Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Egenkonstruktion i F1 style - 3/4 skala ? | 1, 2 >> 10 besök senaste veckan (1575 totalt) |
Jag har provat att köra på bana en gång, Kinnekulle med Locost Sweden, och tyckte att det skulle vara så mycket lättare att köra med en lättare bil. Den jag körde väger 800kg.
Sedan dess har jag funderat på vad man skulle bygga och är lite inne på att bygga en bil i F1 style fast inte 2,0 meter bred och 5,6 meter lång som dagens F1 är. Drivning med bakmonterad MC motor, 1550mm spårvidd, 3500mm hjulbas, 1 sits. Skulle en sådan bil passa in i någon tävlings klass ? _________________ Göran Nilsson |
||||||
|
||||||
De bilarna kände jag inte till, kollade lite snabbt, verkar väldigt intressant 👍🏻 Skall fördjupa mig i den klassen. _________________ Göran Nilsson |
||||||
Nja det var inget för mej, bara fabriksbyggnad bilar med kostnader därefter. Som jag nämnde i inledningen så vill jag gärna bygga själv, eller alternativt renovera något färdigbyggt. _________________ Göran Nilsson |
||||||
Vad jag har läst mig till finns det ingen klass för egenkonstruerade bilar med centralt placerad förare. Möjligen timeattack, men där behöver karossen vara liknande en befintlig 2-sitsig bil. https://timeattacknu.se/rulebook/ Timeattack är i princip fritt avseende konstruktion, och har ingen minimivikt. Det som kommer närmast det du beskriver är RS i SPVM. Minsta tävlingsvikt 480kg, men med förar- och passagerarutrymme på var sida om mittlinjen. https://www.spvm.se/spvm/reglemente/ Bil i Roadsport och Modsport i SPVM ska åtminstone ha siluett av bil i "godkända sportvagnar"-listan (se länk ovan) SSK har minimvikt på 800 kg i alla sina klasser, så inga lättviktare där _________________ Johan Lekås |
||||||
Å jag som byggt formelbila4 själv, vet inte heller om någon klass .
Det närmaste jag kan tänka mig är väll att leta delar å sätta ihop tex en egen formel opel lotus formel vee eller liknande. å tävla i historiska. https://www.rhkswe.org/klasser/ Annars blir det som för mig. Bygga bil för att man tycker byggande/utveckling är kul, och bara köra trackdays. Sen inns nog en å annan "show/uppvisningstävling" per år man kan vara med i om man tycker det är kul. Men ingen serie , _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Jag är också sugen på att skapa en hemmabyggd "one-seater". Problemet jag stött på då jag läst på lite är (precis som tidigare nämns) att bilar av fomel-typ, med öppna hjul, inte är välkomna på särskilt många track days. En hemmabyggd formelbil kommer man ju ha lite svårt att hitta en tävlingsklass för och även om man lyckas så vill man ju kunna träna och latja på track days.
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Det finns en inte helt liten grupp här i Sverige som syssla med att renovera och tävla med gamla formelbilar. De har en facebook-grupp med ganska flitig trafik där man kan dreggla över helt underbart vacka bilar. Klart det inte blir direkt billig racing, men inte heller alls så dyrt som i alla fall jag trodde från början. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Visst att ingångspriset kan vara avskräckande, men en begagnad bil börjar på ca 150000 Sett till löpande kostnader så tar man igen det där. Två sett däck för hela säsongen 4-5 liter soppa per heat Behöver aldrig byta bromsskivor Jag har inte hört om någon som har bytt belägen ännu Ny motor på skroten kostar från 5000 och är bytt på ca 3 timmar. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Vad är argumenten till att inte släppa in bilar med öppna hjul på banan ? Vet du några organisatörer som tillåter respektive ej tillåter öppna hjul ? _________________ Göran Nilsson |
||||||
#knotan, först vill jag säja att jag följer ditt F1 projekt med stort intresse 👍🏻 Att de har släppt är det bara för dej eller är det rent generellt ? _________________ Göran Nilsson |
||||||
Delvis är det nog en del "så har vi alltid gjort" på samma sätt att inte blanda gatbilar och racebilar på samma pass. Tveksamt om det finns något faktiskt regelverk hos SBF för det senare. Men kanske för det förra. Kör man under SMA istället så är det hursomhelst inte ett regelhinder. MEN! Det ställer höga krav på deltagarna att vara uppmärksamma. På många träffar kan några deltagare missa en stor färgglad vanlig bil bakom sig / bredvid sig. En låg formelbil (eller för den delen en Seven) är betydligt lättare att missa. Två fullstora bilar som krokar ihop är en sak. Men med en 1,5 tons bil och en liten open wheeler kan även en liten incident sluta oerhört illa. Men arrangörer som har jämn hög "kvalitet" på deltagarna kan blanda, det fungerar alldeles utmärkt. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Så länge den inte är gatreggad så hamnar du nog i samma läge ändå. Men Drivers Club är klockren arrangör med många datum varje år _________________ Magnus Thomé |
||||||
Tack , Jag tror det är mer generellt än just för mig. Kanske finns fler arrangörer idag, och kanske även fler udda bilar som dyker upp på trackdays. inte bara formelbilar som är små/lätta/snabba och oregistrerade, varken hos sbf eller transportstyrelsen. Skulle tro att det finns minst ett par event i månaden inom Sverige om man bara vill bygga eget och köra på skoj. Men är det tävling som lockar så finns nog inget alternativ med en egenbyggd bil tyvär, _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Rolig idé, men det är nog svårt att tävla med en egenbyggd "formelbil", som Knotan skrivit. Att köra ihop med karossbilar är farligt, man tänker olika och närkontakt är ju inte kul om man sitter i en liten open wheeler.
Men jag kom just på att EAS, Erland Andersson, har ett projekt med en liten rörramsbil med mc-motor. Tanken med den var/är väl att få till en egen klass eller åka med SPVM. Det finns en tråd här på rejsa med ett påbörjat bygge. Det kanske skulle vara nåt för dig. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||||
när jag tittar på deras hemsida ser det ut som att det är en instegsklass för barn ? _________________ henrik nielsen |
||||||
Det är både en instegsklass för ungdomar och så finns det en Seniorklass som ser ut att växa till nästa år. Det som skiljer är att seniorerna har lite högre totalvikt än vad ungdomarna har. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Nybörjarsvängåkaforum Egenkonstruktion i F1 style - 3/4 skala ? | 1, 2 >> 10 besök senaste veckan (1575 totalt) |