Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27
562 besök idag (370598 totalt)
jagheterlasse
Västerås
Här sen Mar 2010
Inlägg: 16



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Lasse Henriksson
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare
Eftersom mina ambitioner att inte bygga nån mer bil på ett tag och göra nått annat än att vara i garaget går åt helvete eftersom nån Kines prompt skulle käka en fladdermus till middag så letar jag nu efter nått nytt projekt.

Har du nått halvbyggt roligt och udda projekt som du vill bli av med? Även intresserad av bara kaross.
Är inte intresserad av nån modifierad vanlig bil typ stylad volvo eller bmw utan nått mer annorlunda. Annars kan jag överväga det mesta.
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288





Ska bli kul att följa thumbs up

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Pm skickat

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare
Senaste nummret av PPC magazine
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11306



per_cooper skrev:
Senaste nummret av PPC magazine



thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare
Jag tänkte fixa lite med styrningen på sensorn, som det är nu sitter det en kortad volvo 850 styrväxel med tror det är 2,8 varv från sida till sida, men utan servo är den lite för trögstyrd för min smak, så tänkte sätta dit en styrväxel från ford sierra med 4.3 varv från sida till sida iställlet men då behöver jag få tag på en för en högerstyrd då sensorns sitter bakom framaxeln och sierran har den framför, vänsterstyrda nytillverkas men högerstyrda styrväxlar verkar det vara ont om. Nån som har tips på andra styrväxlar med hög utväxling för montage bakom framaxeln, bredden är inte jätteviktig den kommer med största sannolikhet behöva kortas ändå.
Hade från början tänkt sätta dit elservo med finns inte plats för det.
Citera
madgas
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 46



Kan inte bmw e30 325ix fungera?
Snygg bil förövrigt.

_________________
Esed Alijazovic
Bmw 325Ix-89
Bmw 325I Touring-89
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 187



Har sett en hel del exempel på folk som tagit el-servo från toyota prius (-09 och senare) som har servomotorn på kolumnen. Tydligen väldigt enkelt att koppla och få fungerande el-mässigt.

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare
Har en servo från en opel corsa som är ganska lik den från prius och den får inte plats.

Bmw styrväxeln lät lovande ska kolla upp den närmare.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1544



Jag kanske är helt ute och cyklar men vad skulle hända om du "förlängde" den befintliga styrväxeln?
Borde inte det bli som en servoverkan, dvs innebära att mindre kraft krävs för att svänga!?
Isåfall borde det väl funka att sätta en mekanisk styrväxelförkortare uppochner?

Här finns tex en som har utväxling 1,5:1 eller 2:1 där det första alternativet bör ligga nära att gå från 2,8 till 4,3 om jag räknar rätt.
https://www.racepart.se/produkt/styrutvaxling-kort-styrvaxel-ltec/

Eller tänker jag helt fel!?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare
matfo skrev:
Jag kanske är helt ute och cyklar men vad skulle hända om du "förlängde" den befintliga styrväxeln?
Borde inte det bli som en servoverkan, dvs innebära att mindre kraft krävs för att svänga!?
Isåfall borde det väl funka att sätta en mekanisk styrväxelförkortare uppochner?

Här finns tex en som har utväxling 1,5:1 eller 2:1 där det första alternativet bör ligga nära att gå från 2,8 till 4,3 om jag räknar rätt.
https://www.racepart.se/produkt/styrutvaxling-kort-styrvaxel-ltec/

Eller tänker jag helt fel!?

Tror inte den går dit på längden under instrumentpanelen utan att modifiera alt för mycket och då skulle jag nog vara tvungen att ta bort justerbarheten på ratten. Blir nog dyrare än att hitta en ny styrväxel också.

BMWn verkar ha styrväxeln framför framaxeln så den går bort, är ju rätt knöligt att hitta en från en högerstyrd.

Golf 2 verkar ha en manuell som har 3,8 varv, bästa jag hittat hittills, de går att köpa nya rätt billigt också. då blir den ca 35% lättare än idag.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19538



per_cooper skrev:
Golf 2 verkar ha en manuell som har 3,8 varv, bästa jag hittat hittills, de går att köpa nya rätt billigt också. då blir den ca 35% lättare än idag.
Då borde det betyda att Skoda Felica I har liknande (om det ska bredda sökutbudet). Men tvärsäker är jag inte (men de ser ut att ha hydrauliken på baksidan).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 467



Till 635an har jag en hydraulisk servo kuggstång från VW Polo 2010.
Den är bakom framaxeln, och nedan är ungefärliga mått.

2,7 varv mellan fulla utslag.
cc 610mm mellan ledpunkter.
145mm total slaglängd.


Precis i början på denna videon har jag en bild på den.

https://www.youtube.com/watch?v=UCeN6G3JVNI

EDIT:

Den är lite svag egentligen på 635an, men den väger också över 800kg på framhjulen...
Kör den på 110 bar.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 179



Sätt inte dit en styväxel med mer antal varv mellan fulla utslag du kommer att ångra dig.
Jag hade en original 240 på min HeVo första året men det var ett jäkla rattande hela tiden satte på ett styrservo från en Corsa och byggde om styrväxeln med en "rally" utväxling 2,5 varv mellan fulla utslag blev mycket bättre styrrespons och bättre känsla. Försök att få dit någon form av servo med den utväxlingen du har nu. Jag fick modda corsa rattstången för att passa ihop med golf rattnav och 960/240 knutar

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare
Micke K skrev:
Sätt inte dit en styväxel med mer antal varv mellan fulla utslag du kommer att ångra dig.
Jag hade en original 240 på min HeVo första året men det var ett jäkla rattande hela tiden satte på ett styrservo från en Corsa och byggde om styrväxeln med en "rally" utväxling 2,5 varv mellan fulla utslag blev mycket bättre styrrespons och bättre känsla. Försök att få dit någon form av servo med den utväxlingen du har nu. Jag fick modda corsa rattstången för att passa ihop med golf rattnav och 960/240 knutar


Är inte så orolig att det blir mycket rattande, den har tämligen liten vändradie och när man kör landsväg/motorväg skulle det bara vara bra att få ratta lite till som det är nu räcker det nästan att tänka på att styra så flyttar den sig i sidled, hade lite småfunderingar redan från början att bygga om spindlarna med längre styrarmar men känns bättre att behålla max styrvinkel och lägga på rattvarv istället.
Tror det blir jäkligt svårt att få dit elservo utan att kapa rör i bilen och det har jag ingen lust till, hydraulisk servo går inte heller då styrväxeln är så smal att det inte finns plats för både kuggstång och kolv i den.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27
562 besök idag (370598 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande