Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette -00
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (19825 totalt)
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225


Trådstartare
Trevligt med lite Amerikanskt här också

Började köra med MGCC's sportvagnsserie Roadsport A förra året, i mån av tid blir det alla Roadsport lopp i år !

Chassie:
Öhlins 46HRC fjäderben runt om
GM T1 C5R racing krängningshämmare
AP Racing 14" skivor med AP 6-kolvs ok fram
AP Racing 13" skivor med AP 4-kolvs ok bak
PFC-01 belägg
Bromskylare fram & bak (likadana som används i amerikanska Speed World Challange serien)
Stålomspunna bromsslangar
Justerbar bromsverkan fram/bak från coupen
Halvbur (4-punkts)

Motor:
427' (7liter) C5R alu. V8, bänkad 606hk/814Nm. Har nu nya toppar + kam - effekt okänd

Övrigt:
Kylare/pump för lådan
Kylare/pump för diffen
Recaro PrORacer stol
5-punkts bälte
Race-technology Data-logger
Hur mycket smått som helst ....

Däck:
Fram 18*11" fälg med Kumho Ecsta V700 305/30*18
Bak 18*12" fälg med Kumho Ecsta V700 335/30*18

Vikt med full tank utan förare:
1430Kg

Kvar att göra ...
Sidokjolar med kanaler för kylning av bakbromsar
Vinge - blir lite lätt bak vid höga hastigheter ...

Tider:
GotlandRing 2005-05-21 - 1.34,45







_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



väldans najs med bakänden svart....
förövrigt trevlig bil ..

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Grym bil!
Riktigt snyggt med det svarta thumbs up !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



helsnygg!
thumbs up

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



började läsa tråden och insåg vilken bil det handlade om...

Tjejen kommer in i rummet och undrar vad det är för mysko ljud jag har för mig.. kommer på mig själv med att sitta med öppen mun, tungan hängandes utanför och stirrande blick....

MUMS vad jag gillar din kärra!!!



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



oj! Denna bil väckte ett omedelbart habegär! thumbs up

2,35 hk/kg är imponerande siffror. 1430kg! Väger dom inte mer eller är den lättad / rensad?

C5:orna har definitivt tvättat bort stämpeln att Corvette inte är en riktig sportbil!

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225


Trådstartare
640k skrev:
oj! Denna bil väckte ett omedelbart habegär! thumbs up

2,35 hk/kg är imponerande siffror. 1430kg! Väger dom inte mer eller är den lättad / rensad?

C5:orna har definitivt tvättat bort stämpeln att Corvette inte är en riktig sportbil!


Den är minimalt lättad, just denna modell som kallas FRC är den lättaste och vridstyvaste av Corvette C5 modellerna. Eftersom den har ett helt fast tak har mycket vikt kunnat sparas där jämfört med targa och cab modellerna samt att den från början har minimalt med ljudisolering. Det som gjorts extra är lätta fälgar/däck, ingen A/C, ingen stereo, Recaro stol, avgassystem i titan. I övrigt original. Det tillkommer 85Kg förare också

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



seanr skrev:
Den är minimalt lättad, just denna modell som kallas FRC är den lättaste och vridstyvaste av Corvette C5 modellerna. Eftersom den har ett helt fast tak har mycket vikt kunnat sparas där jämfört med targa och cab modellerna samt att den från början har minimalt med ljudisolering. Det som gjorts extra är lätta fälgar/däck, ingen A/C, ingen stereo, Recaro stol, avgassystem i titan. I övrigt original. Det tillkommer 85Kg förare också


thumbs up thumbs up helt rätt!
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Mycket smakfull o snygg bil...den måste låta bra gött också thumbs up

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Vilken härlig bil Har det blivit nått rolig racing under sommaren?

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



hur snygg som gillar oxo det svarta där bak hur ligger den på banan? har hört att corvette gärna kasar lite med bakdelen

_________________
Björn Hansson
Citera
Syrran
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 108



Hur kommer det sig att bakrutan är mindre och brantare än normalt? Är det på grund av att det är en FRC-modell? Funderar på vilken/vilka fördelar det kan ha... Vridstyvhet?

Gillar som regel inte jänkare, men din bil... WOW! thumbs up

/ Syrran

_________________
Johan Syrén
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Syrran skrev:
Hur kommer det sig att bakrutan är mindre och brantare än normalt? Är det på grund av att det är en FRC-modell? Funderar på vilken/vilka fördelar det kan ha... Vridstyvhet?

Gillar som regel inte jänkare, men din bil... WOW! thumbs up

/ Syrran


hardtop?
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



jag gillar inte i regel corvetter... *host*


gillade att du målat den svart där bak.. passade vääldigt bra

samt att det är kul med corvetter med både mkt effect och skyst väghållning...


enda anmärkningen jag hittade var orangea blinkers glas vilket skar sig mot den röda carossen..


grattis till en brutal bil

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Syrran
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 108



Anders Jeppsson skrev:
Syrran skrev:
Hur kommer det sig att bakrutan är mindre och brantare än normalt? Är det på grund av att det är en FRC-modell? Funderar på vilken/vilka fördelar det kan ha... Vridstyvhet?

Gillar som regel inte jänkare, men din bil... WOW! thumbs up

/ Syrran


hardtop?



Det borde jag insett själv...

_________________
Johan Syrén
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Citat:
hardtop?


Det är faktiskt inte hardtop, utan det här är en specialmodell som jag tror hette Z06 eller något liknande, med mer väss i maskineri och chassi, samt den speciella bakrutan. Om jag minns rätt i alla fall.

Helläcker vagn, såg den på Knutstorp på Höstracet i fjol (när min fru planterade chefens bil i grusfållan!) och den lät gudomligt.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Henkan
Västerås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 49



Nu är jag visserligen långt ifrån en Vette expert... men C5:an fanns väll ändå med tre(3) karosser...? Cabriolet, Fastback(targa) och Coupé(kallad hardtop)? Detta skulle isf vara den sistnämnda...



Vi kan iallafall utesluta att det är en Z06. Dom byggdes visserligen enbart med coupé-karossen men hade, förutom chassi och motoruppgraderingar, ett mycket utmärkande luftintag till kylningen av bakbromsarna bakom dörrarna strax ovanför trösklarna som detta exemplar saknar..! (Se bild nedan)

http://www.albertpenello.com/vette/z06/Zdealer1.jpg (56K Beware!)

_________________
Henrik Andersson
Peugeot 405 GRI -88
Citera
Syrran
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 108



[quote="Henkan"]Nu är jag visserligen långt ifrån en Vette expert... men C5:an fanns väll ändå med tre(3) karosser...? Cabriolet, Fastback(targa) och Coupé(kallad hardtop)? Detta skulle isf vara den sistnämnda...

Sesådärja.. Då har jag lärt mig något nytt, tack för klargörandet!
/Syrran

_________________
Johan Syrén
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225


Trådstartare
Modellen är faktiskt något som kallades FixedRoofCoupe(fanns årsm 99-00), den var föregångaren till Z06 som kom -01. Varken FRC eller Z06 har löstagbart tak.

Bankörning i år öhhhmm måste faktiskt erkänna att av mina stora planer för i år blev inget
Har nu ännu mer effekt och mer vässat chassie men ekonomin satte stopp för alla planer i år - det blev inte mycket kört alls ens på vanlig väg Hoppas finanserna blir bättre till nästa år så det blir lite rejsa träffar o framförallt MGCC Sportvagnsserie.

Ska försöka få tag på något skapligt att spela in en ljudfil på och lägga upp här - typ stereo med bra frekvensomfång , kanske någon här som kan låna mig något

När det gäller oranga blinkersglas så är de på skärmarna bak åtgärdade och är klara/vita, nästa blir att fixa baklyktorna.

och nej, den kasar inte med bakvagnen - det är den gamla modellen som hade problem med för lätt bakvagn. From nya modellen från -97 och framåt är viktfördelningen 50/50 vilket ger perfekt balans.

Har också ändrat specifikationerna i ursprungsposten. thumbs up

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Du har en helgrymm bil där. thumbs up gillar allt med den.

När du har så mycke effekt, hur håller transmissionen? vad är modifierat på den? mellanaxel, drivaxlar, klump, växellåda och koppling? är det några specialgrejer från fabrik?

Anledningen varför jag frågar är att jag tänkte byta ut bakaxeln på mitt åk från stel till delad och funderar på vad som skulle vara bäst att byta till.

hur bred är din bil i baken?

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Jag läste nu på vette.se att ni använder Cartec koppling och att ni bytt ut den långa drivaxeln till nåt som klarar 1300 hk? men hur håller klumpen för såna effekter?
Finns det några bra bilder på bakvagagnen? kanske ska leta på nätet iofs..

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette -00
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (19825 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande