Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bredda skärmar | 9 besök senaste veckan (6570 totalt) |
Är det någon som har erfarenhet av att "rulla ut skärmkanter" eller "valsa skärmkant" eller vad det nu heter när man breddar skärmen genom att pressa ut den med någon slags vals monterad på en hävarm som sitter fäst i navet (lång mening blev det)?
Jag har sett det på "Bosse Bildoktorn" eller något liknande men var inte särskilt uppmärksam så jag minns inte hur det fungerade... Hur funkar det: Vad breddar man egentligen, viker man bara in "svetskanten" eller valsar man verkligen ut själva plåten så att hjulhuset blir större...? Hur mycket går att bredda? osv...... Vore intressant att veta, mina hjulhus ger inte plats för särskilt stora däck eller spårviddsförändringar (dvs byte av bakaxel). Är "rullning av kanterna" en möjlig väg att gå...? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Man viker in kanten och i de fallen det behövs så trycker man även ut plåten. Man kan valsa tills lacken spricker. om man värmer lacken med värmepistol innan så spricker den inte lika lätt.. _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||
Hur mycket är det realistiskt att man kan trycka ut plåten då? Att bara vika in kanten ger inte allt för mycket.
Känner någon till nån person/firma i Göteborgsområdet som kan sånt här? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Jag valsade framskärmarna på min Vectra så att jag kunde ha lite roligare däck/fälgar utan att det tog i vid inspirerande körning så fint som det heter...
I Göteborgsområdet kan du prata med MH Styling då de tydligen utför denna operation. Man kan som sagt valsa rätt mycket, men det som är värt att tänka på att ju mer du valsar, desto "vassare" skärmkanter får du utseendemässigt, dvs du får ju en rak kant istället som original på vissa bilar då den är lite rundare. Hur mycket behövs det breddas? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Jag får väl helt enkelt köra ner till MHstyling (när jag väl fått bilen körbar igen) och fråga dem vad de tror de kan klara. Tack för tipsen!
Med den axel som jag vill montera ökar spårvidden med totalt 50 mm. Sen kan man väl spara in någon mm på att ställa rejält med camber (det ska jag ju ha ändå, det är en banbil). Det låter ju som om det inte skulle vara helt omöjligt att åstakomma! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Skruva banåkabil Bredda skärmar | 9 besök senaste veckan (6570 totalt) |