en annan 2.95 bar. Och skillnaden i bränslemängd kommer bli runt roten ur (3.05/2.95), cirka 1.7%. Ska tillägga att jag inte byggt på en sån här motor själv, så det är lite av ett teoretiskt resonemang. Men du förlorar ju inget på att prova att koppla till ena röret, funkar det inte får du väl bygga om. _________________ Rolf Gustafsson V40 T4 |
||||
1,7% är ju nästan försumbart på t.ex en 350cc spridare blir det ju bara 5,95cc. Det ligger ju på gränsen för toleranserna för spridaren, fast visst borde du få ett jämnare vacum om du hade till mins 2 insugningsrör. Vacumet kan ju fladdra rätt mycket om du har trimmat bilen med vassa kammar.
_________________ Rickard Eriksson |
||||
Skruva banåkabil Bränsle trycks regulater Dohc | 1 besök senaste veckan (2472 totalt) |