Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Åka bana/konbana med framhjulsdrift | 1 besök senaste veckan (2683 totalt) |
Hej
Har de senaste åren kört bakhjulsdrivet men har börjat snegla mot ett par framhjulsdrivna bilar. Vad är era erfarenheter av framhjulsdrift vid bana/konbana? Tacksam för all input jag kan få /Andreas _________________ Andreas Johannesson |
||||
Körde själv fwd på banorna och konbanorna i ca 10 år innan jag köpte rwd, det är riktigt skoj det med men se till att du har diffbroms bara!
FWD med diffbroms är riktigt skoj, fwd med effekt men ingen diffbroms i konbana är inte det roligaste... Vad för bil funderar du på? Har du tänkt att skruva själv? Det finns många bra bilar med diffbroms från början nuförtiden om man inte är sugen på att skruva så mycket. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Tex Opel Corsa OPC Nürbrurgring edition har väl diff original så vitt jag minns _________________ Magnus Thomé |
||||
Stämmer, råkade köpa en sån som bruksbil nu igen i förra veckan Drexler lamelldiff, Brembo 4 kolvs alu-ok, Bilsteinchassie mm... Perfekt för att köra grabben i på pappaledigheten, ähum... Av lite större bilar finns även dessa med diffbroms original vad jag kan komma på: Ford Focus RS (den första) Mazda 3 MPS Renault Megane Cup Opel Astra J OPC Bra poäng Magnus, en vanlig hot hatch av det klassiska slaget (utan monstereffekt) är rolig i konbana utan modifieringar med Edit: Kom på en annan liten bil med diffbroms, Opel Corsa E OPC med Performance Pack. Efterföljaren till Nürburgring Edition _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Jag är fostrad med bakhjulsdrivet, men plågade en ClioSport med öppen diff en hel del på bana och i slalom under en period och måste säga att det funkade över förväntan. Kul på bana, och i slalom var man ofta förhållandevis kvick.
|
||||
Lånade tror det kan ha varit Mäkinens (kan det stämma Lennart?) Honda Type-R i slalom och den var också fascinerande bra trots avsaknad av diffbroms _________________ Magnus Thomé |
||||
Håller med tidigare inlägg ang behov av diffbroms.
När man börjar åka lite hårdare fjädring vill gärna innerhjulet börja spinna Tog bort främre krängningshämmaren på gamle corsan vill jag minnas. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
De jag kollar runt en del på är GTV (turbo alt. V6), TT, Barchetta och sen har jag alltid gillat Fiat Coupen. Har väldigt dålig koll på om någon av dessa har diffbroms eller vilken modell man bör leta efter. Skruvar jag gör själv så gott det går _________________ Andreas Johannesson |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Har funderat lite i helgen och det dyker upp ett par bilar jag gillar och passar ganska bra in i budgeten;
Astra OPC - första gen. som kom -06 240hk Renault Megane 2,0T RS - 225hk Mazda 3 MPS - 260hk För och nackdelar med dessa tre? _________________ Andreas Johannesson |
||||
I Fyndbörsen Cup åkte de framkrafsare jag kände till med ingen eller mycket klen krängare i fram. Jag tog bort min och hade inga avsevärda problem med hjulspinn. Men å andra sidan var det ju inga effekter att tala om heller. Typ 130 hk i en Peugeot 205.
Om det inte förbättrats på senare år så passa dig för "elektronisk diffbroms" som via ordinarie bromssystem bromsar innerhjulet när det spinner. Vid hård körning kan man överhetta bromsarna utan att bromsa. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Pär har en bra point. "Elektroniska" diffbromsar är oftast inte dimensionerade för seriöst banåka.
När man har löjliga mängder turboeffekt i hela registret, som en del moderna "hot-hatchar" ju har, får systemen jobba övertid. Man blir lurad - det som känns som bra grepp ut ur böjarna är i själva verket mediokert grepp och ett system som bromsar innerhjulet så mycket det går medans man glatt gasar. Bromsarna brinner helt enkelt upp utan att man bromsar speciellt mycket. Jag har vid några tillfällen sett hur frambromsarna på nya bilar brunnit med öppen låga när man kommit in i depån efter några hårda varv på bana. Lyckligtvis inga olyckor vad jag sett, men det har t.o.m. slutat med att man fått åka bärgare från banan. En bra mekanisk diffbroms är nog inte så dumt. |
||||
Meg 2 fick väl diffbromsen iom r26 modellen, rätt svårt att hitta o Sverige. Alla meg3 med cupfjädring har diffen. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Opel Astra (Generation H) med 240hk har tyvärr inte diffbroms, men det är lättmonterat på dem. Du behöver inte lyfta ner lådan, det finns en servicelucka så ut med drivaxlarna, bort med luckan och byt diff En prisvärd bil måste jag säga! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Allmänt banåkaforum Åka bana/konbana med framhjulsdrift | 1 besök senaste veckan (2683 totalt) |