Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bredda skärmar
13 besök senaste veckan (6565 totalt)
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av att "rulla ut skärmkanter" eller "valsa skärmkant" eller vad det nu heter när man breddar skärmen genom att pressa ut den med någon slags vals monterad på en hävarm som sitter fäst i navet (lång mening blev det)?
Jag har sett det på "Bosse Bildoktorn" eller något liknande men var inte särskilt uppmärksam så jag minns inte hur det fungerade...
Hur funkar det:
Vad breddar man egentligen, viker man bara in "svetskanten" eller valsar man verkligen ut själva plåten så att hjulhuset blir större...?
Hur mycket går att bredda?
osv......

Vore intressant att veta, mina hjulhus ger inte plats för särskilt stora däck eller spårviddsförändringar (dvs byte av bakaxel). Är "rullning av kanterna" en möjlig väg att gå...?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Wankelsport skrev:

Vad breddar man egentligen, viker man bara in "svetskanten" eller valsar man verkligen ut själva plåten så att hjulhuset blir större...?
Hur mycket går att bredda?
osv......

Vore intressant att veta, mina hjulhus ger inte plats för särskilt stora däck eller spårviddsförändringar (dvs byte av bakaxel). Är "rullning av kanterna" en möjlig väg att gå...?


Man viker in kanten och i de fallen det behövs så trycker man även ut plåten.

Man kan valsa tills lacken spricker.
om man värmer lacken med värmepistol innan så spricker den inte lika lätt..

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Hur mycket är det realistiskt att man kan trycka ut plåten då? Att bara vika in kanten ger inte allt för mycket.
Känner någon till nån person/firma i Göteborgsområdet som kan sånt här?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



"Figgz" här, han med den gröna kadastran från elmia..
Han har gjort det på några bilar iaf med bra resultat!
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Man kan nog valsa 50mm med lite tur. Tog ut skärmkanten med 35mm på min bmw utan problem. Tricket är att ha lacken så pass mjuk så den inte spricker.

_________________
Pelle Persson
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2614



Pelle; Vem rullade dina skärmkanter? Var det fram eller bak? Funderar på att göra nåt åt hjulhusen bak så fort bilen är riktad i plåten. Måste ju ändå lacka om...

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6508



Jag valsade framskärmarna på min Vectra så att jag kunde ha lite roligare däck/fälgar utan att det tog i vid inspirerande körning så fint som det heter...

I Göteborgsområdet kan du prata med MH Styling då de tydligen utför denna operation. Man kan som sagt valsa rätt mycket, men det som är värt att tänka på att ju mer du valsar, desto "vassare" skärmkanter får du utseendemässigt, dvs du får ju en rak kant istället som original på vissa bilar då den är lite rundare.

Hur mycket behövs det breddas?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Rickard; Lika bra att du ALPINA breddar nu.
Jag lånade hem Tobbes verktyg och fixade det på egen hand så hör med han...om det går bra.

_________________
Pelle Persson
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Jag får väl helt enkelt köra ner till MHstyling (när jag väl fått bilen körbar igen) och fråga dem vad de tror de kan klara. Tack för tipsen!
Med den axel som jag vill montera ökar spårvidden med totalt 50 mm. Sen kan man väl spara in någon mm på att ställa rejält med camber (det ska jag ju ha ändå, det är en banbil). Det låter ju som om det inte skulle vara helt omöjligt att åstakomma!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Skruva banåkabil
Bredda skärmar
13 besök senaste veckan (6565 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande