Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? "Filling the circle" - Hur din traction circle ska se ut! | 1 besök senaste veckan (11240 totalt) |
http://www.temporal.com.au/ggdiag.ht
Jomensåärdet, det ska inte se ut som ett T. Kul grej är att jag lärde mig om det här om hur linjerna i din traction circle ska se ut i simracing med Grand Prix Legends som det finns bra köranalysprogram till Minns att Jonas Jarlmark - på seminariet vi hade i vintras - sa att traction circle inte var så värdefullt, han tittade heller på de två G-graferna över tid ihop med hastighetsgraf osv. Men jag gillar traction circle OM det är dragna linjer och inte bara massa lösa prickar som ett moln. Och OM man kan välja ut segment på banan och se linjen i traction circle bara för det segmentet. Och OM det inte är för mycket brus i datat. YMMV _________________ Magnus Thomé |
||
Ser den ut som ett T så bromsar man inte in i kurvorna öht och tappar tid, men det är en bra startpunkt tills man har lärt sig träffa apex och bromsa i rätt tidpunkt. Problemet är bara att Performanceboxen inte har accelerometrar utan räknar ut g krafterna ifrån GPS koordinaterna så den datan blir ordentligt brusig. Man behöver en logger med accelerometrar som en Race Technology DL1:a. Ett annat problem är hur man ska förbättra sin körning när många arrangörer förbjuder loggning och tidtagning... _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Jag slutade att läsa där. Dessutom vet jag inga bilar som har samma G-potential i broms som i sväng men OK, principiellt så... För övrigt klarar DL-1 allt det du efterfrågar, Magnus. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Så här kan det se ut ifrån en DL1-a.
Jag gjorde en snabb koll från mitt senaste besök i Sala när jag fick låna en DL1-a. Lägg inte för mycket vikt på resultaten, det var extremt halt, regn och 8-10 plusgrader. Fyra varv har jag jämfört, punkterna i grafen är bara splittar och start/slut på varv. Hårkorsen är bara en vald jämförelsepunkt. Man kan i alla fall se aktuell g-kraft hela tiden och inte som en massa punkter. Sen kan man väl konstatera att om man får en diamantlik cirkel så har man legat på gränsen vad bilen klarar men man har för lite motoreffekt, man vill ju ha lika hög g-kraft vid acc som vid broms, eller hur ?? Jag ska ha en DL1:a, så är det bara..... |
||
DL1'an är skitkul!
Såhär ser tre varv på Sviestad ut för mig. Behöver nog mer effekt och ABS/bättre bromsfot för att få en jämnare cirkel. Blir lite plottrigt, jag brukar mest kolla sektor för sektor när jag tittar på friktionscirkel. Ett pass på Sala... Klart du ska ha en DL1'a! _________________ |
||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? "Filling the circle" - Hur din traction circle ska se ut! | 1 besök senaste veckan (11240 totalt) |