Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Kinnekulle | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 21 besök senaste veckan (118886 totalt) |
Klart vi vill se filmen. Det är ju inte så säkert att jag kör rätt. |
||||
Ingen som sagt att lillebror kör "rätt", men spåren verkar passa honom och bilen med dess inställningar bra. Men hur många bilar är som en gammal R5:a? _________________ Mattias Nordenström |
||||
_________________ Peter Stavling 997 S |
||||
Vår ShoppingClio är nog lite som en R5'a. (Dessutom känner jag mig som en 15-åring trots att jag ser ut som sjutton...) Skulle vara kul att kika på filmen innan Francophilia. Tror du att du kan ordna det? Hur stor är filen...? |
||||
Jaså, det är såpass
Filen på hela racet är 434MB. Ingen hejare på att klippa film men jag kan göra ett försök. Har ingenstans att lägga den heller. Eller... Kanske, ska kika på det. Återkommer så snart jag kan. _________________ Mattias Nordenström |
||||
Här är länken: Markus på Kinnekulle
Högerklicka, spara länk som... Snabbaste varv i detta race för lillebror var 1.08.356 Nu är hans personbästa 1.06.889. Visade honom filmen och bad honom kommentera: "Går ju långsamt, kör samma spår som nu fast nu går det mer på attack, aggressivare". Filen är på 123MB kan tilläggas... _________________ Mattias Nordenström |
||||
|
||||
Magnus T:
Skulle vara bra om "ege" förslag på hur kvarnkurvan tas kom med i spårvalsbeskrivningen. Jag åkte detta spår och tyckte de funka bra. Jag har en känsla att jag åkte ikapp folk i detta spår eller kom i alla fall inte efter. Vad jag också gillar är att ha mycket såntdär svart konstigt, asfalt tror jag det heter , på utsidan om mig. Käns liksom säkert. Jag använde ett par bromsspår som fortsatte i rakans rikting som instyrningsmärke, när jag inte såg dessa längre vred jag in. Det ända som jag inte riktigt kändes skyst var punkt 13,14,15, 16, eller snanare på något med punkt 15 Men med lite efteranalys TROR jag att jag inte vågade släppa ut/hålla ner mot punkt 15. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jepp. Det verkar funka bra med de bilar som inte har massa pulver (speciellt med framhjulsdrift?) Ska lägga in vid tillfälle _________________ Magnus Thomé |
||||
Hej alla som tycker om Kinnekulle. När det gäller spår,är det så svårt för det blir inte samma spår för att det är för de mesta andra som bestämmer, det finns ett riktigt idialspår, men det är ju mycket olika beroende vilken bil som man kör. Största problemet finns vid TV kurvan där många går in tidig till apex och får fel ingång i nästa höger och därmed sämre fart in i depå kurvan och ut på rakan. Enskilda kurvor går att diskutera men det är tiden på varvet som är viktigt. jag har hört FormelFord killar som säger att tv kurvan är inte viktig men rätt ingång i högern efter ger bättre varv tid. Kvarnen tycker jag att det känns bättre att ta som två och drifta ut och sen hålla höger in i molinsknäppen, och ligga till vänster över knäppan. Men fan vet.
LUK _________________ Christer Lundmark |
||||
Hann aldrig testa det spårval du pratar om...körde ju bara ett pass( ca 12-15varv, sedan krångla bilen och vägra starta)) och hann inte riktigt känna på olika spårval. Under det pass jag körde så använde jag nog mig mer av det "lila" spåret, det kändes mest rätt då man kan gasa fullt ganska tidigt och hålla fullt. Men som sagt, bara dryga 10varven ger inte så mycket. Får utvärdera alla spår nästa år! Tack för den lilla åkturen i Pärs 406:a _________________ Rachid Rachid |
||||
Jag körde den 25:e sept. med OSC och hamnade utav mer eller mindre utav misstag i innerspåret i kvarnen.
Jag tyckte oxo det bettade mycket bättre där än övriga svängen... Tyvärr var det i slutet på dan så jag fick inte chans att utvärdera detta så mycket mer. Ett fall för nästa säsong! _________________ /Mathias |
||||
Här är en ombordfilm ifrån Kinnekulle 2/10-04 när vi körde 9-timmars där:
ftp://ftp.nada.kth.se/pub/home/ayt/o Det är 4 fria varv i följd, utan trafik, i början av mitt första stint. Jag hade dumt nog inte läst (tänkte göra, men glömde) nåt om spårvalen på Kullen innan och aldrig kört här förut, så det är väl kanske inte direkt optimalt, men kan ju vara kul att se ändå. Tyvärr brukar jag nå mitt optimum inom 10 varv och sedan blir det inte bättre, så det fanns inget bättre att se ifrån resten av filmen heller, förutom ett par tiondelar kanske. Kameran är tyvärr placerad lite lågt och tillsammans med en huv som reser sig "något" blir det lite dålig sikt när det går fort, men annars OK. Det är alltså en rätt original Volvo 240 med ca 150 hk och drygtr 1100 kg med förare+lite soppa. Bussningar är delrin annars hyfsat original hjulupphängningar och moderat sänkt. Nån sorts sportdämpare av okänt fabrikat. Inte allt för greppiga gatdäck i dim 205/50-15. Jätteseriöst alltså. Men vi har sett målflaggan i 8 tävlingar av 8 under de 2 åren den har körts. Varvtider på de 4 varven: 1:08.542 1:08.698 1:08.824 1:08.594 Snabbaste varvet sattes av min teamkompis Björn, med 1:08.195 och mitt snabbaste var 1:08.389. Två team tog sig under 1:06 och det var Happy Racing i sin Golf med 1:05.791, samt EDE i sin E30-BMW med 1:05.859, så vi är ändå ganska nöjda med att vara drygt 2 s bakom. Med R-däck körde EDE 1:03.098 när de tävlade i SLC tidigare i år, så R-däck gör en del, nästan 3 s i det här fallet. Vad det gäller spårval så är jag tveksam till om det är det viktigaste, även om det kanske är bland det enklare att rätta till. Men för mig känns koncentration, attack och ännu mer koncentration som viktigare för att få ned varvtiderna. Lite för mycket pratande i radion och tiderna går gärna upp nån sekund. Om jag sedan håller absolut rätt spår känns många ggr inte lika viktigt, men det kan ju vara individuellt och kanske inte ens sant, men så känns det. Nu betyder ju inte det att man får vara helt off och ofta när man koncentrerar sig så får man ju också bättre spår. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Ser väl inte så pjåkigt ut. Jag tror du åker ungefär samma spår som jag gör med ShoppingClion. (Bromsar kanske lite annorlunda på nå't ställe och håller ut lite mer på nå't annat...) Intressant med huven. Aerodynamiskt expriment? |
||||
Nja, inte direkt. Det skall vara ett stort hål i huven ganska långt fram, strax bakom kylaren, men det hann vi inte fixa till när vi slängde dit plasthuven nån dag innan och nånstans skall ju luften som kommer in ta vägen... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Här kommer ytterligare en liten film från Kullen, denna gång är det jag som lånat lillebrors R5:a för att köra SSK's mekanikerrace (041010). Som mål hade jag att slå mitt snabbaste varv som jag satte 1999 med min egen R5:a och den var 1.08.9. Gjordes väl rätt hyffsat, snabbaste tid denna gången landade på 1.06.91. Fick ändra spårvalen något jämfört när jag åkte med min. På den tiden åkte vi helt vanliga gatdäck, nu ändrat till R-däck. Smidigt med kamera i bilen, lillebror spanade och förklarade hur han körde så fick jag testa att ändra mina spår därefter.
Ni får ursäkta kvalitén samt formatet (.wmw) men gjorde det för att få ner storleken på filen, inte så hemma på det här med video. http://www.student.itn.liu.se/~matno813/diverse/video/R5_Kinnekulle_041010.wmv (48.2MB) _________________ Mattias Nordenström |
||||
Kul o kika på så här i januarimörkret!
Fascinerande att inte släppa gasen ÖHT inför "under bron" En undring (och glöm då inte att jag självkör en bil som inte kan vara så mycket mer annorlunda än din). Uppför kvarnkurvans backe verkar det gå riktigt bra, dvs det låter inte som några extrema problem med vikt/effekt utan gränsen sitter i fäste. Men uppför backen till Mohlins knäpp känns/låter det väldigt mycket segare. Och sen det jag egentligen undrar över, det känns som du släpper gasen tidigt över krönet och inte heller går så agressivt som man skulle kunna nedför backen och i högern bort mot TV-kurvan efter krönet. Jag hör att det slår o så men är det 100% optimalt kört där? MVH /Nyfiken RWD-förare med många hästar och många kilon med sig _________________ Magnus Thomé |
||||
Det är sant som du säger. Jag åker mycket på säkerhet, ville inte riskera något med lillebrors bil, särskilt inte nu när den är till salu. Var ju bara för att prova på och kanske stilla abstinensen en aning. Jag fick några riktiga kast i utgången av högern och valde därför att ta det extra lugnt just i den kurvan. Efter lite coachning från broder gick det bättre men ändå inte riktigt bra. I början kan du höra att jag åker på treans växel, detta för att få lite mer flyt i körningen - efter några varv åker jag på fyran där (som de "riktiga" små/stora killarna gör) men lyckas inte finna det riktiga flytet och vågar därför inte gå på så hårt. _________________ Mattias Nordenström |
||||
Jag har länken i min räserbilstråd men alla kanske inte kollar i den dagarna i ända...
Klicka Mig För Film Länk Till Biltråden Kommentera och fråga gärna. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Kinnekulle | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 21 besök senaste veckan (118886 totalt) |