Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Abuse understeer - vilka banors kurvor är troligast? | 9875 besök totalt |
Som vi snackat om tidigare så är ju ett vanligt fel att man går in för fort i en kurva och får understyrning. Förstagångsbesökare på bana tror då ofta att det är bilen som är taskig och börjar tänka massa på ombyggnation osv. Jag har namngett det här till "abuse understeer". Dvs förarmisstagsgenererad understyrning. Ungefär samma sak (fast tvärtom) som att man tror att en Volvo 240 är överstyrd bara för att man gasar för mycket på grusvägen... dvs "power oversteer".
Hursomhelst, misstaget är lätt att göra (att vara lite för het på gröten in i en kurva) och jag klurade lite på vilka kurvor ni tycker det är lätt hänt att man går in lite för fort i. Utan att ha funderat allt för länge som kommer jag att tänka på dessa ställen där jag tycker det är lätt hänt att överköra lite och få understyrning: - ingången till kurvan som leder ut på rakan på Kinnekulle - kurvan (tvära "hörnan") som leder ut på banan igen efter rondellkörandet på Sviestad - första ingången till Parisen efter den lilla rakan på Mantorp In i esset på Sviestad är det lätt man kommer lite för fort men det brukar istället ge många överstyrning istället för understyrning... ibland riktigt spektaktulär överstyrning _________________ Magnus Thomé |
||||
Kurvan ut på depå-rakan på anderstorp är klassisk med.... Och ofta slutar det med bakhjulen utanför kanten och sen vändning in muren....... AL's lilla saab bland annat förra året (fast inte med AL bakom ratten förståss)
|
||||
Håller verkligen med! Det är så svårt att hinna med allt när man kommer ut ur kurvan, fullt spett på den korta rakan, lägga sig till höger, bromsa, växla ner... Ofta var jag inte 100% klar med hela listan av saker att göra när det var dags för turn-in _________________ Magnus Thomé |
||||
Den där känner jag igen... Det är ju så kul att stå på genom vänstern (på fel sida av rondellen), speciellt om man jagar någon. Fullt på trean, man åker på sig våldsamt fram mot "tvära hörnan" och lägger om alldeles för mycket och framdäcken raderar mot underlaget. Den man just åkt i kapp försvinner i fjärran medans man kämpar med hjulspinn och vänsterhjulen på gräset ut från "tvära hörnan". Klockren "Abuse Understeer". |
||||
Har vi inte snackat om den förut? Jag har inte problem med den iaf... _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag känner igen din beskrivning alltför väl (fast jag slipper grepproblemet med fullgas ut ur svängen ändå med RWD, men det kanske beror på att jag håller mig till asfalten istället för gräset ) _________________ Magnus Thomé |
||||
Har ju inte kört sådar jättemånga varv på Sviestad, så på gräset har jag faktiskt bara hamnat någon enstaka gång. Det är ju just när jag "kommit in" alldeles för fort och försöker rädda kvar bilen på det svarta som jag "råkar" tvinga fram understyrningen. > om man är lite kall och släpper ut bilen mer i utgången kanske det funkar bättre. (fast där är det väl en djup grop som hjulen smäller ner i förstås) Abuse Understeer... Vilket schysst begrepp förresten. Är det vedertaget eller har du uppfunnit det, Magnus? |
||||
Hittade på det i någon tråd här på Rejsa för ett bra tag sen... _________________ Magnus Thomé |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Kanske det, jag kommer in för fort säkert varannan gång. _________________ bmw bmwsson |
||||
Hårnålen i norra delen på Gotland Ring är knepig. Inbromsning i lätt utförsbacke och sedan tror man att det är en 90 grader höger som följer när den i själva verket är närmare 180...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
På mittsverige banan efter chikanen (S:et?) så 'r det väldigt lätt att få detta phenomen då det lutar bra framåt och man får viktförskjutning framåt.. aldrig nån fara då man har hög fart men det stjäl ofta mkt i topphastighet på rakan och stjäl tyvärr då även tid! + att man håller ju inte så fin linje då man gått in lite för fort! I övrigt är det bara Massive übersteer som gäller på den banan om man kliver på för mycke
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Jag råkade ut för detta fenomen (det kan ju inte vara mitt fel så jag kallar det så ) i bergskurvan på Sviestad. Alltså den efter fartböjen som normalt bara mc-förarna använder.
_________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
får väl lägga till den ombyggda gamla hårnålen på sturup också då.... efter krönet och högerknycken så är där nu en lång vänster innan gamla depårakan, även där har jag problem med abuse understeer.
främst i ingången då man har ganska hög fart ner från krönet, inte vill bromsa allt för mycket in i högerknycken och sen får jag väldigt konstig ingång i vänstern med något för hög fart. Några tips? _________________ Pontus Fyhr |
||||
Bump! Igen!
Var klantar jag till det oftast fortfarande och hamnar i abuse understeer... njaaa... När man lämnar rondellpartiet på Sviestad som vi snackar om längre upp är det fortfarande lätt hänt att det blir lite abuse understeer... Jag brukar säga att jag på bankörningarna gärna kör fort men inte har bråttom. Men just där verkar jag få lite bråttom ändå Och ibland går det nog lite för fort in i: "nya trösen" på Gelleråsen, hårnålen på Mantorp och kurvan ut på rakan på Kinnekulle när jag bromsat lite för sent och säger "äh, får väl svänga in ändå" _________________ Magnus Thomé |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Abuse understeer - vilka banors kurvor är troligast? | 9875 besök totalt |