Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Vattenkylda bromsskivor | 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (70857 totalt) |
Jag har gjort en liten teoretisk betraktelse på hur mycket vatten som behövs till en bil Inbromsning från 45 till 30 m/s (ca 160-105 km/h) , bilvikt 1100 kg innebär en energiskillnad på ca 620 kJ. 1 kg vatten som värms från 50°C och bringas till ångbildning kräver ca 2500 kJ Antar vi att 1/3 av energin från bromsningen hamnar i vattnet och detta bringas till fullständig ångbildning behövs ca 0,08 liter per inbromsning. Om vi antar att man bromsar sådär 4 ggr i minuten och vattnet ska räcka till ett 15 minuters pass (baha, säger väl långloppskillarna!) Så behöver man ha med sig 5 liter vatten. Har jag räknat rätt, är bedömningen rimlig? EDIT: Manligare frambromsar blir nog snabbt mer än 5 kg tyngre än mina befintliga pyttebromsar! _________________ Pär Hylander |
||||||
Det tror jag. Såg en doc. för en tid sedan på Dicovery och då sade Steve Parrish att de har en 80 liters tank med vatten och att de klarar ett lopp på det. Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Åker Steve Parrish truckracing? Vad väger en sån? 6 ton? Hur långa race kör dom? _________________ Pär Hylander |
||||||
Öhhhh.....
Ja, hur var det nu? Jo, Steve Parrish är fabriksfölrare för Merca och har så varit i många år. (Han hade ett tag en helgrön lastbil (BP) och då träffade jag honom på Mantorp där han accade ifrån en Porsche) Jag vet inte exakt hur tung den är (den är strypt till 160) men de kör i ca. 25 min tror jag.... Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Var det han som spöade Hubbes GTR-Porsche i samband med STCC-finalen för några år sen? (Till er som inte såg det kan jag säga att det var otroligt jämt och att det gick ett sus genom publikläktaren när tidstavlan lyste till) _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Det var som fasen! Minns att jag för många år sedan läste i den här så famösa tidningen att en sån lastbil accade ifrån en 205 GTI , inte illa det men att acca ifrån en GT-räser är ju helt otroligt
och nu tillbaka till ämnet - vatten och bromsskivor! _________________ Pär Hylander |
||||||
Jag vill minnas att tidningen Automobil hade en artikelserie för några år sedan då de i olika nummer gick igenom väghållning, bromsar osv...
När de kom till bromsar så beskrevs vattenkylning som ett billigt alternativ till bättre broms performance. Ett enkelt system med en tank vatten, microbrytare, spolarmotorer och munstycken. En på/av knapp var att rekomendera så man inte sprutade vatten på skivorna innan man stannade bilen, riskt för att de skulle slå sig förelåg? Med tanke på att det är relativt små byggkostnader så är det ju inte hela världen att testa, även om det inte fungerade tillfredställande. _________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
||||||
Precis, vindrutespolarprylar från biltema för <200kr och 2 timmars jobb! Vad tror ni att styra pumpen från bromsljuskontakten? _________________ Pär Hylander |
||||||
Ehm, men blir det inte udda att spruta vatten på insidan av skivan, och utsidan är fortfarande varm. Känns som risk för sprickbildningen är rätt stor?
Jag har däremot funderat på att ha ett nödsystem om man skulle börja överhetta, dvs att spruta vatten på kylaren som sista åtgärd, ungefär som intercooler-spray då alltså. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Kanske lite klurigt att testa ut, men jag tänkte duscha inne i stora slangarna med kylluft från fronten till bromsarna, hoppas på att det blir en anständigt fin dimma, inte en vass stråle! Sprutar nog vatten mot luftströmmen så att vatten förhoppningsvis finfördelar sig. Sen ska det nog inte vara för mycket vatten, för då är det nog risk för det du skriver, sprickbildning. _________________ Pär Hylander |
||||||
Kolla med SLC Fredrik vilket team det var som körde med spolarvätskebehållare och vanlig spolarpump. Det funkade utmärkt!! 50 grader på skivan... Tror de hade en dunk med några liter som räckte ett långlopp.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Skaffa vemtilerade skivor där ventilatonskanalerna mynnar in mot navet och mot insidan. Rikta strålen så du blåser vattnet inne i ventilationskanalerna och kyler inifrån dessa och centrum. _________________ Roland Johansson |
||||||
Ja, så ser dom ut! Tänkte göra en bromssköld så att "all" luft går på inne i skivan!. _________________ Pär Hylander |
||||||
Helt rätt tänkt _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag har en f.d kolega som åker budgetlånglopp med saab 900 och dom har byggt vattenkylning till frambromsarna, funkar kanon.
Spolpumpen är kopplad via bromsljuskontakten och slangar leder till bromsrör som agerar munstycken (tål värmen och kan böjjas, knipas åt för strålbild osv). Vattnet spolar på innsidan i centrum på skivan och kyler innifrån ventileringen. Dom fick en slang förstörd (klämd) på ett race och då höll belägget inte hela loppet men det var 1/2 kvar på den andra sidan med fungerande kylning. Dom hade en vatten åtgång på ca 15liter/6timmar _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Bra ide med bromsrör 15l/2timmar är ju _________________ Pär Hylander |
||||||
Måste tyvärr vara en aning skeptisk..
Det här är inget nytt påfund, och det funkar aldeles utmärkt. Bortsett ifrån att skivorna spricker o skevar... > Jag har sett ett par olika lösningar på det, men i princip alla har slutat med att man tröttnat på att åka runt med tunga dunkar och fylla vatten stup i kvarten... Men största frågan är väl varför? Rätt dimensionerade bromsar behöver ingen vattenkylning... _________________ Karl Brag |
||||||
Hmm, inte bra om skevning och sprickbildning Ja, det är ju en poäng med dunkarna iofs, men fylla på 3-4 ggr a 5 liter under en bandag känns ju som man kan leva med. Folk orkar ju leva med hantera bränsledunkar Jo, det är ju det där med rätt dimensionerade..... jag tror att med mig som chaffis kommer dom att gå varma, små orginalbromsar och bristande bromsteknik "Gängse" lösning (på 924) vad jag har förstått är Boxster-ok, skivor från Carrera 3.2 och gärna bromsvåg, en investering jag gärna skjuter på framtiden. Går det att hitta en märkbar förbättring för 200 kr låter det lockande... Fast det där med sprickbildning låter klart obra > Jag föreställer mig att det lättare blir sprickor om man chockkyler med mycket vatten, kanske något mindre sprickbenäget om man lyckas fukta kylluften? Vet du PCR hur dom installationerna såg ut med tanke på just detta? _________________ Pär Hylander |
||||||
Dom var väl rätt så basic...spolarpump på bromsljuskontakten och munstycke i skivcentrum. Men du har helt klart en poäng med att om du lyckas dimma vattnet i kylluften så fungerar det nog bättre. Man kan ju öka luftens kyleffekt och faktiskt sänka temperaturen på luften med befuktning. Vi använder det en del i jobbet (ventilation) kallas för devaporativ kyla. Men det är inte direkt några små och okomplicerade anläggningar. och som sagt skevning kan man kanske komma undan med en avstängningsknapp så man inte kör ut vatten när man står still eller nästan still Annars råkar jag ha ett par friska bremboskivor (310x25) över... Iofs med volvonav, men det fixar Sellholm på ett kick. Kan kanske överskrida 200 kr med en procent eller två... _________________ Karl Brag |
||||||
De som fått till det bra med stabil temperatur på skivorna har det fungerat bra för utan problem med skivorna. och även med rätt dimensionerat finns det vinster, det går kallare och går det kallare är det mindre stress på skivan. _________________ Roland Johansson |
||||||
Sparade trådar/FAQ Vattenkylda bromsskivor | 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (70857 totalt) |