Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Fastsättning 4-6-punktsbälte | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 16 besök senaste veckan (135144 totalt) |
[/img] |
||||||||
JP har antagligen beskrivit det bästa sättet att montera et 4-p bältet men faktum är att ett 4p-bälte i det flesta fall är sämre än ett vanligt 3p-bälte. Sök på forumet och du skola finna!
nygge, ska du byta bältet så använd 6p-bälte så slipper du underglidning och att endast (i bästa fall) leva med stomipåse och flytande föda för resten av livet, i händelse av en rejäl frontalkrock. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||||
Helt rätt, 4-p bälte är en mycket dålig lösning. Men frågan gällde vinkel för höftbälten, och det är samma för 4, 5, 6, 7, 8 och 9-punkt. Skissen visar hur det skall se ut.
Enda gången ett 4-p fungerar är om man har en djupt skålad stol som förhindrar framåtglidning...om inte är ett 3-punkt bättre. Det bästa vi har på marknaden i dag är 7-punkt, fungerar avsevärt bättre än 6-punkt vid rullningar.
|
||||||||
_________________ Johan Lekås |
||||||||
Här får du lite mer detalj-info.
:-)
|
||||||||
Fyller på med en fråga.
Har tänkt sätta in stol och bälte i bilen i vinter, dock ingen bur. Såg i en m3 e46 på mantorp att han hade så att hans bälte var "i klickat" i bältes fästena bak? (konstig/komplicerad förklaring? ) Finns det några nackdelar med detta? Sen den viktigaste frågan, vart kan man få tag i dessa? Dum som man e så frågade jag ju självklart inte killen som hade detta utan tänkt bara "smart lösning, det ska jag ha" |
||||||||
Kika här:
http://www.schrothracing.com/store/T /JP ä
|
||||||||
Kanon!
Ska bli skojj att se hur dessa fungerar
|
||||||||
Schroth gör bra prylar, dom har koll så du behöver inte oroa dig :-)
|
||||||||
Ska 7-punktsbälte monteras med punkt 6 & 7 monterade i stolsitsen? Se länk. Om så är fallet vilka FIA-godkända stolar och bälten finns att tillgå? Hur ska ett 7-punktsbälte monteras för att det ska fungera optimalt? _________________ BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo+ -08 - skrytbilen |
||||||||
Racetech är den enda tillverkaren av FIA-stolar som säljer stolar förberedda för 7-punkts bälten. http://www.racetech.co.nz/racetech.s
Det du ser i din länk är SFI-stolar som är platsbyggda i fordonet. FIA stolar rent generell håller relativt dålig standard sett ur förarens säkerhets-synvinkel. Stolarna byggs utifrån en specifikation som är gammal och inte tar hänsyn till hur bälten och bältesvinklar skall vara i förhållande till kroppen för att fungera optimalt. Det finns dock vissa sk Advanced Seats (FIA 2009) som är hyffsat bra, men då drar dom iväg rejält i pris också. Jag anser att en stol skall vara i rätt rygg-längd/bredd, bältet skall INTE avlastas på någon kant/genomföring och att 5, 6 och 7-punkt skall kunna monteras 20 grader bakåt/framåt för rätt funktion. Samt att stolen skall bultas i basen samt ryggstödet bultas mot buren.
|
||||||||
Har du några tips på lämplig stol/stolstillverkare (till rimligt pris) som uppfyller dina krav nedan om jag tänkt använda 7-punktsbälte i standardbil (BMW 323ti) med skruvbur?
Målet är att sitta så säkert och bekvämt som möjligt oavsett klassificering. Vad menar du med "stolen skall bultas i basen"?
_________________ BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo+ -08 - skrytbilen |
||||||||
Bultas i basen är samma som de infästningsplattor man bultar mot sittytan.
Jag vet faktiskt inte vad som erbjuds ute på marknaden, men det jag vet är att Racetech har den lösning som vi bältestillverkare gillar.
|
||||||||
_________________ Sir Timothy Tréville |
||||||||
vilka tillverkare gör bra prylar eller om du hellre vill, dom man INTE ska köpa? _________________ Tackar för all hjälp! Anders Hellberg De Tomaso Pantera GR3 -75 Ford Capri 2.0 -77 Volvo PV 544 -58 Tack för hjälpen! www.mrtuning.se |
||||||||
Jag insåg att det nog riskerar att bli lite väl tight mellan stol och bältessträva (<100mm) för att få plats med justerplattan och bältesplattan som man krokar i öglan på buren. Funderar därför på att dra bältena direkt runt buren för att spara några centimetrar (bältesplattan) och därmed även skippa skruvhål för bältesöglan. Det innebär att jag alltså behöver ett litet stopp på varje sida om bältet för att det inte ska kasa i sidled? Alla bälten borde kunna monteras wrap around, va? Dvs jag begränsar mig inte till ett litet urval plötsligt? |
||||||||
Det är bara bälten med fastsydda krokar/öglor som blir jobbiga (men det finns det väl inga som är på axelbanden ?) |
||||||||
MEN! Om du inte har bur i bilen och använder 4/6 punktsbälten, borde resultera i hyffsad nackvridning vid en ev. rullning när taket slår in utan en huvudbåge? Eftersom kroppen sitter där den sitter.. MVH Sporre _________________ Charles Sporre |
||||||||
Nybörjarsvängåkaforum Fastsättning 4-6-punktsbälte | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 16 besök senaste veckan (135144 totalt) |