Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Ny racingserie: Retroracing | 1 besök senaste veckan (1316 totalt) |
Titta, någon/några har tagit upp idén om en serie för äldre bilar med ett lite flexiblare reglemente än "riktig" historisk racing. Om jag fattade rätt.
www.retroracing.se Kör tre tävlingar i år under SSK _________________ Magnus Thomé |
||||
_________________ Magnus Thomé |
||||
Det var inte igår, men den iden var lite liberalare på det historiska planet om jag minns rätt. Finn också en FB grupp, blir intressant och se hur intresset är för en sån typ av historisk icke HTP/app K-petig Racing. https://facebook.com/groups/39251491 _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Klippt från www.rhk.se : Grupp A Utvecklingen tog först ett steg tillbaka när Grupp-A reglementet kom 1982. Det var en enklare och mera standardbetonad bil, till att börja med. Klassen släpptes in i RHK säsongen 2011. Klassen öppnades först för bilar mellan 1982-1985, men från säsongen 2017 är klassen öppen ända upp till 1990. Grupp A utvecklades mera i slutet av..... Nyare GT & Standardvagnar 1972-1981 Intresset för nyare standardvagnar tog ordentlig fart kring millenniumskiftet och när de blev tillräckligt många blev det dags att dela upp klassen i yngre och äldre nyare standardvagnar. I den här klassen kör man på slicks och det går undan värre. Bilarna börjar dessutom bli riktigt dyra i denna klass. Vi får se Ford Escort, [...] _________________ Magnus Thomé |
||||
Fram till 90, så en e30 är ok? Bara den har 8 ventiler?
Riktigt kul initiativ, fritt reglemente på ett sätt, men rätt invecklat ändå. Hade hellre sett en run what you brung klass som dem kör i Australien. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Läser man på sidan så är det en tydlig tanke med serien att man naturligt ska kunna ta steget vidare in i Fias historisk racing om man vill. Så vissa förenklingar av deras upplägg för att hålla ner kostnaden. Är ju en bra tanke med en "instegsklass" så att säga. Den retroracingserie som vi diskuterade här för en bunt år sen var klart mer åt det hållet du tänker _________________ Magnus Thomé |
||||
Ja, men det tankesättet är nog mest bara fördyrande, tror jag. Hade varit kul att se en startlista med ekipage, sen kan jag tycka att 2 liter och fugge är lite väl begränsande. Det är ännu dyrare att få såna maskiner att prestera nåt av värde än nåt mer modernt. Mvh Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Var fick du "Fram till 90" från? Det är tom 1981 som är tillåtet i Retro Racing. Och om det är RHK som du tänkte på så kördes ju M3 E30 i Grupp A från -87. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Ser att reglementet är lite hårdare än vad vi klurade på back in the days...
Huvudsaken är att utgångsblocket kommer från en motor som varit godkänd i Gr upp till 2 litet fram t.o.m. 1981. Enbart förgasare 2 ventilteknik Växellådan måste ha funnits 1981, enbart h mönster Vi var ju några som började bygga på en Cortina från 65, med en Opel c20xe (dvs insprutning och 16V) och delad bakaxel från en sierra... den passar väldigt dåligt i det här... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Allmänt banåkaforum Ny racingserie: Retroracing | 1 besök senaste veckan (1316 totalt) |