Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Falkenberg | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (25976 totalt) |
Här kan ni diskutera hur man lämpligast tar sig runt Falkenberg, varvtider, hur fel jag har i min spårvalsbeskrivning https://rejsa.nu/bana_info.asp?falke
(när den blir klar) _________________ Magnus Thomé |
||||||
Förste man ut
Måste börja med ett STORT TACK till Rolf Nilsson som erbjöd sig att köra min bil 2 varv med mig som passagerare - innan träningen började = ensam på banan! Rolf visade och berättade i bästa instruktörsstil (han är instruktör, visade det sig ) och det var till oerhört stor hjälp när jag sedan själv kom ut på banan - bland många mycket motorstarka bilar; så gott som alla med R-däck eller slicks... (Renault Clio Cup med nästan 200 HK och sekventiell låda gick fruktansvärt fort ) Rolf har förresten vunnit på Falkenberg med en (inte helt original) Miata - med varvtider på 48 sekunder
Njae... jag (rookie = 1:a gången på banan) och min motorsvaga, gatdäcksförsedda miata, tog oss runt på 54,30...
Kan bara hålla med - men lite "heel and toe" vid inbromsningen hade inte skadat - baken ville gärna jazza lite (inte bara på min bil...)
Nu vet jag också Väldigt trevlig del av banan; de gånger jag fick till det ändrade jag inte styrutslag förrän jag var över krönet (långt till höger). Kort resumé Första passet gick långsamt (57-58 s), mest p g a ovana vid banan, men också för att jag släppte alla snabba bilar och för att bilen kändes alldeles för mjuk och däcken var väldigt hala! Inför andra passet sänkte jag trycket 0,1 bar till 2,5 bar runt om (varmt) och skruvade åt Konidämparnas retur 1 varv runt om (var innan på "lösaste" läget + 1/4 varv för att ta upp glapp). Nu gick det mycket bättre - tider runt 54 sekunder. Att jag skruvade på dämparna var för övrigt helt ovetenskapligt - bilen var för mjuk och det enda jag har att justera på är - dämparna Tredje passet fick jag inte så många tider, men de jag fick låg fortfarande runt 54 s. Jag led mycket av den begränsade motorstyrkan i två partier, dels på rakan (förstås), men också direkt efter högfartskurvan efter "esset" - på väg upp mot krönet. Bilen blev förresten lite nervösare i baken vid inbromsning efter ändringen av dämpinställningarna. Till slut: Banan är mycket roligare än jag hade räknat med (med tanke på vilken bil jag kör) _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
-Ny bansträckning på Falkenberg!!!
www.sporthoj.com/forum/showthread.ph Får inte riktigt ihop bilderna men det är väl nere vid chikanen innan Nyhemskurvan som dom verkar göra om lite? Blir att svänga vänster två ggr nu då... _________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
Ska bli intressant att se när STCC-fjollorna ska samsa in i den böjen efter rakan...
Dom har satsat stor de senaste åren i Falkenberg. Ser mer än bra ut. |
||||||
Verkar sedan dess gå lite rykten om vidare ombyggnationer.
Vet inte om det är mer än rykten heller men här verkar de finns nån ide iaf. Taget ifrån samma tråd på sporthoj.com. Alltså att det skulle bli nån form av dubbelvänster. Kanske efter den nuvarande vänsterkurvan nummer 2. Sedan var det nån som ville svänga ännu mer vänster _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Ser intressant ut!
om inte annat för att bara vä däck slits på den banan... Jäkligt rolig/skön bana f.ö. |
||||||
Jag skrev en liten guide baserat på bilder från mitt 54.7-varv från i söndags morse.
Detta stämmer säker inte för alla och det finns fortfarande saker att fila på. Chikanen Till vänster vid inbromsningen Gå inte för djupt in i första för att få en bra utgång ur "2an". Beroende på bil får man sikta lite olika på 2ans curbs Ut ur chikanen och ned i Nyhemskurvan Nyhemskurvan Håll ut längre än vad som känns bekvämt, det finns massor av grepp i bankningen. Sikta på att ta krönet långt till höger och använd de svarta curbsen som riktmärke. Ut på baksidan är det bara att göra så rakt spår som möjligt. Högfartarn Med lite effekt fungerar det bra att ta ut ingången långt till vänster (med endast omtag på gasen, ingen broms). Använd den extra asfaltsremsan som riktmärke för turn-in. Sen apex över slutet på innercurbsen och full attack upp mot krönet Ginstkurvan Inbromsning långt till vänster, ...sen apex på inner curbsen, ...glider långsamt ut på senare hälften av yttercurbsen, ... Och sen ut på rakan. Allt detta med så lite rattändringar som möjligt (dvs en kontinuerlig, mjuk och effektiv sväng) åsså ett nytt varv (fast detta var målgång). Dessa bilder kanske kan hjälpa nån att känna sig mindre vilsen iaf. |
||||||
Fan Niklas, med detta spårval kommer det kanske att gå fortare även för mig nästa säsong
Zetecmotorn står på bänken just nu och darrar lite lätt Tror jag kör den som den är nästa säsong ~165hk Kan banta ekipaget ca 35kg, 15kg mage, tar emot förslag på resten, ta bort = billigt o gratis / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Verkar stämma bra med vad jag kom fram till på mina varv (framhjulsdrift + ganska mkt effekt).
|
||||||
En jämn sväng som slutar ute på de svarta curbsen är ju iaf målet (annars blir nästa vänster lite för spännande). |
||||||
Lite uppdateringar och rykten.
Falkenberg har nu en Depåmur av senste FIAsnitt (stabil som står still och med stort kravallsstängsel ovanpå). Sen hade tydligen banbesiktaren även åsikter om avståndet mellan bankant och jordvall utanför Högfartarn och postering 8 (krönet innan Ginstkurvan). Alternativen är att flytta banan 20m innåt eller att schakta bort kullen. Ryktet säger att det förmodligen är billigare att schakta bort kullen och det tackar iaf jag för, att asfaltslingan inte ändras nu när jag börjar hitta runt. Till vilket år detta ska vara gjort vet jag inte, men det märks väl. Men nog vore det dags med en uppdaterad banskissbild nu efter "några" år med chikanen, Magnus? |
||||||
Posteringen på krönet hade ca 3 meter mellan bankant och däcksbarriär, det påstås bli ca 12 meter nu. Effekten kommer att bli att man inte slipper ha hela siktfältet fyllt av däckbarriär när man tar Högfartarn så det kommer nog att gå fortare här framöver, vilket kanske ger fler avåkningar etc... Hur mycket snabbare är nog svårt att gissa men jag vet att det skulle känts bättre att hålla stumt med min gamla effekt (hoppas att det inte känns tryggt att hålla fullt med den nya motorn, får då är den på tok för klen) när det finns 300% fler metrar som marginal. |
||||||
Jag sladdar bort massa fart i högfartskurvan, VD RF85 FF1600 på mönstrade enhetsdäck.
Ingångsfart ca 160km/h bra turn in sätter sig i 4-hjulsdrift med en gång prickar apex och klarar precis vänsterkanten i utgången utan större styrjusteringar. Det känns bra men enligt loggern så kostar driften mig 5km/h mitt i kurvan och det tar ca 3 sek att återfå entry speed. Förslag på att minska slip angle eller minska drift för att bibehålla farten emottages tacksamt. _________________ Henrik Hansson |
||||||
Just där gjorde jag en upptäckt i logg för några år sen.
Samma totaltid i sektorn med lite lägre ingångsfart och kortare vägledning stabilare acceleration än att med stum högerpedal använda hela bredden. Sen dess känns det rätt med uppsläpp innan och ha högre fart över krönet än de framför (för passage ner mot Ginst). Men med lite bättre setup och talang kanske det går att köra snålspår med stum pedal också. Den som testar får veta Sen har man fler alternativ i race om man har lite marginal till vita linjen. |
||||||
Finns mer kurbs att åka på också
https://www.facebook.com/falkenbergs |
||||||
Har aldrig kört på denna bana men det blir av denna sommar om allt går som det ska.
Lite knapert med information om spårval här, någon som har tips på videos? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Om spårvalen är bra eller inte kanske vi inte ska diskutera... Men varsågod: några varv i mussen: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Kolla här t ex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Lekås |
||||||
Ett tips är att komma upp på någon av träningskvällarna innan KM. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Blir till att vara eftermiddagsledig från jobbet i så fall och ha sovmorgon från jobbet dagen efter... Fick information om att man kan köpa träningspass på fredagen, får se om jag kan ta ledigt från jobbet... Ska studera tipsade videos, TACK! _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Falkenberg | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (25976 totalt) |