Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4M Coupe -06 | << 1, 2, 3, ... 28, 29, 30 >> 47 besök senaste veckan (180502 totalt) |
Ratten är av samma modell, men ekrarna på din är väl silver? På M är de mattsvarta. Men Eldh har ju silverdetaljer så det kan bli snyggt. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Z4 M har den sista versionen av S54 och alla fel borde ha blivit åtgärdade (nåja), men det skadar ju inte att byta i förbyggande syfte / renovera när du tänker köra bana. Hur ser du på att köra bana med en S54 som har gått 15K mil? Tänker du byta vevstakslager eller kör du på och hoppas på det bästa? Sen såg jag att du skulle fixa rosten på motorhuven. Motorhuv och tak på Z4 Coupe är av aluminium, men det kan ju oxidera ändå. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Kan tänkas, men jag har M Ratten i min. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Tackar för svaren! Ratten var det ju synd på, beställde ny förra helgen. Men om det går i stöpet hör jag av mig, tack!
Är de så känsliga motorerna? Är kanske bortskämd med orenoverade 2-litersmotorer med mer pulver som glatt gör banträffar vid 27000mil. Mats; tack, hade som du kanske minns en vinterbilsbudget (118d) som snabbt styrdes över när förutsättningarna s.a.s ändrades.. Man får passa på i sportbils-lågkonjuktur! Iden var faktiskt Mattsons.. Sen hade väl denna gärna fått vara silver. Och med färre mil, but what can you do.. Det finns inte så många. Hade Fiat Coupen fortfarande funnits kvar är det ingen tvekan om vilken bil jag hade valt, det kan jag ju säga. |
||||
Känsliga är dom inte, men det är en "vanlig" felkälla. Högvarvande motorer är inte skonsamma mot vevstakslager. Det inte som en radfyra på 2 liter som varvar 6000 varv istället för 8000. Vissa behöver inte byta dom andra har mindre tur, vad det beror på vet jag inte. Det är ungefär som med vanos, vissa har tur andra inte. Det är bara att köra på så länge du sköter service och låter motorn bli genomvarm innan du varvar ur motorn. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Radfemma på 7000 annars var det rätt men visst den behöver inte varvas innan kraften kommer.
Menar du på allvar att jag skall börja med att riva motorn på en bil helt utan symptom på lagerskador? Om jag vill köra aktivt. För en gammal bilmekaniker som skruvat sina bilar sen 92 låter det en smula barockt. Don't fix what ain't broken.. Att man inte gasar innan det är varmt är grundregeln nr1, framförallt för italienska maskiner. Har nu varit till UPS och hämtat paket. Ny originalratt can't beat the feeling! 4900kr på ebay. Kanske klär om den gamla till mocka. Nån som har tips på bra hantverkare? |
||||
Puuhhh, det finns en tråd till att läsa . Skall bli kul att följa dina äventyr med denna för det verkar som du vet hur man använder bilen för att få maximal livskvalite
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Jaha, den varvade så pass ändå. Nej, jag undrade bara hur dina tankar gick. Det är lätt att haka på paranoidtåget när det handlar om S54 och vanos samt vevstakslager. Jag är på din sida, don't fix what ain't broken. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Edvin; haha tack ska du ha!
André: Ok då är jag med jo jag har verkligen försökt hitta fel på denna m tanke på miltalet, men alla tecken verkar tyda på att den i grunden är frisk. Ett svagt skrammel visade sig vara lös värmeplåt, hasplåten var lite spräckt (halkat av banan?) men den fick jag ny från Häggenäs på garantin. Stämmer det att våra motorer har modifierade/bättre vev+ramlager jämfört med tidigare versioner? Läste det någonstans. Kan för övrigt bara rekommendera Häggenäs i Hörby, klart över förväntan! Ärliga och schyssta, kul när man som jag har låga förväntningar på bilfirmor i allmänhet. |
||||
Eftersom det var den sista versionen av S54 som hamnade i våra bilar så har dom alla dom uppdaterade delarna. Men när det gäller vanos och vevlager så har Z4-ägare drabbats av det också, men känslan är att det är i mindre grad än E46 M3-ägare. Men jag tror att rädslan är överdriven överlag, det blir lätt mycket hausse på nätet.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Eftersom jag ännu använt bilen begränsat undrar jag vad andra E86-förare har att säga om väghållningen. Har läst att graden av understyrning bilen dras med (den har jag redan känt av i en blöt korsning bl.a..) beror delvis på Bak: för hårda fjädrar, för mkt toe, för mkt camber - Fram: för mjuka fjädrar, för lite camber. Även originaldäcken (Continental) får sig en känga.
Tänker bl.a på denna tråd på Pistonheads och svaret ungefär mitt i, som ett svar på Chris Harris kritik: http://www.pistonheads.com/gassing/t Baserat på sån utsago allena skulle man tro att det räcker att köpa ett par Eibach framfjädrar 20mm och ställa cambern fram, och vara halvvägs hemma.. Men vad säger ni som provat, André kanske..? Stämmer ens utlåtandet om väghållningen? Ursäkta att jag funderar efter att ha just köpt bilen men det är ju kul! |
||||
Japp: http://www.ebay.com/usr/ledermanz Köpte en alcantara-ratt till brux-pulkan. Supernöjd med den riktigt bra kvalitén. Vet andra som också köpt och är lika nöjda. Antingen så skickar man dit sin egen och får tillbaks den på två veckor eller så köper man en komplett. Rekommenderas till 100%. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
I teorin så borde du gå mot mjukare framfjädrar/krängare eller hårdare bakfjädrar/krängare för att få bort understyrning?
Cambern justeras för att maximera greppet/slitaget (påverkas av hur mycket bilen kränger), inte balansen, iaf inte på en banbil. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Du behöver inte byta lager för guds skull, det gör man inte på en standard maskin i en standard bil.
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Tack, det stämmer ju.. Haha. Grövre krängare bak gav mindre understyrning på Fiaten.
Vad har då Z4-ägare gjort är frågan. Negativ camber fram brukar iaf ge effekt i första bästa rondell enl mina erfarenheter..
Tack! Precis det svar jag hoppades på! |
||||
Vad du ska göra för att bli kvitt den lilla understyrningen som finns vet jag inte, jag har inte tillräckligt med kunskap om det. Men jag kan rekommendera ett form där det diskuteras enbart Z4 relaterade ämnen. Det enda jag har gjort är att byta till coilovers på min bil, men den är ingen banbil heller även om säkert inte skulle göra bort sig helt. http://www.zpost.com/forums/index.php _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Jag har en Z4M coupé. Är med i senaste bilsport. Har bytt bussningar, chassi, mera camber med mera. Man kan ladda riktigt hårt in i en kurva och bilen styr in fint. Kommer man för fort så släpper det fint på alla 4. Men det förutsätter att man åker på bana och kör fort. I en korsning på stan har jag inte testat att köra fort.
Hör av dig om du behöver få ordning på bilen så kan vi nog hjälpa dig med det mesta. Med vänlig hälsning Samuel |
||||
Grattis till köpet, Per.
Är också på jakt efter en Z4M Coupé, men det verkar som jag får nöja mej med en 3.0si, som jag har på G. Z4M verkar vara minsta sagt svåra att få tag på. Nån här som är sugen att sälja/kan tipsa om en i bra skick? Henrik - Om du ska sälja bakstötfångaren, så kan jag vara intresserad snart (ahh ser att det inte var en M i grunden) :-) Rätt ratt har bilen redan. //Lasse _________________ Lasse Eklund - Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS - BMW Z4M Coupe '07. BMWCS |
||||
Tack för svaren (skillnaden i trafik på detta forum mellan olika märken är inget mindre än förbluffande.. )
Samuel; var tvungen att köpa blaskan när jag såg din vita springare på framsidan! Första gången på säkert 10år jag köpte en Bilsport. Men kul sammandrag av teorierna och ett jäkla trevligt ställe att jobba på kan jag tänka mig, Millway..? Är helt med dig där, i stan bör man ta det lugnt! Lasse, har du kikat på den där Schnitzerbilen på Blocket? De kan tydligen plocka av den där fula spoilern gratis. Har i förrgår beställt dessa grejer, nästan gratis: (M-ägare kan lista ut varför!) |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4M Coupe -06 | << 1, 2, 3, ... 28, 29, 30 >> 47 besök senaste veckan (180502 totalt) |