Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Hårdare tag mot replika-byggare? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 6 besök senaste veckan (10973 totalt) |
Hur många PFAS-marinerade korvar tryckte du i dig? Du kanske har ett case? _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||||
BT Kemi i Täckomatorp? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Företaget jag besökte är Race Car Replicas(RCR). Personen jag pratade med sa att det inte var Ferrari själva utan ett par advokater som stämde tillverkare av Ferrari-kopior. Om det behövs en fullmakt från Ferrari så antar jag att Ferrari måste ha gett dem det. Men, det är många år sedan jag var där och mycket kan ha hänt sedan dess. Jag gick just in och kollade RCR's sajt och Ferrari P4 kitet har försvunnit. Det kan ha legala orsaker eller bero på bristande lönsamhet. P4 modellen tillhör kanske inte Ferraris mest kända modeller. _________________ Hans-Olof Blom |
||||||||
Eftersom vi är lite off topic.
Hur går det till att bygga en replica av en historisk bil och sedan få den registrerad som en sådan årsmodell? Det låter ju lite tokigt tycker jag, men vet att det går eller har hänt att man byggt bilar och fått dem registrerade som en tex årsmodell 1955 (den årsmodell man byggt replika på). _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Hur "går det till" eller "hur ska det gå till"? ;-) Sedan en tid tillbaka finns det möjlighet att bygga ett uppbyggt fordon, med helt nya delar, och få en gammal årsmodell. Se https://www.transportstyrelsen.se/TS Några grundförutsättningar; ------ 1. Fordonet byggs enbart för att motsvara ett fordon som är 50 år eller äldre, med tidstypiska avvikelser avseende konstruktionen för ett sådant fordon. 2. Fordonsdelar som används medför att det uppbyggda fordonets prestanda motsvarar prestandan hos fordonet som det avser att motsvara och exempelvis inte har en betydlig starkare motor än en sådan som fanns att tillgå från fordonstillverkaren. -------- samt; ------ 2 § Ett motordrivet fordon som byggs ihop för yrkesmässig försäljning ska inte anses vara ett uppbyggt fordon enligt detta kapitel. 3 § En personbil, lätt lastbil eller motorcykel ska inte godkännas av besiktningsorganet som ett uppbyggt fordon om avvikelserna från det fordon som det avser att motsvara är så stora att fordonet i stället ska hanteras inom kraven för ett ombyggt eller amatörbyggt fordon. ------- Detta hanteras helt av besiktningsorganen och Transportstyrelsen, ännu saknas praxis eller riktlinjer för hur trogen originalet replikan måste vara. För att "motsvara", ska det vara rätt skruvar? Samma material i komponenterna som original? Hur nära i formen? Vad är "tidstypiska" avvikelser? I detta ligger förstås också en potentiell "juridisk" fallgrop som ju är ursprunget till hela denna tråd. Ett uppbyggt fordon ska ju vara så nära originalet att det inte är orimligt att tro att det kan medföra risk för varumärkesintrång eller liknande. Men det är ju inte Transportstyrelsens eller besiktningsorganens sak... _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Aha, "uppbyggt fordon". Fattar jag rätt så ska Transportstyrelsen ge den ett chassienummer och så ska fordonet heta UB före fabrikatet. Följer man inte detta så kan det ju bli knivigt om tex byggaren får välja chassienummer etc... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Jag läser en artikel i dagens Motala Tidning där en kille ska starta upp en bilfabrik i Vadstena.
Det här måste väl vara lite på gränsen när man läser den här tråden? Länk till företaget : https://www.hmchandmadecars.com/ _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||||||
Imponerande att få till ett typgodkännande av en sådan liten firma, kan inte ha varit billigt. "Cobra-designen"" skiljer sig nog litet åt. https://www.klemchuk.com/ideate/shel Regardless of how the name came to rest in Shelby's hands, it is notable that Shelby ran into more intellectual property difficulties when he did not move to trademark the iconic design until 1998, decades after the iconic car design gained fame. As such, because Shelby had waited so long to move on protecting the design, the U.S. Patent & Trademark Office chose to deny the application, citing that Shelby had allowed thousands of replicas to be made without ever objecting to their use of the design. De stora tillverkarna mönsterskyddar särpräglade karossdetaljer, typ "grillar, fram/bakskärmar", redan innan modellerna släpps ut. Tekniska innovationer genom patent. OM salig Carrol S dödsbo (eller vem som eventuellt köpt upphovsrätten av dödsboet) skulle pröva frågan om intrång i Sverige utifrån Svenska rättsregler vore det intressant då upphovsrätten här hemma inte upphör förrän 70 år efter Shelbys frånfälle. Och den rättigheten kräver inte någon tidigare formell registrering i Sverige. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||||
Det är bra jobbat. En gissning kan vara att Backdraft själva kanske varit stöttande, det är ju en etablerad firma som gör rätt fina Cobror sedan tidigare. Ett EU-typgodkännande som lågseriefordon (till skillnad från nationellt godkännande) gör ju bilen möjlig att registrera i hela EU. Det gör en lite större marknad och dessutom öppnar man ju marknader där amatörbyggt fordon eller kitcar är en omöjlighet. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
mig veterligen så är det inte Carrol Shelby som designat och därmed har upphovsrätten...... Det är Walt Disney som är drivande i frågan och det är dem som fått till 70 år om jag inte minns helt fel..... men där är det ju herr Walt Disney själv som ligger bakom figurerna /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||
Shelbys arbete är naturligtvis ett - enligt anglosaxisk rätt - Derivative Work baserat på AC:s tidigare grunddesign. Vad jag förstår så erhöll Shelby licens från AC. Disneyspåret har jag inte hört tidigare. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||||
insåg att det jag skrev kan misstolkas..... Det är Walt Disney som är drivande i frågan om upphovsrätten och att den ska ligga kvar flera år, just nu 70, efter upphovsmannens död, vet att Disney driver att den ska förlängas, för som det ser ut nu så kommer vem som hels kunna starta ett Disney Land eller liknande 2036.... /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||
Allmänt banåkaforum Hårdare tag mot replika-byggare? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 6 besök senaste veckan (10973 totalt) |