Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Johans eminenta exceldokument | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 66 besök senaste veckan (145140 totalt) |
Har tyvärr bara openoffice på hemdatorn och får inte alls rätt på filen. Är det någon som kan få ut formeln för att räkna ut toppfart?
Typ Toppfart = däckdiameter x motorvarvtal x bakaxel / kvantfysik. Eller hur det nu blir. _________________ Daniel Steiner |
||
däckomkrets * motorvarvtal / (produkten av alla utväxlingar). Men det blir ju lixom mm per minut då
|
||
Jag bytte från OpenOffice till libreOffice, tyckte det funkade klart smidigare på många sätt, kan vara värt ett försök. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
toppfart = vartal * 60 * däcksdiameter * pi / tottalutväxling / 1000
varvtal = varv per minut däcksdiamter i meter totalutväxling typ slutväxen om lådan är 1:1 på högsta växelen. n=7000 däcksdiamter = 0,6 tattalutväxling =5,28 Ger topfart på 149,94 Km/h _________________ Johan Sjölinder |
||
Och något som vi diskuterade mycket med PI (loggerftg i England, numera ägt av McLaren tror jag) är att omkretsen/diametern på däcken ökar med hastigheten, en F1 på 90'talet kunde vara 5% men det mest synbara är nog inom dragracing där de nyttjar detta fenomen, bra acc i start och hög slutfart med däcksDAFvxl-låda. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
Exakt sådär ja. Tack! _________________ Daniel Steiner |
||
Sparade trådar/FAQ Johans eminenta exceldokument | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 66 besök senaste veckan (145140 totalt) |