Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Upprop för Anderstorp motorbana. | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21 >> 136 besök senaste veckan (106332 totalt) |
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Bosse, det fallerar bara på punkt 2 och 4. Det absolut inget fel på överenskommen
mätmetod och utrustning, däremot är det tillämpningen som fallerar, katastrofalt. SLC har inga problem att köra med 90dB ibland, men det kräver ju en organisation som klarar av att koppla ihop orsak och verkan (lite färre lager underlättar). Visst kan man som tävlande dra nytta av gummitillämpning (man slipper ju ens försöka fixa vissa problem), men det är ju inte bra i längden. Och bullerdagarna på banorna räcker inte så långt för alla som vill köra, och det är svårt att garantera att man får köra bullerdagar alla tävlingshelger (tråkigt med en 95db och resten buller). |
||||||||
Punkt 1. Banorna mäter enligt egen utsago inte helt lika idag. (även om regelverket förutsätter det) Är dels en bekvämlighetsfråga, dels en utbildnings/kompetensfråga. Sedan så är vald mätmetod svår att göra helt generiskt vid alla banor. (men det får man nog tyvärr leva med) Punkt 3. Utrustningen är inte densamma över hela linjen. Det är inte heller specificerad i regelverket vilken utrustning som ska användas. (Så vitt jag kan läsa mig till, tvärt om antyder skrivningen att man kan använda flera olika typer och fabrikat, bara de kan mäta på fastslaget sätt.) Ett annat del problem att såväl myndigheter som SBF har en tilltro till dessa mätvärden som en exakt vetenskap, medan redan yttre förutsättningar av mindre art kan förändra mätresultatet högst avsevärt. Verklighet och teori möts inte alltid som ingenjörer och tekniker räknat ut det. Verkligheten har inte helst sällan en annan uppfattning än teoretikerna ;-) Det är ju kul för SLC att de kan köra med 90 dba. det hjälper dock inte förare av mer svårdämpade bilar i t.ex. historisk racing. Allt är inte små otrimmade Miator, även om det onekligen hade förenklat... ;-) Det är ärligt talat detta som jag har svårt för i ljuddebatten, man tar upp de lätta exemplen på att det inte är några problem. Enhetsklasser, standardbilar med moderat trimning etc. "Det är bara att kontakta Ferrita, så löser dom det" Med all respekt för kunnige och hjälpsamma Micke Ljungström och hans kompetenta gäng, men inte ens de kan skriva om fysikens lagar. Alltså är jag intresserad vad gör vi med de andra bilarna som inte har det lika lätt? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
svar på dina punkter är att 1) Alla banor ser inte lika ut därför går det inte att få samma förutsättning. Men ett flertal banor har ju idag en lika dan utrustning som sköts enligt din punkt 3. Denna utrustning lämnar en ljudgraf som som lagras och finns tillgänglig för kommun och dig. Det är idag inte kopplat till individ då det inte finns någon återkoppling till vem du är. Detta är på gång då transponder signalen troligtvis kommer att användas. Denna ljudgraf kan du få ut av banägaren. Denna utrustning kalibreras hela tiden och inte bara en gång om året. Sedan har vi ju möjligheten att dessa värden visas offentligt direkt men tror inte det är juridiskt hållbart för då finns risken att ni springer iväg och lämnar protest på era konkurrenter och det är väl inte en situation vi vill ha eller? 2) Med tanke på hur ni uppför er mot de funktionärer som fått i uppdrag att utföra dessa mätningar skall ni vara glada att det finns några funkisar överhuvudtaget men det finns ju specificerat hur det skall se ut när man mäter det är inte så svårt. Men ni vill ju inte följa dessa så varför det inte blir 100% rätt kanske inte hänger på SBF bara. För dewt är ju enkelt att sabotera dessa mätningar. För det är ju enkelt man bara ser till att hålla sig för nära mätaren det skall var tio meter till mätaren ja då lägger ni er på ett spår som ligger på fem-sju meter så gick den mätningen åt h-te. Sedan är det så att man kan inte mäta om bilarna ligger för när varann minst femtio meter i mellan bilarna annars får man överlagringseffekter, Ja vad händer då jo ni ser till att lägga er i röven på bilen framför. Ja där gick den mätningen åt h-te. Mätningen skall utföras under fullgas acceleration ja vad gör ni då jo då drar ni av två hundra varv precis vid mätaren ja så gick den mätningen åt h-te. Ser du ett mönster , sedan ställer man sig och skäller på funkisen att han inte gjort rätt men det är bara dig själv du har lurat för ljudet på anläggningens mätare har ju inte förändrats av ditt trixande mot SBF teknikern. Då kan man ju även fråga sig varför du vill ha just dina värden dom har du ändå påverkat så är ju ändå inte rätt. 3) Utrustningen kalibreras hela tiden (åtminstone gör jag och mina gubbar det) och ja det finns en tolerans i mätningarna det står på mätarens handlingar vilken tolerans det har, min mätare har 1,2 db a i tolerans men en gång till det är fortfarande anläggningens mätare som är bekymret då det är den som renderar straff från myndigheter ihop med deras egna och en gång till dessa mätare är inte ännu kopplade till individ utan värdet träffar banägaren ändå. 4) Varför gör ni inte så att ni ber arrangör om att få prova era bilar. tex börja träningen med att ge möjlighet att mäta under rätt förhållande då ni lägger er på rad med hundra meter i mellan , väljer ett spår där ni är tio meter från mätaren , att ni verkligen ger fullgas så kan ni mycket väl kan få ut era riktiga värden ? _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||
Bra skrivet Björn. Vet själv efter alla år som chef på Adam adam vilken maskning vissa bilar gör sen hör man dom på ut på flygrakan på ett annat varv. Punkt 4 som du skriver det skulle man kunna ta och lägga in obligatoriskt i varje rejs helg så är man av med problemet. Mvh: Andreas som var på Adam adam för massa årsen sedan mek i Keeper _________________ Andreas Hjalmarsson Ekehage |
||||||||
Men vänta nu - att skjuta över ansvaret på deltagarna för kontroll är inte rimligt.
Lite väl mycket konspiratörs-teorioer över att folk försöker fuska nu ? Ta av dem från banan om de håller på för mycket, det har arrangören all rätt att göra.Är det uppsåtligt är det ju inget snack om vad som gäller ? _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
Nu var det inte för att skjuta någon utan det var för att svara på frågan om att man vill ha veta var man ligger i värdet. Vad anbelangar konspiration så skall du veta att även de flesta funkisar är motormänniskor och vi hör om man släpper en aning på gasen eller väljer ett annat spår precis vid mätaren än det optimala. Ska vi nu dessutom få arga förare på oss att vi plockar av dem för dom väljer ett taskigt spår nej tack det räcker med allt skäll vi får vid omtalandet om ljudnivån. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||
Det handlar lite om att skjuta budbäraren...jag förstår att det inte är trevligt att få skit men samtidigt är det inte kul att få svartflagg som du kanske fått upptäcka. Ser fortfarande att folk tar det tyst på felställe, i fel forum...gnäll där det gör nytta, gnäll på sbf...dom satt i en fin arbetsgrupp och godtog dagens ljudkrav i stället för att kämpa öppet. Folk reagera och gnäll på förbundet i stället! Ensam är inte stark och ingen kan göra detta själv...få sbf att fatta de måste börja lobba för en rimlig ljudnivå! Förstår verkligen inte att folk bara accepterar saker för att sen rätta in sig i ledet..fuck PK! Och jag tyckte det var så klockrent med alla bilar är inte std miator *LOL* Jag får vira ljudämpare utanför karosslinjen för att ens landa på en rimlig ljudnivå...hmm 2 turbos, 2 kattar och minst 4 dämpare ska rymmas bak i porschen hmm hur fan nu det ska få plats. med separata wg då behövs det ännu mer. _________________ Pelle Persson |
||||||||
Om det är så illa som Björne påstår och detta gäller merparten av de aktiva så som antyds, (vilket jag inte tror är fallet i verkligheten, även om Björne upplever det så...) så saknas ju förutsättningarna för att hitta en gemensam lösning på problemet.
Och om mätmetoden är så lätt att sabotera, medvetet eller omedvetet, finns det väl alla anledning att fråga sig om den är optimal när det kommer till kritan? (sen kanske det är svårt att hitta någon bättre iofs) Beträffande likhet i mätningarna mellan banorna, så glöm det! (men förhoppningsvis mäts det någorlunda lika i en del fall) Bra att ni är noga med kalibreringen Björne, vet vi att det är så på övriga håll, eller tror vi? Apropå möjligheten vika ett inledande pass för ljudmätning är väl inte så dumt, men då kräver det ju att det finns utrymme i schemat för det och att man som förare kör "ärligt" för att det ska vara någon vits. Det vore kanske bättre om övergick till att köra timeattack, så är vi ju en och en på banan.... Men är det något fel med att man får sitt ljudprotokoll efter helgen, jag kan inte tro det. Om de aktiva har ansvaret, underlätta då för dem faktiskt vill ta sitt ansvar, så kanske det är färre som skäller på funktionärerna. (några hetsporrar kommer det alltid finnas, även bilsporten) Likväl som det alltid kommer att finnas smidiga funktionärer, liksom de som retar gallfeber på de aktiva. Det handlar om psykologi, kommunikation och beteendevetenskap, betydligt större utmaningen än de tekniska tvistefrågorna i sig.... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Om förutsättningen för tävlingens genomförande är att inte en enda väsnas mer än överenskommet och detta beivras stenhårt så blir det en ganska snabb anpassning, så länge som tävlingar av den typen är attraktiva för utövare. Visst finns det svårdämpade fall, och de som inte får plats med större dämputrustning utan att bryta mot klassregler (AppK). Men det finns ju också gott om fall där svårigheten tas som argument för att inte göra ett jota. En svårdämpad Lotus23 lät 108dB på Falkenberg, vid närmare koll visade det sig att ljuddämparen var spräckt längs hela långsidan, AppK-argumentet höll inte riktigt i det fallet. Bara för att det är svårt så behöver man inte kapitulera helt. Som förare skulle jag gärna se "ljudkamera" eller liknande som stöd för funktionärerna. Dessutom skulle det vara en jättebra service för de som ligger i närheten på undersidan (och riskerar att åka dit vid annan luftfuktighet). Normalt sett har du ingen aning förrän du blir ertappad (publiken kan alltid iofs tillfrågas för högre/lägre än den som blivit mätt). Själva mätutrustningen (klassning och kalibrering) vid bankanten behöver inte diskuteras speciellt mycket, variationen av omgivningen är så mycket större (att få 3-4 dB skillnad pga terrängen är ingen konst, och sen är ju angränsande bilar ett ytterligare problem). Men då utgår jag från gallring av bilar med tillståndsfokus, inte SBFs tävlingsbestraffningsfiasko. |
||||||||
Man kan ju tycka vad man vill SBF mätaren men det är ju fortfarande inte den det hela handlar om utan det är banans / kommun/länsstyrelse. Mätaren vid bankant är ju bara ett verktyg. Vad anbelangar stämningen mellan tekniker och berörda så tröttnar man rätt fort på förarnas betende även om man börjar med goda intentioner. Sedan finns det ju dom som det är kul att retas med för man vet hur dom reagerar. Det syns ju redan här på detta forum.
Don't touch my car but you fuck my lady.:-) Utveckla vad du menar med ljudkamera. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||
Visst är det som du säger, det är myndighetens mätning vid berörda närboende som styr banans verksamhet. Problemet är för den aktive är att det mätning med verktyget vid bankanten som avgör om han ska få en flagga med oönskad färg eller inte. Därför kommer denna mätning lättare i fokus för den aktive. Men till skillnad från fotboll eller hockey är det väl inte så ofta det kommer någon och slår ut garnityret på dig om du dömde "fel" enligt den drabbade eller dennes närstående? Jag vet däremot att det finns förare som fått licensen indragen för olaga hot mot funktionärer. Sådana rötägg skadar både sporten och umgänget mellan funktionärer och aktiva. Men trots allt, om vi ska vara ärliga är dessa i minoritet trots allt. Det händer allt att jag får besök av upprörda förare även i speakertornet mitt under race, då de i sin frustration glömde att stanna på rätt våningsplan.... ;-) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Får dom betala böter för att dom inte följde avtalet? Så brukar det vara inom andra brancher när företag bryter mot överenskommelser. Det är ganska orimligt att företag ska kunna bryta mot regler som äventyrar banans verksamhet, utan att det ska kosta dem. _________________ Per Ferm |
||||||||
OK - jag hoppas inte det är en regel att folk skäller på er för ljudet, men förstår att är otacksamt mellan varven... kan bara vädja till folk att sköta sig och skälla på ideella krafter./funktionärer.. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
Ännu har jag inte varit på någon tävling och mätt ljud utan man fått skäll i någon form. Även fäder till förare som är duktiga på att tala om hur duktiga dom är på att mäta ända tills man ber dom visa hur man skall göra då. Det har varit allt ifrån direkta hot till löften om att dom aldrig skall komma och köra igen. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||
Fast det där med att få skäll.... tror jag är ett problem vissa arrangörer/ljudmätare skaffar sig själva.... Låter man bara det vara allmänt att det är 95 db SBF regler och sen är hård på att efterleva det för när man kan mäta och då ger svartflagg.... så blir folk förbannade , speciallt om man bara hänvisar till "reglerna"..... oavsett hur rätt det än är..... ska man få acceptans och faktiskt få verkan på ljudet så måste man jobba hårt redan i inbjudan med speciell text och upprepning och verkligen se till att folk förstår att det är ljudmätning, hur den går till och vad konsekvenserna är...... och sen när man mäter vara transparant och ge folk chansen att åtgärda på träning redan... och se till att dom utnyttjar möjligheten att bli mätt på träning..... ja, det är ett annat synsätt men jag jobbar för att mina tävlande ska grejja nivåerna, inte att bestraffa dom...... men man måste jobba med dom, för det löser sig inte automatiskt.... men vi har kört med 95 db i många år och det går.... och vi har kört med 90db i 3 år och det går med..... men man måste ha en ödmjuk och hjälpsam sida och förklara om och om igen varför.... och ibland helt enkelt hålla med om att reglerna suger, men så är det och därför behöver vi hjälpas åt...... och med det sättet så har iaf inte vi fått några som skällt ut oss efter noter eller hotat..... så jobba lite mer från början och tänk på sättet ni för fram dåliga nyheter så kanske ni slipper hot och förbannade tävlande med..... |
||||||||
Vilket kanske ju är en av anledningarna varför vi är välkomna att fortfarande 2014 att tävla på Anderstorp och vissa andra arrangemang inte är det ..... eller vad tror ni? ...
för det är inte stopp på tävlingar på Anderstorp totalt sett som många tror.... |
||||||||
Nä det är i första hand stopp för publiktävlingar för att handlare och hotell ägare skall bli förbannade på kommunen när dom inte får några intäkter. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||
http://www.varnamonyheter.se/gislave
Klagomål om buller på motorbana En närboende som klagar på bullerstörningar på Anderstorps motorbana vill att länsstyrelsen ska vägleda kommunen i frågan. - Vi har inte den rätten, säger Berit Lundberg på länsstyrelsen. Anderstorpsbon tycker att bygg- och miljönämnden i Gislaveds kommun nonchalerar hans klagomål om buller från Anderstorps motorbana. Därför har han begärt att länsstyrelsen ska vägleda nämnden så att de lever upp till sina skyldigheter som tillsynsmyndighet. Men det kommer inte att ske. - Han vill att vi ska gå in och agera i ärendet tillsynsvägledande, men vi har inte den rätten, säger Berit Lundberg, miljöskyddshandläggare på länsstyrelsen. Hon fortsätter: - Det är kommunen som har tillsyn över anläggningen (motorbanan) och tar de beslut som ska göras. Länsstyrelsen skriver att det går att överklaga kommunens agerande i olika ärenden, vilket mannen i fråga också har gjort. Anderstorpsbon och ytterligare ett par personer överklagade bygg- och miljönämnden beslut från i somras om att inte införa några ytterligare åtgärder eller kontroller mot Anderstorp Motorbana AB. Johan Nilsson, jurist på länsstyrelsen, säger att man ännu inte har fattat något beslut om grannarnas överklagan. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||
Allmänt banåkaforum Upprop för Anderstorp motorbana. | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21 >> 136 besök senaste veckan (106332 totalt) |