Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Vad ska man köpa för banåka bil?? | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (1749 totalt) |
Edit, Blev en M135i m paddlar.
Tänkte ta upp banåkandet lite smått, men kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska köpa för bil. Har rattat M3 e36 och Porsche 944 Turbo på bana förr, gillar generellt bakhjulsdrift men har i ärlighetens namn inte kört framhjulsdriven/fyrhjulsdriven bil på bana så vet egentligen inte om det är så illa som jag vill tro :-). Funderar på Megane RS Cup, verkar vara prisvärd, Ford RS, hört mkt gott om dom eller Audi S3, Golf GTI / Golf R, mest för att paddlar lockar lite mer än manuell eller ska man sikta på någon lite äldre bakhjulsdriven bil typ Porsche 944 Turbo eller M3. Har ju närmast till Mantorp och ska man köra där så krävs ju minst 300 ystra pållar, för att inte dö av uttråkning på rakan.. Budget satt till max 250 000:-, kommer antagligen bara ges utrymme för en handfull trackdays i år. Tanken är gatreggad bil men biltransport finns ju så hittar man rätt bil så behöver den inte nödvändigtvis vara gatlegal. Vad säger den samlade expertisen? _________________ _________________ Torbjörn Svensson 81 BTG BMW M8 COMPETITION -21 FORD RANGER WILD TRACK -18 TRAFIC -17 Och alltid nån/några gamla Volvos. |
||||||
Ska det tanka/köra/tanka/köra så satsa så nytt som möjligt bland listan du har, ska det moddas eller optimeras så finns ju hur mkt som helst...
en bmw m140i som man byter till en vettigt bromsad bakaxel på tror jag på! _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Tänker du på den här: https://feber.se/bil/megane-coupe-tr Ser rätt brutal ut :-) _________________ _________________ Torbjörn Svensson 81 BTG BMW M8 COMPETITION -21 FORD RANGER WILD TRACK -18 TRAFIC -17 Och alltid nån/några gamla Volvos. |
||||||
Kör mkt hellre än skruvar! Och det måste vara på det viset som du skriver, tanka köra tanka köra, byta bromsbelägg, tanka köra.. har en son som kör cross och det tar mkt tid så när det väl blir en stund över för banåka så ska det inte vara massa förberedelser utan bara lasta bilen och dra till banan. Det ska definitivt inte bli något projekt utan i princip turnkey. M140 är för dyrt till ändamålet, finns en del M135 inom budget men då måste man modda en hel del och det har jag varken tid eller lust med. Så dom går dessvärre bort. _________________ _________________ Torbjörn Svensson 81 BTG BMW M8 COMPETITION -21 FORD RANGER WILD TRACK -18 TRAFIC -17 Och alltid nån/några gamla Volvos. |
||||||
Cayman S (eller Boxster S) så ny som möjligt.
Djuptråg och ett chassie sen är det bara att tanka å gasa. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Megane v6a är nog rätt vassa men tror de kostar på en hel del med inköp plus service.
Typ 700-900 000 kr plus årlig serivce däck bränsle , 100 000-200 000 per år kanske om man kör ett par helger ? kan ha helt fel men.. https://racecarsdirect.com/Advert/De Jag tänkte mest på gatbilsversionen _________________ Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10 |
||||||
Cayman kanske inte är fel :-)...men hitta en sån som är klar för trackday är nog inte helt enkelt. Är djuptråg ett måste vid banåka, lät liite mekkigt ..ett chassi kan jag kanske offra mig på att skruva dit och lite bättre belägg och även lite lättning och...spårar ju ur direkt det här _________________ _________________ Torbjörn Svensson 81 BTG BMW M8 COMPETITION -21 FORD RANGER WILD TRACK -18 TRAFIC -17 Och alltid nån/några gamla Volvos. |
||||||
Jag förstod det, men fräna var dom! Tror faktiskt en Megane RS Cup är mest prisvärd i detta sammanhang, frågan är bara om jag kan leva med fwd.. _________________ _________________ Torbjörn Svensson 81 BTG BMW M8 COMPETITION -21 FORD RANGER WILD TRACK -18 TRAFIC -17 Och alltid nån/några gamla Volvos. |
||||||
M3 E46 kommer inte sjunka en spänn i värde. Påverkar ju kalkylen. Gäller hitta en som klarar sig utan frekvent skruvande men det bör inte vara omöjligt. Min E36 M3 var det inte ofta något behövde göras trots att jag körde den till 18-19 tusen mil med mycket bana innan den såldes.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Med djuptråg och chassie så är dom klara. Tråget är ingen raketforskning och inget dyrt att lämna bort om men vill det. Naturligtvis fräsch bromsvätska och belägg men det är ju en förutsättning för alla bilar på bana. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Tro mig, jag har scannat den marknaden noga :-)M3 är mkt trevliga vagnar, har avverkat ett antal E36, 1 E46 och 1 E92 Competition. (även en M2 Competition) Stora minuset är om dom går sönder, körde ras på min förr förra M3 E36 3,0 banbil, detta var typ 2012, redan då hade jag stora problem att hitta en motor, så misstänker att en motor till M3 E46 inte är så lätt att hitta (till överkomligt pris). Och har man en gång kört M3 med halvbur, stolar, chassi så är det svårt att backa tillbaka till något mer standard betonat. Så då ska man hitta en banpreppad bil i vettigt skick för min budget...verkar svårt. Men hey, alla tips uppskattas givetvis! _________________ _________________ Torbjörn Svensson 81 BTG BMW M8 COMPETITION -21 FORD RANGER WILD TRACK -18 TRAFIC -17 Och alltid nån/några gamla Volvos. |
||||||
Ok, tar med mig detta! Tackar för input! _________________ _________________ Torbjörn Svensson 81 BTG BMW M8 COMPETITION -21 FORD RANGER WILD TRACK -18 TRAFIC -17 Och alltid nån/några gamla Volvos. |
||||||
Ingen som har några åsikter att dela med sig om Megan RS Cup? Är dom så tråkiga som en av mina goda vänner säger? :- _________________ _________________ Torbjörn Svensson 81 BTG BMW M8 COMPETITION -21 FORD RANGER WILD TRACK -18 TRAFIC -17 Och alltid nån/några gamla Volvos. |
||||||
Kolla på kvarndammen kommande dagar, kan dyka upp ett objekt där! _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
_________________ _________________ Torbjörn Svensson 81 BTG BMW M8 COMPETITION -21 FORD RANGER WILD TRACK -18 TRAFIC -17 Och alltid nån/några gamla Volvos. |
||||||
Jag röstar absolut på en golf gti mk 7 eller Leon cupra 5f med dsg. Bägge kommer med en ordentlig diff från fabrik och de gör så förvånansvärt bra på bana i originalutförande. Mindre uppgraderingar så blir de ruskigt snabba också.
Sen tycker jag personligen det är lite kul att köra något som sticker ut lite mer än en BMW och som dessutom driver på "fel" hjul. _________________ Emil W |
||||||
ingen som skrivit det, men som alltid är väl Miata ett givet alternativ... trots effektbristen... eller brz/gt86... Du har väl nära till Sviestad med...
Sen är väl Krafts gamla s2000 till salu här med. Ligger relativt nära specen fast med mer effekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Hrmm, får se över tillgången på såna då, hade ju nästan bestämt mig, för en sån där som driver på "fel" hjul :-) _________________ _________________ Torbjörn Svensson 81 BTG BMW M8 COMPETITION -21 FORD RANGER WILD TRACK -18 TRAFIC -17 Och alltid nån/några gamla Volvos. |
||||||
Har nog landat rätt nära det du föreslog tidigare, en M135i rwd med automat, passar väl in i övriga vagnparken oxå. Men ska slå ett öga på Golf & Seat oxå, men magkänslan skriker RWD :-) _________________ _________________ Torbjörn Svensson 81 BTG BMW M8 COMPETITION -21 FORD RANGER WILD TRACK -18 TRAFIC -17 Och alltid nån/några gamla Volvos. |
||||||
Jag har haft både SEAT Leon Cupra med DSG och M135 och mycket handlar nog om vad man är mest bekväm med att köra. Min M135 hade värre däck, belägg och lätt optimerad, ändå körde jag under 0,5s långsammare med Cupran fast på original däck, effekt och belägg.. Så är du mer bekväm med bakhjulsdrivet så är en M135 en riktigt trevlig bil, då skulle jag rekommendera en 2014 eller nyare pga bättre/större turbo. _________________ Emil W |
||||||
Nybörjarsvängåkaforum Vad ska man köpa för banåka bil?? | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (1749 totalt) |