Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Få bilen att sluta understyra! Subaru | << 1, 2 5 besök senaste veckan (1402 totalt) |
finns ingen :P, var tillval på bilarna och nissen som köpte den från butik valde inte att lägga till det Men mailat lite med KW motorsport och han säger att det ska sitta 70-250 fjädrar bak? lite gissning är då att 70 är hur hård den är, och 250 är längden. och frågade då om dom har något hårdare kanske?, 90-250 sa han då, ingen anledning eller så, men min fråga är då om det är mycket eller vad +20 betyder igentligen? jag förstår också att det är hårdare, men har inget att jämnföra med. är det en marginel skillnad eller är det "häre jösses du du kommer få ryggskått på slät asfalt" ? vad jag kan hitta på deras hemsida så är finns det mer att välja på, både fram och bak hårdare, mjukare, längre och kortare. _________________ Fredrik Sandström |
||||
Ja en uppskrämd H6a har lite mer klös än en EJ25 sugis :P jag kör grövre däck än orginal för spec-b. ska prova lite med skit sommar däcken på konbana tänkte jag för att se om man kan få den att snurra lite. manuela lådan är samma som STI förutom 5 och 6an är längre för fin åkning. Bakdiffen är samma som STI (torsendiff) annars är det vanlig öppen diff på mitten och fram. Så aggresivt har jag nog aldrig varit så den blir överdrivet med "understeer".
1.EZ spisarna ligger längre bak än EJ (1 cylinder bakåt extra), men fortfarande framtung, absolut. Har ingen turbo, så det är effekt direkt då man vill (NA, MMM ÄLSKAR DET!) 2. Bra däck: (R888R, kanske inte bäst för bilen, men dom betersig lika då jag alltid använder samma) Bussningar: (nästan ALLA bussningar är polly (diffen bak som fattas)) Krägningshämmare: (Whitelines ställbara) Grövre krägningsstag: (Whitlines grova, kom inte ihåg måtten, 28mm fram och 24 bak kanske?) Bak stag (då jag ville ha dom rakt så har jag inte byt) 3. ÖVAR jämt, kurvor på väg, på bana, konbana, överallt jag kan göra det utan att någon annan råkar ut Gjorde över 90 varv på Kinnekulle förra året och säkert lika många på Gotland nu i maj när SSC var dit. Men sen är ju frågan om man gör rätt, det vet jag inte. har bara provat med rebound på dämparna, mellan mjukt och hårt. och viss skillnad gör det. men inget som jag tycker är märkbart, Ska till Gröndal om några helger tänkte att det får bli en sånt tillfälle då man skruvar lös saker för att kolla vad som händer då den är så relativt kort. snö åkning är rätt roligt!, några fälgar i trotoaren har man haft och spräkt. och att snurra runt en lykt stålpe mitt på ica parkeringen fungerar, men då är det jämnt och fint, lite svårare på asfalten att göra lika :P 4. Mycket däck blir det :P _________________ Fredrik Sandström |
||||
nej nej, det går inte, då brinner det upp!, måste vara samma omkrets! om inte annat så nära som möjligt. står ju manualen att man får inte ens bogsera bilen med olika däck på :P, typ reservhjulet som följde med :P 17 tum, Spec-B kom med 18tum som standard :P _________________ Fredrik Sandström |
||||
Fast man kan ju fortfarande välja däck med olika bredd som har "samma" rullomkrets. Om man antar att 225/40-18 är originaldimensioon så kan man ju välja 265/35-18 som har samma rullomkrets (inom 1%), bara som exempel. Lek med "willtheyfit" eller liknande beräkningssida för att jämföra lite olika om du vill. Så vill man köra olika bredd fram och bak finns det möjligheter. Sedan är det klart att markant olika grepp på axlarna också stressar diffen. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Mailade och pratade med KW i tyskland lite, frågade vad det sitter för fjädring på den fram och bak
fram är då 70-170 och bak är då 70-250 med en "helper spring", 10-60-80 Om någon skulle kunna förklara för mig vad den "helper spring" gör? den är ihop pressad hela tiden. i mitt huvud så tänker jag att den ska vara mjuk, och den "main spring" ska vara hård typ mjuk för att ta upp små grejer i vägen? men det fungerar ju inte om den är ihop pressad hela tiden :P Så sa han att det finns lite att välja på om man vill byta, typ om man vill använda (bak) 90-250 eller 100-220 (får man skruva ut coilsen lite för att få upp bilen, kör typ OEM höjd) Men vad säger experterna? gå hela vägen till 100? och behålla 70 fram eller kanske 100 bak och 90 fram? 90 bak? _________________ Fredrik Sandström |
||||
Helper spring är bara för att huvudfjädern inte ska trilla ur på snedden vid full utfjädring. Dvs vid full utfjädring så är huvudfjädern lite för kort och hjälpfjädern håller då båda i svag svag spänn så de sitter där de ska.
_________________ Magnus Thomé |
||||
AAH Okej!, förklarar endel _________________ Fredrik Sandström |
||||
Om man bygger om bil och får längre utfjädringsväg än fjäder så kan man antingen sätta en hjälpfjäder eller så gör man ett s.k. drop stop. Man begränsar helt enkelt utfjädringen lite drastiskt med tex en vajer som sätter stopp på utfjädringen innan fjädern blir lös. _________________ Magnus Thomé |
||||
Ta ett snack med Anders när vi är på Malmby, Fredrik.
Han är mästaren på "lagom bakvagnssläpp", det är en ren fröjd att sitta bredvid på ex.vis Emmaboda. Det är inte många % av banan som körs utan lite "slip" Jag vet dock att jag försökte, och försökte, och försökte med WRXen men den var galet lynnig. Visst kom baken farandes ibland men då var det kört direkt. Har aldrig snurrat så mycket som med den. STin är en helt annan sak. Kontrollerade bakvagnssläpp precis när man vill som alltid går att rädda (hittills iaf...). Så skicka i en STi-drivlina så är du hemma Om två veckor övar vi! _________________ Kristofer Åhlin |
||||
JA, en STi diff dccd är ju enda som fattas! annars är det samma skit nästan som dom har!... men man får betala för ensån, eller rättare sagt, sällsynt att någon säljer en separat och inte med en växellåda tillsamans med den. vilket är förstårligt, inga konstigheter, men priset blir en annan _________________ Fredrik Sandström |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Få bilen att sluta understyra! Subaru | << 1, 2 5 besök senaste veckan (1402 totalt) |