Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster NA -02 konverterad till TURBO | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (44999 totalt) |
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||
|
||
oj, här är man med på vad som händer...
Jag har förberett mig genom att göra ett word-dokument. Går det att klistra in? (tror inte det) Det här blir mest en översikt med bilder på lösningar och delar av bygget då jag inte planerade för denna tråd från början... En original Speedster så när som på fälgarna som jag redan har hunnit byta innan första bilden: Sedan börjar det: Närmast lite lättare förbättringar, sedan försök till turbokonvertering (finns inte med i bilder men ger avtryck i kunskaper som används till fortsättningen) och sedan en riktig ombyggnad med ombyggd motor med förutsättningar så det räcker. Fyrpunktsbälten: Dags att byta ok och skivor fram till 330x28 (Standard 288): Så här ser bromsarna ut bakom Rial fälgarna som håller måtten 17x8 fram och 17x9 bak (R888): Bromskraftfördelare och stålomspunna bromsslangar: Har bytt bilens original dämpare och fjädrar till Spax dämpare med fjädrar avsedd för bilmodellen, en ställskruv, nu köpt många olika fjädrar och testar fram hårdare fjädrar, nu kan jag "lätt" justera bilens uppförande med ställskruvarna: Förstärkningsstag och nya toe-stag bak: Motor ur (första gången): Så blev det en diff från Quaife: Lättat svänghjul och ny koppling: Nytt insug från 2,4 liters motorn: Ny kraftigare krängningshämmare fram med nya fästen utan flex (detta är den gamla): Sedan blev det lite fix med att göra en splitter: Vingen är hemtagen från APR Racing (GTC-200), bilden från Sviestad: och det stora jobbet, turbokonverteringen, egenhändigt svetsat grenrör med uttag för avgastemperatur sensor, wastegate, 100cells kat, kör utan ljuddämpare, Mithusbishi TD04 med 16T kompressor: Catch för vevhusventilation: Trångt i garaget: Motor nedmontering: Det blir bra med plats när den är ur men vänta bara: Nyborrat och nya kolvar med standardkomp (10:1): H-stakar (standard längd) med kolvar: Frästa och förstorade ventilsäten (0,5mm), nya ventiler, planslipad, hårdare ventilfjädrar och nya kammar: Motorn byggs ihop: ARP bultar dragna efter alla konstens regler: [ Pumpen till charge cooler systemet, vilket slit och få dit slangarna som skall fram till kylaren: Laddtrycksreglering (Saab): Tryckregulator till bensin bytt till en progressiv med början på 3,5 bar: Injektorerna bytta till "Gröna" som bland annat sitter i 9-3 Aero: Fuel injectors, B207R Type Siemens, colour green Style 2 hole Resistance 12 ohm Flow capacity 360cc Motorcykel är också underhållning, min 1000cc: Nytt tryckrör: oljetrycksgivaren sitter på plats, man ser också en skymt av den nya vattenpumpen, som har ett kraftigare hus samt impeller i metall, och wastegaten: on display: Ny Sinterkoppling med hårdare tryckplatta och ny slavcylinder monterat: också blev det lite special... vatten/etanol under högtryck (13,8 bar) in i insugsröret, behållare i rostfri tunnplåt som rymmer sex liter med nivågivare, blandar vatten och etanol: Här ser man vatten/etanol spridaren i insugsröret, innan spjällhuset, man ser även blow-off ventilen och vakuum-stationen: Filter till vatten/etanol blandningen: Nivågivaren till vattenbehållaren: Placering av vattenbehållaren blev höger sida, finns ingen plats på andra sidan för där sitter charge coolern: också blev det spjällhuset från Speedster Turbo, fungerar utmärkt: Civinco BG500: Nu är det trångt: Avgassystemet: Så här ser den ut i skrivande stund. Färdig för besiktning (tid bokad): Nya spridarna kom idag (Delphi 550cc/3bar: Så var är gjort? Chassi: Dämpare och fjädring från SPAX (RSX590) Fjädrar (köpte 6 set för utprovning) använder fram 450 lbs och bak 550 lbs (Rallydesign) Hårdare krängningshämmare (Plans Motorsport) Bussningar till A-armarna Powerflex polyurethane (Plans Motorsport) Dämpningen i motorfästena kompletterade med Powerflex inserts för mindre rörelse (Moto-build Racing) Förstärkningsstag mellan nere A-armarna bak (Muncher på forumet) "Toestag" bytta till kraftigare (Muncher på forumet) Starkare bultar som fixerar A-armarna till uprights Hjul: Fälgar Rial GTR (8x17 och 9x17) (Vx-performance) Däck Toyo R888 (214/45 och 235/40) Bromsar: Fram: AP Racing ok CP5200, skivor 330x28, alu-bells ritade av mig monteringdetaljer framtagna av mig (ISA-Racing) Bak: Standard, med andra bromsbelägg, än så länge (har andra delar liggandes men behöver en uprightlösning, 4-kolvs ok från Porsche Boxter skall gå ihop med 295x25 (Rallyshop) med egenritade alu-bells och Ferrodo bromsbelägg DS2500) Bromskraftfördelare från AP-Racing CP3550-14 (ISA-Racing) Bromsvätska AP-Racing PRF660 (KH Motorsport) Stålomspunna bromsslangar från NBM Hydraulic Mätare: olika (tyvärr) AFR med Bosch bredbandslambda från AEM (AEMpower) oljetryck från Stack (Köpt hos TrendAB) Avgastemperatur (elektronisk) från Prosport ( Prosportgauges) Laddtrycksmätare (elektronisk) från Prosport ( Prosportgauges) Vx-låda: Queifa diff (Chris Astley Motorsport) Motorn är en NA 2,2L Ecotec (standard i massor av olika bilmodeller och trimmas friskt i USA) Borrning av blocket (TrendAB) Fräsning av ventilsäten (TrendAB) Planing av topp (TrendAB) Hårdare ventilfjädrar (TrendAB) Ventiler i överdimension 0,5mm (Allecotec) ARP bultar till montering av toppen 2,4 liter insugsgrenrör (Courtney Sport) Spjällhus, Speedster Turbo org. (Rockauto) Sinterkoppling med tillhörande tryckplatta och slavcylinder från Sachs (VX Performance) Balansaxlar borttagna med en lösning från Level Zero (Level Zero motorsport) Kamaxlar bytta mot "Triflow kammar" (Level Zero motorsport) Kamkedjan bytt inklusive större oljespridarmunstycke Kylfläkt Spal (TrendAB) Spridare Delphi 550 (FivOMotorsport) Laddtrycksventil (SAAB T7) Kolvar från Wiseco 10:1 + 0,2 (CI Motorsports) H-stakar från Eagle, standardlängd (CI Motorsports) Wastegate från Tial 38mm med 0,5 bar fjäder (Em-Racing) Charge cooler Charge cooler pump, Bosch pump avsedd för ändamålet Charge cooler kylare (Bilkyl Specialisten) Tryckrör I rostfritt, bockat enligt mina ritningar (Hansen Racing) Expansionstank till Charge cooler (Volvo) Vakuumstation NUKE (TrendAB) Catchtank Forger Motorsport (Street Performance) Silikonslangar (do88) Blow-off ventil Tial 50mm EGR-Cheater Fjädrar till Blow-off ventil (GIK Turboteknik) Tändstift HKS Iridium/Platina Super Fire Racing HR8 Long Range EVo IX (JRM-Racing) Vatten/etanol-injektionssystem till insuget, Coolingmist Stage 1 200psi (Coolingmist) Rostfri plåt och bock till vattentanken till injektionssystemet (agantallservice) Givare och diod till nivåvakten i vattentanken (ELFA) Turbo Mitsubishi TD04/16T, sitter i Volvo Grenrör/Avgassystem egenhändigt svetsat Katalysator 100cell (EXD Custom) Tryckregulator till bensinen Vattenpump bytt till en kraftigare ARP-bultar till H-stakar och topp Elektronik: original ECU Civinco BC500G3 (Erhållit hjälp med en specialskriven algoritm för org. MAP-sensor) Inkoppling av BC500 mellan original elektroniken och ingående komponenter Utöver ECU styrning av kylfläkt även manuell Separat styrning av charge cooler Nivåvakt till vatteninsprutningen Annat: Växelspaksknopp Momo Race, skön att hålla i ( Dan Mobility) Växlingsindikator från Bits Racing RESL10003, liten och smidig (Bits Racing) Besiktigad som ombyggt fordon Framruta bytt till en med svart "rutram" Värmebandage (Dalhems) Fyrpunktsbälte Splitter fram Diffusor bak (Jimsan) Isolering av motorrum och turbo (Karnag) _________________ Mikael Ankler Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002 |
||
Ja det skall bli roligt, har inte sett ditt nya åk köra fullt ännu.. _________________ Mikael Ankler Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002 |
||
Tack! Vore skönt om det dungerar som det skall nu. Är körklar och väntar på att snön skall försvinna Allt bra därhemma? _________________ Mikael Ankler Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002 |
||
Ja jag vet Får dock göra om konstruktionen av grenrör, en större turbo får inte plats, det är trångt... om det blir så att jag skall gå vidare så tänker jag att lösningen får bli en kopia av Badstergrabbarnas. Ta bort bagageutrymmet och ha raka rör ut till en kollektor. Då behövs nytt avgassystem också men det är ju ett mindre bekymmer När jag tänker efter så har vi bränslepump och spridare också, så det blir ju en del _________________ Mikael Ankler Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002 |
||
Baljan måste bort, visst. Men tänk så mycket plats du får till "mer motor". Du har flänsen klar. I princip raka rör och kollektor går att köpa färdig. Så grenröret är inget problem. 788cc spridare har jag jäkligt billigt till dig, bränslepump finns ju hos EXD billigt. Finns tid så finns effekten runt hörnet.
_________________ Mathias Lövdblad |
||
Ja det är lockande men det får i så fall bli till nästa säsong, nu vill jag se att allt fungerar som det skall. Det har inte varit så mycket körande som jag önskat sista tiden _________________ Mikael Ankler Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002 |
||
Nu när Turbo2 tryckte på lite om spridare osv. så kände jag att jag skulle ta tag i min gnagande oro för att de valda spridarna skulle bottna och köpt 550cc (vid 3bar) med standard kontakt Delphi Multec II, svårt att hitta. Tror att avvägningen av storlek vs max hk blir bra (med säkerhetsmarginal). Så nu väntar jag på leverans .
Nu har jag också fått höra att en linjär FPR är att föredra så jag letar efter en sådan som passar till spridarröret. Får se vad jag hittar, tänker mig en som ger 4bar. _________________ Mikael Ankler Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002 |
||
_________________ Mikael Ankler Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002 |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster NA -02 konverterad till TURBO | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (44999 totalt) |