Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 43, 44, 45, 46, 47 >> 33 besök senaste veckan (649702 totalt) |
Det har redan hänt en del i år. Veckan efter Falkenberg stod Kinnekulle på skemat. Bilen gick inte bra i motorn. Tvekan och ett konstigt ljud i kurvorna. Ljudet kom från vänstra grenröret som på grund av den mjukare motorkudden har börjat tar emot chassit. 5mm spel räcker helt enkelt inte, men det är sånt man måste räkna med när man köper från kina. Grenrören har iaf varken spruckit eller rostat (utöver rosten som följde med från fabrik).
Anledning till tvekan är inte 100% utredd än, men bränsleadaptionen (fuel trim) log mellan 30 och 50% och när jag kopplade ur luftmassemätaren försvann tvekan. Nu har jag monterad en ny MAF och bilen känns bra igen. Tyvär har jag ingen mätning, dvs. inget bevis att det verkligen blev bättre. Inga bilder tyvärr. Bara en MAF. _________________ |
||
Efter körningen på Kinnekulle har bilen mest används för finkörning till och från träffar så som Rådaträffen, en torsdagsträff med SVKG, Tjolöholm, Volvo PVs bilutställning och SVKGs bokrelease.
Innan Tjolöholm byttes växellådsoljan till tjockare dito i förhoppningen att rasslet från lådan skulle försvinna (jag har tidigare sett att bilen är rätt tyst kall och låter betydligt mer varm). En slang fastsurrad vid växellådans påfyllningshål. ...och en oljeflaska i andra ändan. (Det är en LSD olja men diffbromsen är tyvärr inte monterad än.) Gjorde det skillnad? Nja, inte så mycket som jag hoppades. Det känns lite tystare, men rasslet vid ca 2000varv är inte borta. Hur jag än vrider och vänder på det är kombinationen enkelmassesvänghjul och stumma motorkuddar inget för mina (över)känsliga öron. Jakten efter dB fortsätter... Avslutningsvis några bilder från Tjolöholm: Luftkyld V8 som svansmotor Något på två hjul Min personliga favorit Location, location ... SVKG gänget är kvar när de flesta har åkt... ... ingen vill missa Glennkorven _________________ |
||
Den ser verkligen fin ut!
Vi hade en diskussion tidigare om det "råa" ljud som kommer från motorn i svängar och hade en tes om oljetjockleken. Jag kan glädjande nog avslöja att det inte stämmer! Jag satte tidigare i sommar dit ett nytt, stummare motorfäste (och dito växellådsfästen) och då är det ljudet mycket tydligare. Min tolkning är att i kurvorna låg motordelen av fästet an mycket hårdare mot chassidelen vilket fick vibrationer att transporteras till chassit effektivare och göra att motorn lät som den gick råare. Ingen fog för oro, med andra ord. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||
Förutom körning hinner jag med några mindre uppdateringar på bilen som ett täcklock över kylluftsintaget (aluminiumplattan längst fram i bilden).
Innan kunde luften välja att går genom kylarna eller genom bagaget och ut genom ett hål vid tankpåfyllningen. Inte så smart att tillåta alternativ 2, så nu finns det bara en väg. Detta var jag givetvis tvungen att testa och dessutom var jag väldigt missnöjd med årets prestation på Kinnekulle. Perfekt att Lotusklubben bjöd in till en banträff på Kinnekulle. Som pricken över i:et erbjöds det även några varv med instruktör. Riktig roligt att instruktören var Mr. rejsa himself Magnus Thomé. I dagens tredje pass åkte Magnus med och gav några tips. Det blev dagens bästa tid. Nyttiga tips med andra ord. Stor tack! Bildbevis finns här. Lagom till mitt nästa pass kom regnet. Några timmar tidigare än både yr och SMHI hade lovat. Det var slutet på min bandag. Bilen såg löjligt hög ut bland alla Lotus. När det var dags att åka hem märkte jag att kupefläkten var trasig. Bara att stanna vid Jula och köpa en ny . _________________ |
||
Bansaisongen är slut för i år. Det blev körning på Falkenberg, Kinnekulle, Kinnekulle, Anderstorp och Falkenberg. Helt OK.
Sedan Anderstorp fungerar även kylningen med bättre luftstyrning och fläktarna på steg 2 så fort temperature når 100deg C. Inga bilder från Anderstorp tyvärr, men Jonas tog några snygga bilder på Falkenberg. Saxad från eftersnackstråden: 2016-09-29 Falkenberg SVKG's Höstrusket
_________________ |
||
När du bytte glidskenorna på kedjorna, var köpte du verktygen?
Funderar på att plocka isär extramotorn och kolla lite, och det känns som att verktygen är ganska nödvändiga även för att plocka isär på ett vettigt sätt eftersom kammarnas överfall är integrerade i ventilkåpan. De enda jag hittat på nätet var i dyraste laget bara för att kika lite... Jag anar att det är Variocam-grejen som pajat i den motorn, och i så fall vore det en tänligen enkel reparation för att få en helt fungerande extramotor. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Jag byggde egna verktyg och lånade till slut ett verktyg för kamtolkning. En sak som jag aldrig lyckades reda ut var hur skruven (verktyget) för att spänna ihop variocam-aktuatorn skall vara. Jag mistänker M6 (eller M5) med vänstergänga. När jag kommer till garaget nästa gång tar jag en bild på mina "verktyg". _________________ |
||
Har just spenderat en kväll och en morgon med att läsa igenom hela tråden och precis som alla redan sagt
är det ett helt fantastiskt bygge. Imponerande att du lyckades ro det i land! Dessutom funkar en tråd som denna som en klockren inspiration åt oss andra. Tack för en underbar läsning! _________________ Fredrik Moberg |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Den 31/12. skrev jag (men postade det aldrig):
Kul att tråden fortfarande gillas trots att den är halvdöd. Det är verkligen inte så att jag tycker bilen är klar - jag saknar bara tid och ork. Det roligaste som har hänt är att det har köpts ett takräcke. Från början var tanken att transportera slicks, men det blir antagligen bara pojkens cykel. Det största jobbet i vinter blir att ser över kylsystemet. - byta kupéfläkt till en fungerande - större expansionskärl - täta kylarna och slanganslutningarna. Jag börjar förstår hur bra luftkylning är _________________ |
||
Efter mycket velande angående placering och val av expansionskärl blev det till slut Boxster original med några modifieringar. Monterad på nästan samma ställe som i en Boxster (i bagaget bak).
Modifikationen bestod i flytt av påfyllningslocket. En gammal stekpanna misbrukades för plastsvetsning. _________________ |
||
Nytt (mindre) värmepaket med anpassad hållare och bättre luftstyrning.
I de stora hålen skall det sitta vridbara och stängningsbara utblås ā la Lotus. Lite värme till fötterna tycker jag om. Det saknas avgassystem och växellåda som värmer golvet i vånliga bilar. Det nya värmepaketet levererar lika mycket luft som det gamla och det verkar samtidigt vara tystare än det gamla trots stum montering. Win - win. Hur mycket värme det avger är oklart, men det borde vara tillräckligt för vår och höst. En länk till det gamla VW bus värmepaketet: tidigare i tråden... och ännu tidigare i samma tråd Defrostermunnstycken blev fastskruvade istället för fasttejpade. Tejp var lösningen när det var bråttom till besiktningen. Lite tejp finns det kvar. Tror det blir mindre läckage så. EDIT: Lagt till en bild med värmepaketet monterad i bilen. _________________ |
||
Startad och varmkörd på tomgång till 100degC.
Systemet verkar än så länge tät. Vakuumluftningen fungerade fint. Jag behövde inte fylla på någon kylvätska. Även värmepaketet fungerar mycket bättre än det gamla. Hoppas allt ovan gäller även vid körning. _________________ |
||
Länge sedan jag kollade in ditt byge Jävligt gött stuk du fått till på den och kul att det verkar lira bra!
|
||
Ja, bilen funkar OK. En del grejer har gått sonder, men det känndes ändå som att tanka och köra. Kul att du gillar "slutresultatet"
Nu finns även en enklare brandsläckare av märket BlazeCut installerad. En slovakisk uppfinning som har funnits ett bra tag. Tidigare dock med mindre flashigt namn. Det är en plastslang fylld med släckmedel. Vid 120degC skall plasten smälta och släppa ut släckmedelet. Om det fungerar i ett så öppet motorrum som mitt är oklart, men det är som med all säkerhetsutrystning: Man vill helst inte att den ställs på prov. _________________ |
||
Efter mycket blod, svett, tårar och en massa silikonfett (note to self: Hela gummilisten skall smörjas där den har kontakt med karossen så den glider lätt i rutöppningen) har jag äntligen två plastrutor med nya gummilister på plats. Viktbesparing 3kg! Var det värt det? Tror ej, men det skadar kanske inte? De här rutorna skall i alla fall vara repfria. Reporna var det jag störde mig mest på sist jag hade plastrutor.
Vänster: Höger: _________________ |
||
Haha! Premiärtur idag!
Bara i med instrumentbrädan, in med några mätare och... ... plötsligt fungerar interiörbelysningen som jag monterade i början på vintern. Märkligt. Med värme och kupébelysning är bilen nästan klar för hösten. Fattas bara en LED-ramp på takräcket, sen kan man glänsa på SVKGs årliga nattrally. Från utflykten finns som vånligt inga bilder. Det glömmer jag alltid. _________________ |
||
Nya belägg runt om. De gamla Textar T4045 FF som satt på Boxtern när jag köpte den ersattes med
Brembo HP2000. Dessutom blev det nya skivor bak. Skrikplattor som satt originalmonterade monterades inte. Får ser om det blir baklexa... _________________ |
||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 43, 44, 45, 46, 47 >> 33 besök senaste veckan (649702 totalt) |