Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Upprop för Anderstorp motorbana. | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 19, 20, 21 >> 131 besök senaste veckan (106323 totalt) |
Hopplöst...! Det är ju en historisk MOTORBANA från 70-talet herregud?! Den borde väl K-märkas som alla andra historiska byggnader som är värda att bevara?
Berätta gärna vad ni tycker till miljöchefen i Gislaveds kommun. Citat: Det finns det ingen som vill att banan ska stängas. Jag har aldrig hört någon uttrycka något sådant. Men tillstånd ska följas, säger Lasse Arnesson. Mail: lars.arnesson@gislaved.se eller Telefon: 0371-813 91 _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||||
_________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||||||||
Däremot kan det vara svårt att ha nåt annat än cykeltävlingar på övrig tid (utan publik förstås, sånt låter ju). Det mest långsiktiga vore att få Motorbanorns buller att bli hanterat på samma vis som buller från väg (dvs 30db (om jag minns rätt) på insidan bostad, som ju kan dämpas med fönster etc). Att det klassas som industribuller (max 65dB peak vid närmaste husknut i riktlinjerna) gör ju att det hanteras annorlunda än fotbollsarenor, flygplatser etc (som ofta har tidsaspekt med i gränsvärdena, dvs dygnssumma eller så). Räkna bullerminuter per vecka utslaget på året... |
||||||||||
Det finns ju ett förslag om att reglerna ska samordnas så att byggreglerna blir identiska med de regler naturvårdsverket utgår ifrån. Elle snarare det omvända.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||||||
Jag tänker genast: "Nu har SBF en chans att visa att de förtjänar våra licenspengar!". SBF skrev ju i sina nya mål att det är ytterst viktigt att de syns mer i media samt något i stil med att "ta aktiv del i debatten om motorsportens i Sverige". Jag kommer inte ihåg exakt vad det stod.
Nu har de ju en klockren chans! De kommer garanterat att skrida till handling, stödja Anderstorps Motorbana, debatera med kommunen, slå på den stora mediatrumman och kämpa för svensk motorsport! Helt seriöst: Att en så stor del av den svenska motorsportens historia som Anderstorpsbanan måste stängas för tävlingar är ju patetiskt. Nu måste en reaktion från SBF komma, tydlig och stark. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||||
Säg vad du tycker till SBF. De lär väl knappast själva hinna reagera och agera innan mossen är nedlagd och bortglömd. De (om någon) borde ju vara intresserade av att det bedrivs aktivitet på anläggningarna runt om i landet? Annars kan de väl snart packa ihop och gå hem. mailbox@sbf.se http://www.sbf.se/info/kontakt/ _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||||
Eftersom jag alltid säger samma sak, så klipper jag in från en annan tråd
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Per Ferm |
||||||||||
Har förstått det som han bor i Klo, nordväst om banan. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||||
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||||
Om det är huset som ligger närmast så blir det svårt att göra något utan omfattande bullervallar. Och då pratar jag om något som liknar betongmuren mellan Israel och Palestina. Är det något av de andra husen och de inte står som ägare till jordbruksmarken så finns där betydlig större förutsättningar. Det man kan göra då är att sätta upp bullerdämpande plank i närheten av fasaderna. Det blir ju inte snyggt men så länge det inte står på deras mark och det är bullerdämpande åtgärd för deras skull kan de troligen inte klaga så mycket. Ju fulare det är desto större incitament är det för att man inte får fler klagomål.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||||||
Detta står på Gislaveds kommuns hemsida.
GISLAVEDS KOMMUN POSITIVA TILL MOTORBANAN Det har de senaste dagarna framkommit i olika medier att Gislaveds kommun skulle vara negativt inställda till motorbanan i Anderstorp. Därför vill kommunens båda kommunalråd Niclas Palmgren (M) och Marie Johansson (S) göra följande uttalande: "Vi och kommunledningen är mycket positivt inställda till motorbanan i Anderstorp och vill verkligen att det skall bedrivas verksamhet där - vi gör allt för att det skall utvecklas än mer och det skall vara mycket verksamhet där även i framtiden. Anderstorp Motorbana är väldigt viktig för Gislaveds kommun." Kort resumé om vad som har hänt Bullernivån vid motorbanan har överskridits. Det tvingar bygg- och miljömyndigheten till polisanmälan, eftersom man har haft bullernivå över den gräns som tillståndet tillåter. När en myndighetsperson upptäcker en överträdelse av ett tillstånd så måste den, enligt miljöbalken polisanmäla denna överträdelse. Det är sedan upp till polisen att utreda hur de vill gå vidare med ärendet. Det är alltså inget kommunalt politiskt beslut bakom denna typ av polisanmälaningar. Senast ändrad: 2013-10-24 av Peter Dallmann _________________ Bo Palmquist |
||||||||||
Den beryktade personen kan du glömma det är sedan länge överspelat det ligger i dag på länsstyrelse nivå och det som hänt nu är att kommunen ser till att följa de direktiv dom fått där ifrån. Så skall du handgripligt göra något så är det länsstyrelsen du får ge dig på. Det ligger väl i nivå med revolution, alltså att byta ut hela styrsystemet Sverige. Att sedan det är SBF saktionerad tävling den ena av de två polisanmälningarna gäller kan man ju ha åsikter om. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||||
Precis, miljö- och byggmyndigheten (eller nämnden) måste anmäla, även om man helst skulle låta bli. Skulle det komma fram att nämnden inte har anmält, ja då blir konsekvenserna inte trevliga...
I flera fall har vi på vårt kontor där jag jobbar tvingats anmäla vår tekniska förvaltning och dennes nämnd t.ex. för att vissa värden överskrids. Så fungerar vår lagstiftning. Är vi t.ex. emot vår VA-avdelning bara för att de släpper ut några procent för mycket av ett ämne och vi råkar vara tillsynsmyndighet? Nej. Jag ser att namn inom Gislaveds kommun sprids, och jag hoppas innerligt att alla som skriver till bygg- och miljöchefen åtminstone håller en någorlunda god ton och framför sina synpunkter sakligt (glöm inte att kontakta länsstyrelsen också ). Att gå hårt på en tjänsteman och ge denne skulden för hur vår lagstiftning är utformad gör ingen glad. I värsta fall får man bygg- och miljömyndigheten i Gislaved emot sig "eftersom bilfolket är ena tokstollar", och hur bra är det? Myndighetsutövning är inte lätt!! Och jag hoppas heller inte att någon ens tänker tanken på att ta lagen i egna händer mot de som klagar. Ingen vinner på detta... Åtminstone inte i längden. Tro inte nu att jag är emot banan... Felet ligger i lagstiftningen och tillsåndsprövningen utifrån lagstiftningen. Och tillståndet handläggs som bekant av länsstyrelsen. Att det sedan finns privatpersoner som (ut)nyttjar sin demokratiska rättighet till fullo utifrån lagstiftning och tillstånd är ett annat kapitel. Hade kommunen inte anmält överskridet buller, ja då hade vi haft en tråkig process där de som gnäller får övertaget när kommunen (som vill ha banan) åker på en fet känga i domstol. Ingen kan tycka det är en bättre lösning. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||||||
Well, mätpunkterna måste väl finnas dokumenterade? Det finns ju inget som hindrar att någon sätter upp en traktoriserad flismaskin och kör med den samtidigt som det tävlas. Om det sker på egen mark. Och i närheten av mätpunkterna.
Om det finns annan laglig verksamhet som gör att bullret inte kan mätas från banan så kan man ju inte mäta. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||||||
Du behöver in te ta i så det räcker med en flaggstång med lina och lite blåst för att styra ut mätvärdena. Vad anbelangar flismaskin så sorterar den under industriell verksamhet. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||||
Även om den är temporärt uppställd? Är det inte snarast jordbruksverksamhet? Aja skitsamma. Det kan vara någon med grästrimmer, motorsåg, jojkande orienterare, skällande hundar eller vad tusan som helst. Dominerar störningarna mätningarna så kan de inte rimligtvis räknas. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||||||
Äh, vaffan. Nu kunde jag inte hålla mig längre utan bad Lars Arnesson att han skickade underlaget för polisanmälan och verksamhetstillståndet. Dessutom bad jag om förtydligande från Naturvårdsverket ang lite oklarheter i mätförfarandet vid bedömning av riktlinjerna. Jag återkommer.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||||||
Lars Arnesson är en rackare på att svara snabbt! Mindre än tio minuter efter jag skickade mitt mail hade jag det jag begärde. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||||||
Allmänt banåkaforum Upprop för Anderstorp motorbana. | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 19, 20, 21 >> 131 besök senaste veckan (106323 totalt) |